Deken op in de zomer

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EvelienH
Berichten: 3714
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 13:45

Ik heb zomers alleen in de trailer een dun zomerdekentje op.
En in de wei heeft ze zo'n vliegenmasker van de paardendrogist
op omdat ze anders ontstoken ogen krijgt van de vliegen.
Die maskers blijven heel goed zitten en die krijgt je paard er echt niet zomaar af.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 13:51

mango schreef:
sommige ook als ze een wondje hebben een groot drama op de manege gelijk met betadine etc etc smeren jeetje kap er toch mee het zijn toch geen watjes in het wild krijgen ze wel erger te verduren hoor!!


Ik heb geen wild paard
Ik heb een gedomesticeerd, voor de sport gefokt paard(en).

Verder kunnen jullie het wel vinden dat het onzin is, maar je kan dat niet zomaar stellen
IK vind het geen onzin, IK vind het wel onzin dat gesteld wordt dat je paard sneller wat zou gaan mankeren wanneer je niet wilt dat hij kou op zijn lijf krijgt. Mijn paarden staan de hele dag buiten en 's nachts staan vrijwel altijd alle luiken van de stal open, want frisse lucht en beweging, dat zijn de 1e vereisten voor een gezond paard. Dat dekentje zal hem heus niet zwakker maken.
(Overigens staat hij nu al weer zonder hoor Lips are sealed )

Maroesje88

Berichten: 122
Geregistreerd: 06-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 14:41

Een vriendin vn mij doet dat ook, een dek op in de zomer, maar zij rijdt wedstrijden en haar paard is zwart, en dus doet ze hem eend eken op zodat hij niet bleekt, ik vind het wel zielig voor het beest maar het is ook wel te begrijpen aan de andere kant... wat vinden jullie ervan?

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 14:45

Mijn paard had afgelopen week ook een paar keer een dunnetje op op de wei. Hij is zeer gevoelig voor de kou en staat met het minst geringste met zijn haren overeind en is gelijk helemaal stijf. Gisteren bijvoorbeeld heb ik een te lange buitenrit gemaakt (vriendin die mee ging wist zeker dat het een klein rondje was, maar na 1,5 uur kwam ze terug op die opmerking) en dan heeft Pablo echt wel last van zijn spieren (ik trouwens ook). En als ik spierpijn heb voel ik koud aan, zo is Pablo ook, dus gisterenavond met dekentje op in de wei. Maar dat hij al mijn zijn haren overeind stond vorige week was voor mij al een goed teken, dan gaat er buiten een dekentje om, anders niet.

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 14:52

met 30 graden vind ik het ook niet nodig om een deken op te doen, behalve dan vliegen en exceemdekens enzo Knipoog
maar zoals afgelopen week was het 15 graden. de weken ervoor was het veel warmen. over het algemeen hebben zo'n beetje nu alle paarden een dun vachtje voor die hoge temperaturen.
als je dan intensief gereden hebt, kan ik het best begrijpen als je dan een deken op doet.
als je zelf een eind gerend hebt en je spieren koelen te snel af, heb je de volgende dag spierpijn, dat is met paarden natuurlijk net zo...
sharir staat overigens nooit met deken, maar ik stap hem altijd behoorlijk lang uit Lachen

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 17:00

fsoudan"]
[quote="schaapjuh schreef:
Het zijn nog steeds paarden hoor, geen watjes! Op die manier krijg je dus paarden die nergens meer tegen kunnen en worden daardoor juist ziek ed.


Helemaal mee eens. paard moet wel paard kunnen zijn !!!!
[/quote]

Een paard is toch al geen paard meer want dan zou hij wel ergens op een steppe staan. Als ik hem geschoren heb neem ik de verdere verantwoording ook op me, en dat is een dekentje op als het niet warm is. En dan is het nog steeds een paard. Als je hem een plezier doet door de vliegen van z'n lijf te houden, dan doe je dat toch? Je gaat jezelf toch ook niet lek laten prikken door muggen omdat je dan dichter bij de oermens staat, dan gebruik je toch ook muggenspul. Aangezien die bij paarden meteen uitgewerkt is, vliegendeken.
En verder moet ik me ook nog wel eens ergens kunnen vertonen en dan heb ik liever een schone witte schimmel, anders moet ik hem de hele tijd wassen/afspuiten en das wel niet goed.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 17:02

Lenn schreef:
Je gaat jezelf toch ook niet lek laten prikken door muggen omdat je dan dichter bij de oermens staat, dan gebruik je toch ook muggenspul. Aangezien die bij paarden meteen uitgewerkt is, vliegendeken.

*LOL*
Ikzelf probeer altijd zo veel mogelijk poedelnaakt buiten rond te lopen, ik was mijn handen nooit en mijn billen veeg ik af met een pluk gras.
Ik denk dat ik nu wel veel 'sterker' ben als toen ik dat nog niet deed! Schijnheilig Haha!

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 17:05

schaapjuh schreef:
Het zijn nog steeds paarden hoor, geen watjes! Op die manier krijg je dus paarden die nergens meer tegen kunnen en worden daardoor juist ziek ed.



zo denk ik ook altijd! Maar ook mijn paardje heeft vorige week, 's avonds na het rijden een dek op gehad hoor. Kou op de lendelen is zoooo slecht! Daar kan een paard nooit aan 'wennen'. En na een flinke training, heb je dat dekentje gewoon nodig.
Trouwens: mijn paard staat wel buiten in de nacht, maar na het rijden dus met dek.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 17:12

Ik vind een zomerdeken opdoen echt belachelijk... De voornaamste redenen van een deken zijn verkleuren, kou vatten. Puur egoisme vind ik dus. Wat maakt het uit dat een paardje verkleurd? Dat doet je eigen haar ook in de zomer, wie zet er om die reden een muts op? Niemand natuurlijk. Kou vatten met dit weer is alleen maar het geval als je je paard niet uitstapt, of niet lang genoeg in ieder geval. Ik zet Kore zelfs onder de spuit met dit weer, en dan stap ik haar aan de hand droog of zet haar even op stal. Ik heb Kore nog nooit verkouden gezien, het is maar net wat je je paard(en) aanwent. Net als met kinderen, hoe meer je ze van begins af aan inpakt met mutsen, sjaals e.d., hoe sneller ze ziek worden. De paarden en mensen die het minst snel ziek worden zijn degenen die het meest gewend zijn. Kore word in de winter ook (2 keer) geschoren, en dan is een deken terecht, maar in de zomer vind ik het echt pure onzin en kasplantjeskwekerij.

Natuurlijk is een vliegendeken hier uitgesloten Slapen

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 17:18

Kou vatten is egoïsme?
l*Lkoek van de bovenste lank als je mij vraagt.

Ik heb nog NOOIT 1 paard gehad met stalstijfheid e.d. en dat wil ik zo houden ook. Verder hebben we het ook niet over DIT weer, maar over het weer van vorige week...

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 18:15

Koortje schreef:
Ik heb Kore nog nooit verkouden gezien, het is maar net wat je je paard(en) aanwent. Net als met kinderen, hoe meer je ze van begins af aan inpakt met mutsen, sjaals e.d., hoe sneller ze ziek worden. De paarden en mensen die het minst snel ziek worden zijn degenen die het meest gewend zijn.


Ik denk dat dit meer met het ras/type of de aanleg te maken heeft dan met de mate waarin je hem betuttelt. Ik heb mijn paard ook nog nooit verkouden gezien namelijk, terwijl ik hem toch 'verwen'

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-03 08:31

Lenn"]
[quote="fsoudan"][quote="schaapjuh schreef:
Het zijn nog steeds paarden hoor, geen watjes! Op die manier krijg je dus paarden die nergens meer tegen kunnen en worden daardoor juist ziek ed.


Helemaal mee eens. paard moet wel paard kunnen zijn !!!!
[/quote]

Een paard is toch al geen paard meer want dan zou hij wel ergens op een steppe staan. Als ik hem geschoren heb neem ik de verdere verantwoording ook op me, en dat is een dekentje op als het niet warm is. En dan is het nog steeds een paard. Als je hem een plezier doet door de vliegen van z'n lijf te houden, dan doe je dat toch? Je gaat jezelf toch ook niet lek laten prikken door muggen omdat je dan dichter bij de oermens staat, dan gebruik je toch ook muggenspul. Aangezien die bij paarden meteen uitgewerkt is, vliegendeken.
En verder moet ik me ook nog wel eens ergens kunnen vertonen en dan heb ik liever een schone witte schimmel, anders moet ik hem de hele tijd wassen/afspuiten en das wel niet goed.
[/quote]

Nou sorry maar Guus staat zonder deken en wordt nooit lek gestoken. Je hebt ook nog bepaalde middeltjes tegen vliegen en muggen. Kan de mens nog wel mens zijn...... aangezien wij ook ergens in een hutje ergens op de steppen zijn begonnen..... Al eeuwen terug werden paarden door de mens gebruikt, in eerste instantie als vervoer. Tegenwoordig is het een hobby. Beesten moeten wel beesten kunnen zijn, en niet vertrut worden. Als ze op de steppe staan hebben ze ook geen dek op, krijgen ze ook geen ijzers dus wat jij schrijft slaat natuurlijk helemaal nergens op. Paarden leven al eeuwen in " gevangeschap " van de mens. Het word niets voor niets als een huisdier gezien.

En om muggen en vliegen tegen te gaan zonder dek, je hebt verschillende middeltjes, die je zelf kan maken en 100% tegen muggen en vliegen helpen. Er is een internetsite waar je deze middeltjes vanaf kunt halen. Gebruik het voor guus ook en ik vind het geslaagt!!!!!

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 09:18

De friezen hier op stal hebben vaak ook een dekentje op, tegen het verkleuren. Tja, ik zou het niet doen, maar als zij dat wel willen moeten ze dat doen. Wat ik wel schandalig vind, is toen ik in moergestel op wedstrijd ging, ik een pony met zo'n dikke highliner winterdeken op stond!!! beest zweette zich kapot, maar anders werd ie stoffig!!!
Het was toen dus dik 30 graden ofzo!

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 10:41

Ik ken een paard dat zo gek word van dazen (al is het er maar 1), dat hij dwars door de draden heen vliegt. Dit dier staat nu dus met een complete vliegendeken op. Hij krijgt er wel schuurplekken van, maar ja, wat moet je anders?

Als ik overdag gereden heb zet ik mijn paarden altijd een uurtje op stal om echt goed af te koelen, daarna zet ik ze zonder deken buiten. In de zomer heb ik nog nooit een deken gebruikt, maar ik heb dan ook niet echt koukleumen van paarden en ik rij eigenlijk altijd 's avonds, dus na het rijden op stal en daar blijven ze tot de volgende morgen.

Ieder paard is anders en de eigenaren weten zelf vaak heel goed wat het beste is voor hun paard. Uiteraard vertroetelen we ze gerust wel eens teveel, maar ja, we vragen tenslotte ook wel eens het een en ander van ze!

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 12:42

fsoudan"]
[quote="Lenn"][quote="fsoudan"]
[quote="schaapjuh schreef:
Het zijn nog steeds paarden hoor, geen watjes! Op die manier krijg je dus paarden die nergens meer tegen kunnen en worden daardoor juist ziek ed.


Helemaal mee eens. paard moet wel paard kunnen zijn !!!!
[/quote]

Een paard is toch al geen paard meer want dan zou hij wel ergens op een steppe staan. Als ik hem geschoren heb neem ik de verdere verantwoording ook op me, en dat is een dekentje op als het niet warm is. En dan is het nog steeds een paard. Als je hem een plezier doet door de vliegen van z'n lijf te houden, dan doe je dat toch? Je gaat jezelf toch ook niet lek laten prikken door muggen omdat je dan dichter bij de oermens staat, dan gebruik je toch ook muggenspul. Aangezien die bij paarden meteen uitgewerkt is, vliegendeken.
En verder moet ik me ook nog wel eens ergens kunnen vertonen en dan heb ik liever een schone witte schimmel, anders moet ik hem de hele tijd wassen/afspuiten en das wel niet goed.
[/quote]

Nou sorry maar Guus staat zonder deken en wordt nooit lek gestoken. Je hebt ook nog bepaalde middeltjes tegen vliegen en muggen. Kan de mens nog wel mens zijn...... aangezien wij ook ergens in een hutje ergens op de steppen zijn begonnen..... Al eeuwen terug werden paarden door de mens gebruikt, in eerste instantie als vervoer. Tegenwoordig is het een hobby. Beesten moeten wel beesten kunnen zijn, en niet vertrut worden. Als ze op de steppe staan hebben ze ook geen dek op, krijgen ze ook geen ijzers dus wat jij schrijft slaat natuurlijk helemaal nergens op. Paarden leven al eeuwen in " gevangeschap " van de mens. Het word niets voor niets als een huisdier gezien.

En om muggen en vliegen tegen te gaan zonder dek, je hebt verschillende middeltjes, die je zelf kan maken en 100% tegen muggen en vliegen helpen. Er is een internetsite waar je deze middeltjes vanaf kunt halen. Gebruik het voor guus ook en ik vind het geslaagt!!!!!
[/quote]

Jouw verhaal klopt al helemaal van geen kant, je spreekt jezelf tegen en volgens mij snap je mijn verhaal niet.
Je vindt een paard dus nog wel paard als je hem middeltjes geeft tegen de vliegen maar niet als hij een vliegendeken op heeft? Is toch allebei onnatuurlijk.. Kan best dat sommige middeltjes wel werken maar heb ik nog nooit ervaren.
En ik heb ook niet beweerd dat de mens geen mens meer is als hij muggenspul gebruikt, ik maakte een vergelijking: Waarom zou bij dieren al het onnatuurlijke helemaal not done zijn (terwijl het juist bedoeld is om desbetreffende dieren te helpen) en wij mensen doen wel alles wat maar onnatuurlijk is.
En van wat je daarna schrijft begrijp ik echt niet waar je heen wilt

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-03 14:15

Ik begrijp jou verhaal wel, en ik beweer niet dat jij dingen zegt. Ik geef mijn menig terug, ik denk dat jij ons niet begrijpt. Ik heb het niet over een vliegedek, maar een zomderdeken. Zoals ik al eerder had gezegt in dit topic, als je paard wordt lek gestoken kan ik me er iets bij indenken dat je een vliegendek opdoet.

Paard moet wel paard kunnen zijn, dus niet vetrut worden om het maar even zo te noemen. Een paard hoeft niet persee alleen maar paard te zijn als het op de steppe staat, dan komt het er op neer dat wij allen mishandelen. Omdat het dingen moet doen die wij willen. Hond moet toch ook hond kunnen zijn, spelen met andere honden lekker kunnen rennen, zonder dat baasje bang is dat het wondjes oploopt e.d. Maar jij begint gelijk over dat het al geen paarden meer zijn, anders hadden ze wel op de steppe gestaan.

En wat die middeltjes betreft, nee is ook niet natuurlijk!!! Helemaal met je eens, maar liever van die zalfjes of eigengemaakte brouwels als mn paard onder een dek die zich daardoor kapot zweet. Ik denk dat mijn paard meer last heeft van die deken als van vliegen of muggen.

En wat betreft een dek op omdat je paard anders verkleurd, mijn mening is; je gunt je paard een pleziertje het mag het land in, maar toch ook weer niet want stel je voor dat het verkleurd. Dus wat doen we een dek op, beest zweet zich kapot!!! Laat je paard dan liever op stal staan in de schaduw. Is koeler en 100% zeker dat het niet verkleurd.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 09:30

Ik bedoelde dat een paard toch al geen paard meer is in de zin van: het is toch nooit meer natuurlijk, zoals op de steppe.

Citaat:
Hond moet toch ook hond kunnen zijn, spelen met andere honden lekker kunnen rennen, zonder dat baasje bang is dat het wondjes oploopt e.d.

Hier ben ik het helemaal mee eens

En als het te heet is heeft ie ook geen deken op hoor, maar iemand pb-de me dat ze een vliegendeken met loopsplit had dan kan hij die op.

En van dat vaal worden van een zwart paard snap ik sowieso niet, zon is toch juist goed voor een paard en vacht, dan gaan ze toch juist mooi glanzen zou je denken

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 10:02

fsoudan schreef:
Nou sorry maar Guus staat zonder deken en wordt nooit lek gestoken


Helaas is niet ieder paard zoals Guus. Ivanka hoef ik overdag echt niet zonder Boett buiten te zetten hoor, die word aangevallen door de horzels en met de Boett op heeft ze daar geen last van...
Van de deken zelf heeft ze ook geen last, dat weet ik zo goed als zeker, ze weet iig waar de deken voor helpt, aangezien ze me helpt met de deken aandoen..

Ivank doe ik geen deken op als het weer net als vorige week is, maar ik weet dat ze er tegen kan.
Had ik een paard die hier niet tegen kan, dan zou ik die een deken op doen. Niet meer dan normaal, je wilt toch het beste voor je paard?
Of wil jij dan dat je paard het koud heeft omdat "not-done" is om in de regen een dun regendekje op te doen, omdat het paard dan geen paard meer kan zijn?
Ik ben het met Sjuimpje eens: l*lkoek! Lips are sealed

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-03 12:01

Tinne"]
[quote="fsoudan schreef:
Nou sorry maar Guus staat zonder deken en wordt nooit lek gestoken


Helaas is niet ieder paard zoals Guus. Ivanka hoef ik overdag echt niet zonder Boett buiten te zetten hoor, die word aangevallen door de horzels en met de Boett op heeft ze daar geen last van...


Nee maar ik had vaker verteld dat als jou paard er niet tegen kan een vliegendek normaal is. Dan zou Guus wel een vliegendek op krijgen!!

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 21:47

Tsja niet iedereen heeft een zelfde soort paard, mijn pony staat nu trouwens ook niet met deken, maar vd week toen het 's nachts regende wel. Overigens gaat de deken er 's morgens vroeg dan weer af als het een droge dag wordt. Ze is altijd al ziek en als ik haar als het kouder is zonder deken zet dan kan ik zeker weten dat ze een longontsteking heeft. Ik vind het onzin dat mensen een ander meteen veroordelen omdat je een deken opdoet. Ik was vroeger nooit "tuttig" met mijn pony, ze stond zelfs in de winter zonder deken.

Helaas ben ik dat inmiddels noodgedwongen wel geworden en daar heb ik dan ook mijn redenen voor. Beetje belachelijk dat mensen dan meteen denken dat ik té voorzichtig ben, bij sommige paarden is het gewoon nodig.

Dus kan iemand mij een goede reden geven om die deken bij slechter weer niet op te doen? Als ik weet dat ik daarmee een hoop ellende voor mijn pony voorkom?

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 01:59

neenee het ging over een deken op doen met goed weer

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 10:08

Ethelate schreef:
met dunne zomerdeken (werkt beter als vliegen deken) is dat een stuk minder.


Ik gebruik gewoon een vliegendeken en ik heb nog nooit 1 steek of bult gezien op de plek waar dat deken ligt. en mij lijkt het ook wat frisser dan een gewoon zomerdeken.

Aline4

Berichten: 901
Geregistreerd: 22-01-03
Woonplaats: Hengelo G

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 14:08

De ponies krijgen bij ons in de zomer ook geen dek op maar ons paard, 3/4 engels volbloed, krijgt wel degelijk een dek op als ik zelf weer een jas aan doe, in ieder geval voor de nacht en zeker als het regent of gaat regenen. Als ik dat niet doe dan staat ze zo hard te shaken van de kou dat de ijzers er zowat af klepperen. Het eerste jaar hebben we ook geprobeerd om haar aan het eind van het jaar in de wintervacht te laten komen maar daar had ze gewoon niet genoeg warmte van. Als jou paard zo hard staat te bibberen dat ze niet eens kan eten, dan wil je daar echt wel wat aan doen hoor!!
De ponies krijgen trouwens nooit een dek op, alleen zweet deken in de gebruikelijke situaties. Of ze moeten ziek zijn, dan is het nog weer wat anders.

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 15:21

Mijn paard gaat nu tegen de avond met dek op naar buiten. Dit omdat hij dan snachts buiten staat en het kan fris worden zo niet dan voor de horzels en muggen. Hij schuurt nog steeds niet en dan kan hij tenminste nog redelijk optijd naar buiten omdat hij zich anders kapotloopt door de horzels. Dit is pas het eerste jaar dat ik dat doe zo. Als het dus winderig weer is en het is 20 graden en geen horzels dan gaat hij overdag als het kan zonder dek naar buiten hoor. MEt het echte warme weer wacht ik toch tot 10/11 uur voordat hij naar buiten gaat andes is het te warm voor hem.
Dus de reden is horzels en muggen waardoor hij of gek wordt en blijft rennen of gaat schuren. Daarbij als je hem snachts buiten zet met wat mist en 12 graden wordt ie wat snotterig, dus dan ook dek op en mijn andere paard ook. Maar die krijgt het dus echt alleen voor snachts als het koud is. Het is dus noodzaak om het voor hem dragelijker te maken. Ik heb het zo nooit gedaan alleen als het snachts erg fris werd. Maar dat betekende wel dat ik hem pas buiten deed als het donker was en smorgens heel vroeg mn bed uit moest, nu kan ik wat meer ruimte creeeren. Liever had ik dat hij nergens last van had.

Pasha

Berichten: 7111
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Winterswijk/ harreveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 22:43

Misschien een hele andere vraag hoor maar wanneer beginnen jullie dan met de winterdeken???
Ben ik wel benieuwd naar..