Waarom hebben sommige mensen een paard?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 12:00

ik wil even reageren,ik voel me niet aangesproken,maar het is bij mij wel zo dat ik ook vaak weinig doe met mijn pony.ik kan er alleeen mee mennen en dus ben ik afhankelijk van het weer.ik men dus zeker niet iedere dag.en tink is op bepaalde momenten echt een klier en dan hoor je mij ook alleen maar neehee roepen.daarnaast staat ze de hele dag in de wei en als ik dus gewerkt heb(ik werk 10 uur op een dag)dan heb ik echt geen energie meer over om wat te doen met haar.dus ik knuffel dr even,kijk haar lijfelijke gesteldheid na op evt. verzorgingspunten en verder doe ik haar stalletje en that's it
ik heb wel lol met mijn pony,zeker op de dagen dat ik men(en zij dan ook)maar ze mist er echt niets aan als ik haar een dag geen borstelbeurt of beweging geef,nee ze mist de knuffels al helemaal niet,omdat ze gewoon een knuffel-hater is,geen gedoe aan haar hoofd dat vind ze niks.nee zij is het best in dr element lekker met dr vriendinnetje op de wei en mij mist ze dan echt helemaal niet
dus het is zo dat echt niet iedereen zijn paard niet leuk vind als ze hem wat vaker laten staan hoor.
zo hoor je ook eens de andere kant van het verhaal
overigens doe ik mijn pony echt niet weg want ik ben dol op haar

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 12:09

Sanderijn,
Jij geeft heel duidelijk aan dat je haar voor het mennen hebt, buiten je werkweek om kijk je wel naar je paard, verzorg je haar en niet geheel onbelangrijk...........ze heeft contacten met andere paarden in de wei. Zij nemen jouw taak over.

Wanneer een paard hele dagen op stal staat en er dan nog niet naar gekeken wordt is een heel ander verhaal. Dat vind ik ronduit zielig, maar zoals ik al eerder schreef, daar bemoei ik me niet meer mee.

Ik sta nu op een stal waar alles verloopt zoals ik dat zelf ook zou doen, iedereen laat elkaar in de waarde en is goed voor de paarden. Dat is gewoon een heel prettig idee!

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 13:12

Dimple schreef:
iedereen laat elkaar in de waarde en is goed voor de paarden.

Ben ik het helemaal mee eens!
ik ben vrijwel iedere dag op stal, 7 dagen per week is soms best moeilijk als je full-time werkt.
Ik kom niet elke dag om te rijden, ik knuffel en mest wel iedere dag en Kiara komt elke dag enkele uren op het land.
Dit op het land zetten komt mede doordat er wordt SAMEN gewerkt op stal, ieder die kan, komt dus ook om paarden buiten te zetten. Dit gebeurt in de ochtend, dan ben ik helaas meestal aan het werk Huilen .
Dit geeft mij soms wel een schuldgevoel, maar ik probeer zoveel mogelijk op mijn vrije dagen aanwezig te zijn om buiten te zetten en uit te mesten.
Ook mensen die eigenlijk niks met de paarden te maken hebben en wel aanwezig zijn op stal helpen vaak belangeloos mee .
Ik heb het idee dat Kiara hier wel bij vaart, en ik drink OOK vaak en lang koffie. Haha!

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 13:28

Tja, onze paarden hebben niets te klagen qua aandacht. De afgelopen periode iets meer omdat we aan het verbouwen waren maar nu alles klaar is zijn we er weer elke avond. Onze kids (zo noemen we ze) worden dan gereden of gelongeerd volgens een strak trainingsschema. Voordien wordt er gepoetst. Tuurlijk is dat de ene keer langer dan de andere keer maar in principe wel altijd even poetsen. Na het rijden staat er dan nog een maaltijd voor ze klaar in de vorm van een halve schep St-Hippolytmix en Irish Mash met een schepje Vit. E. + Selen en olie en appelazijn. DAt wordt opgepeuzeld en ondertussen ruimen wij op. Nadien nog even een nachtknuffeltje (het is dan al half elf en wij arriveren meestal rond een uur of half acht) en dan gaan we naar huis om moe het bed in te rollen.

Wij besteden veel tijd en energie aan onze paarden. Ik vind persoonlijk ook dat als je een dier neemt, welk soor took je de verantwoording moet nemen. Anders is een fiets misschien een betere aanschaf. Misschien hard maar wel mijn mening. Ik bedenk altijd maar hoe ik het zou vinden als ik maar in mijn stalletje stond te staan en nooit eens de aandacht kreeg. Zou ik dan ook nog arabisch zijn (en dat ben ik half Haha! ) dan werd ik gek want ik had bijzonder veel lust om te werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 13:45

Ik vraag het me bij sommige mensen ook wel eens af
Bij ons op stal staat ook een vrouwtje met een heel lief paard.
Maar ze komt misschien hooguit 1x in de 2/3 weken.

Het paard word goed verzorgt en komt bijna de hele dag in het land, dus dat is dan niet zo'n probleem.
Maar het beestje is wel een knuffel en dat word er dus bijna nooit mee gedaan.
Verder is het wel een aardige meid, dus ze slaat en scheld niet tegen haar paard.

En ik vraag me toch echt af wat je met een eigen paard moet als je zo weinig komt?
Kost je toch handenvol geld?

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 13:47

Lennon staat met 3 andere paarden op de wei...
Komt alleen z'n stal in als ie zelf wil (inloopstal).
Als ik ga, ga ik dus alleen voor hem, niet voor de gezelligheid in de kantine o.i.d. want er is geen kantine en andere mensen ook niet (ik denk dat wel allemaal op verschillende tijdstippen komen want ik ben altijd alleen als ik bij Lennon ben).
Ok, ik ga niet elke dag langs om te borstelen, knuffelen o.i.d., maar dit ook omdat hij 24/24 op de wei staat, en ik er zeker van ben dat hij een dagje minder aandacht helemaal niet erg vind...
Als ik ga, ga ik om te borstelen, knuffel wat en ga een wandeling maken met hem en daarna krijgt hij wat lekkers, nog een aai en dan ben ik terug weg...

Denk niet dat ik zo verkeerd om ga met paard dan Lachen

Maar wat ik eigenlijk wou zeggen: als alle mensen, die nog maar denken dat ze de tijd niet hebben voor het paard, of er na een tijdje geen zin meer in hebben en het paard hop zomaar op stal laten staan, eens goed zouden nagedacht hebben vooraleer hun paard te kopen er veel minder ongelukkige, op stal gedumpte paarden zouden zijn...

Mariekje

Berichten: 747
Geregistreerd: 28-05-03
Woonplaats: onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 14:09

Hai mensjuhs,
Iemand zei iets over een bijrijder, dat lijkt me wel een goede oplossing als je te weinig tijd/zin hebt om iets met je paard te doen. heel veel paardengekken zijn wel in voor een verzorgpony als ze zelf geen paard hebben. Ik heb zelf ook een bijrijdster(Dankjewel Britt! ) en dat bevalt enorm goed. Zij rijdt dan op een van mijn pony's. Daarnaast rijdt ook mijn zusje mee(jij ook bedankt Fem ), dus dat zit wel goed.

Ik vind het goed dat deze topic is opgestart, want sommige mensen zullen zich ongetwijfelt aangesproken voelen.(Mijn pony's lopen overigens de hele dag in de wei. Wat hebben ze toch een goed leven Schijnheilig )

Tof dat mensen opkomen voor 'onderdrukte' paarden op maneges. Als je niets met je paard doet, dan is het beter voor jezelf en al helemaal voor je paard om hem naar een betere plek te doen.

*Knuf*


Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-03 14:21

Ik heb het in het begin misschien niet zo goed geformuleerd maar het gaat mij meer om de manier waarop mensen met het paard omgaan als om de hoeveelheid tijd die erin gaat zitten (kwantiteit vs kwaliteit Tong uitsteken)

Ik vraag mij dus echt af of mensen die ik alleen maar hoor schelden tegen hun paard, nooit iets positiefs over dat beest, altijd schuld van het paard, er nog wel zoveel lol aan beleven. Als daarbij nog komt dat zo'n beestje 23,5 uur per dag op stal staat en dat halve uurtje dat ie uit zn box komt er meer aandacht is voor de omgeving dan voor het paard dan is dat bijna een soort van 'affectieve verwaarlozing'.

In Juli en Augustus gaat mijn paard 24/7 naar het land. Iedere dag komt er iemand even kijken of alles ok is. Zelf ben ik van plan 3 keer per week te gaan rijden. Paard krijgt dan effectief gezien minder aandacht van mij dan nu, maar weidegang met vriendjes maakt veel goed.

Sanderijn: in jouw verhaal hoor ik een liefhebbende baasje dat zorgt voor genoeg beweging voor het paard en er met plezier naar toe gaat. Ik neem aan dat jij niet alle tijd die je besteed aan je paard mopperend doorbrengt Knipoog

Fitzroy

Berichten: 25107
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 14:26

Maar Apple, bestaan die mensen dan echt die alleen maar mopperen op hun paard? Ik kan me dat toch niet voorstellen. Tuurlijk word je allemaal wel eens boos, maar de hele tijd mopperen? Dan heb je er toch geen lol meer in?
Zelfs toen in met tegenzin naar Fitz ging een paar maanden geleden, zat ik niet te mopperen op hem. Ik wist dat het tussen mijn oren zat en dat de schuld zeker niet bij hem lag.

Maar ja, ik heb dan ook een kanjer in de omgang, dus dan valt er ook niet veel te mopperen Knipoog

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-03 14:28

Fitzroy schreef:
Maar Apple, bestaan die mensen dan echt die alleen maar mopperen op hun paard? Ik kan me dat toch niet voorstellen. Tuurlijk word je allemaal wel eens boos, maar de hele tijd mopperen? Dan heb je er toch geen lol meer in?


Wanneer kom je een keer op een zorgvuldig uitgezocht tijdstip langs bij ons op stal Haha! . Gewoon rustig beetje meehelpen rond Kev en ondertussen oren openhouden Knipoog

Yvette

Berichten: 163
Geregistreerd: 07-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 14:39

Ik ken dit soort mensen waar jullie het over hebben ook van de manege waar ik eerst reed. Die kwamen 2 keer in de week of zo, en verder niet, behalve als het wedstrijdseizoen was, want ja dan moet je natuurlijk wel trainen om te scoren. Verder kwamen ze een uurtje, en waren ze dan meteen weer weg.Ik persoonlijk vind juist het leuke aan paarden dat je lekker de hele dag met ze begi kunt zijn Lachen
En over dat mopperen: dat deed ik zelf wel eens, haha. Ik heb een tijdje een shet verzorgd die echt moeilijk was: hij wilde heel graag uit de wei, en vond het leuk om me te zien, maar onderweg van de wei naar de poetsplaats ging hij stil staan. En niets hielp. Trekken natuurlijk zoieso niet, maar ook geen klap op zijn kont, of moppers. Onder het poetsen moest je echt oppassen dat hij je niet beet ( vooral tijdens het hoevenkrabben) of je poestkist niet omver trapte. Daarna ging ik met hem wandelen, maar ook daar stond hij ondertussen heel vaak stil, en hielp ook niks, en ik ben niet zo van het knietjes geven in de zij en zo. Natuurlijk was ik misschien te lief voor hem, maar ik ben met hem gestopt, omdat het niet klikte. Ik wil gewoon een paardje verzorgen dat echt een beetje meewerkt, waar je een stukkie mee kunt lopen zonder dattie alleen maar stil staat. Hij had ook wel zijn lieve dagen, maar 9 van de 10 keer niet, en mijn zusje, die mij een tijdje heeft geholpen met longeren van hem, die was op het gegeven moment echt bang van hem. en ik had er toen inderdaad geen lol in, en liep op het gegeven moment ook alleen maar op hem te mopperen, en ben daarom ook met hem gestopt.
Laatst bijgewerkt door Yvette op 13-06-03 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 14:39

Fitz,
Ik ben er van overtuigd dat zulke mensen bestaan. Ik vraag me ook wel eens af wat zulke mensen met een paard moeten.

Ik heb het wel eens van dichtbij zien gebeuren...............als ik daar op terug kijk denk ik dat dat paard er alleen was om het sociale leven van de eigenaresse op peil te houden Lips are sealed

Soms verdenk ik mensen er wel eens van dat ze het 'stoer' vinden om zo lelijk tegen hun paard te doen. 'kijk mij eens mijn paard onder controle hebben" Verward

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 15:10

wat jij schrijft wilde ik al zo lang op bokt zetten, wist alleen niet hoe ik het netjes kon brengen,

ik heb zo'n hekel aan dat soort mensen. Misselijk

tuurlijk ik klets ook op stal, maar als ik bezig ben met mijn paard ben ik verwaand, dan zeg ik niks en hoor ik niks
100% met mijn gedachten bij mijn tinker.

x_ultimate_x
Berichten: 578
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 15:15

komt me idd bekent voor netzoiets als alleen wedstrijden rijden en doordeweeks iemand erop zetten die beter dan hun is en dan verbaasd zijn dat ze winnen met n hoop punten waar ze nix aan hebben zodat ze naar de volgende klasse moeten terwijl ze er nog niet klaar voor zijn met als resultaat dat er nog vaker iemand anders op moet. dan denk ik van wie is da t paard eiglijk?

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 15:54

Ik heb een eigen stal dus veel kleppen doe ik niet. Maar rijden doe ik helemaal niet veel. Nuala staat wel de hele dag buiten, en 's zomers dag en nacht. Dus ik denk dat het makkelijk kan. Ik heb ook het type paard dat niet iedere dag haar energie eruit hoeft te gooien ofzo..

Wat me wel opvalt, is dat iedereen het zo eens is, maar dat er ook mensen reageren die voor anderen op stal juist zo overkomen. Niemand realiseerd dat hij zo met zijn paard omgaat als omschreven. Ik bedoel niet iedereen natuurlijk.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 16:11

Esme_27 schreef:
Ik heb een eigen stal dus veel kleppen doe ik niet. Maar rijden doe ik helemaal niet veel. Nuala staat wel de hele dag buiten, en 's zomers dag en nacht. Dus ik denk dat het makkelijk kan. Ik heb ook het type paard dat niet iedere dag haar energie eruit hoeft te gooien ofzo..

Wat me wel opvalt, is dat iedereen het zo eens is, maar dat er ook mensen reageren die voor anderen op stal juist zo overkomen. Niemand realiseerd dat hij zo met zijn paard omgaat als omschreven. Ik bedoel niet iedereen natuurlijk.


Een paardje dat dag en nacht op de wei staat, behoort volgens mij niet tot de paarden en eigenaren waar het hier over gaat. Absoluut niet. En ik geloof ook niet dat het de bedoeling is om hier iedereen over een kam te scheren. Maar desondanks blijft het ontegenzeggelijk wel zo dat sommige (niet alle) paarden alleen uit de stal komen voor 5 minuten snelle poetsbeurt, even snel (en mopperend vaak, dat herken ik) rijden in de binnenbak (want buiten is hij zo moeilijk en vervelend) en dan de stal weer ingezet worden. En bij die paarden vraag ik me af waarom de eigenaar een paard heeft. Niet als het een keer gebeurt, of 10 keer. Wel als het een terugkerend regelmatig patroon is.

En ik geeft toe, dat haastgedrag heb ik ook wel (zij het in mindere mate) vertoond, dus misschien hebben sommige mensen dat ook over mij gedacht. Tot ik erachter kwam dat het alleen tegendraads werkte. Je paard merkt het meteen als je haast hebt. Ik heb geleerd op die momenten niet meer te rijden. Als ik maar een uurtje heb, dan krijgt ze alleen een uitgebreide poetsbeurt (wat ze super vindt). Gelukkig kan dat ook omdat ze op een plek staat waar ze de hele dag in de wei kan doorbrengen met haar maatjes (ik heb ook bewust gezocht naar zo'n plek en ik rij er wat verder voor weg qua kilometers). Dus ze is niet alleen afhankelijk van mij als het om aandacht en beweging gaat.

Lanna mag gelukkig in de eerste plaats paard zijn tussen de paarden en in de tweede plaats is ze mijn paard (en mijn paardenmaatje).

x_ultimate_x
Berichten: 578
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 16:26

voor paarden is aand8 belangrijk dat hoeft niet perse rijden te zijn als je ze maar ff aait of poetst ofzo maar dan vind ik dat je niet de hele tijd je paard moet gaan afstraffen

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 16:46

Apple"]
[quote="Fitzroy schreef:
Maar Apple, bestaan die mensen dan echt die alleen maar mopperen op hun paard? Ik kan me dat toch niet voorstellen. Tuurlijk word je allemaal wel eens boos, maar de hele tijd mopperen? Dan heb je er toch geen lol meer in?


Wanneer kom je een keer op een zorgvuldig uitgezocht tijdstip langs bij ons op stal Haha! . Gewoon rustig beetje meehelpen rond Kev en ondertussen oren openhouden Knipoog
[/quote]

mag ik ook eens komen dan?ik ben ook wel benieuwd wat jij nu ongeveer precies meemaakt.....

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-03 17:40

Haha!

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 19:34

KimS schreef:
die ene bij ons (op de manege verderop) slaat wel alles. Ze had een vospony, ze kwam zo eens 1keer in de week ofzo, haar pony is onlangs overleden. 2 dagen later had ze een nieuwe: een veulen van 3maand. Die staat nu 24u in een stal Boos!
Er staat nog een pony, van een Chinees meisje, ze is al meer dan 3 maand niet geweest Verward


Zo ken ik er ook een paar. Verschrikkelijk!
Ponys staan gewoon altijd op stal, oké, komen wel dagelijks in de wei gelukkig. Maar het baasje komt alleen als ze zin/tijd heeft. (Lees: 1 x in de maand, en dat is al veel, dus vaak zelfs 1 x in de 1,5/2 maanden!)
Ach, zo heb ik ooit een pony gehad die gewoon 3 jaar lang in haar stal heeft staan wegrotten. Gelukkig kwam ze er ooit uit voor de hoefsmid, maar dat ook maar 1 x per jaar ofzo. Ook kwam ze nooit in de wei.
Toen ik haar kreeg heb ik haar gelijk de hele dag buiten gezet. En fijn dat ze dat vondt! Lovers

nath

Berichten: 18
Geregistreerd: 31-03-02
Woonplaats: baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 19:45

hoi,
ik ben het er helemaal mee eens!! waar ik zelf ook niet tegen kan is mensen die niks met hun paard doen alleen om ze ff eten te geven ( wat we allemaal zelf moeten doen bij ons op stal ook uitmesten etc) en dan weer weg gaan en dan opeens denken van : heej ik wil toch wel weer eens rijden en dan 3 uur met dat arme beest aan het werk gaan en daarna verbaasd vragen zweet jouw paard ook al zo snel?? Sorry hoor maar dat is toch niet zow raar?!?! Nu de paarden bij ons op het land staan komen sommige eigenaren alleen maar 1x per dag kijken okeej dat is dan niet zow slecht hoor maar er zijn ook mensen die hun paard niet meer zien tot hij van de winter weer op stal moet!! Verward en dan nog iets ( ja ik weet het het wordt al een aardig lang verhaal) iemand bij ons heeft 2 paarden en daar heeft ze duzz echt geen tijd voor soms rijd ze een keertje op de 1 dan weer eens op de ander ( ook niet regelmatig en zo min mogelijk volgens mij) die ene is 4 jaar en een best leuk beestje maarja als er niets mee gedaan word?? Verward nou ja ik denk dan verkoop er 1 ofzow of zoek naar een leuke verzorger?? ik ben blij als ik na school lekker naar mijn paardje kan om er lekker mee aant werk te gaan en alles wat daar bij hoort *LOL* nou dat was het weer even hoor hihi Vingers aflikken alang verhaal wel Gaaaap maar ik moest het even kwijt hoor groetjes NATH

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 21:15

Anya"]
[quote="Esme_27 schreef:
Ik heb een eigen stal dus veel kleppen doe ik niet. Maar rijden doe ik helemaal niet veel. Nuala staat wel de hele dag buiten, en 's zomers dag en nacht. Dus ik denk dat het makkelijk kan. Ik heb ook het type paard dat niet iedere dag haar energie eruit hoeft te gooien ofzo..

Wat me wel opvalt, is dat iedereen het zo eens is, maar dat er ook mensen reageren die voor anderen op stal juist zo overkomen. Niemand realiseerd dat hij zo met zijn paard omgaat als omschreven. Ik bedoel niet iedereen natuurlijk.


Een paardje dat dag en nacht op de wei staat, behoort volgens mij niet tot de paarden en eigenaren waar het hier over gaat. Absoluut niet. En ik geloof ook niet dat het de bedoeling is om hier iedereen over een kam te scheren. Maar desondanks blijft het ontegenzeggelijk wel zo dat sommige (niet alle) paarden alleen uit de stal komen voor 5 minuten snelle poetsbeurt, even snel (en mopperend vaak, dat herken ik) rijden in de binnenbak (want buiten is hij zo moeilijk en vervelend) en dan de stal weer ingezet worden. En bij die paarden vraag ik me af waarom de eigenaar een paard heeft. Niet als het een keer gebeurt, of 10 keer. Wel als het een terugkerend regelmatig patroon is.

En ik geeft toe, dat haastgedrag heb ik ook wel (zij het in mindere mate) vertoond, dus misschien hebben sommige mensen dat ook over mij gedacht. Tot ik erachter kwam dat het alleen tegendraads werkte. Je paard merkt het meteen als je haast hebt. Ik heb geleerd op die momenten niet meer te rijden. Als ik maar een uurtje heb, dan krijgt ze alleen een uitgebreide poetsbeurt (wat ze super vindt). Gelukkig kan dat ook omdat ze op een plek staat waar ze de hele dag in de wei kan doorbrengen met haar maatjes (ik heb ook bewust gezocht naar zo'n plek en ik rij er wat verder voor weg qua kilometers). Dus ze is niet alleen afhankelijk van mij als het om aandacht en beweging gaat.

Lanna mag gelukkig in de eerste plaats paard zijn tussen de paarden en in de tweede plaats is ze mijn paard (en mijn paardenmaatje).
[/quote]

Ik doelde ook totaal niet op jou hoor! Scheer ook niet iedereen over 1 kam, dat zei ik ook. Ik ken een hoop mensen hier helemaal niet, dus kan ik daar niet over oordelen. Maar ik ken sommige ook wel, en die schatten zichzelf dus niet helemaal goed denk ik. Ik vond dat grappig om te lezen.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 21:43

Esme...ik voelde me ook echt niet aangesproken Haha! . Maar wat je schreef zit natuurlijk wel wat in...Veel mensen oordelen op een incident, of op een andere methodiek of omgangsvorm. En dat is altijd vervelend, want gebeurt vaak met eigen omgangsnorm als referentie. Zo werd ik best wel raar bekeken toen ik met mijn dressuurgefokte KWPN-er ook ging westernrijden en aan Natural Horsemanship begon. Ze versleten me volkomen voor gek Knipoog En vanuit de "min of meer traditionele wijze van met paarden omgaan" zal het er ook wel raar hebben uitgezien. Je had/hebtgewoon gelijk: enigszins nuanceren mag best, ondanks de soms rare dingen die je tegenkomt in de omgang met paarden Lips are sealed . Dat bedoelde ik dus te bevestigen.

Dehtje

Berichten: 395
Geregistreerd: 13-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 21:46

Ik vind het ook een ander verhaal worden als je paard dag en nacht op het land staat, dan kan hij/zij lekker paard zijn en hebben ze een stuk minder aandacht nodig.
Bij ons op stal kan dit helaas niet (door rare stalregel) en staan de paarden maar 2 hooguit 3 uurtjes op het land en in de winter al helemaal niet. Kristal wordt daar zeker niet rustiger van, lijkt alleen maar steeds meer energie te krijgen, dus ik rij en longeer veel.
Of poets/wandel met haar. Haha!


Ik sta op een stal waar we veel zelf moeten doen en ik word er af en toe naar van hoeveel tijd ik in het verzorgen van andermans paarden steek terwijl ik daardoor minder tijd over hou voor mijn eigen paard.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 21:49

Kristal, je hebt toch gekozen voor zo'n stal?
De mensen daar zetten JOUW paard ook buiten en binnen. Het werkt 2 kanten op. Ik zelf zou zoiets niks vinden, maar jij hebt die keuze gemaakt, je wist dat dat van je verwacht werd. Ik vind het ook niet eerlijk wat je over de anderen op die stal zegt, maar goed iedereen zijn mening.
Zoek een andere stal zou ik zeggen..