Braaf paard is saai?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 18:35

Eigenlijk bestaan er geen saaie paarden vind ik..

Margaret
Berichten: 174
Geregistreerd: 11-07-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 19:18

zucht ,wou dat ik een "braaf paard"had om te rijden. Mijn manegeleasepaard is echt een donder. Typisch volgens mij een merrie. Haar karakter op stal, is niet te peilen, de ene keer braaf de andere keer super chagarijnig, en tijdens rijden, me alijd de eerste twee minuten aan het uitproberen. Ben ik kan echt met haar aan het rijden, dan loopt ze goed. Ik rij haar nu een jaar, en nu pas gaan we met sprongen vooruit. Tja een braaf paard, ik kan ze inelkgeval moeilijk vinden!!!!!.

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 12:03

Ik ben juist blij met Jamy, ik hoef geen pony die zomaar vanuit het niets ergens van schrikt, stijgert of begint te bokken. Ik ben juist blij dat ik lekker buiten kan rijden in me eentje, zonder dat Jamy op hol slaat oid, dat ze zo de trailer in loopt, dat ik haar in mijn eentje kan wassen enz enz. Zo weet ik tenminste wat ik aan haar heb Lachen

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 12:07

Barbiano is ook een 'braaf' paard. Dwz hij zal nooit bokken of steigeren nooit iets gemeens doen. Hij is toch pittig, tja die Spaanse pepers he.

Zijn oude eigenaresse heeft hem weggedaan omdat hij te 'braaf' was. Meneer is braaf maar heeft er een aardige kop op zitten wat ik uiteraard erg waardeer. Haha!

Dus mijn antwoord nee, een braaf paard is zeker niet een saai paard.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 19:25

pff als ik dit zo lees, twijfel ik weer wat ik nou met Quentin moet doen, en wat ik als volgend paard zal aanschaffen(wil wel in de sport blijven meedoen)

Quentin is nu 10, kan veel enveel meer dan ik er ooit uit kan halen, en ik kan er alles in mn eentje mee, behalve (buiten)rijden

erg frustrerend!!

maar ja de lessen&wedstrijden gaan wel goed, dus ja...en verder is het wel echt mn vriendje, en zijn hij en mn andere paardje niet uit elkaar te halen, dan eten ze niet goed meer......
maar wat zou ik graag een echt braaf&betrouwbaar sportpaard willen hebben!!

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 20:22

De lastigsten zijn de besten wordt wel eens gezegd. Dus in dat kader is een brave nogal fout Knipoog

Voor buitenrijden lijkt het me wel heerlijk om een betrouwbaar paard te hebben. Fitz kan nogal onverwacht uit de hoek komen Haha!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 20:40

haha heb ik dan ff een goeie op stal staan Tong uitsteken

alleen jammer dat ik er niet uit kan krijgen wat er in zit....maar ja hij heeft iig een goed huis hier, dus ja dat is ook wat waard!en ach, hij is 10(volgende week officieel Tong uitsteken ) en kan nog wel 10 jaar mee, mijn doel is Z2 met hem te worden(dus met wp) en datmoet wel lukke in 10 jar, alleen frustrerend dat ie met een betere ruiter dat nu allang was geweest....

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 20:43

Tigger schreef:
Er is een heel groot verschil:

Je hebt paarden die heel braaf zijn, maar waar wel karakter inzit. Die hebben hun dingetjes...
Je hebt ook paarden waar gewoon niets in zit. Duf en nooit eens laten merken het ergens niet mee eens te zijn. Die altijd alles braaf doen, zonder een kik te geven. Nooit eens ergens van op kijken. Daar hou ik persoonlijk niet zo van.



Precies, daar ben ik het nou helemaal mee eens. Ik hoorde laatst via via dat iemand van onze club gezegd had dat het geen kunst was wat ik allemaal deed met mijn paarden (lees bv. winstpunten halen bij wedstrijden en alleen buiten rijden...) omdat dat zulke brave sullen waren... Verward .
Nou dan weet je zeker dat ze er niet bij zijn geweest. Mijn beide verzorgsters kunnen met Jumper niet uit de voeten, af en toe word ik ook wel eens gek van hem (als ie weer eens op zijn achterbenen staat). Maar.... dat is maar eens in de 3 of 4 maanden, verder is hij gewoon het lieve, goedopgevoede en betrouwbare paard wat zij kennen. Het is gewoon een feit dat Jumper gewoon respect voor mij heeft, en ik voor hem, wij laten elkaar in onze waarde, maar af en toe ( dus om de 4 maanden ongeveer }> ) moeten we weer even onze krachten meten en dan kan het weer een tijdje. Hoezo saai dus ? Haha! .
En verder zijn onze paarden gewoon goed opgevoed, dus er is wel eens een voorvalletje, maar verder laten ze het meestal gewoon uit hun hoofd om rare dingen te doen Extreme duivel

Mellow

Berichten: 6469
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 21:05

ik rijd veel verschillende paardjes.
ze hebben allemaal een ander karakter en dat is het leuk ervan.
een beetje pit is wel mooi maar op z'n tijd een rustig ritje is ook heerlijk.
ik ga nu 3 weken op vakantie met een pony die soms continu bokt om de 50 meter omdat hij het gewoon even voorgezien houd. nou nee niet echt leuk maar hij veranderd wel af en toe is hij ook heel lief en bokt helemaal niet. het ligt aan het paard en karakter of het leuk is als ie braaf is of niet.

Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 21:09

Ik heb sting en die is af en toe best saai maar als ik zin heb om een heet paardje te rijden geef ik hem voor het rijden een tik op zn kont (nee, is geen dierenmishandeling ) en dat is hij hyperactief. Best handig, als ik zomers buitenritten maak is hij ook wat rustig maar jah, ik heb ook geen zin in een ADHD paard Haha!

mdmoiselle

Berichten: 847
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 00:20

Nee hoor, braaf is niet saai. Ik ben al lang blij als die van mij eens 30 minuten achter elkaar aan braaf is Haha! , ze wil nou eenmaal zo graag Ach gut . Een beetje pit is natuurlijk niet slecht, zonder pit kom je niet zo gauw hoog in de sport vind ik.

Marlinde

Berichten: 383
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Voorschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 10:35

Voor mij is een braaf paard, een paard die in de omgang en tijdens het rijden niet gemeen is. Dus een paard dat niet ineens gaat bokken of steigeren en voor mij: waar je zo mee weg rijdt.
Mijn paard zal onder het zadel zal hij nooit bokken of steigeren. Toch heb ik heel veel moeite met hem. Hij is erg groot en erg sterk waardoor ik altij d aan het vechten ben met hem tijdens het rijden en er niet uit kan halen wat er in zit. Ook buiten rijden is met hem altijd maar afwachten hoe zijn bui is. Zo is hij super braaf en zo durft er niemand met mij mee, omdat meneer als een stuiterbal over de weg gaat.
Wel vindt ik belangrijk dat een paard karakter heeft om aan het werk te willen en mag daarbij best pit hebben.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 10:58

Ik sluit me aan bij Tigger en Jolly Jumper. Er zit nog wel verschil in 'braaf' en 'geen karakter hebben'.

Zo staat ons brave paard momenteel 24/7 op het land. Gisteren weer eens voor het eerst sinds anderhalve week een rit mee gemaakt. Vangen: ok. Eenmaal buiten het weiland sloeg de onrust toe en deed meneer alsof hij nog nooit een shabrak of zadel van dichtbij had gezien. Met ruiter erop was het eerst 3 minuten lang achterwaarts, snuiven en boos met voorbenen stampen (ik wil terug naar het land }>).
Toen de voorwaarts knop weer gevonden was vervolgens met oortjes naar voor een hele brave rit gemaakt. Na afloop weer wat onrust toen hij er achter kwam dat hij weer naar het land mocht.

Dit paard kennende zal het elke keer makkelijker en soepeler gaan (als het kwartje eenmaal is gevallen dat hij weer terug mag naar het land).

Het is een heel lief en braaf paard, maar er zit wel degelijk een eigen mening en wat pit in Lachen.

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 11:26

Het lijkt vaak wel een verwijt, dat je paard braaf of (erger nog...) makkelijk te rijden is. Een hoop mensen vergeten dat een paard vaak braaf en makkelijk is (lijkt) omdat hij goed is opgevoed en gereden.

Tjalko zijn basiskarakter is heel recht doorzee, werklustig en leergierig en daardoor makkelijk, maar ik weet voor de volle 100% zeker dat er geen kunst aan is om hem of super flegmatiek te krijgen of juist heel erg onzeker en angstig.

De echte dressuurtalenten hebben altijd wel iets drakerigs in zich, waardoor ze steeds dat stukje extra, show kunnen geven, maar voor het grootste deel van de paarden geldt, volgens mij, dat ze, als ze goed, eerlijk en consequent worden behandeld en gereden gewoon graag mee willen werken en braaf zullen zijn.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 11:47

Marijn4045 schreef:
De echte dressuurtalenten hebben altijd wel iets drakerigs in zich, waardoor ze steeds dat stukje extra, show kunnen geven, maar voor het grootste deel van de paarden geldt, volgens mij, dat ze, als ze goed, eerlijk en consequent worden behandeld en gereden gewoon graag mee willen werken en braaf zullen zijn.


vooral dat drakerige ken ik *LOL*

en hij is goed opgevoed, wordt eerlijk&consequent behandeld&gereden, heb veel les, maar toch....af en toe is het echt een draak, en een echte staker enz

maar nu heeft hij steeds meer vertrouwen, en laat hij me niet meer in de steek op wedstrijden, maar is hij er echt!

loopt dan lekker te showen, vooral voorop met het viertal voelt hij zich ztoer, en ondanks dat hij laatste hele erge mok had, waar hij last van had, een flinke ontsteking in zn mond en een copleet vastzittende rug(krijgt nu fysio) bleef ie toch geeldig zn best doen!terwijl hij, als hij niet zo'n vechter was geweest, allang was gaan staken of echt was gaan kreupelen....

mn andere paardje is zo braaf, maar zo'n vechter! zelfs met spat bleef ze lopen!volgens de foto's van de DA moest ze haastbniet op haar benen kunnen staan, en ze bleef er voor vechten!pas na het bezoekje aan de DA en ik haar rust gaf, liep ze kreupel
en met bv koliek of iets anders, ze laat geen pijn zien als ik er ben, ze gaat maar door!
ze heeft me ook echt nog nooit in de steek gelaten, vanaf de 1e dag dat ik haar heb!

dat is het verschil in braafheid, zij is veel braver dan Quentin, want Quentin heeft me best vaak laten zitten, maar op wedstrijd beseft hij voortaan wel dat ie er voor me moet zijn en dan gaat ie er ook echt voor!maar zo braaf als destiny.....nee dat is hij nog lang niet!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 11:51

Héél eenvoudig in te schatten toch? Zet twee fictieve paarden te koop. Zelfde uiterlijk. Het ene braaf, het andere "bokt en steigerd" en is pittig ... een laat maar bieden. Je zal al snel merken welkéén er voor het publiek meest gewenst is. Ik hoef ook geen rotknol die dan eens gek is en dan 's braaf. Ik wil een standvastig karakter van paardje, eentje die eerlijk is en braaf. De rotknol moeten ze maar bij je ZZ-dressuurvriendin brengen dan Knipoog

Dipsy

Berichten: 19
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 11:53

Ik vind drukke paarden wel leuk, maar ze moeten niet te druk zijn. En ook niet te braaf:z. Paardrijden is een uitdaging voor mij.

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 11:55

Het komt inderdaad vaak als een verwijt over, dat vind ik ook. Jumper was inderdaad al heel netjes opgevoed toen wij hem kregen. Kiri en Insley gedeeltelijk hebben we van jongs af aan en die hebben we zelf goed opgevoed. We weten precies wat er met die paarden gebeurd is, wat er voor gebruiksaanwijzing bij zit etc. En dan lijkt het al gauw dat het brave sullen zijn voor andere mensen. Terwijl ik weet dat ik er niemand anders op moet zetten want dan zouden er best rare dingen kunnen gebeuren, misschien niet hoor, maar ik zou het niet zeker weten.
Maar omdat ik geen spectaculaire verhalen heb over grote avonturen en bokpartijen, is er volgens een aantal mensen geen kunst aan als ik iets presteer op wedstrijd bv. omdat iedereen dat zou kunnen met zo'n 'braaf' paard.
Nou, Jumper is wel braaf, maar zeker niet makkelijk te rijden! Allebei mijn verzorgsters (van Kiri, mijn andere paard) hebben hem een keer gereden, maar beiden kregen hem niet aan de gang, terwijl ze toch allebei netjes kunnen rijden. Het moet gewoon klikken met een bepaald paard vind ik. Ik kan ook niet met alle soorten paarden even goed overweg.

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 12:06

JollyJumper schreef:
Het komt inderdaad vaak als een verwijt over, dat vind ik ook. Jumper was inderdaad al heel netjes opgevoed toen wij hem kregen. Kiri en Insley gedeeltelijk hebben we van jongs af aan en die hebben we zelf goed opgevoed. We weten precies wat er met die paarden gebeurd is, wat er voor gebruiksaanwijzing bij zit etc. En dan lijkt het al gauw dat het brave sullen zijn voor andere mensen. Terwijl ik weet dat ik er niemand anders op moet zetten want dan zouden er best rare dingen kunnen gebeuren, misschien niet hoor, maar ik zou het niet zeker weten.


Mijn bijrijder heeft zo ongeveer leren rijden op Tjalko (4 jaar en net een jaar onder het zadel) en daar ben ik juist bere trots op!

Er zijn natuurlijk genoeg uitzonderingen (Quentin), maar op een goed, basis gereden paard moet iedereen die een beetje kan sturen kunnen rijden. Die paarden die bij het baasje Z lopen en bij een ander geen pas normaal kunnen doen of zo getrixed blijken als wat... Frusty

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 12:27

Lois is ook braaf maar beslist niet saai. Hij bokt en stijgert nooit. Is ook nooit humeurig naar mij toe. Ik kan er overal mee komen en zet geen stap verkeerd maar omdat hij ogal creatief is weil hij nog wel eens leipe dingen uithalen om bijvoorbeeld aan eten te komen. Geen dag hetzelfde met hem en z'n rare streken Clown

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 16:27

We hebben ze allebei, een brave en een racemonster en nog een maar da's een shet en die is het allebei.
En ik vind ook absoluut niet dat brave paarden saai zijn, je kunt er leuke dingen mee doen, ik hoef op Apollon niet achterstevoren te gaan zitten want dan word ik er meteen vanaf geknikkert, bij Belle kun je dat gerust doen.

lovebonney

Berichten: 1862
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 13:42

ik vind het echt niet waar wat dat meisje zegt!!je kan met een gehoorzaam paard ook heel veel lol en plezier beleven.zo kan je inderdaad alles doen wat je wilt enzoo!!!lekker buitenrijden en als je contineu op een paard zit dat niet mee wil werken en zo zou ik er echt helemaal gek van worden!!!ik heb twee verzorgpaarden. de een is meer schrikachtig en dan ander is 26 jaar oud maar kan je alles nog mee doen en is 100% mak!!zo kan je nog eens afwisselen!!!:)

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 13:56

Marijn4045 schreef:
Er zijn natuurlijk genoeg uitzonderingen (Quentin), maar op een goed, basis gereden paard moet iedereen die een beetje kan sturen kunnen rijden. Die paarden die bij het baasje Z lopen en bij een ander geen pas normaal kunnen doen of zo getrixed blijken als wat... Frusty


Quentin is idd een uitzondering, maar ik kan er wel met een gerust hart een 10 jarig meisje op zetten met het uitstappen en die stuurt hem vrolijk heel de bak rond
ook andere mensen kan ik er gewoon op laten stappen enz, maar als hij voelt dat ze twijfelen op het moment dat ze willen aandraven, neemt hij dus de leiding over en dan gaat het fout
zodra hij een aarzeling voelt, of gewoon geen zin heeft, staakt hij

maar hij is verder niet gemeen of gevaarlijk ofzo, alleen gruwelijk lui en als ie moet werken maar daar geen zin in heeft, ja dan is het een totaal ander paard, helaas

maar een beetje een ruiter moet er wel mee kunnen rijden, zeker met wat begeleiding of met meerdere paarden in de bak, alleen als ie helemaal alleen is staakt hij zo heel extreem

ik ben zelf ook geen top-ruiter en met de nodige begeleiding ben ik al een heel eind gekomen

gelukkig heb ik nog een leuk zelf ingereden 4 jarig bijrijdpaardje, waar je dus wel van op aan kunt, die heeft ook de neiging gehad te willen staken maar die was na 1x aanpakken genoeg overdonderd om nix meer uit te halen, Quentin blijft het dus keer op keer proberen

maar ja ook al zullen er 10000 fijner te rijden paarden dan Quentin te koop zijn, hij gaat niet weg!al weet ik wel dat mn volgende paard een betrouwbaar&werkwillig paard wordt *LOL*

sterre76
Berichten: 10
Geregistreerd: 10-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 16:45

mijn instructrice zegt altijd dat je aan de braafste paarden het meeste werk hebt gehad.

Saar4
Berichten: 2346
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 18:54

Het is maar net wat je ligt. Ik kan over het algemeen niet rijden op paarden die een rustig of flegmatiek karakter hebben. Die vallen bij mij geheid in slaap. Ik val ook op wat hetere of lastigere paarden. Ik kan daar gewoon beter mee omgaan. Maar ik ken ook zat mensen die geen zin hebben in dat gezeur en gewoon een leuk braaf paard zoeken. De meesten eigenlijk.

Ik heb zelf een megakijkerig-dominant-irritant-dan weer sloom-dan superheet-schizopaardje en daar ben ik zoooooooo blij mee! *LOL*

(Alhoewel ik af en toe stiekem best wel verlang naar een paard dat niet overal kabouters met mitrailleurs en paardenvleesetende zandkorrels ziet)