vriendschap tussen paarden en andere (huis)dieren

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sissi71

Berichten: 29
Geregistreerd: 16-11-10

vriendschap tussen paarden en andere (huis)dieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 12:40

Ik weet niet of er al eens een topic over gestart is, maar het lijkt mij leuk om eens te horen en te zien (foto´s dus :D ) wat voor vriendschap jouw (verzorg-)paard heeft aangeknoopt met andere dieren.
Ik zal zelf beginnen:

Onze Haflinger heeft bij de vorige eigenaar 15 jaar alleen in de wei gestaan, behalve in de zomermaanden. Dan stond ze met twee andere paarden op de alm. Bij ons staat ze met twee Ouessantschapen in de wei en na een maand kun je echt al zien dat er een vriendschap uit ontstaan is: Als het paard in de wei gaat en de schapen staan nog op stal (ze delen een stalletje, met ieder een eigen box en onze Haf hangt met haar hoofd over het hek in het schapengedeelte), heeft Uschi geen rust voordat de schapen er ook zijn: ze draaft heen en weer, hinnikt en blijft onrustig bij het hek staan tot ook de schaapjes in de wei zijn. De schapen staan dan naar haar te blaten in de stal.
Als ze aan het eind van de dag weer naar binnen gaan, de schapen eerst; precies hetzelfde verhaal.
Kom ik terug van een buitenritje, staan de schapen al naar haar te blaten als ik aan kom rijden en Uschi hinnikt ze dan tegemoet.

Natuurlijk jaagt ze ze ook wel eens op, en de schapen lopen dan hard voor haar uit hun eigen stalletje in, want dat is voor Uschi te laag. Maar zonder elkaar vinden ze het maar saai...
Samen eten uit het nieuwe hooinet:
Afbeelding

Wie heeft er ook zo´n leuk verhaal?

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: vriendschap tussen paarden en andere (huis)dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 12:42

Mijn vorige pony was een soort van bevriend met de stalkat, die bracht in de zomer muizen naar hem toe en legde ze voor hem op de grond.

joliene

Berichten: 1729
Geregistreerd: 26-04-08
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 12:54

Flew schreef:
Mijn vorige pony was een soort van bevriend met de stalkat, die bracht in de zomer muizen naar hem toe en legde ze voor hem op de grond.


:= Apart.

mariska32

Berichten: 5765
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 13:00

ik had zelf een bok en een geit [broer en zus]
deze zomer is de geit overleden aan een uier onsteking en zat ik voor de 2e keer voor de keus,een andere er bij of hem weggeven naar iemand met geiten.
ik vond vrij snel een superplek voor hem dus die keus was heel snel gemaakt. [hoewel ik het na 10 jaar niet makkelijk vond]
hij is naar een plek gegaan met verschilende soorten gehoornde schapen en bokken.
werd direct opgenomen in de groep en was eigenlijk ook nog gelijk het baasje daar.
ondanks dat heeft hij de fries van stal uitgekozen tot vriendin.
de fries staat overdag bij hun op de wei en snachts op stal.
als ze de wei opkomt is hij er gelijk bij en doen alles samen,gaat ze van de wei blijft hij bij het hek wachten tot ze weer terug komt of echt uit het zicht is.
het is echt een leuk stel die 2. <3

Girassol

Berichten: 1873
Geregistreerd: 13-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 14:25

Flew schreef:
Mijn vorige pony was een soort van bevriend met de stalkat, die bracht in de zomer muizen naar hem toe en legde ze voor hem op de grond.


Haha, zoiets heb ik nog nooit gehoord.

Op de manege loopt al een aantal jaren een hond rond die vaak door de paarden gekriebeld wil worden. Sommige paarden doen dat ook gezellig en anderen zijn er niet van gediend. Bij 1 paard gaat 'ie wel vaker zitten en dat paard kriebelt 'm dan ook altijd, maar echt dat ze de hele tijd bij elkaar zijn en naar elkaar uit kijken als ze van elkaar gescheiden zijn ofzo dat heb ik nog niet gezien.

sorayamagic2
Berichten: 198
Geregistreerd: 04-03-10
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 14:36

haha wel leuk zo die verhalen,
bij mijn verzorgpony's staan ook geiten in de wei,
alleen ze hebben niet echt een speciale band ofzo,
ze gaan goed met elkaar om,
naja bijna allemaal.
magic geeft er helemaal niks om
alleen het veulentje van magic (silver) dus wel
die rent er afentoe als een gek achterna
en als ze iets lekkers krijgen schopt die ze aan de kant haha

[img]javascript:void(0);[/img]
[img]javascript:void(0);[/img]

hoop dat ik zo de fotos goed heb geplaatst want ik zou
niet weten hoe het moet hihi

Tancreda4

Berichten: 24038
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 15:25

Mijn merrie had een geitenvriendje. Ze stond alleen in een landje met 2 geiten; een bok en een geit, maar de bok had alleen oog voor het paard :)) Mijn vos stond snachts op stal, en het eerste als ze sochtends in eht land kwam was keihard hinneken, dat beantwoord werd door luid gemekker en kwam hij al aanrennen. Zo lief. Ze waren echt aan elkaar geplakt vaak, zo schattig! Merrie kreeg in de winter een paarden-maatje en het geitje is met oud en nieuw overleden helaas :(

Samen bedelen voor het raam voor snoepjes
Afbeelding
En dan te bedenken dat ze dat echt niet toelaat dat paarden zo dichtbij komen :=

Samen kriebelen;
http://i11.photobucket.com/albums/a178/ ... aug093.jpg

sissi71

Berichten: 29
Geregistreerd: 16-11-10

Re: vriendschap tussen paarden en andere (huis)dieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 16:04

Wat een leuke verhalen, ik hoop dat er nog veel meer bijkomen!

Cynn
Fotograaf

Berichten: 14471
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Flevoland

Re: vriendschap tussen paarden en andere (huis)dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 16:38

Er was toch ook een bokker die een shetje had die altijd zij aan zij liep met een konijn? :)

joozz

Berichten: 1212
Geregistreerd: 07-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 18:45

mijn paard deelt de stal met mn geit, en die 2 zijn helemaal gek op elkaar. Liggen samen 's avonds lekker bij elkaar <3

gister ook mooi, ik ging wandelen met mn paard en laat mn geit dan altijd los, die liep zo mooi achter ons aan en op de terugweg wel heel schattig, geit aan mn ene zijde en paard aan de andere <3

kensha

Berichten: 3915
Geregistreerd: 11-10-07
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 18:47

Flew schreef:
Mijn vorige pony was een soort van bevriend met de stalkat, die bracht in de zomer muizen naar hem toe en legde ze voor hem op de grond.

Doode die de muis zelf ook?
rare gedachten een paard met een dooie muist naar een kat brengen hoe bevriend ze ook maar zullen zijn

whisperramse

Berichten: 2719
Geregistreerd: 31-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 18:51

kensha schreef:
Flew schreef:
Mijn vorige pony was een soort van bevriend met de stalkat, die bracht in de zomer muizen naar hem toe en legde ze voor hem op de grond.

Doode die de muis zelf ook?
rare gedachten een paard met een dooie muist naar een kat brengen hoe bevriend ze ook maar zullen zijn

Met een klein beetje intelligentie leid ik hieruit af dat het de kat was die de muizen bracht ;)
Lezen en lezen is twee hé :D

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: vriendschap tussen paarden en andere (huis)dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 18:55

Ik wilde net zeggen; was ik zo onduidelijk? Maar even voor de duidelijkheid, de kat ging op muizenjacht in het hoge gras, ving een muis, liep naar de paddock of stal van mijn paard en presenteerde daar dan de inmiddels dode muis aan het paard. :+

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 21:43

Wat leuk! Mijn Dwarslinger heeft ook met dezelfde soort schaapjes in de opfok gestaan (die liepen gewoon tussen de pony's door)! En ook is ze gek op katten! Honden vindt ze prima, maar niet te dicht bij haar benen. Dus zolang ze op ongeveer 2 meter afstand blijven, dan vindt ze het goed en kunnen ze zelfs blaffen. ;)

Breezke

Berichten: 945
Geregistreerd: 09-10-07
Woonplaats: Valkenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 21:47

Mijn welshje heeft een haat-liefde relatie met onze herdershond.Herder blaft tegen hem en paardje trapt hem bijna,tja en de volgende dag staat mijn welshje de herder te kriebelen. :+
Voor de rest zijn mijn paarden ook bevriend met de wilde konijntjes en met onze kippen.

Tivara
Berichten: 6859
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 21:51

Afbeelding

De kat dus :Y)

__Kirsten__

Berichten: 1234
Geregistreerd: 11-06-05
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 23:33

Hier ook een die bevriend is met de stal kat.
De kat slaapt in de slaapt in de de stal van Joep terwel joep er in staat.
en als wij in de bak an rijden zijn, zit Fred(de stalkat) aan de bak rand te kijken en loopt mee terug naar stal als we klaar zijn.
en gaat bij Joep staan tot dat Joep op stal of het land op gaat en Fred gaat mee.
Overens is dit niet alleen bij Joep, ook bij de 2 andere paarden die bij ons op stal staan.

sissi71

Berichten: 29
Geregistreerd: 16-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 08:42

Wat een leuke foto, Kiki! Lekker warm, zo´n paardenrug :=

Bumba01

Berichten: 5774
Geregistreerd: 27-02-05
Woonplaats: Koekstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 08:53

Mijn pony vond mijn hondje heel erg interessant, alleen het hondje vond het maar eng :' Zo'n groot beest, ze zal me maar wat doen :') ''. Als ze in de stal stond, ging m'n hondje onder de voerbak liggen en als ze een wortel aan het eten was, liet ze een stuk op de grond vallen en schoof ze met de neus naar m'n hond toe :+ En in het weiland mocht hij er graag achteraan rennen en er langs heen rennen.

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Re: vriendschap tussen paarden en andere (huis)dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 23:23

Ah wat leuk, geweldig die verhalen...en ik dacht dat onze hond apart was, maar zie geiten en katten zelfs voorbij komen :P
Onze hond (net een jaar oud) is gek van voetballen en als wij nieuwe paarden op de weide krijgen, dan brengt ze altijd de bal even naar een nieuw paardje toe, legt hem neer en blaft dan om te kijken hoe het paard reageert..mijn ruintje gaat er dus ook op in en hapt in de bal of trapt ertegenaan..met als gevolg dat hij nu de sjaak is en ze steeds met de bal aankomt, legt hem zelfs in zn hooibak neer, haha.
Tevens hebben we een stalkat die altijd tijdens het poetsen op de rug van onze draver sprong, die het allemaal prima vind, net als de kippe op zn oude stal in zn voerbak :)

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 23:24

_Kiki_ schreef:
Afbeelding

De kat dus :Y)


noujaaa zeg, tis dat ik de achtergrond niet herken, anders had ik gedacht dat het onze stalkat was, haha, die er dus exact zo bijzit :P

dennisje

Berichten: 4613
Geregistreerd: 18-03-08

Re: vriendschap tussen paarden en andere (huis)dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 23:27

mijn paard is bevriend geraakt met een kip echt geweldig ze zit dan op zn hooiruif en hij eet er tevreden uit.

Janette55
Berichten: 9
Geregistreerd: 09-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 16:20

Mijn paard raakte bevriend met mijn geit. Zo schattig, echt samen rondrennen enzo!
*knip*
Laatst bijgewerkt door Leo op 17-12-10 19:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: spam verwijderd

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: vriendschap tussen paarden en andere (huis)dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 16:30

Triest dat paarden hun toevlucht moeten zoeken bij geiten omdat er niets anders in hun wei staat...
Hoe leuk een andere diersoort dan paard, en een paard, ook samen lijken te kunnen spelen, het is geen volwaardige vervanging. Nooit. :n

amies100

Berichten: 2050
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Deurne

Re: vriendschap tussen paarden en andere (huis)dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 16:35

Mijn geit kon het goed vinden met de Belgische knol van mijn vader. In het zonnetje lag ze boven op het paard en met regen stond ze er onder. Als ik met mijn paard naar buiten ging dan liep mijn geit ook altijd vrolijk los mee langs ons.