Wat te doen als je het gehad hebt met je paard?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 00:15

Ik zou om te beginnen dat snoepjes geven maar eens weg laten!
Snoepje bij het uit de wei halen, snoepje bij het op zadelen, snoepje op de poetsplaats.... Vaak worden die snoepjes gegeven omdat het paard daar dan "lief" van wordt Scheve mond !
"Hmmm... ik kom met m´n oren plat aangelopen, en dan krijg ik een snoepje" }> !

Dit is gewoon omgekeerde wereld Knipoog ! Paarden hoeven echt niet beloond te worden met snoepjes om bepaald gedrag te verkrijgen!

Desiree schreef:
Want je bederft hem alleen maar. En dan zich lostrekken in de wei.... waarom doe je hem dan geen kinkettinkje aan bij het halster en rammel je eens stevig aan dat touw als hij dat doet? Als je alles pikt van hem, zullen jullie nooit geschikt zijn voor elkaar...


Met deze uitspraak ben ik het wel eens, net als met het commentaar van Jura!

Hier in Dld. is een man, die veel mensen met "probleem paarden" ter correctie krijgt. Zijn methode waar hij veel suces mee heeft, heet "be strict" ; dat zegt toch eigenlijk al genoeg Knipoog !!

Je merkt zelf al dat de manier van omgang met jouw paard, blijkbaar niet de juiste is! Als je het moeilijk vindt om dingen te veranderen, zorg er dan voor dat je hulp van iemand krijgt ! Je zult merken, dat als je consequent wordt (bent Knipoog ), je een "ander" paard zal krijgen! (in een positieve zin !!) Sterkte en succes Lachen !!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 09:41

Ik zal je een ding proberen uit te leggen Beloyka, want misschien heb je dit soort problemen niet alleen met paarden maar ook met mensen.

Misschien ben jij zo'n zachtmoedig persoon die alles lijdzaam over zich heen laat gaan om maar geaccepteerd te worden. Nou, ik zal je een ding vertellen: DAT WERKT HELEMAAL NIET!

het klinkt heel raar, maar zowel bij mensen als bij dieren kun je nog beter op een lompe manier respect afdwingen en van je afbijten dan maar over je heen laten lopen en alles pikken. Want in het eerste geval zullen mensen en dieren je eerder waarderen dan in het laatste geval. Dat heb ik wel gemerkt in mijn leven. Het is hetzelfde als die mensen die nooit nee durven te zeggen omdat ze bang zijn om teleur te stellen. Ze zeggen altijd ja en helpen anderen maar overbelasten zichzelf, ZONDER daar meer voor gewaardeerd te worden. En diegenen die wel nee durven te zeggen en assertiever zijn, worden nu juist weer hoger gewaardeerd. Onthou dat maar eens goed.

Bij de dieren is het zo dat duidelijkheid belangrijk is, het geeft zekerheid. Jij hebt dat kennelijk tot nog toe niet geboden bij je paard. Je mag hem gerust een keer een schop onder zijn hol verkopen als hij jou uit de stal wil jagen. Hij zal er geen hekel aan je door krijgen, zo zijn paarden niet. Een paard weet heel goed wanneer hij fout zit. Als je een paard zomaar straft zal hij vals worden. MAar doe je het op een eerlijke en duidelijke manier om een goede reden, zal hij alleen maar respect voor je krijgen.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 11:11

Ik denk dat we van Beloyka nu een zielig eitje hebben gemaakt terwijl ze dat misschien wel helemaal niet is. Misschien houdt ze wel heel veel van haar paard en moet ze nog leren dat het paard soms veel blijer is met duidelijkheid als met lieve woordjes. Ik vind het al goed dat ze toegeeft dat het probleem bij haar ligt en dat ze er wat aan wil doen.
Denk dat ze meer gebaat is met goede tips als met opmerkingen wat ze allemaal fout doet (want dat weet ze dus allang) en dat ze 'm maar moet verkopen (wat ze volgens mij helemaal niet wil).

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 16:58

Sterre schreef:
Ik zou om te beginnen dat snoepjes geven maar eens weg laten!
Snoepje bij het uit de wei halen, snoepje bij het op zadelen, snoepje op de poetsplaats.... Vaak worden die snoepjes gegeven omdat het paard daar dan "lief" van wordt Scheve mond !
"Hmmm... ik kom met m´n oren plat aangelopen, en dan krijg ik een snoepje" }> !
Dit is gewoon omgekeerde wereld Knipoog ! Paarden hoeven echt niet beloond te worden met snoepjes om bepaald gedrag te verkrijgen!


Heeeeeeel irritant dit soort mensen die dit hun paarden aanleren (bewust of onbewust). Honden mogen niet bedelen maar paarden wel?.

Waarom accepteren we dit gedrag wel van ons paard (550 kilo) en niet van onze hond (5 tot 25 kilo). Ik probeer bij beide even consequet te zijn wat nu niet mag mag morgen ook niet. Helaas gaan hier veel mensen de mist mee in.

Ik sluit me volledig bij Desiree aan. De verhouding is volledig weg en hij zal je nooit meer accepteren als baas zonder een gevecht aan te gaan. Bij dit soort dingen moet je jezelf bedenken of het nog verantwoord is. Straks gebeurt er wat en is het de schuld van het paard. Terwijl je zelf niet streng en duidelijk genoeg bent geweest.

Je hebt denk ik ook geen plezier mee zo bedenk dat ook hiervoor hem je geen paard gekocht. Met hulp alleen kom je er niet je zal iedere dag iedere minuut dat je met hem bezig bent gecorrigeerd moeten worden. Niet alleen jij maar ook je paard. Eigenlijk zouden ze hondencursussen ook voor paarden eigenaren moeten geven.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 17:04

bubbels schreef:
Denk dat ze meer gebaat is met goede tips als met opmerkingen wat ze allemaal fout doet (want dat weet ze dus allang) en dat ze 'm maar moet verkopen (wat ze volgens mij helemaal niet wil).


Tips geven is lastig als je er niet bij kan zijn. Als ik het zo lees is het paard af en toe gewoon gevaarlijk. Hier moet je niet mee gaan experimenten maar echt hulp zoeken die je al die uren dat je er bent kan helpen. Misschien is een clinic van Emiel Voest wel wat en zo zijn er nog een paar.

Ik zeg verkopen puur om ongelukken te voorkomen.

Xsara
Berichten: 383
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 18:55

Je kunt ook op www.paardentraining.nl kijken.
Zij helpt namelijk mensen die problemen met hun paard heeft.
Op deze site wordt alles uitgelegd en je kunt altijd eerst mailen.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 20:03

sanne83 schreef:
ik zou door me heen lopen en op m'n tenen staan ook echt niet pikken, trouwens........het zijn misschien wat minder gevaarlijke tekenen van dominantie, maar ik zou er toch wat aan doen.


Wordt ook wel aan gewerkt hoor... Haha! Heb meer het idee dat het onoplettendheid en eigen willetje (goh, wat is het daar interessant!) is i.p.v. bewust kwaad willen zoals een paard dat je gewoon omver loopt o.i.d. Die van mij wacht netjes met neus in de bak steken tot ik klaar ben met de bak vullen, staat op tijd bij me stil als hij aan komt rennen om me te begroeten, maar als hij jeuk heeft, ziet hij me nog wel als potentiele schuurpaal, en eten is natuurlijk erg verleidelijk! Altijd even proberen of het mag of niet toch?)

beloyka
Berichten: 10
Geregistreerd: 29-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-03 20:54

Het heeft even geduurd voor dat ik weer online kon en dus kon reageren. Mijn paardje is van jongs af aan verkeerd opgevoed (bij zijn vorige eigenaar). Als hij niet wilde lopen mocht hij achter een ander aan. (heel slim ik weet het, diegene dus niet en zij had al een flink aantal jaren rijervaring dat zegt dus ook niets over het opvoeden van een veulen, ze was gewoon bang van hem). Ik heb hem toen samen met mijn zus gekocht (zij is de harde van ons twee en ik dus het zachte persoon). In het begin was het heel moeilijk maar na een jaar konden we steeds meer. Het werd een lief paard en hij had mede door het opvoeden van mijn zus ontzag voor ons, eigenlijk voor iedereen. Bij mij ging het niet altijd maar dan hielp mijn zus mij en dan ging het goed, hierdoor kreeg hij voor mij ook ontzag. Helaas is mijn zus pas gestopt met rijden en is de "harde" hand weggevallen en zijn de verhouding helaas zoek. Dit zal ik op eigen kracht met hulp van stalgenoten en leesgeefter moeten terug vinden. Doordat ik het erg druk had, had ik de laatste tijd ook minder tijd voor hem en dat heeft het nog moeilijker gemaakt. Gelukkig gaat het nu als stukken beter en ik weet ook zeker dat het goed komt. De dag dat ik dat bericht schreef ging het al een paar dagen wat minder (=slecht) en nu een paar dagen later gaat het door het investeren van vooral veel tijd al veel beter en ben ik weer heel blij met hem. (tot nu toe *LOL* Ik ben een hele tijd best bang geweest met paardrijden (voor dat ik hem kreeg) en ondanks alle voorvallen heb ik, dankzij hem, toch veel meer vertrouwen gekregen en weet ik dat ik op de goede weg ben. Ik zal hem dan ook zeker niet verkopen, want ondanks alles zijn we goede maatje alleen niet iedere dag. We hebben goede en slechte periodes, maar volgens mij heeft iedereen dat.

beloyka
Berichten: 10
Geregistreerd: 29-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-03 21:12

Wat ik wel even moet toevoegen voordat ik verkeerde reacties krijg, is dat ik alleen bang was met rijden (angst om er af te vallen, ik wilde alleen op de makste paarden). In de omgang ben ik nooit bang geweest. Van deze angst ben ik door dit paard behoorlijk afgekomen, dit is ook de reden dat ik hem nooit weg zou doen.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 22:36

In dat geval: waarom zoek je geen bijrijder, die hetzelfde meebrengt als je zus, nl. discipline?

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 22:41

Ik denk persoonlijk dat het heel moeilijk wordt om met dit beestje strenger te worden. Het paard zal je een soort van uitlachen. Ik bedoel.. jij moet leren strenger te zijn. Je beestje kent je en weet dat je dat niet bent. Hij zal je echt niet gelijk serieus nemen en als hij al luistert naar het strenge dan zal hij steeds weer grenzen verleggen, want vroeger mocht dat ooit.
Dus het ligt aan jou hoe consequent je kan zijn!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 13:22

Moeilijk geval hoor... Ik kan me ook maar moeilijk inbeelden hoe jij met je paard omgaat.

Veel mensen maken de fout te denken dat ze hun paard gelukkig maken door lief tegen het dier te zijn. Maar wat een paard gelukkig maakt, is DUIDELIJKHEID. Dit mag wel en dit mag niet, en als je dit toch doet wijs ik je terecht, en als je dit braaf doet beloon ik je.

Die van jou is in de war, zo te horen. Hij jaagt je de stal uit (die van mij zou me toch een rotschop krijgen - en omdat ik daartoe bereid ben zal hij het nooit nooit in z'n hoofdje halen) en even later ben je weer lief tegen hem. Hij mag gemeen zijn tegen je in de weide (..je dus behandelen als lager in rang) maar even later ga je er wel opzitten en wil je dat 'ie dingen voor je doet.

Dus waar staat 'ie nou, ten opzichte van jou? Is 'ie nou lager of hoger in rang? Je paard weet het niet, zo te horen. Dus hij gaat elke keer verder, in de onbewuste hoop dat 'ie ergens een keer een grens tegenkomt. Zodat 'ie weer begrijpt was z'n positie is. Als iets niet mag mag het nooit, en als 'ie het toch doet krijgt hij straf. En als iets wel mag, mag het altijd, en krijgt hij er goede woorden voor.

(ik zou stoppen met snoepjes geven, hij word er alleen maar strontvervelend en opdringerig van. Rowan krijgt maar bij 3 gelegenheden een brokje: bij het bit indoen, als 'ie braaf de trailer is ingegaan, en af en toe als we vrijheidsdressuurdingetjes doen. Verder is een aai en een kriebel en een goed woord genoeg.)

Misschien kan je een lijst opstellen met dingen die hij niet mag, en dingen die hij wel mag. Zo moet jij ook eens goed nadenken over het gedrag dat je vervelend vind en over wat hij allemaal uitvreet.

Dan is het een kwestie van je eigen houding veranderen. Observeer de leider van een paardenkudde eens een tijdje. Wat laat die toe, en wat straft die af? Jij moet de hogere in rang zijn, dus neem een houding aan van "Wat DENK je wel!" en doe maar eens goed uit de hoogte. Jij mag eisen van je paard dat 'ie beleefd tegen je is, maar daar zul je zelf de veranderingen voor moeten inzetten.

En weet je wat, als je dit eenmaal rechtgezet hebt is je paard gelukkig, en hoef je niet meer zo vaak te straffen - want dan begrijpt 'ie waar hij staat ten opzichte van jou, en vind hij je ook weer aardig.

Mulan

Berichten: 408
Geregistreerd: 26-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 16:10

Er staan veel bruikbare tips bij. Consequentie is inderdaad wel een sleutelwoord.

Maar ik persoonlijk ben gauw bang dat een paard afstompt. Een vrouwtje die ik ken heeft best een brutaal monster. Het is verder een prima paard, maar er zit flink pit in en hij kan behoorlijk lopen te donderjagen. Hij isenorm sterk en groot, zij heel tenger en klein. Zij pakt hem flink streng aan, maar hij is (ze heeft hem nu een aantal jaar) nergens meer van onder de indruk. Ik bedoel, hij luistert uiteindelijk wel, maar je kan niet aan hem merken dat hij het vervelend vindt dat ze boos is.
Als ik Mulan op d'r donder geef, komt ze daarna verschrikkelijk slijmen.
Hij niet. Het interesseert hem allemaal geen bal meer. Hij krijgt zo vaak op z'n mieter, ze gaat zo vaak uit d'r dak dat hij er niet meer van wakker ligt.
Wat ik hiermee wil zeggen? Dat je 'zuinig' moet zijn in je afstraffingen. Als je bij een kleinigheidje al schreeuwt, schrikt hij daar algauw niet meer van.
Dus grijp niet te snel naar de grovere middelen, maar probeer het met geduld, vastberadenheid en duidelijkheid op te lossen.
Succes!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 11:40

Zachte heelmeesters maken stinkende wonden, dat gaat hier wel op.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 15:57

Ik zou ook voor een cursus NH gaan, of in ieder geval bij zo'n persoon eens informatie inwinnen en je probleem voorleggen.
Dan kun je er met iemand over praten die ervaring heeft in het omgaan met zulke problemen. Misschien dat die je tips kan geven of je kan begeleiden in het anders omgaan met je paard. Je moet op een eerlijke maar duidelijke consequente manier weer de baas zien te worden over je paard.
Hij moet niet bang voor je zijn, maar wel respect voor je hebben.

Succes ermee!