Eigen paard kopen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Paardenpret

Eigen paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 22:55

Ik wil een eigen paard kopen. maar dat is natuurlijk heel erg duur dus vroeg ik me af..
hoe duur is een beetje leuk paardje die bereden kan worden, al ingereden is enzo

en hoe duur de verzorging is, veearts, hoefsmid, en de stalling, trailer enzo

op hoeveel komen we dan uit?

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 22:56

Voor een beetje een leuke pony ben je zo 1500 a 2000 euro kwijt.

Stalling is per regio verschillend, ik betaal 240 euro volpension.

Hoefsmid rond de 100 euro per 6 a 8 weken als het paard op ijzers staat.

Veearts ligt er natuurlijk aan hoe vaak hij moet komen. 1 a 2 keer per jaar enten a 25 euro is standaard :).

Vergeet ook de aanschaf van het tuig niet ;).

Natasja__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 23:03

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 00:55

Aanschafprijs paard: slachtprijs plus wat de gek ervoor geeft.

Stalling is afhankelijk van waar je woont en hoeveel luxe je wil, in Leiden gaat dat niet heel goedkoop worden. Ik sta voor 125 exclusief ruwvoer. Voor 1 baaltje hooi betaal je bij mijn boer momenteel 4,50 euro.

Smid: ligt eraan of je een goeie hebt of niet, en of je paard ijzers nodig heeft. Mijn vorige smid rekende 20, die ik nu heb 50, en die levert puik werk, geeft veel informatie, neemt de tijd voor mijn paard en komt stipt iedere 5 weken. Mijn paard heeft geen ijzers.

Verder heb je nog harnachement en les nodig, en dingen die vervangen moeten worden. De veearts komt hier als het meezit 1 keer per jaar (dit jaar tot nu toe twee keer, voor de enting en voor een zwelling aan mijn paard z'n oog) en dan worden ook meteen z'n tanden gedaan.

Fysio is 50 euro per keer. Lidmaatschap van het stamboek is 65 euro per jaar.

Verder kun je het zo gek maken als je wil: krachtvoer, rijvereniging, wedstrijden.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 14:51

De aanschafsprijs van het paard ligt helemaal aan wat voor paard je wilt kopen. Gewoon een leuk huis,tuin en keuken paard kun je toch voor een 3000/4000 euro wel kopen. Maar wil jij een talentvol jong paard ben je zomaar 20000 euro kwijt.

Stalling verschilt, zoals mijn voorgangers al zeggen, erg per regio. Bij mij op stal betaal je 215 euro en dan staan ze in volpension, wat inhoud dat je niets zelf hoeft te doen. ( op rijden na dan ;)) Hoefsmid is 100 euro 1 x per 6 á 8 weken. Veearts is normaal gesproken 1 x per jaar enten voor 18,50 euro. Maar reken altijd op extra veeartskosten. Mijn paardje heeft een ernstige blessure opgelopen en daardoor ben ik het afgelopen jaar al heel wat euro's lichter geworden.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 14:52

Natasja__ schreef:
[VSW] Kosten stalling
[EA-CO] Kosten en tips over een eigen paard
[VSW] begroting wat een paard ongeveer kost?
[YRT] kosten hoefsmid + wormenkuren
[TAO] Trailer stallings kosten
[VSW] Kosten van een paard

Je kan ook de zoekfunctie gebruiken, rechts boven op 'zoeken' drukken.
Daar kan je bijvoorbeeld intypen: Kosten paard
Zo krijg je heel veel resultaten.

Naast de topics die al geweest zijn vind je ook een uitgebreid stuk in de wiki over kosten van het kopen/houden van een paard:
http://www.bokt.nl/wiki/Aanschafkosten
http://www.bokt.nl/wiki/Onderhoudskosten

Daarom hier een slotje.