Gedrag hengstigheid verand. naarmate de merrie ouder word?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

R.X.

Gedrag hengstigheid verand. naarmate de merrie ouder word?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 10:46

Hoi,

Ik heb een vraag, kan het gedrag tijdens de hengstigheid veranderen naarmate de merrie ouder word?

Het gaat om een merrie van 21 jaar oud.

Al vast bedankt.

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 12:13

Mijn ervaring is dat de symptomem van de hengstigheid, naarmate de merrie ouder wordt, toenemen.

Heb een oudere merrie gereden die met de jaren steeds meer last kreeg van haar hengstigheid. Zij heeft op den duur een hormonenprik gekregen en toen was het gelukkig over.
Mijn merrietje van 21 heeft ook veel last van haar hengstigheid. Vroeger was ze ook duidelijk hengstig, maar nog gewoon te rijden. Nu heeft ze er duidelijk veel meer last van en is er nauwelijks iets mee te beginnen, tijd voor ook een prikje dus...

Nell_

Re: Gedrag hengstigheid verand. naarmate de merrie ouder word?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 12:25

Mijn ervaring is ook dat de symptomen toenemen!
Bij mijn merrie iig wel.
Zo merkte je eerst haar hengstigheid niet, nu wel!
Ze is en echte pismerrie geworden :+

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 12:47

Oké dus ik ben niet gek aan het worden, ha, ha.

Er word zo vaak gezegt dat als ze ouder ze rustiger worden, ik dacht nou bij ons is het weer eens omgedraaid, het leek gisteren wel of ik met een hoogopgeleid dressuurpaard op de weg liep toen we andere paarden passeerden en ze bleef er echt in.
Dit hebben we al vaker gehad met der, vandaar dat ik dacht ik vraag het toch maar eens of het kan.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 10:01

Verder nog iemand ervaringen hiermee?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 20:48

mijn merrie is nu 25 jaar, ik dacht dat als ze ouder worden de hengstigheid verminderd maar bij [naam] is dit ook niet het geval, constant pissen, nog niet naar haar buik mogen wijzen of ze kijkt al boos, protesteren als ze tijdens het rijden druk van mijn benen aan haar buik voelt en tenslotte in de stal iedereen ervan overtuigen datr er een zeehond op stal staat.
Ze maakt eigenlijk ook geen verschil in seizoenen, winters staat ze ook soms hengstig (alleen pist ze dan niet)

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 08:46

Ik merk sinds kort ook dat haar hals weer gevoelig is, dus heb ik al een paar keer de osteophaat gebeld, maar helaas niet te pakken gekregen.
Ook toen ik haar laatst weer borstelde was haar flank gevoelig en ik twijvel of ze op haar andere flank een bult krijgt.
Eerst denk je nee, ligt vast aan mij, maar volgens mij is die toch wat gegroeid.
De rede dat ik nog niet de va. heb gebeld is dat ik wel eens voor niets bel omdat ik zeer twijvel van die bult en de ost. weet vast wel of het nu klopt of niet wat ik vermoed.
We zullen der weer eens goed in de gaten houden, iets zegt me er klopt iets niet, dit niet de pony die ze normaal is en wat ze verdient.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 12:35

Mijn merrie is voor het eerst van haar leven (ze wordt nu 16 jaar) hevig hengstig. Met hevig bedoel ik dus: plas sproeien. Dat heeft ze nog nooit eerder gedaan.
Ze heeft sinds een maand een ruin als maatje, terwijl ze altijd met merries heeft gelopen, nooit met een ruin.
Ze is dus nu al 1 maand hengstig! Ik vraag me af hoe lang dat nog gaat duren.
Als de ruin wat kortbij komt, dan loopt ze al plassend weg. Er liggen hele banen plas voor de stallen.

Dat van zo'n spuit dat wist ik niet. Toch de da maandag eens vragen of ze dat niet toegediend kan krijgen als het nog veel langer gaat duren.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 04:06

Ik hoop toch niet dat mijn merrie erg veranderd hoor.
Ze wordt volgende week 5, maar hengstig of niet, ze reageert totaal niet anders.
Alleen als ik haar los in de bak zet, kan ze snuffelen met een ruin die gestalt staat nast de bak. Tja, dan heb je een beetje hengstigheid, maar geen ander karakter oid, gelukkig.

Maar heb wel vaker gehoord idd dat het erger wordt naarmate de merrie ouder wordt

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 10:07

DA is geweest. Volgens hem is ze niet hengstig, maar pisnijdig :D .

Ze loopt continu met de oren plat in de nek als de ruin naar haar kijkt en schraapt zelfs met haar tanden langs de muur van gif }> .

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 10:01

Jeemig dat is ook wat.
En weten jullie ook waarom?

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 11:21

Ik weet niet hoe een paard precies denkt :P , maar het kan er mee te maken hebben dat Wimbledon 2 dagen voordat Isabel's vriendinnetje Cheyenna is ingeslapen, bij ons op stal is gekomen. Ik weet niet hoe lang een paard zich nog echt iets herinnerd in de trant van: Hij heeft de plek van Cheyenna ingepikt.
Dat een paard andere paarden na lange tijd nog herkent en plaatsen waar hij ooit gestaan heeft, dat weet ik wel.
Maar ik denk wel eens bij paarden: uit het oog, uit het hart.
Vandaag haal je er eentje weg en 1-2 dagen later weten ze het al niet meer.
Met name als er nog meer paarden in de wei staan.
Maar dit ging zo abrupt: Wim maandag op stal. Dinsdag hebben ze nog met hun 3-en gelopen en woensdag hebben we Cheyenna weggebracht naar dierenarts.
Dinsdag stond Isabel nog op haar achterbenen Wim te bevechten, woensdag ook nog, toen ze met hun tweetjes over waren gebleven en donderdag 18 maart begon ze te sproeien en dat doet ze nu nog steeds.

Ik weet niet of ze misschien in 1e instantie boos op Wim was omdat hij de plek van Chey had "ingepikt" en dat ze nu nog boos op hem is, maar misschien helemaal niet meer weet waarom dat ook al weer was :+ .

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 20:39

PP --> OPG

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 08:23

De merrie's weten natuurlijk ze ouder worden en later zullen sterven op bepaald punt.

Blijkbaar met die gedachten willen ze dus ook nakomelingen hebben voor ze dood gaan. Dit is puur natuurlijk.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 22:36

Vandaag was haar hals heeeel erg pijnlijk.
Op de wasplaats is ze telkens zeer gespannen als je met de hals bezig bent, zo erg dat ze ieder moment weg kan knallen.
Dus dat doen we voorlopig dus niet meer.
Toch is ze nog steeds dan wel erg op der hoede als je richtig de hals en helemaal richtig de oren gaat.
Als je een tijdje haar kont aan het poetsen bent ontspant ze helemaal.

Toch nog eens de ost. proberen of we het echt niet mogelijk of we iets eerder kunnen, bah, ik ben al geen held in telefoneren.
Maar je als ze zo'n pijn heeft moet ik m'n grenzen maar verleggen.