Paardrijden=dierenmishandeling?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-01 22:03

Hey, ik voel me wat ellendig: daarstraks zei iemand dat ze nooit zou paardrijden omdat zo op een paard kruipen en het dwingen voorwaarts te gaan en te laten luisteren werkelijk mishandeling is.
Ik ben lid van een dierenrechtenorganisatie en zit er sowieso erg mee in, maar nu schrok ik toch wel echt, zo had ik het nog niet bekeken!
Onze paarden staan hier op een groot stuk grond met ook een stuk uitloop met een groot schuilhok aan verbonden, wat bomen, ... Dus vind ik dat ze het hier heerlijk hebben ivm stalpaarden die niet buitenkomen ofzo. We gaan ook steeds buiten rijden in het veld en in het bos en wanneer de paarden merken dat we gaan rijden staan ze meestal te popelen.
Maar toch, ik voel me er echt niet goed van.

Ik ben dus aan het bladeren gegaan in boeken en trof hier net weer een stukje aan dat ik toch ff zou willen citeren(ook het stuk 'stal=toilet' komt uit dit boek). Het is vrij lang, maar zeker de moeite even te door te nemen:' In veel stallen mag het bewegingsdier paard zijn box alleen uit als er werk aan de winkel is. Zodra hij zich mag bewegen, moet hij zich onmiddellijk concentreren en gehoorzamen aan de aanwijzigingen van zijn ruiter. Hij mag niet omkijken, maar moet zich verzamelen. Hij moet dus een houding aannemen, waarin zijn gezichtsveld nog kleiner wordt. In plaats van een aantal uren rustige, lagnzame bewegingen buiten, krijgt hij een uur werk te verrichten waarvoor hij zich uiterst moet inspannen en dat hij in een midden tot sneller tempo moet uitvoeren. Nadien is hij uiteraard moe, maar zelden gegymnastiseerd, tevreden of ontspannen.
Boxpaarden komen maar zelden in de FRISSE LUCHT. Gestresst als ze zijn, zijn ze ook snel PRIKKELBAAR. De buitenwereld is nu eenmaal vol geluiden en gebeurtenissen waar een paard dat daar niet aan is gewend, behoorlijk van kan schrikken. Maar schrikken kan uitmonden in op hol slaan en daar wordt een ruiter bang van, dus gaat hij nog minder vaak met zijn paard naar buiten en het paard wordt nog schrikkeriger... de vicieuze cirkel is bijna niet meer te doorbreken.
Het eerste wat u moet doen als uw paard gedragsproblemen vertoont, als hij agressief, bang, of overdreven zenuwachtig is, is hem ONDERBRENGEN IN EEN VOOR PAARDEN NATUURLIJKE MANIER. Dat betekent in een ideaal geval in een OPEN STAL IN EEN GROEP PAARDEN.
!!!!!! Als dat echt niet mogelijk is, is ook DAGELIJKS EEN PAAR UUR WEIDEGANG OF UITLOOP MET ANDERE PAARDEN, liefst de 'boxbuurpaarden' een oplossing.Waarschijnlijk is dat in de manege waar u uw paard hebt gestald niet gewoon, maar mogelijk is het BIJNA ALTIJD......'

Zo, dit was een stukje, als ik dit zo hoor, moeten onze paardjes toch vrij gelukkig zijn, dan zijn er die het slechter getroffen hebben...
Ik voel me al een heel pak beter, alhoewel...

Wat vinden jullie?


Groetjes




Aglaranna

_________________
Die fjorden, die gaan nog al, hé!!! Knipoog

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: aglaranna op 2001-07-24 23:06 ]</font>


ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 22:41

Vind het nogal een open deur, hoewel ik me realiseer dat voor een bepaalde groep het een eye-opener kan zijn.
Dat van rijden is dierenmishandeling, daar zou ik dus totaal niet van onder de indruk zijn. Lijkt verdacht veel op praatjes van goeroes dat we het totaal verkeerd doen in onze omgang.
Mogen ze mij toch wel eens vetellen hoe het dan wel moet, ik ben benieuwd.

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 22:46

nou dit vind ik nergens op slaan

oke de paarden die hele dag op stal staan is natuurlijk niet natuurlijk en daar klopt het wel

maar zoals queen en soraya staan heel vaak gewoon een dag in de wei en ik rij ze beide maar 4 x per week

maar je hebt ook paarden die niet in de wei kunnen staan zoals eenpony die ik 2 weken heb gereden zodra die in de wei staat heeft hij gelijk koliek maar waar komt dat door? omdat hij het niet gewend is om inde wei te staan omdat de staleigenaren vinden dat de wei niet is om los te laten maar om te grazen stom he?????

ik vind dat paarden lekker naar buiten moeten gaan en lekker kunnen grazen is veel beter voor ze hebben ze een betere weerstand enz..... de paarden die hele dagen op stal zijn zijn meestal wel een beetje mietjes toch???

Love the life that you live, live the life that you love

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 22:49

Niet los laten op de wei? Hoe wil je ze dan laten grazen? Aan het handje? Lekker arbeidsintensief. Ja, er lopen sukkels rond in paardenland, het bewijs is weer geleverd.

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 22:53

ja stom he???

ik heb me die twee weken eg in moeten houden om niet uit te vallen tegen hun......

wei is om tegrazen en niet los te laten hoe komen ze erop Verward Verward

Love the life that you live, live the life that you love

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 22:57

wat je daar zegt, Ingrid, is waar (over die mietjes onder de paarden Knipoog )
en ja, wanneer is iets mishandeling en wanneer niet?
Dat is niet zomaar een lijn te trekken.
Een paarderug is in zekere zin niet gemaakt om mensen te dragen, maar ze zijn zo gedomestikeerd dat het eigenlijk wel gaat.

Is het nu mishandeling of niet? Ik denk het niet (otch niet bij ons), want de paarden zijn er dol op...
moeilijke kwestie Gaaaap ... en het wordt al laat

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 06:21

Je moet niet vergeten dat we niet meer in de prehistory leven. Een paard is door de jaren heen zo gedomesticeerd dat het zich prima heeft aangepast aan de wensen van de mens. Als mensen niet zo`n plezier aan paarden zouden beleven dan was het paard nu waarschijnlijk aan het uitsterven. Want voor het werk hebben we hem niet meer nodig en hoeveel kuddes echt wilde paarden zijn er nog die zonder hulp van de mens overleven?

De schrijver van dat boek bekijkt het paard als ware het een wilde mustang. En ja, ik denk inderdaad dat een mustang niet gelukkig zal zijn in deze leefsomstandigheden. Maar het hedendaagse paard waar wij mee te maken hebben heeft zich door de jaren heen prima aan de mens aangepast. Dat zit er gewoon ingefokt, het paard weet niet beter.

Maar zoals wordt beschreven hoe een paard nu gehouden wordt vind ik een beetje onzin. Paarden worden nu vooral nog gehouden uit pure liefhebberij en hobby, alles doen paardeigenaren eraan om het hun dier maar naar de zin te maken en er wordt vaak kosten nog moeite gespaard, alles in ruil voor een uurtje rijden waarbij het niet de bedoeling is het paard te dwingen (ooit wel eens 600 kilo geprobeert te dwingen?) maar in harmonie samen te werken.

Maar goed paardrijden is dus zielig he? Nou laten we dan vandaag allemaal maar spontaan stoppen met paardrijden en onze paarden in de nog schaarse voor paarden geschikt zijnde natuurgebieden die de wereld rijk is uitzetten. Zullen we er snel genoeg achter komen dat de paarden het zo slecht nog niet hadden bij ons....

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 06:24

zo ken ik er nog wel meer: konijnen horen niet in een hokje, een hond niet aan de lijn (en ik niet op kantoor Haha! ).

Niets zo charmant als een paard in her land.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 07:46

Pfff... Ik zou me er neit druk om maken.
Zoals Pril al zei, we hebben geen wilde mustangs.
En het mag toch duidelijk zijn, dat als je met je zadel bij de wei komt en er komt een paardje aangelopen met de oortjes naar voren.....
Dat paardje kan niet zielig gevonden worden omdat er iemand op zijn rug klimt. ECHT niet.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 08:03

Als een paard echt niet wil, doet ie het ook niet hoor, zij zijn veel sterker dan wij! Een paard heeft van nature al een voorwaartse drang, het is niet zo dat wij ze dwingen om te lopen. Verder hebben de meeste paarden een heerlijk leven, lekker in de wei en af en toe een uurtje werken. Er zijn natuurlijk paarden die het slechter hebben. En waarom zouden paarden vaak zelf naar hun box lopen als je ze loslaat, of als ze ontsnappen? Omdat ze het daar zo erg vinden?

Maar weet je wat ik zielig vind; vogels in veel te kleine kooitjes. Vogels horen toch te vliegen, en dat kunnen ze niet in zo'n klein kooitje.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 09:11

He Natascha, ik hoor ook niet op kantoor, haha, dat is een hele goeie! En mijn paarden hebben het prima naar hun zin, ze krijgen te eten, schone stal, en weidegang. het zegt al iets dat paarden in het wild minder slapen dan paarden die gedomesticeerd zijn (die zijn kennelijk rustiger). slechts 1 uurtje op een dag moeten ze doen wat ik wil, en de manier waarop ik het doe is voor hen wel het beste. Ik hobbel er niet alleen op, ik train ze ook nog eens zo dat het steeds makkelijker voor ze wordt.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 09:29

Toevallig hadden we het er laatst over tijdens een barbeque met allemaal paardenmensen over of je op een paard mag klimmen. Eigenlijk is het een gewetensvraag, want heeft hij er ook plezier aan of is het alleen voor jouw plezier?

Ik vind dat onze paarden niets te klagen hebben. Ze staan 24 uur per dag in de wei en rijden ongeveer 4 keer in de week waarvan 2 keer trainen en 2 keer recreatief.

Verder worden ze door ons twee keer per dag gevoerd en even aangehaald (waar ze zelf om vragen) dus als ze het echt zo vreselijk hadden bij ons kwamen ze heus niet vrolijk aangedraaft als je het erf op komt. Ook als je niet komt om te voeren staan ze binnen een minuut bij je om lekker te knuffelen en met buitenritten merk je ook dat ze het zelf heerlijk vinden om de benen te strekken.

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-01 10:51

Wel Ikke, paarden moeten vrij zijn, ergens in het wild... zo zei ze het dan ...

Die fjorden, die gaan nog al, hé!!! Knipoog yeahhaaaaaa

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 11:20

nee queen en soraya vinden het ook niet erg om aan het werk te gaan....maar ik vind het wel onnaatuurlijk dat er paarden de hele dag op stal staan alhoewel dat weinig voorkomt de meeste hebben gelukkig wel een wei waar ze in kunnen

Love the life that you live, live the life that you love

janna

Berichten: 4536
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 11:33

v
Laatst bijgewerkt door janna op 12-03-22 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt

-

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 12:20

En de paarden die wij hebben los laten in het wild, dat zou pas dierenbeulerij zijn.
Het gros van de dieren weet niet m eer hoe ze moeten overleven.
En ach, als wild paard heb j ehet ook niet zo mooi hoor.
De hele dag zoeken naar je eten, water is er lang niet altijd, vooral in het droge seizoen. Dan moet je nog ALTIJD opletten of je niet aangevallen wordt en als je dan oud en zwak wordt, wordt je nog opgevreten ook!

Ik begrijp niet waar je je druk om maakt. Werkelijk niet.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 12:36

Ach Aglaranna, zo kan ik er ook nog wel eentje verzinnen: de homo sapiens hoort in het wild te leven en als hoofdbezigheden van de dag te zorgen voor overleving, dmv het verbouwen of verzamelen van voedsel, en zorgen voor het nageslacht zodat de soort blijft bestaan.
Maar ik als "arm" intercedentje zit 8.5 uur per dag in een betonnen blokkendoos, moet daarna rennen naar de Appie voor een snelle hap, race daarna naar m'n knol (die de hele dag op het land loopt te vreten, arm dier ???) en met een beetje mazzel hebben we dan 's avonds laat nog tijd, zin en puf voor een potje........
Hahaha, zo kan ik er nog wel meer bedenken! Die dieren van jou hebben niks te klagen volgens mij hoor!

ineke

Berichten: 916
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 14:22

Een paard is van nature een lui dier en doet niet meer dan nodig is ,volgens mij doe je een paard geen groter plezier dan het zadel af te doen .
Nu kun je daar moeilijk over doen maar je kunt het ook zo zien .Als je z,n zadel niet op doet kun je het ook niet afdoen .Als je alles normaal doet (niet te lang en te intensief rijden ,ook buitenritten ed) vind ik het geen enkel probleem want des te blijer is ie als t zadel weer af mag .Tenslotte moeten wij om gezond te blijven ook aan lichaamsbeweging doen en een paard net zo .Omdat hij niet meer in het wild gehouden word ,moet hij toch voldoende lichaamsbeweging hebben ,en dan bedoel ik niet gewoon wat in de wei op en neer slenteren .

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 14:42

Tsja, we vragen misschien veel van paarden, maar we doen er ook heel veel voor terug. en ik denk dat dat aardig compenseert. Een dier lijdt niet van een beetje werken. Integendeel.

Caballo

Berichten: 1160
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Texas, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 16:59

Helemaal mee eens Ineke!!! Die van mij is ook liever lui dan moe *LOL* Als ik wil gaan rijden dan moet ik elke keer m'n trukendoos open trekken om haar te gaan vangen. En als ze dan eenmaal gevangen is dan werkt ze wel hoor Lachen Dat is haar zo aangeleerd en ze weet niet beter.
Ik denk ook niet dat mensen honderden guldens betalen per maand om het leven van hun paard zuur te maken. Die zullen allicht het beste met hun paard/pony voor hebben...

Life is all about ass; you're either covering it, laughing it off, kicking it, kissing it, busting it, trying to get a piece of it or behaving like one.

Horselover
Berichten: 1
Geregistreerd: 22-07-01
Woonplaats: enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 19:17

Hoi,

Iedereen heeft wel es zo'n bui hoor! Maar het is niet zielig denk ik! Want als de paarden niet willen, dan zouden ze je er toch al lang af hebben gesodemieterd?

Ik had nog een vraagje, hoe hebben jullie al die paarden plaatjes bij jullie naam?

Nou doegies! Party!! Kusje Vingers aflikken

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-01 00:10

Paarden liever lui dan moe? Vertel dat even aan mijn racemonster, wil je. Misschien dat ik dan op het scheiden van de markt toch nog een paar rustige buitenritten met haar kan maken.

Fitzroy

Berichten: 25043
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-01 09:47

Idd Ikke, daar merk ik ook nou nooit wat van.....
Dat paard van mij lijkt wel nooit lui of moe te zijn!

Over dierenmishandeling: ik denk dat ik graag met mijn paard zou willen ruilen. Een paard hoeft maar 1 uurtje per dag te werken, ik maar liefst 8 plus het huishouden .... staat dus niet in verhouding, de mens moet veel meer dan zijn paard....

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-01 11:10

Als een paard het niet leuk zou vinden om bereden te worden zou hij zich echt niet laten vangen hoor als ie los loopt.... ze kunnen echt de associatie wel maken dat jij hun 'kwelgeest' bent en de keuze tussen een lekker hapje en vervelend werk is snel gemaakt. Mijn ervaring tenminste is dat vervelende dingen zoals DA niet kunnen worden omgekocht met een lekker hapje. Dus concludeer ik dat ze uitrijden gaan hartstikke leuk vinden. En ik hoor ook buiten en niet op kantoor. Tong uitsteken Zullen we een actie comite oprichten "Free the Bokkers"... Haha!

Snuitmans (B+14, pr 205) (L1+2)

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-01 11:36

ik kan me niet beheersen toch te reageren:nog geen 50 jaar geleden werden paarden honderden jaren alleen maar gebruikt om DE HELE DAG te lopen,voor de koets,de sleep of wat dan ook.onze paarden hebben een luizeleventje,behalve dat ze lekker hoeven te nietsen,de meeste lekker buiten kunnen staan,alle medische zorg krijgen die ze nodig hebben,alle liefde en aandacht en vaak ook kudde genootjes en de meeste zelfs nog 1 of twee rustdagen per week dus dat uurtje dat je per dag een paard rijd,sorry maar dat vind ik totaal geen mishandeling en dan komen we weer op hetzelfde terecht aglaranna:als je een paard écht goed wil verzorgen?dan pleur je hem met 10 anderen op een giga stuk land en kijk je er nooit meer naar om.

dus ik vind het grote onzin.mijn pony heeft juist schik als ze na twee rustdagen eindelijk weer een buitenritje voor de wagen mag maken!dan is ze zo heppie dat al al dravend over de weg loopt vrolijk te zijn!en zelfs het feit dat ze ijzers onder heeft vind ze leuk want ze gaat altijd lekker lopen dribbelen en draven omdat ze het geluid zo leuk vind!!

_________________
zorgen zijn voor later,genieten is voor nu

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: sanderijn op 2001-07-26 12:54 ]</font>


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Lotus_Tessa, wend2009 en 34 bezoekers