De voor en nadelen van ezels.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Iemandiemand

De voor en nadelen van ezels.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 21:35

heey

ik ben helemaal fan van de ezel en natuurlijk ook van het paard. Wat vinden jullie de voordelen van de ezel en de nadelen vraag me af hoe jullie over de ezel denken.

Groetjes

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 00:28

ik heb gehoord dat een voordeel van de ezel is dat ze niet vluchten maar stil blijven staan als ze bang zijn.
dus bij ezels niet het risico dat ze aan de kletter gaan.

kan ik wel even flauw doen om ook even als nadeel neer te zetten dat ze stil blijven staan als ze bang zijn.
en dan ook echt niet meer mee willen lopen en je net zo lang kan wachten tot ze verder willen lopen.
in sommige gevallen is dat dus juist weer niet handig. :P

ik weet niet eens zeker of het echt waar is, heb bijzonder weinig ervaring met ezels hoor!

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 00:44

De enige ervaring die ik heb met ezels, dat ongelofelijk veel lawaai maken.
Liever 100 paarden in mijn tuin dan 10 ezels :D.

Wat hierboven gezegd wordt, van het niet vluchten heb ik ook altijd gehoord maar of het waar is..

qt_shetties

Re: De voor en nadelen van ezels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 01:17

Ik heb een keer een docu op tv gezien over ezels, dat ze heel slim zijn, slimmer dan paarden, dat kan een voor, maar ook een nadeel zijn, hierdoor willen ze graag veel afwisseling omdat ze zich anders snel vervelen, dus 8 dagen bakwerk zal er niet inzitten, maar lekker veel verschillende dingen doen.

En hoe zat het ook al weer met de hartwormen bij ezeltjes?

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 02:05

ik ga dit ook even volgen...daar ik altijd in mn hoofd had later een ezeltje erbij te nemen..echter heb ik dan wel ook gehoort dat paard en ezel niet samen mogen althans niet op de zelfde wei enc ivm wormen of ziektes? mja dit hoor ik ook wel eens van paard en koe..en toch staan ze vaker kerngezond buiten..weet iemand hier wat vanaf (ook of dat met de koe ook klopt) weet wel dat het gras van de koe normaal anders is dan die van een paard, maar als je je paard bij een koeienboer stalt heb je vaak volgensmij gewoon het gras dat voor de koe geschikter is (is volgensmij meer eiwitrijk) miss is er ook zoiets met ezels (geen idee hoor)

doerakjeg2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 06:58

hmmm, ik heb zelf twee verzorgezels, en een verzorgpaard gehad,
ik vind niet echt dat je ze kunt vergelyken, t zyn twee totaal verschillende dieren,
nadeel aan ezels, ze zyn verschrikkelyk koppig, als ik met ze ga wandelen blyven ze soms uit het niets stil staan, dan doen ze geen stap meer zetten, en soms sta je dan gewoon een half uur aan ze te sjorren en te lokken om ze mee te krygen,
en ook longeren enzo, blyven ze ook uit het niets stilstaan, heel irritant,
maarja het is eigenlyk ook wel weer grappig,
het voordeel is dat ze minder snel schrikken, en t zyn echt hele grappige beestjes,
met paarden is t wel zo dat je lekker op ze kunt ryden, zeker een voordeel, en qua grondwerk kun je er ook iets meer mee, ten minste, dat is myn ervaring,
alleen paarden vind ik wel iets zenuwachtiger,

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 07:10

voordeel............. het zijn hele harde werkers......

nadeel........ ze zijn gruwelijk slim :)

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 07:42

Ik ga mee met dorakjeg2 en Kiwiko. Een ezel is echt een slim karakterdier, het spreekwoord is niet voor niet Zo koppig als een ezel.
Waar je met ezels heel goed mee moet oppassen is met het voeren en weiden. Mijn vriendin is hoefsmid met veel ezeltjes in haar klantenbestand. Ik ga regelmatig met haar een dagje mee en we komen toch vrij vaak ezels tegen met overgewicht omdat ze te rijk gevoerd worden, met grote kans op bevangenheid en, als ze op vochtige grond zonder verharding worden gehouden, losse wand en hoefzweren. Een 'gewone' hoefsmid weet ook vaak te weinig van ezels dus ook in dat opzicht zie ik nog wel eens ezels die verkeerd bekapt zijn, met de nodige problemen.
Het zijn gewoon hele leuke dieren, maar niet te vergelijken met paard of pony.

Als paarden en ezels beiden op tijd ontwormd worden kunnen ze best samen in de wei, maar hou er dan dus wel rekening mee dat het paard 24/7 op de wei mag maar de ezel beter van niet i.v.m te rijke voeding. Paard en ezel kunnen hele goedje maatjes worden (ken een dressuurpaard dat helemaal wezenloos is van "zijn" ezeltje), maar kiezen, indien mogelijk, vaak eerder voor eigen soortgenoten als maatje.

Lucky00

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 08:02

Voordeel van een ezel is dat hij mooi is van lelijkheid (hoog aaibaarheidsfactor) en een paard gewoon elegant en mooi is (uitzonderingen daar gelaten).

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 18:27

Voordeel: koel in het hoofd, maken zich nergens druk om.
Nadeel: erg eigenwijs en als ze links willen, gaan ze ook echt links en duurt het even voordat je ze weer op het goede spoor hebt :)).

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 19:03

een voordeel is ook dat ze minder snel ziek worden, ze hebben minder last van wormen e.d.

nadeel is dat ze vaak aggresiever zijn dan paarden

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 19:18

s1993 schreef:
Ik zou eerder zeggen dat ezels duidelijker hun grenzen aangeven dan de meeste paarden.

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 19:23

Meeste ezels hebben ook de aanleg dik te worden. Het vetweefsel wat zij aanmaken, hoopt zich dan vooral op in de hals. Dit gaat eigenlijk nooit meer weg. Als het te erg wordt, kan het kwaadaardig worden.

Verder zijn ze idd niet te vergelijken. Ze zijn onwijs koppig en heel anders met rijden dan een paard,

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 20:19

qt_shetties schreef:
Ik heb een keer een docu op tv gezien over ezels, dat ze heel slim zijn, slimmer dan paarden, dat kan een voor, maar ook een nadeel zijn, hierdoor willen ze graag veel afwisseling omdat ze zich anders snel vervelen, dus 8 dagen bakwerk zal er niet inzitten, maar lekker veel verschillende dingen doen.

En hoe zat het ook al weer met de hartwormen bij ezeltjes?

heey

ja...ik geloof niet echt dat ze veel slimmer zijn dan paarden hoor. Maar inderdaad als ze iets eng vinden blijven de MEESTE ezel stilstaan..mijne niet...die gaat aan de kletter en ze maken ook heel veel lawaai zo'n 1 km verderop zou een grote ezel kunnen horen maar mijn ezel die balkt niet zo heel veel hij piept meer als hij mij ziet best lief net een jankende hond en dat hele harde schreeuwen doen ze het het liefst 4 uur 's nachts :D als je 2 groepjes ezels hebt dan gaan ze steeds heen en weer schreeuwen := de hartwormen kan een ezel bij zich dragen voor een ezel is dit niet levensbedreigend maar voor paarden wel dus mensen als je een ezel bij een paard wilt zetten mest opvangen en laten controleren :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 20:19

MarChak schreef:
s1993 schreef:
Ik zou eerder zeggen dat ezels duidelijker hun grenzen aangeven dan de meeste paarden.

ezels zijn gewoon slimmer dan paarden :D :D

Joelle1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 20:22

AlexandraM schreef:
ik ga dit ook even volgen...daar ik altijd in mn hoofd had later een ezeltje erbij te nemen..echter heb ik dan wel ook gehoort dat paard en ezel niet samen mogen althans niet op de zelfde wei enc ivm wormen of ziektes? mja dit hoor ik ook wel eens van paard en koe..en toch staan ze vaker kerngezond buiten..weet iemand hier wat vanaf (ook of dat met de koe ook klopt) weet wel dat het gras van de koe normaal anders is dan die van een paard, maar als je je paard bij een koeienboer stalt heb je vaak volgensmij gewoon het gras dat voor de koe geschikter is (is volgensmij meer eiwitrijk) miss is er ook zoiets met ezels (geen idee hoor)

op de kinderboerderij hier staan er ook ezels en paarden bij elkaar
ik vind een voordeel van een ezel
ze zijn lekker knuffelbaar net zoals een pony haha

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 20:22

ezels zijn gewoon gaaf!!! :) :)

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 20:27

ezelruinen worden erg snel dik ezelhengsten veel minder snel hoor ken geen dikke ezelhengst en een ezelmerie heeft hier ook minder last van maar meer dan een ezelhengst en minder dan een ezelruin

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 20:32

Wij hebben 3 ezelmerries, 2 kampen met het probleem van overgewicht. Eentje heeft het al heel lang, is daar zelfs voor naar de uithof geweest. Andere heeft het ook maar in veel mindere mate!

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 20:37

MarChak schreef:
Ik ga mee met dorakjeg2 en Kiwiko. Een ezel is echt een slim karakterdier, het spreekwoord is niet voor niet Zo koppig als een ezel.
Waar je met ezels heel goed mee moet oppassen is met het voeren en weiden. Mijn vriendin is hoefsmid met veel ezeltjes in haar klantenbestand. Ik ga regelmatig met haar een dagje mee en we komen toch vrij vaak ezels tegen met overgewicht omdat ze te rijk gevoerd worden, met grote kans op bevangenheid en, als ze op vochtige grond zonder verharding worden gehouden, losse wand en hoefzweren. Een 'gewone' hoefsmid weet ook vaak te weinig van ezels dus ook in dat opzicht zie ik nog wel eens ezels die verkeerd bekapt zijn, met de nodige problemen.
Het zijn gewoon hele leuke dieren, maar niet te vergelijken met paard of pony.

Als paarden en ezels beiden op tijd ontwormd worden kunnen ze best samen in de wei, maar hou er dan dus wel rekening mee dat het paard 24/7 op de wei mag maar de ezel beter van niet i.v.m te rijke voeding. Paard en ezel kunnen hele goedje maatjes worden (ken een dressuurpaard dat helemaal wezenloos is van "zijn" ezeltje), maar kiezen, indien mogelijk, vaak eerder voor eigen soortgenoten als maatje.

een hoefsmit voor een ezel is niet makkelijk te vinden want niet elke hoefsmit heeft er zin en tijd voor om eerst een uur met die ezel te gaan knuffelen want geloof me.....de hoefjes optillen kan niet zomaar iedereen doen bij mijn rommy kan ik dit makkelijk ik zeg voet en hij tilt hem op maar hij accepteert dit lang niet bij iedereen(het is de leider van de koppel) voorhoefjes gaat maar achter wil hij wel slaan. hij heeft het ook wel geprobeert bij mij maar toen hij mij voor de 10e keer gemeen raakte kreeg hij ook een trap onder zijn reet sinds dien is het over :o maar kijk wel uit bij welke ezel je dit doet ik ken rommy dondersgoed en wist dus dat hij dit kon hebben en reageer binnen 2 sec anders is hij vergeten wat hij heeft gedaan :+