Moeilijk om duidelijk te maken dat hij echt moet w

Moderators: Murosch, A_nouk

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Gast654

Moeilijk om duidelijk te maken dat hij echt moet w

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-03 18:54

Moeilijk om duidelijk te maken dat hij echt moet werken als hij daar eigenlijk geen zin in heeft…

Pff, vandaag ging het echt heftig met het rijden. Pablo heeft er nogal een handje van om alles erg makkelijk te doen. Hij loopt dan heel braaf en doet zijn dingen. Maar hij komt dan snel op de voorhand en doet het vrij slordig.
En omdat hij vaak wat mankeerde de afgelopen jaren vond ik het al gauw prima. Maar nu vind ik het niet zo prima meer. Ik wil dat hij zijn achterhand meer gebruikt en zijn hoefjes optilt ipv wat rond te sloffen.
Pablo is nu 9 en we waren m1 en als ik volgend jaar weer wil gaan starten moet hij wel weer echt werken.
Sinds een tijdje heeft hij een nieuw grapje als hij iets zat is: hij rent naar de wand en gooit zichzelf er zo’n beetje tegen aan. Ongeacht daar al iemand loopt of niet. En dan staakt hij. Ik heb het een hele tijd opgelost door te gaan stappen aan een lange teugel en dan weer langzaam te proberen. Want als er anderen in de bak zijn is het echt een klotetruc, het boeit hem echt 0,0 als er toevallig een paard loopt: hij beukt ze wel van de hoefslag af.
En als ik hem dan weer aan de praat heb gaat hij het liefst weer mega hard ipv verzameld.
Vandaag wilde ik hem weer wat meer verzamelen in draf. Ik snap best dat hij dat moeilijk vindt en ik beloon hem heel erg als hij het doet. Maar weer ging hij in staking. Ik wilde nu eens doorzetten en dat heb ik dus ook gedaan. Tussendoor heb ik wel nog mijn cap gehaald. Daarna heeft hij helaas een paar tikken van mijn zweep gehad want hij gooide zich echt tegen het schot aan en ging nep steigeren en proberen weg te sjezen (ik gaf hem alleen een mep als hij tegen de bakrand stil ging staan).
Uiteindelijk heb ik wel gewonnen en liep hij gewoon verder, voelde even heerlijk aan en ben ik gaan uitstappen om goed te eindigen.
Ik wil helemaal niet met hem vechten maar ik wil ook een paard dat goed werkt. Hij heeft geen enkel excuus behalve dat hij het moeilijk vindt.
Bij andere paarden ben ik veel strenger maar met Pablo wil ik geen strijd, ik wil dat hij het leuk vindt en het doet omdat hij dat wil. Maar dat werkt dus niet. Na onze strijd liep hij wel met zijn oren naar voren en zag er heel tevreden uit na het rijden.
Morgen rij ik maar niet in de groepsles want ik ben bang dat hij het geintje dan toch weer probeert en dan kan ik hem niet aanpakken ivm mederuiters. Eerst maar eens voor mezelf rijden en zorgen dat hij dan gewoon werkt.
Hij heeft overigens geen striemen of open mondhoeken oid hoor. Ik heb doorgereden ipv te stoppen als hij zijn truc deed en helaas moest dat met zweep maar ik heb hem niet bovenhands gebruikt.
Als ik nou eens wat strenger was geweest in het verleden was dit niet nodig geweest. Weer wat geleerd.
Ik voel me er wel schuldig over maar zo ging het echt niet meer. Een hoop mensen denken hier op stal dat Pablo zo’n lieverdje is en het zo makkelijk doet en dat is ook wel waar maar wel op zijn eigen manier. Hij leert snel iets maar daarbij leert hij ook snel hoe hij dat zo makkelijk mogelijk kan doen.
En bij andere paarden ben ik veel strenger maar bij Pablo doe ik anders omdat het mijn paard is en hij al zoveel gemankeerd heeft.

He he, dat ben ik weer kwijt. Morgen weer een nieuwe dag en er zaten ook heel mooie momenten tussen vandaag waarop het wel goed ging.

'They're funny things, Accidents. You never have them 'til you're having them.'- Eeyore

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 21:40

Ik weet wel wat je bedoeld. Jurga moet je ook heel hardhandig aanpakken om haar aan het werk te krijgen, daar kan ik ook erg van balen en het ziet er voor omstanders ook niet altijd even vriendelijk uit, maar het moet gewoon, want anders doet ze niets meer. Jurga kan zich ook gruwelijk tegen je verzetten. Maar na een paar keer stevig aanpakken, geeft ze zich vaak wel over en juist dan gaat ze ontspannen en werkwillig verder. Paarden, je krijgt er een punthoofd van!

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Fabienne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 07:39

Je zegt het eigenlijk zelf al: je hebt hem zelf een tijd veel toe gestaan.
Omdat je nu wat meer doordramt heeft hij zoiets van: Hoe kan ik hier onderuit komen, want dit hoefde ik eerst ook niet.
Maar hij maakt er wel een gevaarlijke truc van om zich tegen de wand aan te gooien. Doe voorzichtig, maar pak hem wel duidelijk aan zoals je nu doet. Ik snap best dat als je paardje ziek is je wat minder streng bent geweest..
Hopelijk lukt het je snel om hem lekker aan het werk te zetten.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 07:59

Ik snap helemaal wat je bedoeld Katrien!

Met Toon heb ik hetzelfde probleem ongeveer gehad. Door zijn manegeverleden waar hij echt heel veel klappen heeft gehad vanwege zijn staakgedrag, wilde ik in de eerste instantie dat Toon het rijden weer leuk ging vinden. Dus wilde ik hem niet te hard aanpakken en probeerde alles positief op te lossen.

Dat werkte voor een groot deel goed, maar na een tijdje bleek toch dat Toon de grenzen van het werken ging bepalen. Ik ben van instructrice veranderd en met haar hulp ben ik zeer streng en heel erg consequent met hem bezig geweest. 1 x been is gaan, zo niet, dan meteen een flinke tik. Heeft zo'n anderhalf jaar geduurd, maar toen ineens kwam bij Toon de omslag. Hij werd enthousiast, veel liever en aanhankelijker naar mij toe, wilde graag naar de bak toe i.p.v. dat hij vlak voor de bak stil ging staan met een gezicht van o nee hè....

Daarmee bleek wel weer dat een paard een duidelijke leider wil hebben, daar voelt zo'n dier zich happy mee. Bij het ene paard is daar soms wat geweld bij nodig, hoe vervelend dat ook is, het andere paard heeft alleen een waarschuwing nodig en is weer bij de les.

Dus voel je niet schuldig, druk dit gedrag van Pablo zo snel mogelijk de kop in, anders blijft hij het doen en ben jij straks nog veel verder van huis! En probeer een rustige tijd qua rijden uit te zoeken zodat je met zo min mogelijk andere ruiters in de bak bent, want Pablo gaat feilloos doorkrijgen wanneer jij hem wel en wanneer jij hem niet aan kunt pakken! (Toon ging staken vlaknaast een ander paard, kon je hem geen tik geven... slim hè?)

Succes met hem!

Gast654

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-03 08:10

Pablo vind het rijden nu nog leuk, mensen zeggen soms ook dat je kan zien dat hij er plezier in heeft. En dat wil ik natuurlijk houden maar ik vrees dat hij het even moeilijk gaat krijgen. Ik ga iig voorlopig alleen proberen te rijden als ik alleen in de bak ben of iig met weinig. Niet de les in want hij weet inderdaad al dat hij dan niet echt op zijn donder krijgt.
Hij is niet zo gauw onder de indruk van een tik of een schreeuw, het kan echt een harde zijn. Eens kijken wat hij vanavond doet Haha!

'They're funny things, Accidents. You never have them 'til you're having them.'- Eeyore

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie