Ophalen hengst afschuwelijk drama...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 15:18

ZO, dat is niet mis nee, dan schrik je echt heel erg. Die suffe naarlingen ook Haha! EN ja, een mannetje he... Schijnheilig Maar fijn dat het zo goed is, en oefenen is id een goed idee, ook kleine stukjes rijden enzo, zonder dat je regns heen MOET. Succes!

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 16:37

Gelukkig is het bij jouw goed afgelopen.Veel plezier met het mak maken van deze jonge wilde bras.

v/d winter ging de stalhouder een jong friesje halen ook uit friesland en deze heeft zoveel gehangen en gestreden in de trailer dat hij het uit eindelijk heeft moeten opgeven(nek gebroken).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 16:45

Ik snap de eigenaar best dat dit nog niet al te vaak gebeurt is. Ik snap eerlijk gezegd niet helemaal hoe jullie een jaarling waarvan je weet dat hij dit niet kent zo in de trailer hebben kunnen zetten. Je kunt toch van een jong paard niet verwachten dat hij zich opgevoed gedraagt? Dit soort paniekreacties zijn heel voorspelbaar voor een jong paard.

De volgende keer:
-De ruimte voor de voorstang helemaal volstoppen met balen stro/hooi zodat hij er niet onder/overheen kan, en
-het gat boven de achterklep helemaal afsluiten (op ventilatiekieren na) Veel trailers hebben tegenwoordig een houten of kunststof achterklep die je dus naar boven klapt nadat je de laadklep hebt gesloten.
-Veulen/jaarling los erop
zachtjes rijden onderweg, en de kans dat er wat gebeurt is veel minder groot.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-03 20:07

Ik snap jouw reactie wel Zep. We hadden er zelf eigenlijk nooit bij stilgestaan zeg maar.
De eigenaresse had net 2 hengst-jaarlingen verkocht, en die zijn ook gewoon met een 2 paards trailer opgehaald. Geen problemen mee gehad zei ze.

Chester, onze Shire, hebben we ook als jaarling opgehaald. Die was alleen de vrachtwagen gewend (kwam uit Engeland). Ook niets aan de hand.

Ook hebben we al eens eerder een jonge haflingerhengst gehaald, ook met de beentjes erover, meer niet. Dat hadden we toen ook opgelost, dat is toen ook heel goed afgelopen.

Dat Simba er met zijn beentjes over zou gaan, had ik wel verwacht, maar dat het zó ver zou komen verwacht je gewoon simpelweg niet.
Je kunt je gewoon niet voorstellen dat zo'n klein iel ding, zó'n ravage kan aanrichten.

We kwamen zelf ook op het idee om hem er los in te zetten, en de trailer helemaal dicht te doen. Maar de veearts raadde dat heel streng af, omdat de kans op benen/ nek enz breken heel groot is.

Maar we gaan zeker met dit hengstje oefenen, zal nog een hele klus worden.

paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 20:27

poeh wat zullen jullie geschrokken zijn.
Ja zou er zo snel mogelijk weer proberen met hem het vertrouwen op te bouwen in de trailer,anders houd hij de angst voor de rest van zijn leven.
succes

Keesje

Berichten: 1985
Geregistreerd: 09-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 21:21

jeeez!!! Echt doodeng als je bedenkt wat er allemaal mis had kunnen gaan. Mijn pony (10 jaar) heeft als veulen een ongeluk gehad in de trailer en hij vind het nog steeds eng!! Hij heeft er dan ook wel een litteken aan overgehouden maar dat valt helemaal niet op. Succes verder nog!!

Kuikzz

Berichten: 1235
Geregistreerd: 14-01-03
Woonplaats: Tilburg en Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 21:34

misschien kan je iemand die dit niet heeft mee gemaakt en die je het ook niet verteld heb hem eerst een paar keer op de trailer zetten, jij zal er, misschien niet bewust, toch een beetje vanuit gaan dat hij bang is lijkt mij.
heb je al foto's gemaakt?? wil hem wel zien! Lachen

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38712
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 02:19

Anneke"]
Ik snap jouw reactie wel Zep. We hadden er zelf eigenlijk nooit bij stilgestaan zeg maar.
De eigenaresse had net 2 hengst-jaarlingen verkocht, en die zijn ook gewoon met een 2 paards trailer opgehaald. Geen problemen mee gehad zei ze.
[/quote]
Daar kan ik me iets bij indenken, ze gaan er met zijn tweeën op, die van jou ging alleen.
[quote="Anneke schreef:
Maar we gaan zeker met dit hengstje oefenen, zal nog een hele klus worden.

Poeh, daar had je eigenlijk al mee moeten beginnen, gelijk de volgende dag al, niet mee wachten joh, STEL dat er wat gebeurd is hij niet te laden. Dat soort dingen loop je altijd tegen aan wanneer je het niet gebruiken kan.

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 09:55

Oei, dat moet een enge ervaring geweest zijn, voor het paard maar natuurlijk ook voor jou!

Wat ik wel hoop, is dat bij zijn val niet iets met zijn wervels, bekken of heupen is misgegaan. Dat kan vrij gemakkelijk gebeuren tijdens een val, en komt vaak pas veel later aan het licht. Ik weet natuurlijk niet hoe hij terecht is gekomen, maar misschien is het de moeite waard om er een dierenarts eens naar te laten kijken. Wervelproblemen zijn echt een drama hoor, ik kan er helaas over meepraten...

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 11:10

Ik vind het niet erg verantwoord om een jaarling, die nog nooit in een trailer heeft gestaan, zomaar in de trailer te zetten. Die eigenaresse kan wel zeggen dat haar 2 hengst-jaarlingen gewoon met de 2-paardstrailer werden opgehaald, maar dat is dan toevallig gewoon goed gegaan. Je mag er niet vanuit gaan dat iedere jaarling zo is. Is het niet veel verstandiger om een jaarling gewoon rustig kennis te laten maken met de trailer, zodat hij de trailer associeerd met 'iets leuks'?! Een paardje dat voor het eerst in de trailer staat is beter af met een ander, rustig paard erbij (die het al kent), dan in zijn eentje.

Maar iig, wat een nare ervaring zeg... Ik hoor wel vaker verhalen van paarden die over de stang heen springen Scheve mond

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 18:06

Heb je nu niets meer aan.
Maar toen wij mijn paard gingen halen, een ruim 2 jarige hengst die zo uit de groep getrokken werd en nog nooit iets meegemaakt had, hebben we hem van tevoren een flinke dosis Sedalin gegeven, zodat hij de terugreis (ruim 2 uur) op wattige roze wolkjes heeft doorgebracht. Haha!
Heel voorzichtig rijden, geen problemen gehad.
Ook ruim een jaar later toen we voor het eerst begonnen met oefenen met laden geen problemen, hij kon zich de eerste keer volgens mij niet eens meer herinneren, of vond het zo'n 'cool' gevoel wat hij toen had, dat hij het graag nog een keer wilde beleven. Knipoog
Hij is nu 12, en volledig trailermak, toch hebben we altijd een spuit Sedalin in de auto liggen, voor noodgevallen, beter mee dan om verlegen. Je zal maar een aanrijding of wat dan ook krijgen.
En ja Sedalin in verboden, maar nog wel te krijgen, dus dat ligt gewoon in de auto. Gelukkig nog nooit nodig gehad *afkloppen*