Pony met een trommeltje

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-01 14:39

Hallo allemaal!!
In de bit van deze maand stond bij medisch gezien iets over twee pony's met een fistel. Dan word er een gat in de buikwand gemaakt. Het ceacum, de grens tussen de dunne en dikke darm ligt normaal los in de buikholte en is nu naar de huid gehaald. Het gat in de buikwand is afgesloten met een deksel. In het midden van dit deksel zit een gat dat is afgesloten met e soort kurk. Via deze opening kunnen onderzoekers het door de pony opgenomen voer uit het ceacum halen.
>Dis ff een stukje gecopieerd uit de bit, hier nog een stukje:
Het ziet er niet bepaald lekker uit. De inhoud van de darmen komt ook langs de deksel naar buiten en kleurt de witte haren van het kleine schimmelpaardje bruin. Een singel van zacht materiaal ligt over de rug en houdt de fistel op zijn plaats.
De twee fistelpony's mogen nooit naar buiten komen omdat rollen, schuren of een uitbundige galopsprong de kunstmatige opening kunnen kapotmaken, met fatale gevolgen. Soms worden ze voor een wandelingetje uitgelaten door een stagiaire. De twee pony's, Janneke en goedbloed worden gebruikt voor onderzoek.

> Oke, ik vind het best dat er onderzoek wordt verricht naar allerlei gedoetjes, zodat andere paarden late weer gered kunnen worden, maar ik vind dit echt heel zielig. Ik zal de foto's eens scannen die in de bit staan, het ziet er echt heel ranzig uit. Misselijk

Is er ook een site van de bit Verward Misschien staat daar wel het hele verhaal op, ik heb niet zoveel zin om alles over te tikken, en dan kan ik het gewoon copieren.

Nou ja, in ieder geval, wat vinden jullie ervan??


Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-01 15:04

ah!wat sneu!ben benieuwd naar de foto want ik kan me niet echt voorstellen hoe dat er nou uit ziet

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-01 15:06

Hier heb je ze:

[img]../upload/340/0,0fistel2.jpg[/img]

[img]../upload/340/0,0fistel.jpg[/img]

Het staat trouwens nog niet op de site van de bit. Scheve mond\

ikke

Berichten: 37522
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-01 15:36

We kunnen dit nu wel zielig vinden, maar als jou pony gered kan worden doordat we op deze manier kennis hebben opgedaan over hoe het er in een paard aan toe gaat? Vinden we het dan nog steeds erg? Laat je je pony dan doodgaan omdat je vind dat het oneigenlijk verkregen kennis is? Ik wil diegene meemaken die dit doet.

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-01 15:40

Ja, oke, das waar. Maar deze pony's zijn hun hele leven gedoemd op stal te blijven staan met af en toe eens een wandelingetje. Dat vind ik niet kunnen. Ik vind dat ze dan minstens elke dag eens moeten gaan lopen, jij blijft toc ook niet de hele dag in een plee hokkie staan?? Of laat ze dan eens aan de hand eten op het gras, dat is toch niet te veel moeite Verward

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-01 15:42

ps.dat eten op het gras kan wel, fistelkoeien mogen wel op het gras, daar blijft de fistel beter bij zitten ofzo.

ikke

Berichten: 37522
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-01 15:52

Dat ze meer beweging zouden mogen hebben, daar kan ik het wel mee eens zijn, maar wil jij alle paarden een dag de kost geven die het in dat opzicht nog slechter hebben? Nou, ik niet, dan ben ik gelijk falliet. Wat denk je van al die paarden die nooit meer zien dan hun stal, de bak en het wedstrijdterrein? Bovendien het hele land door geleept worden in vrachtwagens. Met een chauffeur waar zelfs ik wagenziek bij wordt. Dat is toch nog erger, die moeten er ook nog eens hard voor werken.

Yor
Berichten: 1404
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Ik ben een rasechte Leuther...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-01 16:16

ik heb zoiets een keer over koeien gezien bij Midas ofzo op TV, dat zag erveel 'mooier' veel professioneler! en dat von dik ook niet zielig want die koe had er verder geen last van...

"Some memories are best forgotten"

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-01 16:32

Ja, oke, daar ben ik ook heel erg tegen. Ik ken ook een manege die pony's heeft die alleen uit hun stal komen om bereden te worden. En wanneer komen ze in het weiland?? Nou, op je vingers na te tellen misschien 2 keer in het jaar ofzo? Boos! Das om kwaad van te worden Boos! Boos! Zolang de pony's er geen last van hebben en veel beweging krijgen vind ik het wel goed. Maar soms eens een wandelingetje, nee, daar ga je echt wat van denken. Boos!

ikke

Berichten: 37522
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-01 16:41

Nu haalt deze pony de publiciteit, maar wel eens op de faculteit geweest? Daar staan nog veel meer "gevallen". Daar stond een paard zonder manen en staart. Om onduidelijke redenen wilde die niet groeien. Een student is er zelfs op afgestudeerd, ik dacht zelfs zonder dat nu duidelijk was geworden wat er aan de hand was.
Wel eens op de waaiboerhoeve geweest? Daar proberen ze gewoon vanalles uit om te kijken hoe die paarden daarop reageren. Daar staan ook zielige gevallen tussen. Maar ondertussen weten we wel een heleboel over hoe we een paard optimaal kunnen laten opgroeien. Niet datr er massaal op ingehaakt wordt, maar de kennis is wel beschikbaar.

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 09:08

Bah, ik vond het echt heel zielig. Oke er moeten ook dingen getest worden maarre hier werd ik echt niet goed van.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 09:18

Ik vind het ook zielig maar vooral respectloos. Ik kan me best voorstellen dat onderzoeken nodig zijn, maar op zo'n manier: nee! Op deze manier wordt een beest gereduceerd tot proefobject. Ik hoop dat de tijd snel aanbreekt dat er iets anders wordt gevonden om de nodige onderzoeken toch te kunnen verrichten. Ik las het en kreeg er echt een gevoel van walging van. Boos!

Niets zo charmant als een paard in her land.

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 09:36

Ik heb het ook gelezen en er stond toch iets van 'de fistel is belastend voor de pony'? Ik weenie meer hoor.

Maar waarom zou dit dan niet erg zijn (ikke) en wel andere proefdieren bijv waar ze medicijnen op uittesten?

You mustn't be afraid to dream a little bigger, darling.

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 16:05

Ja ik vond het ook walgelijk toen ik het las, mijn maag draaide werkelijk ff om.
Maar ja aan de andere kant bedacht ik ook wel weer dat hierdoor vele dieren gered kunnen worden en dat we ook weer een hoop wijzer worden over het verterings proces. Hier kan de voerfabrikant op inspelen en daar hebben we tenslotte allemaal profijt van.
Ik vind die pony er ook erg ongelukkig uitzien.
Enne overal heb je proefdieren, zonder proefdieren zouden er nu misschien nog steeds vreselijke ziektes zijn, met proefdieren kunnen we misschien een geneesmidel tegen kanker en aids vinden.
Enne er zijn ook genoeg proef mensen hoor.
Mensen die terminale kanker of aids hebben testen ook heel vaak een nieuw geneesmiddel uit.
Zij mogen dan misschien wel te komen overlijden maar de medici zal gerust ook een hoop wijzer worden om in de toekomst de mensen te genezen.
Proefdieren voor cosmetica en dergelijke vind ik vreselijk en daar ben ik ook fel tegen. Extreme duivel

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-01 19:26

Voor medicijnen voor mensen vind ik proefmensen beter dan proefdieren. Waarom?? Veel dieren reageren heel anders op medicijnen en daarom vind ik het verspilde moeite. Ratten fokken op kankergevoeligheid vind ik ook niet kunnen. Fok dan mensen op kankergevoeligheid, die reageren erop zoals het hoort, daar kan je beter medicijnen op testen. Boos! er zijn trouwens heel veel onderzoeken die zondwer fistelpony's uitgevoerd kunnen worden. Honden die meestal voor altijd in het labo zitten vind ik ook heel zielig. Zo zijn er nog wel meer dingen op te noemen. te veel eigenlijk. Maarja, we hebben het nu over de fistelpony. Is dat zielig of niet? Als het de pony's pijn doet en ze komen echt maar eens in de week (af en toe) hun stal uit vind ik het zielig, heel zielig. Maar zoals die koeien er dan bijstaan zeg ik ook ja, die hebben er totaal geen last van, staan lekker te grazen......
Maaarrrrr....... Zielig of niet, als de pony's niet meer gebruikt kunnen worden of de onderzoeken zijn klaar vind ik dat ze absoluut die fistel er af moeten halen. Bedenk zelf maar, mijn broertje had ooit wat aan zijn nier, toen ie geopereerd wasmocht ie na een weekje ofzo naar huis, maar hij had nog wel zo'n zoort kraantje aan de zijkant van z'n buik zitten. Dat was dus ook ergens voor nodig. Het word eruit geaald als het niet meer nodig is. Hoe zou jij het vinden je hele leven me zo'n ding aan je lijf rond te lopen? Neej, ik zou jet niet willen. Dus als ze met de onderzoeken klaar zijn of iets dergelijks dat de pony's niet meer gebruikt worden vind ik dat het er weer af moet, als dat tenminste nog kan.................. Scheve mond\

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 20:48

Ik vind het een erg groot voordeel dat ze de pony's laten leven! Ben es (via school) op het Proefdieren lab in Groningen geweest en daat staond een koe die drachtig was. Op zowel moeder als embryo waren een heel aantal elektrodes aangebracht en iedere minuut werd gemonitored. Het beest stond dag en nacht in een stand, en vlak voor ze zou moeten kalveren zou ze worden afgemaakt. Dit omdat de geboorte toch nooit goed zou gaan met al die draden in het lijf!

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 20:58

De andere versie van de foto's staat op http://www.arnd.nl dar heb ik ze gezien. Ik vind het walgelijk. Aan de ene kant is het een groot voordeel dat wij er andere dieren mee kunnn genezen etc, maar aan de andere kant wordt zo'n die gewoon op de wereld gezet om gedood te worden, ik vind het zielig. Alle dieren hebben liefde nodig. Heb ooit eens en documentaire gezien over proefdieren. Daar werden twee proefdiercentra's met elkaar vergeleken. De ene had kleine hokjes, waar heel veel dieren bij elkaar gepropt zaten, ze zagen er slecht, ondervoed en ongelukkig uit. De andere hadden minilandjes, omheind met muren, waar de grotere beesten op liepen. Ze zagen er gezond en vrolijk uit, ondanks al het leed. Een van d vrouwen die er werkte ging elke dag * een praatje maken* met de dieren, sommige mocht je wel niet aanhalen vanwege besmettingsgevaar, maar wel tegen ze praten. Waar geven we nou de voorkeur aan, wij willen toch ook een gelukkig leven voor we dood gaan??

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 128 bezoekers