NEE! ik start nog niet met mijn paard!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 14:56

Ok Passionato, ik begrijp je helemaal Haha!
Jij wilt gewoon niet zo'n ruiter worden die door heel veel wedstrijden te rijden hier en daar een winspuntje erbij pikt.

Ik hoor alleen nog al vaak dat mensen op een bepaald niveau rijden terwijl er nooit wedstrijden worden gereden.
Dan ben je in mijn ogen gewoon B, ook al ben je thuis dan verder bezig.

Troost je, aan mij vragen ze ook al wanneer ik wedstrijden ga rijden, terwijl ik hem nu net een maand thuis heb en er nog geen 10 keer op gezeten hebt. Dus ik wacht ook nog even. Ik wil er namelijk erg zeker van zijn dat hij in de goede galop aanspringt ipv 'meestal wel' zoals in de eisen voor een B proef staat omschreven.
Alleen die 10 winstpunten word nu een behoorlijke rit naar de volgende klasse als je niet super veel wedstrijden rijdt.

Kendra

Berichten: 8737
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 16:15

Waarom ik AF EN TOE een wedstrijdje rijd:
* omdat ik het erg gezellig vind,
* omdat mijn paard het erg leuk vind (tenminste dat denk ik),
* omdat mijn paard er vresleijk veel van leert (en ik ook),
* omdat ik er zelf fanatieker van word (ga scherper rijden),
* omdat ik wel wil weten hoe ik ervoor sta (ook al ben ook ik niet altijd even blij met het oordeel van de jury ).

Ik heb een vierjarige, die hoop ik aan het eind van het groene seizoen en anders begin indoor voor het eerst te starten. Hij is zelf gefokt en het was een veulenbrigade-patientje. 't Is nu een grote knul geworden van 1.68. Ongeacht hoe het dan gaat in de proef, wat zal ik trots zijn als ik hem voor het eerst zelf kan starten!!! Ik kan me d'r al echt op verheugen.

Nou, dat is het wel ongeveer. Ik ben dus wel zo iemand die af en toe een winstpuntje pakt. 't Gaat niet hard, maar ik ben ook niet zo goed en ga ook niet zo vaak op concours. Z halen is een soort droom voor mij.....dus als ik mensen hoor over naar 't Z hobbelen, dan denk ik wel eens....kon ik dat maar!!!

DE westrijdruiter bestaat niet, en je hebt gelijk Passionato, iedereen doet het op z'n eigen manier.

Vasthi

Berichten: 4475
Geregistreerd: 06-02-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 17:29

Na het lezen van dit hele topic alleen even dit: Passionato wat blijf jij netjes tegen al die mensen die zo agressief op je berichtje reageren .

Dickie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 07-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 17:45

Als je nou meteen zo helder in je formulering was geweest... Knipoog toch is het op zich wel een interessant topic geworden zo!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 20:54

Ik heb dit topic met interesse gelezen. Vooral ook omdat ik zelf ook er tegen aan loop dat anderen me proberen over te halen om officieel te gaan starten. Ik ben sinds kort lid van de rijvereniging, heb nu elke week weer les en heb 2x gestart op onderlinge wedstrijd waarbij ik de eerste keer gelijk 161 punten had, tussen de paarden en 1e prijs tussen ruiters die al wel wedstrijden reden. Toch wil ik wachten, in elk geval tot het nieuwe seizoen. simpel omdat ik nog niet alle onderdelen van de B eruit kan rijden (voornamelijk de middendraf is een probleem) en stel dat het goed gaat en ik winstpunten rijd, dan blijf ik gelijk weer steken in de L met hele slechte punten. Ik houd liever eerst wat over, en ga ook liever niet op wedstrijd als ik van te voren al weet dat ik of de pon er og niet klaar voor ben. De onderlinge zijn wat dat betreft makkelijker omdat je dan niet vast zit aan een dure startkaart met coupons en hoog startgeld. Want ik vind het nogal een kostenplaatje dat wedstrijdrijden! Dat verspil ik liever niet... Liever dan maar wat wedstrijdpauzes tussendoor heb ik nu al zitten bedenken, en ondertussen goed doortrainen! Is nooit verloren moeite. Ik begrijp je dus goed Passionata...

Kendra

Berichten: 8737
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 01:00

joyce B schreef:
Ik begrijp je dus goed Passionata...

Ik denk dat niemand problemen had met het feit dat Passionata nog niet wil starten, maar wel met de manier waarop ze over bepaalde (wedstrijd)ruiters sprak. Dat is in de loop van het topic aardig bijgetrokken - dus inderdaad: het is toch nog een heel aardig topic geworden!

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-03 10:04

Nou bijgedraaid.... ik heb het op een andere manier geformuleerd..
Wat ik trouwens grappig vind, is dat iedereen van Passionatoooooo, Passionata maakt hahaha, had ik tijdens de springwedstrijden ook.. dan had ik echtzoiets van.. het is wel een stoere ruin hoor!! Mijn moeder maakt het dan nog erger door altijd maar Ze te zeggen ipv Hij... grrrrrr. Hij heeft helemaal niets merrieachtigs! Ik kan er natuurlijk ook gewoon passionata van maken en roze bandages omdoen ofzo haha (lol)

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 10:38

Oeps, dat krijg je ervan als je niet ver genoeg naar boven scrolled om de originele naam in het linkervakje te krijgen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 13:01

joyce B schreef:
Ik heb dit topic met interesse gelezen. Vooral ook omdat ik zelf ook er tegen aan loop dat anderen me proberen over te halen om officieel te gaan starten. Ik ben sinds kort lid van de rijvereniging, heb nu elke week weer les en heb 2x gestart op onderlinge wedstrijd waarbij ik de eerste keer gelijk 161 punten had, tussen de paarden en 1e prijs tussen ruiters die al wel wedstrijden reden. Toch wil ik wachten, in elk geval tot het nieuwe seizoen. simpel omdat ik nog niet alle onderdelen van de B eruit kan rijden (voornamelijk de middendraf is een probleem) en stel dat het goed gaat en ik winstpunten rijd, dan blijf ik gelijk weer steken in de L met hele slechte punten. Ik houd liever eerst wat over, en ga ook liever niet op wedstrijd als ik van te voren al weet dat ik of de pon er og niet klaar voor ben. De onderlinge zijn wat dat betreft makkelijker omdat je dan niet vast zit aan een dure startkaart met coupons en hoog startgeld. Want ik vind het nogal een kostenplaatje dat wedstrijdrijden! Dat verspil ik liever niet... Liever dan maar wat wedstrijdpauzes tussendoor heb ik nu al zitten bedenken, en ondertussen goed doortrainen! Is nooit verloren moeite. Ik begrijp je dus goed Passionata...


Ja Joyce, ik ben ook een beetje zo, maar aldoende leer je wel! Juist door de wedstrijden weet je weer waar je goed aan moet werken en wat juist al wel redelijk uit de verf komt. En ik kan ook nog geen supermiddendraf neerzetten, maar reed de laatste paar keer ook 2 wp in één proef. Ik bedoel; perfect krijg je het toch niet helemaal.

Kieffertje

Berichten: 1743
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 13:16

Nou, gelukkig is alles nou goed uitgelegd. Zo zie je maar weer hoe snel er misverstanden kunnen ontstaan doordat je iets net niet helemaal duidelijk zegt *LOL* ! En PassionatO, je hebt een interessant topic geopend!!

Brigitte

Berichten: 208
Geregistreerd: 26-07-01
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 08:41

Ik kan het toch niet laten om toch nog even te reageren op dit topic. Passionato komt een paar keer terug op haar instructrice, o.a. als volgt:

Passionato"]
het enige dat ik bedoel is dat ik gewoon wat langer over de basis doe dan andere mensen "normaal" vinden, gewoon omdat mijn instructrice ook een stapje verder wil in de basis dan de meeste mensen doen, en dat kost tijd, inspanning, en geduld!
[/quote]

[quote="Passionato"]
Mijn instructrice lest bij Frenk Jespers, ben vandaag meegeweest.. echt waaanzinnig!! We hebben het er nog over gehad, en ik vertrouw die mensen gewoon en heb gewoon nog even ..geduld...
[/quote]

[quote="Passionato schreef:
ik heb samen met mijn instructrice een plan getrokken, en ik geloof heilig in dat mens, dus daar hou ik me gewoon aan... en we zullen zien hoe dat uitpakt toch??


Nu ken ik jullie beide (de instructrice en Passionato) persoonlijk en wat mij nu verbaast is dat de lijn welke Passionato voor zichzelf heeft uitgestippeld (en waar ik me helemaal in kan vinden) niet echt door haar instructrice zelf wordt nagevolgd met haar eigen paard. Een paar uitslagen van de afgelopen maand van je instructrice (M2): 9 juni 138 punten, 21 juni 147 en 144 punten, 4 juli 139 en 148 punten.

Zelf heb ik het idee dat als Passionato zou starten ze haar instructrice met vlag en wimpel zou voorbij streven. Ik denk dat Passionato beter naar haar eigen gevoel moet luisteren en zich niet een kant uit moet laten duwen. Passionato's rijtechnische kwaliteiten zijn volgens mij veel beter dan ze zelf inschat.

Passionato je moet doen wat je zelf denkt wat goed is. Veel succes met je paard.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 19:04

Ik kan me helemaal voorstellen dat mensen op bovenstaande wijze reageren op het bericht in eerste instantie van Passionato. Ze stond bij ons op stal en komt nu af en toe bij ons op stal met paard. Als ik heel eerlijk ben, kan ze erg goed rijden. Ze reed een 4 jarige hengst, nou ik zou er echt niet op durven, maar ze reed hem zo netjes en je zag hem per dag verbeteren.

Perfectionisme in combinatie met onzekerheid verklaren ook een deel van je keuze denk ik en daarnaast verwachten mensen bij ons in de buurt denk ik ook meteen veel van je, of niet?

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 19:20

M.I. kun je gewoon beginnen met de B als je je paard netjes voor elkaar hebt, en op het moment dat je de punten voor een klasse hoger hebt kun je dan bekijken of je daar ook al aan toe bent, zo niet hou je hem nog even thuis.

Ik zou niet telang wachten met starten, ook op concours leer je een heleboel en tegenwoordig mag je tot 20 winstpunten en dat duurt wel een aantal concourses en thuis train je gewoon door dus tegen de tijd dat je een klasse hoger mag/moet ben je daar ook wel aan toe. Dat is tenminste mijn ervaring. Omze 4-jarige is dit seizoen voor het eerst op concours, van de 7 proeven, 6 winstpunten. (varierend van 145 t/m 174)

Toen we het eerste proefje reden, was hij nog niet klaar voor het L, maar het gaat steeds beter en tegen het einde van het seizoen kan hij makkelijk de overstap naar het L maken!

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-03 23:55

Nu ken ik jullie beide (de instructrice en Passionato) persoonlijk en wat mij nu verbaast is dat de lijn welke Passionato voor zichzelf heeft uitgestippeld (en waar ik me helemaal in kan vinden) niet echt door haar instructrice zelf wordt nagevolgd met haar eigen paard. Een paar uitslagen van de afgelopen maand van je instructrice (M2): 9 juni 138 punten, 21 juni 147 en 144 punten, 4 juli 139 en 148 punten.

Zelf heb ik het idee dat als Passionato zou starten ze haar instructrice met vlag en wimpel zou voorbij streven. Ik denk dat Passionato beter naar haar eigen gevoel moet luisteren en zich niet een kant uit moet laten duwen. Passionato's rijtechnische kwaliteiten zijn volgens mij veel beter dan ze zelf inschat.

Passionato je moet doen wat je zelf denkt wat goed is. Veel succes met je paard.[/quote]

Haha bedankt voor het co0mpliment hoor, ik doe gewoon mijn best maar zo geweldig ben ik niet hahaha!
En dat ze toen zulke lage punten had, ach, daar reken ik haar absoluut niet voor af. Ik heb toevallig haar laatste proef gezien (was door 2 jury's beoordeeld, voor 148 en 139 punten) , en ze gaf zelf ook toe dat het die punten ook waar waren. Piwi is gewoon verschrikkelijk moeilijk op gras, heeft heel weinig vertrouwen.. Ze werkt elk onderdeel technisch gewoon verschrikkelijk goed uit, maar daardoor zag haar proef er nu heel onregelmatig uit. Als ze heel vlak en effen had gereden had ze denk ik veel hogere punten gehad, maar dat was haar doel ook niet..
Bovendien heeft ze er ook proeven tussen dat ze gewoon aan het sleutelen is.. dat ze voltes rijd of gewoon overgangen maakt in haar proef..
Ze heeft alweer een brief op het matje liggen dat ze met 23 wp nu toch echt over moet, nou ik vind het verschrikkelijk knap van dr hoor..
Ze is technisch een hele goede ruiter met heel veel gevoel, en kan zoveel extra's uit de paarden halen, ik vind het niet fair om dat af te rekenen door alleen naar een paar punten te kijken ( ze heeft trouwens ook hele hoge uitschieters..)

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 00:39

Iedereen moet gewoon lekker zelf weten of en wanneer hij/zij gaat starten, dat is volledig aan jezelf. Andermans meningen daarover mag je geheel in de wind slaan, maar het is niet zo netjes om zulke generaliserende opmerkingen te maken over mensen die wèl wedstrijden rijden. Dan bedoel ik niet alleen de topic startster maar ook een paar andere Bokkers die hierin hun mening hebben geventileerd.

Dan is er nog 1 ding, Passionato, waarover ik je uit je droom moet helpen:
Je basis heb je NOOIT 100% in orde , neem ajb genoegen met minder anders kan je net zo goed die startkaart opzeggen.

Brigitte

Berichten: 208
Geregistreerd: 26-07-01
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 08:25

Passionato"]
ik vind het niet fair om dat af te rekenen door alleen naar een paar punten te kijken
[/quote]

Geldt dit dan niet voor al die ruiters die we alleen maar op de wedstrijden zien rijden? We weten dus niet echt hoe die mensen thuis rijden, misschien zijn hun paarden thuis wel heel goed voor elkaar.

De onderstaande quote zou dus de indruk van een ander kunnen zijn over je instructrice op deze wedstrijden:

[quote="Passionato schreef:
k zie elke week dezelfde mensen in bijvoorbeeld de M rijden op een paard dat er gewoon nog veel te slap voor is. Het basiswerk zit er gewoon nog niet goed genoeg in voor de M. Toch moeten ze kosten wat het kost (elke week) starten op de wedstrijden. Ze komen dan op zo'n wedstrijd terwijl het nog niet genoeg bevestigd is, dan komt er nog stress bij kijken, dan zie je ze met wedstrijden alle zeilen bijzetten (lees trekken rukken en plukken) om hun paard nog enigzins te laten lopen. vergezeld door een chagerijnige kop en veel getier en gevloek, rotknol dit, rotknol dat! Dan rijden ze hun proefje... als je ze achteraf vraagt hoe het is gegaan kun je twee antwoorden krijgen: a) ze hebben een winstpunt en zeggen: suuuuper.. of B ze hebben voor hetzelfde proefje geen winstpunt en zeggen (stinkmodder!!)


Passionato ik ben het helemaal met je eens over een goede basis, vooral met die jonge grote (vaak lange) paarden. Geef ze de tijd om goed in balans en op eigen benen te lopen. Het valt me alleen op in je verhaal dat je het hebt over de lijn van je instructrice en dat ze deze lijn zelf niet echt volgt. Ik denk eerder dat het eigenlijk je eigen lijn/gevoel is en dat je jezelf onderschat hiermee.

Verder sluit ik me aan bij de mede-Bokkers wat betreft het ervaring opdoen op wedstrijden. Veel indrukken van buitenaf, stress e.d. kunnen een paard (en ruiter) geheel overrompelen. Dus oefening baart kunst.