Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
qt_shetties schreef:Ik heb een keer een docu op tv gezien over ezels, dat ze heel slim zijn, slimmer dan paarden, dat kan een voor, maar ook een nadeel zijn, hierdoor willen ze graag veel afwisseling omdat ze zich anders snel vervelen, dus 8 dagen bakwerk zal er niet inzitten, maar lekker veel verschillende dingen doen.
En hoe zat het ook al weer met de hartwormen bij ezeltjes?
AlexandraM schreef:ik ga dit ook even volgen...daar ik altijd in mn hoofd had later een ezeltje erbij te nemen..echter heb ik dan wel ook gehoort dat paard en ezel niet samen mogen althans niet op de zelfde wei enc ivm wormen of ziektes? mja dit hoor ik ook wel eens van paard en koe..en toch staan ze vaker kerngezond buiten..weet iemand hier wat vanaf (ook of dat met de koe ook klopt) weet wel dat het gras van de koe normaal anders is dan die van een paard, maar als je je paard bij een koeienboer stalt heb je vaak volgensmij gewoon het gras dat voor de koe geschikter is (is volgensmij meer eiwitrijk) miss is er ook zoiets met ezels (geen idee hoor)
MarChak schreef:Ik ga mee met dorakjeg2 en Kiwiko. Een ezel is echt een slim karakterdier, het spreekwoord is niet voor niet Zo koppig als een ezel.
Waar je met ezels heel goed mee moet oppassen is met het voeren en weiden. Mijn vriendin is hoefsmid met veel ezeltjes in haar klantenbestand. Ik ga regelmatig met haar een dagje mee en we komen toch vrij vaak ezels tegen met overgewicht omdat ze te rijk gevoerd worden, met grote kans op bevangenheid en, als ze op vochtige grond zonder verharding worden gehouden, losse wand en hoefzweren. Een 'gewone' hoefsmid weet ook vaak te weinig van ezels dus ook in dat opzicht zie ik nog wel eens ezels die verkeerd bekapt zijn, met de nodige problemen.
Het zijn gewoon hele leuke dieren, maar niet te vergelijken met paard of pony.
Als paarden en ezels beiden op tijd ontwormd worden kunnen ze best samen in de wei, maar hou er dan dus wel rekening mee dat het paard 24/7 op de wei mag maar de ezel beter van niet i.v.m te rijke voeding. Paard en ezel kunnen hele goedje maatjes worden (ken een dressuurpaard dat helemaal wezenloos is van "zijn" ezeltje), maar kiezen, indien mogelijk, vaak eerder voor eigen soortgenoten als maatje.