Braaf paard is saai?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 11:00

Ik vind een pony of paard saai als je er geen goede band mee op kan bouwen (reageert niet op je, heeft geen aandacht voor je) en als hij geen plezier heeft in het werken en dus niet vooruit te branden is. Mijn pony heeft ook van die buien dat hij met rijden ontiegelijk sloom is, en dan heb ik geen plezier meer in het rijden. Alleen in het verzorgen, wandelen e.d. Als hij er wel zin in heeft, dan vind ik het een heerlijke pony! Bokken en steigeren doet hij tegenwoordig eigenlijk nooit meer. Als ik er afval komt dat door een frisse bui en een onverwachte omkeer en wegspuit manouvre... Een braaf, voorwaarts en sociaal paard vind ik dus absoluut niet saai!

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 11:08

Ik hou wel van brave paarden, maar voorwaarts moeten ze wel zijn. Kan je toch harstikke lekker mee werken, ik vind dat een stuk fijner dan 1 die steeds aan de kletter gaat. Bij Avanti was het rijden aan geweldig ontzettend braaf maar lekker voorwaarts en werkgewillig Lachen

Bunny is niet echt braaf. Ik rijd elke dag met haar buiten. Als ik alleen met haar rijd doe ik alles met los teugeltje, dan wil ze soms ook nog wel wat te snel.
Maar als ik met meer rijd, dribbelen, ervan door gaan, helemaal uitsloven. Eigenlijk vind ik het niet zo heel erg, want ik weet dat het haar aard gewoon is. Vind het alleen rot dat ze soms echt heel moeilijk te stoppen is.

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 11:09

Nou ik zou willen dat ik zo'n braaf paard had, dat ik ook alleen naar buiten kon enzo!

De mijne is heel sterk, vooral buiten en dat kan ik dus ook zeker niet zonder een ander paard erbij.

Bovendien raakt hij soms ineens in paniek op de poetsplaats dan vlieg hij alle kanten op aan z'n touwtje en laatst heeft hij in zijn paniek een ander paard getrapt terwijl hij dat anders echt nooit zou doen. Ik heb hem nu ruim een jaar en dit is de eerste keer dat ik hem een ander paard heb zien trappen. Met rijden in de binnenbak is het meestal wel braaf, dat zeggen mensen ook vaak dat hij zo braaf is. Dat is ook niet altijd zo maar meestal, alleen in buitenbakken is het wat minder... Lips are sealed maar het valt allemaal nog wel te overleven. Eerst kon ik ook niet alleen in de bak rijden(dat was op mijn vorige stal met alleen een buitenbak)maar sinds ik op mijn huidige stal sta(met binnenbak)gaat dat ook heel goed, al merk ik wel dat hij het nog steeds iets enger vindt dan met andere paarden erbij.

Een keer met wedstrijd ging hij ook een beetje raar doen omdat hij zag dat de andere paarden de bak uit gingen, maar nu laat ik hem meestal stilstaan voor de deur zodat hij de anderen eruit ziet gaan dan vindt hij het niet zo heel eng.

Echt, ik denk best vaak: had ik maar een paard waarmee ik alleen naar buiten kan, vooral dat lijkt me zo fijn...Lekker alleen met je paard op pad.

Bij ons zijn ook een aantal paarden die zo heel braaf zijn, een paardje was zelfs nauwelijk ingereden toen ze hem kochten, had wel voor de koets gelopen. Zij eigenaar en bijrijder kunnen allebei niet bijster goed rijden maar het gaat toch heel goed(al is er wel eens iemand afgevallen). Dat paard is buiten echt super braaf, laatst waren ze met een groep was bijna iedereen eraf gevallen en alle paarden liepen op de snelweg maar dit paard stond gewoon stil op 1 plek!! Lijkt me geweldig!

En trouwens, rijdt ze echt ZZ en springt hij echt 2 meter, sorry maar ik vraag het me af hoor...2 meter is niet zomaar iets was elke gek even met z'n paard doet, het lijkt me toch wel dat je daarvoor enige ervaring moet hebben met springen....En ZZ dressuur...?
Het kan natuurlijk, maar als ze er zo over op loopt te scheppen en het gebruikt om jou paard zwart te maken vraag ik me af of ze niet een beetje overdrijft om haar paard maar nog wat meer op te hemelen..

Aifa

Berichten: 1037
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 11:13

Citaat:
Brave dieren, met karakter, maar wel gehoorzaam. Dat heb ik ze toch maar even goed geleerd.

Precies hier ook van toepassing

Toen ik Raysa ik kocht was ze helemaal NIET braaf, ze probeerde je er echt af te krijgen. Ze bokte heel gemeen, rende onder je vandaan. Deed alsof alles eng was en ga zo maar door.
Dit was puur omdat ze me nog niet vertrouwde, dat vertrouwen heb ik nu gewonnen door rustig maar streng met dr om te gaan.
Nu is Raysa een (respectievelijk Tong uitsteken ze blijft bloederig) BRAAF paard en daar ben ik véél blijer mee dan hoe ze in het begin was.
Absoluut niet saai dus!

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 11:32

Als je een druk en ongehoorzaam paard ziet als een teken van jou kunnen op rijgebied zit er toch echt ergens een schroefje los.

Geef mij maar een gehoorzaam paard dat plezier heeft in zijn werk en daardoor geen protest geeft.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 11:43

Ik wou dat ik nog eens een paard kreeg met het karakter van mijn eerste pony....Zonder zadel met een halster langs de vliet galopperend op een groenstrook van een meter breed, om de volgende dag even een crosje te rijden...........super zo lekker makkelijk...... enuh niks saai hoor..

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 11:43

Bill wordt de laatste tijd steeds braver, alhoewel hij nog steeds zijn streken heeft. Maar ik kan nu wel normaal losstappen en draven, zonder dat hij gelijk in galop schiet.
Ik vind het heerlijk zo. Binnenkort gaan we kijken hoe hij het buiten doet, dat wordt denk ik weer een ander verhaal, maar ach, het begin is er. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 11:56

Ik ben juist hartstikke blij dat Milena eindelijk wat rustiger en braver geworden is. 'k Heb er hard voor moeten werken, en we zitten echt nog wel eens in een dipje, maar over het algemeen gaat het zooooo veel beter nu.
Saai? Nee, want haar karakter heeft ze nog steeds (beetje bitchy soms) en het is en blijft een lekker vlot paardje, waar ik dus uitdaging genoeg aan heb en hou.
Maar juist nu ze wat braver is, heb ik zo veel meer plezier aan haar. Ik maak urenlange buitenritten (vroeger verongelukte ik binnen 5 meter van het erf met haar), ze gaat mee op vakantie (en steevast krijg ik dan van het gastadres te horen dat ik zo'n fijn en braaf paardje heb wat zich goed laat meenemen, vangen op het land etc etc)
Super juist?
Saai? Ach, misschien word ik zelf zo ondertussen een beetje saai. Ben ook geen achttien meer Haha!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 12:04

Kijk, je hebt makkelijk - en dan heb je afgestompt. Een heel verschil. Die mensen die afgeven op brave paarden verwarren die twee denk ik.

Rowas is ook makkelijk. Met z'n 5 jaar durf ik hem overal mee naartoe te nemen. Hij gaat goed in een groep of alleen, is een engel op de trailer, en over het algemeen genomen gewoon een gemoedelijk, sociaal en lekker voorwaards paardje. Hij kan heel heet zijn, maar hij koelt ook gauw weer af... Haha!

Maar je hebt ook ouwe fietsen, en DAT is saai. Van die paarden die met hun neus laag achter de kont van hun voorganger aanlopen, die je nooit eens voor een verrassing zetten. Vreselijk.
Maargoed, daar kan je het paard natuurlijk niet de schuld van geven - dan is er gewoon niet genoeg interessants mee gedaan, het beest is geestelijk gewoon afgestompt, niets kan het meer interesseren.

Voor een uurtje in de bak vind ik het best een uitdaging om eens een moeilijke te hebben, kijken of ik er wat mee kan - maar als ik lekker het bos in wil stap ik op m'n makker Rowan, die alles prachtig en interessant vind - maar op wiens rug ik me veilig kan ontspannen. Want ja, rijden gaat voor mij om de ontspanning Lachen

Om afstomping van Rowan te voorkomen (we hebben helemaal geen bak, en steeds hetzelfde rondje bos gaat ook vervelen) denk ik eraan om een paardenvoetbal te kopen en dat met hem te gaan doen. Volgens mij is het wel wat

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-03 12:27

Ik vind Ivanka ook alles behalve saai, kijk er elke dag toch weer naar uit om er weer op te stappen, weer een ontspannen ritje maken Lachen

Pluutje schreef:
Het kan natuurlijk, maar als ze er zo over op loopt te scheppen en het gebruikt om jou paard zwart te maken vraag ik me af of ze niet een beetje overdrijft om haar paard maar nog wat meer op te hemelen..


En waarom zou ze haar paard op moeten hemelen? Omdat mijn paard braver is zeker Tong uitsteken

DarkAngel

Berichten: 168
Geregistreerd: 14-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 12:44

Ik vind brave paarden helemaal niet saai! Als je een goede band met je paard hebt, vind ik dat geen enkel paard echt saai is. en een braaf paard, houd niet in dat het paard sloom is.

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 13:06

Wat ben ik blij met mijn barve paard. Als ze wat minder braaf zou zijn geweest zou ik niet zo lang hebben kunnen rijden tijdens mijn zwangerschap! Het leek wel alsof ze het door had dat ze voorzichtiger met me moest zijn.
Een sul is het niet hoor, aan bijvoorbeeld longeren heeft ze de pest, en als ze dan de kans krijgt komt ze dreigend op je af met de oren plat in de nek. En als je haar dan nog niet goed aanpakt grote kans dat ze vlak voor je neus gaat steigeren.

Ook buiten heeft ze wel eens "de geest" zoals ik dat noem. Dan heeft ze ineens zin om loeihard in galop te gaan bijvoorbeeld. Gelukkig niet dusdanig dat ze niet controleerbaar is, maar toch ook niet zo'n softie dat ze denkt: laat mij maar sjokken..... (hoewel ze ook wel eens van die buien heeft).

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 13:15

Een braaf paard is fijn. En veilig Haha!

Als je interessant wil doen met je paard is het natuurlijk handig als hij wild is maar het is nog handiger als je erop blijft zitten dan Lachen

Ik heb er geen problemen mee als het paardje wat pittiger is (lees: vreugdebokje, ag en toe wegschieten, snel heet) maar mijn moeder heeft liever een braaf paard. Die gewoon precies doet wat zij wil en altijd hetzelfde qua humeur is Lachen

Sabientje zelf is een beetje van allebei. Als je de baas over haar bent en goed consequent tegen haar doet is ze braaf.
Maar zogauw je haar ook maar een beetje twijfel geeft neemt ze dat en veegt ze de vloer met je aan (resultaat: poetsplaats is eng, ik ren naar de wei enz.)

Rijden moet ook ontspanning zijn nietwaar?

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-03 13:25

Rijden is voor mij iig wel voor de ontspanning ja Knipoog

En mijn moeder zegt maar al te vaak dat ze blij is dat Ivank zo braaf is. Want ze had me niet graag elke dag thuis weg zien rijden naar een paard die haar niet aanstond. Mijn moeder heeft ook vertrouwen in Ivank Lachen

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 13:27

Dat is ook belangrijk Lachen

Mijn moeder heeft vroeger toen we Sabientje net hadden ook haar hart staan vast houden als ze er voor de zoveelste keer vandoor ging. En dat te bedenken dat ze zelf al een ongeluk met haar had gehad...

boemel

Berichten: 8405
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 13:34

Mijn paard is braaf, maar absoluut niet saai. Ze kan best wel kijkerig zijn, maar ik kan haar wel gewoon door blijven rijden. En daar ben ik juist zo blij om. Dat je paard er eigenlijk bang voor is, maar genoeg vertrouwen in je heeft om toch door te gaan.

In de omgang is ze soms wel een doetje. Maar dat vind ik lekker gemakkelijk. Ik hoef me nooit zorgen te maken of ze wel de trailer op wil, zich gedraagt bij de hoefsmid of iemand anders wat aandoet als ik er niet ben.

scooby

Berichten: 5736
Geregistreerd: 14-01-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 13:54

Een paard is saai els je er niet verder mee kan komen, je probeert en je probeert maar geen reactie, dat vind ik saai.

Ik denk dat dat het type ruiter is:"Hoe hoger en vaker je paard bokt, hoe beter je rijd"
En ze staat echt heel erg op te scheppen, want er is volgens mij geen enkel manegepaard dat zo goed loopt/ heeft gelopen in de sport!!!
Denk dat je der gewoon moet laten kletsen en er trots op moet zijn dat jij wel een betrouwbaar paard heb!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 14:21

Ik ou zoooooo graag weer een braaf paard willen hebben!!

Quentin heeft talent, voor dressuur, en kan ook nogeens superspringren, maar hij is onbetrouwbaar kan zo ineens gaanstaken&steigeren en echt gemeen doen, buitenrijden gaat in mn eentje niet enz enz

mn andere paardje Destiny(is niet meer te berijden) daar kon ik ALLES mee, kon ik echt eme lezen&schrijven, maar was ze saai?nee hopor! ze was juist geweldig!echt helemaal perfect!!

wat is er nou fijner dan een paard hebben waar je alles mee kan doen wat je maar wil, waar je lol mee hebt, die je vertrouwd en als je buiten wil rijden, ga je lekker naar buiten, wil je corssen, ga je crossen, wil je dressuren/springen dan doe je dat, wil je zonder zadel rijden, doe je dat ook!

en neem dan Quentin, die moet je bijna smeken, en daarna dwingen om iets te doen, en vaak kom je er achter dat je toch niet duidelijk genoeg bent geweest en da hang je weer met paard en al half over de bakrand heen....

nee, geef mij maar een braaf paard waar ik leuk mee kan rijden!!

Tancreda4

Berichten: 24038
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 14:52

SAAI! NEE!! Echt de grootste onzin! Tancreda was super lief, super braaf, en niet een van de snelste, maar alles behalve saai!

Ik heb echt 100x liever een paard waar ik met een gerust hart kan opstappen, alles mee kan doen, zonder dat het als een gek heen en weer dribbelt of bokt.
Ik hoef echt geen paard dat bokt, of onwijs druk is!
Een braaf paard is niet saai. Ik denk juist veel euker, omdat je er vrijwel alles zonder problemen mee kunt doen!

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 14:56

ik vind dat met een "saai" paard daar kun je nog iets mee zonder de kans te hebben dat je eraf dondert......dan kun je tenminste aan dingen gaan werken en ooit nog eens lekker realaxed gaan rijden bij zo`n hittepetitje kun je nooit een relaxed doen want als je even want minder oplettend gaat zitten heb je kans er zo af te liggen (en ik hou persoonlijk niet zoveel van zandhappen) en kun je nergens aan werken want je bent itjdens het rijden maar bezig met in het zadel te blijven zitten (heb ervaring met zo`n rotbok). Lol hebben vind ik neit saai! Maar er langs liggen is minder leuk! Dus ja leuk of niet leuk...en ik vind het eerlijk gezegd stoerder als ik iemand als 1 met z`n paard aan het dressuren zie of springen ofzoiets dergelijks dan wanneer ik iemand op zo`n bokkend beest zie....

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 16:29

Pluutje schreef:
Het kan natuurlijk, maar als ze er zo over op loopt te scheppen en het gebruikt om jou paard zwart te maken vraag ik me af of ze niet een beetje overdrijft om haar paard maar nog wat meer op te hemelen..


En waarom zou ze haar paard op moeten hemelen? Omdat mijn paard braver is zeker Tong uitsteken
[/quote]


Tja, er zijn wel meer mensen die hun paard ophemelen hoor(heel veel zelfs)wat is er nou fijner dan de rest van de wereld duidelijk te maken dat jou paard beter is dan alle andere en dus gewoon de beste van de wereld.. Knipoog

En tja, misschien juist wel omdat jou paard braver is ja, om te laten zien dat haar paard dan wel niet braaf is maar andere kwaliteiten heeft ofzo...wie weet...

Ik vind het maar een beetje kinderachtig gedoe hoor om tegen een ander te gaan zeggen dat haar paard saai is en dat de jouwe ZZ loopt en 2 meter springt...

Maar rijd ze echt ZZ dressuur?

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-03 16:34

Pluutje schreef:
En tja, misschien juist wel omdat jou paard braver is ja, om te laten zien dat haar paard dan wel niet braaf is maar andere kwaliteiten heeft ofzo...wie weet...

Ik vind het maar een beetje kinderachtig gedoe hoor om tegen een ander te gaan zeggen dat haar paard saai is en dat de jouwe ZZ loopt en 2 meter springt...

Maar rijd ze echt ZZ dressuur?


Waarschijnlijk niet... helemaal zeker weten doe ik niet, maar het lijkt me echt sterk..

En dan nog, wat maakt het HAAR nou uit of mijn paard braaf is? Het is toch MIJN paard, waar IK blij mee moet zijn?

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 16:44

Ahg, dat is lekker stoer! Geef mij ook maar een braaf paard hoor. Als Veerle eens een schrikdag heeft met wandelen dan heb ik er al flink de balen van, moet er niet aan denken een paard te hebben die dat regelmatig doet!
Liever een paard dat braaf en gehoorzaam is. Voel me niet zo fijn bij die druktemaak-paarden.
Snap ook gewoon werkelijk niet waarom sommige mensen dat 'stoer' vinden..
Geef mij maar een pony waar ik me fijn bij voel dan dat ik nooit weet wat ik kan verwachten.

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-03 17:00

Haha Haha! Hoor net uit zeer betrouwbare bron *zit hier op bokt, kent haar EN paard van de manege* dat paard en ruiter helemaal niet zo perfect zijn als zij zelf zegt..

iemand van Bokt schreef:
Ze kan redelijk rijden maar denkt ook dat ze de baas is van de manege...
Paard vind ik echt niet zo, lijkt echt op een manegepaard en loopt ook onregelmatig en ze krijgt hem niet goed aan de teugel.


Toch blijf ik het raar vinden dat mensen dan moeten gaan liegen over hoe geweldig het paard is...

Ik zeg ook gewoon dat ik Ivanka geweldig is, voor MIJ is ze geweldig, misschien voor een ander hier op bokt niet.. Ivanka hoort gewoon bij mij Lovers

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 17:13

Er zijn dagen dat ik er alles voor over zou hebben om gewoon een rechtdoorzee paard te hebben hoor. Vandaag weer. Die hebben wij hier thuis gewoon niet, we hebben drie knotsgekke knollen en dat vind ik hartstikke leuk, maar soms. Vandaag reed ik mijn zusjes hengst en voorlopig hoef ik echt niet meer op dat beest. Van de week draaide hij om en kieperde ik eraf en daarna ben ik wat wantrouwig. Hij is vooral in het begin en op de openbare weg megakijkerig, stopt dan en als je m een tik geeft komt hij alleen omhoog. Of te wel: hij wil alleen áchter een ander dan en ik ben zo eigenwijs dat ik dat weer niet wil. Hij is verder superbraaf, zeker voor een volbloed, maar het is wel een heethoofd die minstens net zo eigenwijs is als ik en dat botst na een weekje wel. Voorlopig mag mijn zusje haar hengst dus wel even houden, t is een schatje en ik vind het een prachtbeest, maar hij kan het ook wel goed overdrijven!
Dan hebben we nog een volbloed ruin een een 'doodsimpele' KWPNer. Beiden hebben haast geen steekjes vast, maar zijn na jarenlange intensieve begeleiding wel wat normaler geworden. Mijn KWPNer heb ik nu al 8,5 jaar en die vertrouw ik volledig en daar kan ik ook alles mee, doet nooit gek, maar het is en blijft een racemonster. Hard is zijn favoriet. Ook niet makkelijk, maar na al die jaren voelen we elkaar goed aan en is hij echt een superbraaf paard. Met een kleine gebruiksaanwijzing (vooral eenkennigheid). De ander is dus ook een ruin en wel een beetje geschift (zucht), maar ook die is volledig te vertrouwen (de hengst ook, maar die is wat reactiever). Hij is altijd kijkerig en daar word je ook wel eens errug moe van, maar goed, hij doet alles voor je en dat maakt een boel goed. Desalniettemin heb ik voor alle paarden toch wel 1x in de maand een lading behang met plaksel nodig!