ik stond versteld van wat er klopte..
ik had zelf al door dat winoa slim is,ze snapt alles vrij snel.
ook wist ik al dat winoa gek is met kinderen en zeer goed kan omgaan met authistische kinderen en mensen met het downsyndroom.
de eerste keer dat ik het zag was toen een kennis met haar broer kwam.
die broer had het downsyndroom en was spastisch.
ik had winoa vast staan toen ze kwamen,die jongen(ergens rond de 25 jaar dacht ik) was meteen geinteresseerd in winoa en winoa ook in hem
ik had winoa dus losgemaakt en liep met winoa naar hem toe(hij zat in een rolstoel).
winoa snuffelde eerst voorzichtig aan zijn hand en toen deed ze iets waar ik versteld van stond!
ze legde haar hoofd op zijn schouders.
die jongen was meteen heel rustig en keek naar haar,zo apart om te zien....zijn spastische aanvallen hielden ook heel eventjes op.
dit dus even voorafgaand aan de analyse.
uiteindelijk kreeg ik dit te weten
Profiel: snoekshoofd:
Wijst op gevoeligheid en soms op wat schrikachtigheid
Kaken: groot:
Intelligent en coöperatief
Snuit: verfijnd maar ook schuin aflopend:
Gevoelig maar kan ook de neiging hebben nieuwe mensen/ruiters wat uit te proberen om erachter te komen wie de leider is en waar grenzen liggen
Mond: medium:
Duidt niets bijzonders aan
Lippen: iets hartvormig:
Nieuwsgierig en expressief
Neusgaten: groot, open en verfijnd:
Intelligent, tevens geïnteresseerd, enthousiast en actief. Bovenaan zijn ze iets in puntjes gedraaid, dit laat zien dat ze enkel echt meewerkend is wanneer degene die wat van haar vraagt eerlijk is en ze die persoon ook echt vertrouwd
Kin: iets puntig:
In situaties van stress of spanning zou haar kin wat hard kunnen worden wat ervoor zorgt dat ze even niets meer kan leren of opslaan. Haar gedrag kan even wat heftiger zijn en mensen die hiermee vechten zullen alles alleen maar erger maken. Het beste kun je haar gewoon even rustig kalmeren en het goede voorbeeld geven want wanneer haar kin weer zacht is kan ze weer verder leren en zal de bui over zijn
Ogen: zacht, open en helder:
Geïnteresseerd en hoopvol. Van voren gezien zijn haar ogen goed zichtbaar, dit maakt haar mooi zelfbewust. Het brede vlak tussen haar ogen laat zien dat ze een intelligentie heeft waarmee ze onervaren mensen gemakkelijk kan overtroeven
Oren: bovenaan verder uit elkaar dan onderaan:
Evenwichtig, maar ook zijn ze behoorlijk kort en dat is juist een teken van eigenzinnigheid
Kruinen: 1:
Meestal ongecompliceerd maar dit zegt minder over de persoonlijkheid dan een meer gecompliceerde kruin.
Dit was het eerste gedeelte van de analyse van Winowa.
Zoals ik eerder al aangaf heb ik zelden zo’n ‘extreem’ (in de positieve zin van het woord) snoekshoofd gezien. Prachtig om te zien hoe mooi verfijnd de vorm is. Dit maakt haar een erg gevoelig dier maar daar kom ik later nog op terug. Haar hele hoofd laat een mooie verfijning zien en dit geeft haar een hoge intelligentie. Paarden met een dergelijke intelligentie hebben sterk de behoefte aan afwisseling. Afwisseling in hun dagelijkse leven maar ook in de dingen die met ze gedaan worden.
In haar dagelijkse leven kun je haar gemakkelijk in deze behoefte voorzien door haar lekker veel vrij te laten bewegen en dan het liefst met soortgenoten. Het leven in een kudde dus eigenlijk. Dit houdt haar namelijk lekker bezig en stimuleert haar zowel geestelijk als lichamelijk om wat te doen en dat houdt haar op die manier weer gezond en gelukkig.
Wanneer ze een periode toch meer op stal zou moeten dan is het belangrijk dat ze een plekje heeft waar ze gelukkig is. Een plek vanaf waar ze er echt bij hoort en genoeg te zien heeft.
Zou ze namelijk ergens achterin staan weggestopt en niet veel mee krijgen van wat er gebeurd dan kan dit invloed hebben op haar humeur en dat zou jammer zijn omdat ze in principe ook aardig snel tevreden is te stellen wanneer ze maar goed wordt voorzien in haar basisbehoeften zoals voldoende vrije beweging en sociale contacten.
Ook in de dingen die met haar gedaan worden is afwisseling belangrijk. Het zorgt er namelijk voor dat ze geïnteresseerd, enthousiast en actief mee zal doen en mooi open staat om nieuwe dingen te leren.
Wanneer alles maar te saai zou zijn kan ze veel meer haar eigen ding gaan doen en kan haar eigenzinnige kant flink boven komen. Ze leert je dus eigenlijk om creatief en vernieuwend te zijn om op die manier boeiend genoeg voor haar te blijven en eigenlijk is dat iets heel moois wanneer je tenminste goed open staat voor haar communicatie.
Winowa is verder een paardje dat een goede leider nodig heeft. Door haar intelligentie zou ze gemakkelijk kunnen denken dat ze het allemaal wel alleen kan en dat ze geen leider nodig heeft dus haar leider moet iemand zijn die consequent, eerlijk, duidelijk en stabiel is zodat ze precies weet wat ze aan je heeft en snel doorheeft dat jij wel te vertrouwen bent in alles.
Wanneer dit namelijk gewoon duidelijk is zal ze niet dominant zijn maar vind ze het fijn dat ze een ‘gelijke’ in iemand heeft gevonden als het ware.
Op je foto’s zie ik haar met een jong meisje en trekt ze een enorm zorgzame blik. Ik denk dat ze bij jonge mensen heel goed het leiderschap op een positieve manier kan overnemen. Ze heeft dan iets zorgzaams en moederlijks en zal veiligheid willen bieden.
Helemaal veilig is het wanneer een volwassen persoon gewoon het leiderschap over de hele situatie houdt, dat is ook voor Winowa prettig, mocht ze toch eens onzeker worden of wat schrikkerig, dan heeft ze altijd iemand om echt op terug te vallen!
De leider van Winowa is ook iemand die erg gevoelig en zachtaardig is zodat je deze eigenschappen ook extra bij haar kunt stimuleren. Op die manier zul je op een zeer verfijnde manier met haar communiceren waar veel mensen jaloers op zullen zijn.
Echter zit hier wel weer een valkuil naar overgevoeligheid. Zo kan ze soms misschien wat minder goed tegen teveel druk of stress en kan haar kin hard worden in situaties waarin ze nerveus is.
Wanneer haar kin hard wordt kan ze even niets leren of opslaan en kan haar gedrag even wat heftiger lijken dan normaal. Mensen die vechten met dergelijk gedrag zullen alles alleen maar erger maken. Het beste kun je haar gewoon rustig kalmeren en zelf het goede voorbeeld geven zodat ze weet dat er niets is om zich druk over te maken. Wanneer haar kin dan weer zacht is kun je gewoon verder waar je gebleven was. Tenzij een bepaalde handeling van jou natuurlijk een oorzaak was hiervan.
Ik ben in de analyses vaak mensen tegen gekomen die onbewust al een manier hadden gevonden om dit allemaal te voorkomen. Ze hadden zelf een bepaalde zachtheid en voelden goed aan wanneer er even te veel druk was waardoor ze het paard zelf al uit de situatie haalden als het ware. Ze konden het zich echter wel voorstellen bij het paard.
Winowa is verder mooi nieuwsgierig en expressief. Haar neusgaten laten nog de leuke eigenschap zien dat ze enkel echt meewerkend zal zijn bij mensen die eerlijk zijn en waar ze vertrouwen in heeft. Deze eigenschappen zijn dus erg belangrijk voor haar en laten zien dat ze haar eigenzinnigheid goed tegen iemand zal kunnen gebruiken.
Als je een goede leider voor haar bent die haar in haar behoeften kan voorzien zul je van de eigenzinnigheid alleen maar wat humor terugzien denk ik!
Haar ogen staan prachtig geïnteresseerd en hoopvol en op de foto van voren is haar blik erg warm en zorgzaam. Van die foto smelt iedereen volgens mij!
Haar ogen laten tevens zien dat ze mooi zelfbewust is. Ze weet dus goed wie ze is, waar ze voor staat en wat ze wil. Tevens is te zien dat ze een intelligentie heeft waarmee ze onervaren mensen gemakkelijk zou moeten kunnen overtroeven maar wanneer ik haar foto’s goed bekijk denk ik dat ze ook ervaren mensen zeer goed zal kunnen overtroeven en lekker voor de gek kan houden!
Dan laten haar oren nog zien dat ze mooi evenwichtig zou kunnen zijn en dit is van toepassing wanneer ze een goede leider heeft die haar in haar behoeften kan voorzien en die tevens de juiste gevoeligheid bezit om haar op een juiste manier te kunnen begeleiden.
Als laatste kijk ik nog naar de foto’s van haar bouw en hieraan valt me eigenlijk niets op dat haar persoonlijkheid nog zou kunnen beïnvloeden.
Winowa is een prachtig dier om te zien en ze heeft tevens een prachtige persoonlijkheid. Ze is een paardje dat je goed moet begrijpen en waarvan je haar gedrag juist moet interpreteren. Dan kan je die goede leider voor haar zijn die ze nodig heeft en waar ze altijd op kan terugvallen. Wanneer je echt haar maatje bent en je kunt haar voorzien in haar belangrijkste behoeftes dan opent ze zich helemaal voor je en degene die dat stukje echt te zien krijgen zullen zich erg rijk kunnen voelen denk ik. Winowa heeft een bijzondere persoonlijkheid waar veel mensen iets van zouden kunnen leren. Ze is een paardje dat helemaal voor je gaat wanneer ze jou eenmaal heeft gekozen om echt bij te zijn!!
de desbetreffende foto van winoa met dat meisje,kyra
kyra had nog maar 3 x op winoa gereden en deze foto zou van de 4de keer worden,hun eerste wedstrijdje bij de manege waar ze 1ste werden met winstpuntje!!