Braaf paard is saai?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 20:23

tja ieder zijn eigen mening, maar ik vind wel dat je iedereen in zijn eigen waarde moet laten
ik zelf heb persoonlijk liever een idioot paard onder me kont dan een braaf paard!
ik heb wat met wat hier boven al wordt beschreven hetere of lastiger paardjes, vind het leuk om met zulke paarden te werken!

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 22:39

JollyJumper: ben het helemaal met je eens. Het lijkt wel of ik mezelf hoor praten Haha!, maar goed, jij hebt dan ook een Rex Magna he? Tong uitsteken
Ik heb zelf een Aram-ruin, nou, dat kon niks wezen toen we hem kochten (8 jaar geleden). Daar zouden wij op z'n minst 3x per jaar af moeten liggen en zo zou hij blijven tot z'n 26e als het moest. En voor een meisje van 12 was het natuurlijk ook niks. Of mijn ouders graag hun dochter kwijt wilden. Nee juist niet, dus kochten ze dat beest want ik was helemaal verliefd.
Het is inmiddels 3 jaar geleden dat ik er voor het laatst naast lag, heel suf in het bos en daarvoor ben ik er ook 2 jaar niet afgevallen en dat was ook heel suf in het bos (beest schrikt en draait zich om terwijl ik heel lief ergens anders zit met mijn gedachten). Ooit een Aram gezien die als een manegepaard 'lessen' loopt met kleine kindertjes op z'n rug? Vast wel, want ik ben er van overtuigd dat die van mij echt niet hét zoveelste wereldwonder is (voor mij stiekem wel een beetje, maar niet daarom Tong uitsteken). Zo niet, moet je eens komen kijken Haha!. Hij heeft zo zijn streken, maar inmiddels is het echt een heel gezeggelijk paard en meer een maatje voor mij. Hij is imo heel braaf, zal geen stap verkeerd zetten (bijna geen dan). Ok, hij kan wat heet gebakerd zijn en ja, ik doe een helm op als ik in het bos rijd, maar verder?
Zelfde geldt voor onze hengst, die is nog wat heter dan mijn ruin, maar hij is zó braaf (goed opgevoed idd), echt ongelofelijk. Nu heeft hij ook een heel goeiig karakter (zal nooit kwaad kijken of chaggie zijn, écht niet, altijd het zonnetje op stal), maar als ik zeg dat onze hengst met onze twee ruinen in één weitje van 30 x 30 staat en dan juist op z'n gemakkie is (alleen vindt hij maar niks), dan ben ik kennelijk helemaal van de pot gerukt. Ik ga het niet meer proberen, hij vaart er wel bij, als ik het niet doe dan breekt hij desnoods uit om bij zn soortgenoten te komen. Hij brult al als ik met 1 van de anderen 5 minuutjes uit beeld ga. In het begin konden we hem zelfs niet als laatste van stal halen omdat hij bang was dat hij alleen gelaten werd. Dan werd hij wel flink gek hoor en vroeg ik me af waarom ik dat beest (en vooral hóe) nog naar buiten moest doen. Inmiddels is hij flink ingeburgerd en kan ook hij gewoon met een beginnertje op z'n rug een lesje lopen (aan de longe, dat wel). Ik doe het niet al te vaak, maar het kán. Braaf zijn ze kennelijk niet te noemen, want de afstamming óf het geslacht zit niet mee, maar ik vind ze braaf zat hoor Nerd
Ik denk dat braaf en braaf gewoon twee verschillende dingen zijn. Ik heb nu een paard waarvan niemand zou geloven dat het dat monster (was hij niet) van vroeger is. Veel braver of liever dan gedacht, maar oh wee als het hem niet zint, dan doet hij écht wel wat anders. Zo heeft hij járen geweigerd met iemand anders dan mij de trailer in te lopen. Heel irritant, wil je weggaan, wil dat beest er niet in. Als ik er naast of er achter stond deed hij het ook niet, pas als ik het touwtje vast had liep hij er zó in. Of als iemand dacht zonder zadel te rijden. *floeps* ernaast, keer op keer. Geweld gebruiken? Meneer in de hoogste boom (mag ik m er weer uit peuteren). Hij is nu heel betrouwbaar, maar als hij het in z'n kop heeft dan heeft hij het niet in z'n kont. Ik zou nu echt niets anders willen, mijn miepige knol is voor mij nou net een rustpunt, terwijl anderen al gek worden bij de gedachte dat hij niet te houden zal zijn oid. Als ik een tijdje op de hengst gereden heb moet ik ook echt weer even op m'n eigen knol rijden. Ook een eigengereid beest, maar die snap ik tenminste Tong uitsteken

Escha

Berichten: 18779
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 22:58

En een paard is nooit helemaal braaf!!
Het paard zal wel som sniet van hoog springen houden of weer niet van dresuur ofzo.
En het kan wel is z'n dag niet hebben.
Duzze BRAVE paarden bestaan nie!!

Escha

Berichten: 18779
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 22:59

Dus het kan nooit saai zijn!! Tong uitsteken

Marleen_

Berichten: 3576
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Krimpen aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 11:46

complete onzin brave paarden zijn hartstikke leuk, kan je ontzettend veel lol mee hebben, en wat minder brave paarden zijn ook super tof, tis maar net vanaf welke kant je het bekijkt, elk type paard heeft zijn plus en minpunten. ik wil ff 1 ding recht zetten manegepaarden kunnen heus wel ZZ lopen en 2 meter springen, en dan hoeven ze nog geen eens zo super duur te zijn, alleen je heb gewoon wat meer geduld nodig. een paard wat een super afstamming heeft hoeft gelijk nog geen topper te zijn en een paard wat geen papieren etc. heeft hoeft gelijk geen slecht presterend paardje te zijn die kan misschien wel beter zijn als die ene met die papieren en goede afstamming dus dat maakt helemaal niks uit Knipoog

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 12:02

ik las hier in een reactie (p.2) dat er ook van die paarden zijn, brave sulletjes enzo. bestaan die wel? kalme paarden ok, maar kan het niet door de training komen? deels? echt sullige paarden denk ik dat er niet zijn, en als je zo-een hebt, dan zou ik wel weten wat ermee gedaan! laat hem door papier springen, zwemmen, over een brandende hindernis springen... ik bedoel, maak hem wild Haha!
ik hou liefst van paarden waar je flink wat mee te stellen hebt, maar die niet vreselijk blijven. bokken en steigeren, geen probleem, wat heter, neither, maar niet aanvallend, niet kwaad. ik heb veel liever een paard dat vreugdebokjes maakt, en eens wil wegstormen, dan een die alles probeert om van de ruiter af te komen! dat vind ik veel erger.

Morrie

Berichten: 22318
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 13:02

"maak hem wild" lees ik hierboven, ik doe juist alles om hem rustig te maken/houden! Dromen Slapen

Het zal de leeftijd wel zijn.... ik ben 45+, hoewel ik vroeger ook niet van gekke paarden hield, had ik ze ook al liever mak en braaf.
Gaaaap
Ik zal wel niet uit het juiste hout gesneden zijn om paard te rijden, vandaar dat ik ook geen ambitie heb op dit gebied behalve om lekker ontspannen buiten te rijden en een parcoursje boomslepen tot een goed eind te kunnen brengen.....

(ondanks dat mijn koudbloed rustig en braaf is (en 600 kilo weegt) , is ie geflipt en over me heen gevlucht, ik zit nu met een zwart/rood/paars/blauwe Party!! voet en de bibbers om mijn paard weer uit de wei te vissen )


Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 14:43

Een zenuwpees kan wel leuk zijn als hij niet van jou is, als je ook nog met andere paarden kan rijden dan hem, maar als hij van jou zou zijn ben je hem na een weekje beu. Met een braaf paard kan je meer dingen proberen, kan je relaxed rijden, wat met een zenuwpees niet echt het geval is, je moet altijd op je hoede zijn, want ze kunnen altijd van 'iets' schrikken. Van een braaf paard kan je ook dingen leren, hoor! Ze hebben vaak al veel ervaring, ...

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 16:22

Verschil zit voor mij in het karakter van een paard.
Een lastig paard, wat wel voor je wil werken, als je hem de baas bent, vind ik altijd wel fijn.
Een druk paard, dat ook nog eens geen zin heeft om voor je te werken, is niks voor mij Tong uitsteken
Hetzelfde geldt voor brave paarden, als ze wel willen werken voor me, vind ik ze super leuk. Maar als ze totaal niet werkwillig zijn, alleen maar sloom rondjes willen sjokken, dan hoeft het voor mij niet echt..
Als ik een eigen paard zou krijgen, moet m'n moeder er ook mee kunnen rijden. Die rijdt dan pas een half jaar, dus dan wordt het een braaf paard. Heb ik dus geen probleem mee, kan je veel van leren, als ze maar wel willen werken Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 16:36

Je hebt braaf en braaf. En dan heb je ook nog het verschil tussen braaf en goed opgevoed. Nescio was absoluut niet braaf, maar op het laatst wel goed opgevoed. Dus die denderdde niet meer over je heen als je hem naar de wei bracht, en stond stil zonder vast te staan, en zette aan de longeerlijn geen stap als daar geen commando voor was gegeven. Maar die was bepaald niet braaf te noemen, gewoon gedrild, uit zelfbehoud Knipoog Hij was dus ook niet makkelijk op te voeden, je moest hem alles 10 keer zeggen.

Sven daarentegen is braaf. Sven kijkt niet teveel om zich heen naar enge dingen maar houd zijn kop erbij en gaat voor je aan het werk. Zo moet je ze hebben.

Ik ken ook wel lastige paarden waarvan de eigenaar dan trots beweerd dat ze "karakter" hebben. Donder toch op, het is gewoon een sch*tdier! En in de helft van de gevallen nog slecht opgevoed ook!

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 17:01

Ik zou een moord doen om mijn nieuwe paard wat makker te krijgen. Het gaat wel, maar maar heel langzaam. Ieder zo zijn voorkeur qua karakter bij paarden maar onder een braaf paard versta ik een paard wat zo op mijn baas/ruiter gericht is dat het onder de engste omstandigheden toch blijft luisteren naar de baas/ruiter en er niet als een achterlijke vandoor gaat. Ook een 'braaf' paard schrikt wel eens, het zit in hun natuur, kunnen ze niks aan doen. Een goede middenweg is voor ik denk vele het ideale paard.

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 09:08

Laui! schreef:
JollyJumper: ben het helemaal met je eens. Het lijkt wel of ik mezelf hoor praten Haha!, maar goed, jij hebt dan ook een Rex Magna he? Tong uitsteken


Al 11 jaar en ik ben geestelijk nog steeds gezond... Haha! . En tegenwoordig heb ik voor Kiri zelfs een bijrijdster (meisje van 15) en dat gaat prima, ze is er nog niet een keer afgevallen...
En ik heb ook nog een Ahorn, superbraaf, ook voor anderen, alleen die krijgen hem dus niet aan het werk. Waar ie staat daar staat ie en een knappe meid die die 1.75 paardevlees in beweging krijgt... . En buiten is ie altijd rustig, lief, niet bang etc. Tot er opeens een blauwe container staat op de plaats waar ie eerder niet stond. Dan word het ineens een lieve, brave, wilde hengst... Extreme duivel . Hij kan heel mooi steigeren, maar omdat ie ondertussen weet dat ik dat niet zo geweldig vind, laat ie dat meestal wel uit zijn hoofd. Alleen zo heel af en toe, als we allebei een opstandige dag hebben, het weer niet mee zit enz. enz.... Haha! . Maar goed, daar valt mee te leven... Ik houd wel van een paard met een beetje karakter, alleen moet ik er zelf wel met een gerust hart op kunnen zitten (dus weten dat ik zo'n aanval zonder gevaar kan oplossen, dus niet een paard dat totaal doordraait) en moeten ze op stal altijd betrouwbaar zijn omdat hier ook kinderen rondlopen. Dat vind ik dus erg belangrijk. En wat dat betreft zijn het alle 3 sullen hoor, klein kind kan ze aan een touwtje meenemen als het moet.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 09:29

Wat is een braaf paard? En hebben die geen karakter?
Daar geloof ik helemaal niets van...Ik heb een paard dat braaf is en zeker weten karakter heeft (Amorbloed). Dat wil zeggen: een vreselijk lief paard, 100% betrouwbaar op buitenritjes, je kunt er een kind opzetten en ze loopt op eieren, schopt nooit, bijt nooit, bokt nooit...Kortom een superbraaf paard.

Aan de andere kant is ze ook het moeilijkste paard dat ik ooit gereden heb: eigenwijs, slim, lui levert een complete truccendoos op om dingen die je van haar vraagt niet- of half te doen. En met iedereen die voor het eerst op haar rug plaatsneemt werkt ze het hele lijstje weer door...niet lopen, proberen of ze tegen de tel aan mag waggelen, hangen op het bit, lekker puh de schouder eruit drukken vlak voor ze aangaloppeert zodat je geheid in de verkeerde galop zit, uberhaupt de schouder eruit drukken, met teveel stelling lopen, op het laatste moment linksaf gaan (in de hoop dat je aan de binnenteugel gaat hangen, want dan heeft ze je te pakken Knipoog ), niet terugkomen op je zit in de hoop dat je dan gaat trekken (dan heeft ze je te pakken Lachen ). Teveel om op te noemen. B'elanna netjes, soepel en voorwaarts rijden was een uitdaging! En iedere keer als we wat bijleren is het nog steeds een uitdaging! Het is een karakter dat je moet liggen...Waar je af en toe ook gigantisch boos of gefrusteerd over kunt zijn. Maar ik zou haar niet anders willen zien dan zo! Mijn brave maar soms oh zo moeilijke paard Lachen

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 11:21

Een "braaf paard" motiveren kan voor mij wel, maar ze zo gek maken door ze door het vuur te jagen kan dan weer niet. Ze vertrouwen laten krijgen en "moeilijke" situaties, goed, maar ze de daver op het lijf jagen om zo "meer aktie" te krijgen ... ik wil liever geen botten breken in m'n lijf!

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 12:09

nee, ik bedoel dat je als je echt een afgeleefd paard hebt, je hem moet activeren. dan zie je waaraan het ligt. probeer te zien hoever die 'luiheid' gaat. komt het door het rijden, of ligt het aan het paard zelf? door het vuur springen was maar bij wijze van spreken natuurlijk... hoewel ik paarden ken die het doen. maar dat bedoelde ik niet Haha!
ik had het niet over meer actie krijgen, maar zien hoever het gaat. je moet ze uitdagingen geven, als ze sloom zijn. want de meeste paarden die sloom zijn (echt sloom he, niet braaf of wat), hebben er ook niet echt veel plezier in constant opgejut te worden. dus bedoel ik dat je die paarden een leventje vol avontuur moet bieden Knipoog

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 13:36

Toevallig laatst een hele brave fjord uitgeprobeerd, krijg ik later een mail dat deze opeens gemeen kan gaan bokken en ook bijten!
Nu had hij ook een harde plek op de plaats van het zadel, misschien deed hij het door pijn....

Nu ik aan het rondzoeken ben naar brave fjord of hav. (als je er 1 weet....), merk ik dat er vele "braverds"zijn, waar je zo op het bos in kunt, maar o wee,ga ze wat vragen in de bak!