Bangi, het vervolg

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jaime_

Bangi, het vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 17:40

Paardenpraat, het topic waar je 'gezellig' over paarden kunt praten..
Nou, zo gezellig is het helaas niet, en het is ook een stukje informatief omdat ik graag jullie meningen wil horen.
Daarnaast is het ook een verslag. Maar niet het verslag van de dag, een verslag van de afgelopen periode.
Ik wist niet goed waar ik het topic plaatsen moest.. Maar heb uiteindelijk voor deze optie gekozen, en hoop dat deze hier zo goed staat.

Voor wat achtergrondinformatie, dit is mijn vorige topic [ITP] Bangi een topic over vervlogen dromen en nieuwe doelen

Inmiddels zijn we een stuk verder, een periode met goede en slechte momenten..
Ik heb veel steun gehad aan jullie berichten, en veel pb's gehad over hoe het nu met ons gaat.
Als eerste mijn excuses dat ik hier niet altijd op gereageerd heb, ik vond het erg moeilijk om erover te praten, vermeed het onderwerp vaak en heb daarom niet altijd geantwoord. Toch wil ik jullie bedanken, want ik vind het fijn dat er zoveel bokkers meeleven :+:
Vandaar dat ik nu dit topic maak, om jullie op de hoogte te stellen en daarnaast om jullie meningen te vragen over de toekomst.

In principe gaat het goed met Bangi, hij is vrolijk, alert en er is op het eerste oog niets aan hem te zien.
Hij krijgt nu ander hooi, waardoor zijn chronische diarree eindelijk over lijkt te zijn! :) Dat gaat nu gelukkig al een hele tijd goed.
Ik heb hem op een gegeven moment langzaam aan proberen op te pakken, zodat we deze lente/zomer nog samen konden genieten van het bos. In het weiland loopt hij goed, soms wat kort en stijf.. maar niet echt kreupel. Onder het zadel helaas niet.. ;( In stap gaat alles goed en is er weinig aan hem te merken.
Zodra ik aan wil draven voel ik dat hij kreupel loopt, hij zwiept met zijn staart en geeft duidelijk aan dat draven niet 'leuk' meer is. Hij heeft dus pijn.
Sommigen adviseerden om deze fase door te pakken, ik heb het zo nu en dan geprobeert. Maar elke keer stapte ik af met een rot gevoel. Het gaat tegen mijn gevoel in en ik kon het niet meer aan. Paardrijden moet leuk blijven, en dat is het voor ons niet meer..

Met mij gaat het met vlagen wat minder, ik weet dat er ergere dingen zijn in de wereld, en dat dit echt niet het ergste is wat een mens kan overkomen. Maar het is wel mijn maatje die dit aangaat, mijn beste vriend en dat doet me pijn. Mijn dromen zijn in 1 klap weggevaagd en mijn grootste passie (paarden en de paardensport) is ineens verdwenen.. Ik heb het hier veel moeilijker mee dan ik ooit had verwacht.

En nu.. hoe moet het nu verder?

Als eerste Bangi.. Ik denk erover om hem met pensioen te doen (op zn 5e ja :(:) ) Hij komt dan 24/7 op een groot stuk land, met oude paarden die met pensioen zijn, er is een schuilstal aanwezig en er wordt hooi bijgevoerd. (Helaas wel het hooi waar hij niet tegen kan) ik kan dan zo nu en dan nog eens bij hem gaan kijken. Al wordt dat in de winter moeilijk omdat het dan vroeg donker is en er geen verlichting aanwezig is.
Zijn ijzers moeten eraf die nu juist voor wat verlichting zorgen omdat hij ook verschrikkelijk dunne zolen heeft. En hij krijgt zijn supplementen niet meer die zijn gewrichten soepel houden en de artrose/spat positief beinvloeden. Daarnaast moet hij van maart t/m oktober zijn eczeemdeken op omdat hij anders alles openschuurt..
Ik vind het erg moeilijk om de knoop door te hakken, het voelt op een bepaalde manier een beetje als afscheid, hoewel dat natuurlijk niet écht zo is.
Voordelen voor mij is dat ik niet elke dag de 'verplichting' heb om langs te gaan, en ik daarnaast een stuk minder kwijt ben in de maand (slechts 100,-).
Maar de stap voelt voor mij nog wat te groot, graag heb ik hier over dan ook jullie meningen..

En ik?
Wat ikzelf wil weet ik ook nog niet, ik mis het paardrijden. Dat merk ik elke dag.. Een paard van een andere eigenaar rijden voelt anders, totaal anders.. Het is zo anders als je gewent bent je eigen paard te hebben waar je een band mee hebt en een team mee vormt.
En een nieuw paardje? Ik weet het niet.. ik denk dat ik het niet durf.. Soms zit ik stiekem marktplaats en andere sites af te speuren naar wat er zoal wordt aangeboden. Het voelt een beetje als verraad, want Bangi blijft altijd hét voor mij.. Al weet ik diep van binnen dat dat grote onzin is!
Durf ik de verantwoordelijkheid aan? De kosten? De tijd die het kost als ik weer een nieuw dier aanschaf?
En wat als die ook wat krijgt? Die ellende en die kosten trek ik dan echt niet (letterlijk) :n

Laatst heb ik een fotoshoot met Bangi gehad :) Ik wacht nog op de foto's maar hoop jullie zsm van fotos te kunnen voorzien. Het was mooi om hem te zien genieten, te kijken hoe hij totaal uit zn plaat ging in de wei met een maatje, hoe vervelend hij soms was als hij stil moest staan voor de foto's en hoe hij liever met zn kop het gras in dook, dat is typisch Bangi, en dat zal ik gaan missen.. Maar ik moet voor hem kiezen en hoop dat ik uiteindelijk de goede keuzes maak.

Bedankt

rockwitch

Re: Bangi, het vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 17:42

Ik weet niet of ik hem daar op zo'n weiland zou zetten als je dan alle dingen waar hij profijt van heeft zou moeten stoppen. Doe je hem daar dan een plezier mee?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 08:52

Zijn er geen rusthuizen die daar wél rekening mee houden? Wij (www.horsetopia.be), hebben momenteel een paard met hernia, die krijgt pijnstiller en bezoek van een ostheopaat. Ook eentje met leverproblemen die daar medicatie voor krijgt. Eentje met zomereczeem, dus aan de deken en de smeersels. En eentje met hanetred die zijn eten aangepast in een hangemmer moet hebben, op een speciale manier bekapt enz...

Om maar te zeggen, we hebben veel 'kneusjes' op de weide die elk een aparte behandeling nodig hebben, wat natuurlijk meer tijd kost voor de verzorging, maar als ze het gewoon nodig hebben, krijgen ze dat... Dus vind het wel raar dat dat rusthuis niet eens zijn supplementen wil geven? (de hoefijzers kan ik nog begrijpen in een kudde paarden)

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 13:49

Heb je beide topic's gelezen.
Bangi heeft het enorm met jou getroffen, je hebt alles gedaan wat je maar kon doen.
Als ik je advies mag geven, laat Bangi inslapen.

Heb zelf in een soortgelijke situatie gezeten, waarbij mijn vriend de knoop doorhakte.
Achteraf ben ik hem daar heel dankbaar voor.
Na het afscheid ben ik een week niet aanspreekbaar geweest, na die week ging het langzaam beter.
Inmiddels heb ik zelfs een nieuw paard waar ik erg van kan genieten, ook al is ze totaal niet te vergelijken met mijn vorige paard. Die heeft een heel speciaal plekje in mijn hart.
Het verdriet en de zorgen die je nu om Bangi hebt moet je niet onderschatten.
Zelf lag ik nachten te malen...

Bangi moet je niet met die andere paarden op het land zetten, de redenen daarvoor geef je zelf al aan.
Een rusthuis waar ze met alles rekening houden en zelf een nieuw paard kopen zal financieel waarschijnlijk niet haalbaar zijn.
Je bent niet egoistisch als je Bangi laat inslapen, dat zou je zijn als je Bangi voor 100,- op het land zet of als je Bangi zou weggeven aan een zogenaamd goed tehuis.
Niet zo hard zijn voor jezelf!

Ik wens je heel veel sterkte en heel veel wijsheid toe :(:)

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 16:19

Jeetje meid.. ik heb even alles gelezen. En ik moet zeggen dat ik je enorm bewonder voor je doorzettingsvermogen, je liefde en je zelfop offeren voor je allerliefste Bangi.

Als ik je verhaal lees, heb je denk ik al wel de keuze gemaakt om hem niet 24/7 op de wei te zetten, je geeft hier zelf al aan, dat hij alles mist wat hij binnen zou moeten krijgen. (goed hooi, supplementen, eczeemdeken). Dit vind ik belangrijk om dat mee te nemen in je beslissing.

Een rusthuis wat Solleke aangeeft zou misschien wel een idee zijn.
Een ander idee is om hem te verkopen aan iemand die hem aan huis kan zetten en die enkel een gezelschapsmaatje zoekt. Dus dan hoeft hij niet bereden te worden, maar krijgt wel zijn medicijnen en eczeemdeken.

Ik wil je zowiezo heel veel sterkte wensen..wat je ook beslist.. hij is veel en veel te jong om zo'n beslissing te moeten nemen.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 16:27

Bedankt voor de reacties alvast :)

Foto topic; [ITP] Bangi (voorlopig laatste) ITP!

Ik ben gisteren wezen kijken naar dat weiland, en toen ik het land opliep, wist ik het eigenlijk gelijk.. dat is gewoon zijn plek.. het leek wel het paradijs.. het groene gras deed haast zeer aan mn ogen, en ik heb denk ik nog niet eerder zo'n oppervlakte aan grond gezien..

Ik heb overlegd m.b.t. zijn ijzers, deze zitten er voornamelijk onder voor de harde ondergrond (wij reden veel buiten ook over asfalt enz) en omdat hij dunne zolen heeft was dat erg gevoelig.. op het land (weide) heeft hij daar wrs niet/nauwelijks last van..

Wat de supplementen betreft, dit is meer eens onderhoudsdosis om de gewrichten soepel te houden, als hij 24/7 op het land loopt worden zijn gewrichten als het goed is automatisch gesmeerd wat ook al een hoop verlichting moet geven..

Hij mag gewoon met zijn eczeemdeken tussen de kudde :) Hopen dat ze die alleen niet slopen :\

Voor mijn gevoel moet ik het gewoon doen.. het is in het bos direct bij stal, super mooi met een grote oppervlakte + schuilstal.. en ik kan er dan altijd nog heen.. omdat áls er een nieuw paard komt dat op dezelfde stal is.. Als ik dan het bos in rijd zie ik hem sowieso altijd staan..

De positiviteit straalt denk ik al uit mijn bericht.. Ik denk dat ik het gewoon moet doen! En dan kan ik gewoon in de gaten houden hoe het gaat :)

NadineK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 16:30

Wat een ontzettend heftig verhaal voor je zeg.
VInd het wel heel knap hoe je nu de knoop hebt door kunnen hakken, het klinkt als een hele fijne plek en je raakt je vriendje ook niet kwijt zo. Misschien is het ook prettig om te weten dat je hem niet weg doet, al zou je merken dat die daar niet gelukkig is zou je hem altijd weer terug kunnen halen toch?

Verder vind ik je foto's echt geweldig, ze stralen echt iets uit inderdaad, heel mooi

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 16:31

Je kunt het idd altijd proberen om hem eens een zomer heerlijk paard te kunnen laten zijn, idd met de constante beweging heeft hij wss die supplementen en ijzers en hele rotzooi niet meer nodig.
Je kunt het in de gaten houden en als het ècht niet gaat anders beslissen toch?

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 16:59

Heb net je hele verhaal gelezen, erg aangrijpend.
Het klinkt voor jullie beiden als een goede 'oplossing' om hem met pensioen te doen.
Succes en sterkte.

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 17:15

Het is een moeilijke beslissing... Maar je moet doen waar je je goed bij voelt!
En zo te lezen voel jij je nu goed bij het land, dus ga ervoor :j
Hij zal vast een maatje vinden op de wei waar hij goed mee overweg kan, en dan heeft hij het denk ik helemaal naar zijn zin op de wei :j.
Mag hij helemaal niet met ijzers op de wei? Want anders zou je ze er ook weer onder kunnen zetten als het toch niet goed blijkt te gaan zonder, maar ik weet natuurlijk niet of dat dus helemaal niet mag?
Sterkte en succes samen :)

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 15:46

PP --> VVDD

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 15:57

Je kunt het weiland altijd proberen. Hij blijft dan wel gewoon van jou?

Ik zou het een jaar proberen, je ziet meteen of het wel of niet goed gaat. Gaat het wel goed, dan heb je een superplekje voor Bangi gevonden.

Gaat het niet goed, dan is de oplossing 'inslapen' nog altijd snel genoeg te nemen.

Veel succes en geluk met je beslissing.

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 19:09

Als Bangi zonder medicatie/supplementen kan en pijnvrij kan lopen zonder ijzers dan wordt het al een heel ander verhaal.
Je zit dan alleen nog met het ruwvoer en met het exceem.
De kans bestaat dat de excemdeken afgetrokken en kapot gemaakt wordt door de andere paarden.
Maar misschien valt het mee, omdat het om oudere paarden gaat.
Dit zal een kwestie van uitproberen worden, het is wel belangrijk dat er met regelmaat controle is.
Ook moet diegene bereid zijn indien nodig de deken te vervangen door een reservedeken of recht te leggen wanneer deze scheef is komen te liggen.

Nogmaals veel wijsheid gewenst!

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 21:08

Het lijkt me wel leuk voor Bangi, Je kunt er dan gewoon heen gaan wanneer je wilt en hij blijft van jou!
Heel veel succes en sterkte!

nynke1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 21:10

Jeetje ik heb allebei topics net van je gelezen en kreeg echt bijna tranen in mijn ogen, hoe veel jij voor je beestje overhebt echt super! Ik zou geen idee hebben wat ik zou doen, ik denk dat ik me net zo k ut voelde als jou. Misschien is het weiland wel een goede beslissing ja en als het toch niet goed is kun je haar altijd nog terug nemen of inlaten slapen hoe moeilijk dat ook is. je moet zelf kiezen waarvan je denkt dat dat het beste is voor jou maar ook voor bangi.

casper9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 12:42

Tranen in m'n ogen...

romy_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 21:19

ik bewonder al een tijdje je prachtige taarten in het decoreer topic, en toevallig kwam ik je verkoop topic tegen en al je verhalen.
Wat ontiegelijk veel doorzettingsvermogen heb jij gehad, en hoe eerlijk kun je zijn tegen over je beste maatje! <3
Als ik het zo lees doe je je pony heel veel goeds op de wei! En qua kosten mag je ook best een beetje aan jezelf denken, want als je dit leest krijgt je pony echt helemaal niks te kort! Succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 08:14

hey hey ..

Hoe is het afgelopen met jou en je paardje?

Groetjes ..

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 22:04

jeetje heftig zeg!
Ik heb het andere topic ook nog even gelezen en wat voor ellende heb jij met hem meegemaakt.
heel veel respect +:)+ wat jij allemaal voor hem over hebt/had :j
Heel veel sterkte met je beslissing :j