Paard wassen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suuskipje

Paard wassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 16:53

Hallo lieve bokkers!

Sinds 5 april heb ik een erg leuk leasepaard wat tevens ook manegepaard is. Ik lease hem 3 dagen in de week.
Het is een panterbonte appaloossa met erg veel wit, wat 9 van de 10 keer bruinig/gelig is...
Als het weer het toelaat wil ik hem maandag een lekkere wasbeurt gaan geven (moet het nog wel even aan de manege eigenaar navragen of dat mag, heb er niets over in het contract zien staan vandaar).

Maar nu, om eerlijk te bekennen heb ik nog nooit een paard gewassen. Wel afgespoelt maar nooit geheel gewassen. Waar moet ik op letten en wat kan ik beter niet doen?

MRIIIS

Re: Paard wassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 17:03

Gewoon bij de hoefjes beginnen en dan langzaam naar boven en kijken hoe hij erop reageert :) Niet te veel gepruts met zeep/shampoo whatever en goed uitspoelen zodat er geen resten overblijven. Succes!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 17:05

Als je hem buiten wast,zorg dan dat je niet in de wind staat!
En spoel echt heel goed uit,daarna met een zweetmes zo droog mogelijk maken.De staart kan je wassen in een emmer water en uitspoelen ook.Kijk bij het hoofd uit met de shampo,het hoofd was ikzelf liever niet.

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 17:08

Als je met koud water wast kijk dan uit met het wwassen van de staart. Als koud water de staartwortel raakt kan het paard wel eens vreemd gaan doen.
Die van mij kan hier dus absoluut niet tegen. Met warm water is er niets aan de hand, met koud water moet je maken dat je weg komt

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 17:33

Ik zou het paard ook niet nat weer t land op zetten, maar even met zweetdekentje op stal laten staan totdat ie zoveel mogelijk droog is, aangezien de zon wél lekker is, maar het nog steeds hard waait en dat niet erg gunstig is voor de longen.

JustSmile

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 21:20

hihi ik zie hier allemaal dingen die ik ook wilde zeggen :) Idd heeeeeeeel goed uitspoelen, en als je de staart was geen/weinig shampoo bij de staartwortel doen, de kans dat dr wat blijft zitten is namelijk heel groot, en dan gaat t jeuken, en dat vind paard niet zo fijn ;) Oh en neem zelf ook droge kleren mee xD hihi want van shampoo uitspoelen word je zelf ook behoorlijk nat (ik dan, maar ik ben n beetje n kluns)

vanmeekeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 09:08

Als je een vriendin hebt die je wil helpen, is dat wel zo handig en ook heel gezellig.
Wil je paard gemakkelijk vast staan? Bij geplons met water kunnen sommige paarden onrustig worden. Dan kun je evt.een halstertouw om iets heen doen en het andere eind vasthouden. Dan staat hij wel vast, maar toch niet helemaal.
Als je afspoelt, draai dan rondjes met de slang, werkt meteen als massage.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 12:18

vanmeekeren schreef:
Als je een vriendin hebt die je wil helpen, is dat wel zo handig en ook heel gezellig.
Wil je paard gemakkelijk vast staan? Bij geplons met water kunnen sommige paarden onrustig worden. Dan kun je evt.een halstertouw om iets heen doen en het andere eind vasthouden. Dan staat hij wel vast, maar toch niet helemaal.
Als je afspoelt, draai dan rondjes met de slang, werkt meteen als massage.

Jup en massage geeft weer een goede doorbloeding van de huid, waardoor hij mooi vachtje krijgt!

Tovie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 18:58

Ik zeg ook goed afspoelen.
En gebruik niet teveel shampoo.
Ook als je boven bij de nek spoelt waar het hoofd zit zorg er dan voor dat er geen water in de oren komt.
Dat is niet zo goed voor je paard en vinden zo ook niet zo leuk.
En pas op dat er niet perongelijk sop in de oren komt.

saskir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 19:04

Alles is al genoemd denk ik... voorzichtig zijn, niet alle paarden vinden het leuk, dus vooral goed naar je paard kijken....

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 19:05

dat van dat koude water op de staartwortel zie je verkeerd, imo is dat koud water wat ze op de anus krijgen en daar trekken ze dan hun kont van in, heeft niets met de staartwortel te maken toch?!?!

Gebruik wel paardenshampoo in elk geval ivm evt. reacties op de huid :)