Blind veulen hart van Nederland

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 09:11

Ik zag het gisteren ook. Verschrikkelijk. Het veulen is trouwens niet blind het is zonder ogen geboren. Hoe erg ik het ook vind ben ik ook van mening dat het het beste is om het beestje in te laten slapen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 09:16

'Normaal' gesproken laten mensen zulke diertjes ook binnen een paar uur inslapen.
De man waarbij ons Friesje in de opfok stond had vorige week ook een Indoctro x Ferro veulentje zonder ogen, daar hebben ze, hoe triest ook, gelijk afscheid van genomen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 09:17

arm diertje. Ik moet er niet aan denken. het beste is inderdaad inslapen, je kunt hem moeilijk een blindgeleide hond en een stok geven. MAar wat er niet in gaat bij mij is dat iemand zo'n jong en levend beestje zomaar ergens achter kan laten. Ik zou geen oog meer dicht kunnen doen en iemand anders doet dat gewoon maar.

Manuella23
Berichten: 2252
Geregistreerd: 26-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 09:20

Wij waren naar een fokkerij gaan zien naar een paardje voor mij en daar stond een veulen zonder ogen, echt heeel lief enz. het was een fout omdat de hngst familie van de merrie was, de moeder is verkocht en het veulen houden ze, ik zou het graag willen verzorgen enz. maar voor het diertje is het nit gemakkelijk dus langs de ene kant zou ik het wel inslapen maar langs de andere kan ook niet,

Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 09:59

IK denk dat zo`n veulentje nog best een leuk leven kan hebben.Als je haar in een goed behekt land zet met een rustig paard erbij en in een ongevaarlijke stal,lukt het volgens mij wel.En je kunt er later ook op rijden,jij leidt het paard en met de band die je nu als veulen al met haar op zou bouwen,moet dat niet echt een probleem zijn.Ze leert vanzelf haar grenzen kennen.Ik zou haar laten leven.

Voronez
Berichten: 153
Geregistreerd: 13-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 10:10

Het is natuurlijk ook afwachten hoe ze dan gaat worden, misschien wordt het een vreselijk lastig paard en dan wordt het wel gevaarlijk. Het is wel heel erg sneu dat het veulentje geen ogen heeft, tsja ik weet eigenlijk niet wat het beste is Verdrietig

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 10:16

Ik vind dat als een paard geen paardwaardig bestaan kan leiden, je als mens moet ingrijpen. In zekere zin is het leven van een paard altijd anders dan het hoort te zijn, maar in dit geval wijkt het wel heel erg af van een beetje leuk leven. Ik heb het niet gezien,maar uit jullie verhalen maak ik op dat het diertje er zelf ook helemaal geen zin in heeft, dus waarom onnodig laten lijden. Zo'n paardje snapt niet dat een stapje verder naar voren, verschrikkelijk pijn betekent omdat hij in de prikkeldraad (of stroomdraad) is gelopen en dat zal hij ook nooit begrijpen.
Verder wil ik wel nog even zeggen, dat ze eigenaar voor mijn part ook eens met een blinddoek in een vreemde wei mogen zetten. Als je de verantwoording voor een paard op je neemt, dan moet je ook de verantwoording op je nemen om het leven van het dier te beeindigen (hoe hard en moeilijk ook) En als het veulen je niet bevalt, dan dump je het toch niet zomaar in een wei. Nee, mijn goedkeuring kan dit alles behalve wegdragen.

perlee
Berichten: 317
Geregistreerd: 07-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 10:56

Kimmes schreef:
IK denk dat zo`n veulentje nog best een leuk leven kan hebben.Als je haar in een goed behekt land zet met een rustig paard erbij en in een ongevaarlijke stal,lukt het volgens mij wel.En je kunt er later ook op rijden,jij leidt het paard en met de band die je nu als veulen al met haar op zou bouwen,moet dat niet echt een probleem zijn.Ze leert vanzelf haar grenzen kennen.Ik zou haar laten leven.


En stel nou dat dat beestje pak em beet een jaar of 28 wor denk je dat e rmensen zijn die 28 jaar voor een blind veulen willen zorgen elke dag 24 uur betekend nooit op vakantie nooit een dagje weg noem maar op.
Natuurlijk zijn er mensen die dat wel willen of misschien ook doen maar je kan dat diertje nooit de zekerheid geven dat het zijn hele leven bij dezelfde persoon op dezelfde stal met dezelfde andere paarden kan blijven hoe graag iedereen dat ook zou willen.
Dat diertje heeft zekerheid nodig en dat kan niemand hem bieden.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 10:59

Kimmes schreef:
IK denk dat zo`n veulentje nog best een leuk leven kan hebben.Als je haar in een goed behekt land zet met een rustig paard erbij en in een ongevaarlijke stal,lukt het volgens mij wel.En je kunt er later ook op rijden,jij leidt het paard en met de band die je nu als veulen al met haar op zou bouwen,moet dat niet echt een probleem zijn.Ze leert vanzelf haar grenzen kennen.Ik zou haar laten leven.


je zit op het verkeerde topic, je moet naar pennytalk Haha! Haha! Haha! ,


Nee hoor, maar het is gewoon een beetje onrealistisch, een paard is geen mens. een paard communiceerd voor het grootste deel met zijn lichaam. Iets wat dit dier niet kan zien.........nee het is geen leven voor het dier

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 12:04

Dat een veulentje blind geboren word en je wilt hem niet oke dat begrijp ik, maar om hem dan in een weiland te dumpen zonder moeder ECHT VERSCRIKKELIJK!! Hoe kunnen mensen dat doen!... Die mensen weten niet wat het is alleen te zijn.. ik kan me goed inbeelden hoe het veulentje zich gevoelt moet hebben ( ivm verleden van mij) echt ik krijg de trillingen op mijn rug en de tranen in mijn ogen..
T liefst zou ik het arme dier gaan halen om hem zo op zijn gemak te stellen en desnoods in te laten slapen als hij rustig is.. Of te laten leven en alle aandacht te geven die hij nodig heeft.. maar heeft een 2 weken oud veulen zonder moeder wel kans op overleven?

Is er een mogelijkheid om het veulen te kopen trouwens? ( niet dat ik het perse wil hebben , maar gewoon intresse.. )

ken trouwens iemand met een blind paard dat dier heeft een gewoon leven , vol vertrouwen en plezier...

ramira

Berichten: 436
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: leimuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 12:06

Ik had er gister ook een discussie over met mijn vriendin of ze hem wel of niet in leven moeten laten. Ik denk dat het beestje beter af is als hij dood is, omdat hij nooit los zal kunnen staan in de wei en hij kan nix zien. dus als ie wat hoort en hij raakt in paniek kan ie zich nog flink verwonden.
maar ja dit is mijn mening. xxjes

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 12:14

echt zielig!!
Laat dat beestje inslapen.
DIt is geen leven.. Nooit lekker rennen enz!!

Ik vind dat ze hem moeten laten inslapen!

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 12:15

gijsenkim"]
[quote="Kimmes schreef:
IK denk dat zo`n veulentje nog best een leuk leven kan hebben.Als je haar in een goed behekt land zet met een rustig paard erbij en in een ongevaarlijke stal,lukt het volgens mij wel.En je kunt er later ook op rijden,jij leidt het paard en met de band die je nu als veulen al met haar op zou bouwen,moet dat niet echt een probleem zijn.Ze leert vanzelf haar grenzen kennen.Ik zou haar laten leven.


je zit op het verkeerde topic, je moet naar pennytalk Haha! Haha! Haha! ,


[/quote]


hahahah Tong uitsteken GOGOGO *LOL*

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 19:44

Ik denk dat ieder hier zo zijn eigen mening over heeft. Ik denk zelf dat het beestje in een vertrouwde omgeving een best leuk leven kan hebben. Als het in een landje kan staan met hekken in plaats van prikkeldraad of schrikdraad waarom niet??? Je zal nooit van stal moeten wisselen, of een verzorger moeten nemen. Als iemand van jongs af aan het beestje begeleid en steunt waarom zou het dan niet kunnen leven. Paarden zijn best slimme beesten, ze kunnen leren dus ook dit veulen kan de weg van het land naar zijn of haar stal leren. Of leren dat het geluid van een brommer niet eng is.

Maar wat ik al zei; ieder zijn eigen mening..... zeker over dit soort onderwerpen.

_Rianne_
Berichten: 5239
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Huisje weltevree :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 20:23

Ik vind niet dat ze haar in moeten laten slapen.
Als ze een goede eigenaar krijgt die veel tijd met haar doorbrengt en die ze 100 % kan vertrouwen en dat ook doet, dan kan ze nog een heel mooi leven krijgen!
Iemand op mijn vorige manege had ook een paard dat blind was aan beide ogen en hij reed springparcoursen met het beestje!
Ok...misschien is dat een beetje vergezocht voor dit veulentej maar een goed leven kan ze naar mijn idee nog best wel hebben, MITS ZZE EEN GOEDE EIGENAAR KRIJGT!

Cowgirl

Berichten: 23747
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 21:20

Ik ga nog steeds voor inslapen.
Maar voor degene die dat niet willen:
Stel je komt in financiele nood en het dier moet verkocht worden, dan heb je toch een heel groot probleem. Niet alleen jij maar het paard ook die is immers aan jou gewend en aan dat super nette afgezette weidje.
Paardje zal een hele hoop stress hebben als hij verhuizen moet. Om maar te zwijgen of je zo'n dier nog kan verkopen.

Een ander paard erbij? Als je mazzel hebt gaat het goed maar zwakke dieren worden nou eenmaal verstoten.

Jullie moeten wakker worden uit jullie pennydromen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 21:22

Cowgirl schreef:
Ik ga nog steeds voor inslapen.
Maar voor degene die dat niet willen:
Stel je komt in financiele nood en het dier moet verkocht worden, dan heb je toch een heel groot probleem. Niet alleen jij maar het paard ook die is immers aan jou gewend en aan dat super nette afgezette weidje.
Paardje zal een hele hoop stress hebben als hij verhuizen moet. Om maar te zwijgen of je zo'n dier nog kan verkopen.



Een ander paard erbij? Als je mazzel hebt gaat het goed maar zwakke dieren worden nou eenmaal verstoten.

Jullie moeten wakker worden uit jullie pennydromen.



helemaal mee eens. een paard dat blind is heeft geen leven, Denk hierbij niet aan het leven dat een blind mens heeft...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 21:22

Cowgirl schreef:
Ik ga nog steeds voor inslapen.
Maar voor degene die dat niet willen:
Stel je komt in financiele nood en het dier moet verkocht worden, dan heb je toch een heel groot probleem. Niet alleen jij maar het paard ook die is immers aan jou gewend en aan dat super nette afgezette weidje.
Paardje zal een hele hoop stress hebben als hij verhuizen moet. Om maar te zwijgen of je zo'n dier nog kan verkopen.



Een ander paard erbij? Als je mazzel hebt gaat het goed maar zwakke dieren worden nou eenmaal verstoten.

Jullie moeten wakker worden uit jullie pennydromen.



helemaal mee eens. een paard dat blind is heeft geen leven, Denk hierbij niet aan het leven dat een blind mens heeft...

jacje

Berichten: 2557
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 21:26

Maar een blind mens laat je toch ook niet zomaar "afmaken"
En ik heb geen last van pennydromen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 21:30

wilfredlover schreef:
Maar een blind mens laat je toch ook niet zomaar "afmaken"
En ik heb geen last van pennydromen.


nee je hebt geen last van penniedromen alleen van pennie gedachtes....een paard is geen mens...........een paard communiceerd een groot deel lijfelijk.. dit paard kan dat niet zien waardoor die altijd het onderspit zal moeten delven.......Een paard is geen mens, waardeer het paard en ken hem ook geen menselijke eigenschappen toe...........

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 21:34

gijsenkim"]
[quote="wilfredlover schreef:
Maar een blind mens laat je toch ook niet zomaar "afmaken"
En ik heb geen last van pennydromen.


nee je hebt geen last van penniedromen alleen van pennie gedachtes....een paard is geen mens...........een paard communiceerd een groot deel lijfelijk.. dit paard kan dat niet zien waardoor die altijd het onderspit zal moeten delven.......Een paard is geen mens, waardeer het paard en ken hem ook geen menselijke eigenschappen toe...........
[/quote]


Ja idd.
EN mens kan hulp vragen aan andere mensen!
Dat is bij paarden toch heel anders

perlee
Berichten: 317
Geregistreerd: 07-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 22:28

Er was net een voorstukje van hart van nederland en daarin zieden ze dat het blinde veulentje een spuitje krijgt de va geeft het diertje geen kans op een normaal leven.
Gelukkig hebben ze mijns inziens het goede besloten.

Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 22:35

Ik denk dat het zowiezo al heel moeilijk is om hem zonder moeder in leven te houden.Ik ga zo even kijken,ik heb er nog niets van gezien.

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 23:20

Ja ik vind het heel dubbel. Je gevoel zegt je kan hem proberen te helpen en de andere kant is wat jullie zeggen ook waar. Het is een heel dubbel gevoel.... Ach gut

Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 23:34

Ze hebben net gezegd dat het veulen afgemaakt wordt.De eigenaar krijgt 2 weken de tijd om zich te melden.Als het veulen voor die tijd slechter wordt,wordt het eerder afgemaakt