paardenfluisteren

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 20:22

Cassidy"]
[quote="kinglover schreef:
je krijgt er veel voor terug van het paard, en hebt gewoon geen conflicten,
het is dus beter voor mens en paard, omdat er geen frustraties of emoties bij aan te pas komen,


Je hebt wel degelijk conflicten, alleen worden die op een heel ander vlak uitgevochten. En jij mag dan blij zijn dat je nog geen paard met NH bent tegengekomen die met jouw in discussie ging. Zo zachtaardig gaan paarden namelijk ook niet met elkaar om. En met een echt dominant paard zou jij het wel eens kunnen zijn die gedomineerd werd. Ik zou uitkijken wat ik deed, al helemaal als je niet helemaal door de wol bent geverfd en weet wat je moet doen.[quote]

sorry maar als je niet weet wat voor een paard ik heb, oordeel dan ook niet over mij,
ik heb een getraumatiseerde tinker met wie ik normaal geen contact kon maken, hij sprong door glazen ruiten heen, over bakranden, met mij er dwars doorheen,
toen heeft hij allerlei druppels gehad en werd zijn gedrag normaler.
hij is trouwens de leider op de wei, dus tegen mij af en toe heel erg dominant, soms moet ik het leiderschap nog wel eens bepalen met hem,
anders word hij gewoon gevaarlijk,

dus als je iets niet weet over iemand, ga er dan niet zo over oordelen, of stuur gewoon eerst een pb naar iemand over wat hij doet en waarom en hoezo,
want dit vink een beetje aanvallend.

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 20:34

Cassidy"]
[quote="mango schreef:
ja maar dat kan toch niet een kudde is toch heel natuurlijk dat kun je toch niet nadoen en hoe er al eeuwen word gereden is toch niets mis mee moet het nu ineens anders dan?

Maar ik moet er gewoon niets van hebben het zijn 9 van de 10 inderdaad kwakzalfers en heb er hele negatieve verhalen over gehoord misschien zou ik eens "live" moeten gaan kijken en denk ik er anders over...ik denk erover na oke!


A mind is like a parachute: it only works when it is open.

Als jij er nog over moet nadenken sta je er duidelijk niet open voor, en dan is alles wat wij hier nog over vertellen verspilde moeite en energie....Lips are sealed
[/quote]

Het is niet gauw goed he ik zei dat ik erover zou na denken dus het kiertje is er al.....en mij vriendin heeft zo'n iemand ontmoet ergens in zeeland en ik ga een x mee en zal er zeker voor 'open' staan!!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 09:51

mango"]
[quote="Cassidy"][quote="mango schreef:
ja maar dat kan toch niet een kudde is toch heel natuurlijk dat kun je toch niet nadoen en hoe er al eeuwen word gereden is toch niets mis mee moet het nu ineens anders dan?

Maar ik moet er gewoon niets van hebben het zijn 9 van de 10 inderdaad kwakzalfers en heb er hele negatieve verhalen over gehoord misschien zou ik eens "live" moeten gaan kijken en denk ik er anders over...ik denk erover na oke!


A mind is like a parachute: it only works when it is open.

Als jij er nog over moet nadenken sta je er duidelijk niet open voor, en dan is alles wat wij hier nog over vertellen verspilde moeite en energie....Lips are sealed
[/quote]

Het is niet gauw goed he ik zei dat ik erover zou na denken dus het kiertje is er al.....en mij vriendin heeft zo'n iemand ontmoet ergens in zeeland en ik ga een x mee en zal er zeker voor 'open' staan!!
[/quote]

En als je goed leest zei je in dezelfde zin dat je er niets van moest hebben...dus als daarop volgt dat je er nog over wilt nadenken, dan denken een heleboel mensen (en ik ook) dat ze de uitkomst daarvan al weten. Ik ben blij dat je toch een keer gaat kijken...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 10:03

kinglover"]
sorry maar als je niet weet wat voor een paard ik heb, oordeel dan ook niet over mij,
ik heb een getraumatiseerde tinker met wie ik normaal geen contact kon maken, hij sprong door glazen ruiten heen, over bakranden, met mij er dwars doorheen,
toen heeft hij allerlei druppels gehad en werd zijn gedrag normaler.
hij is trouwens de leider op de wei, dus tegen mij af en toe heel erg dominant, soms moet ik het leiderschap nog wel eens bepalen met hem,
anders word hij gewoon gevaarlijk,

dus als je iets niet weet over iemand, ga er dan niet zo over oordelen, of stuur gewoon eerst een pb naar iemand over wat hij doet en waarom en hoezo,
want dit vink een beetje aanvallend.
[/quote]

Okee, even de definitie van "emotie".
Volgens de van Dale is "emotie": 1 hevig gevoel => aandoening, affect, gemoedsaandoening, gemoedsbeweging.
Dus jij vindt dat een paard dat dominant is, geen emotie toont? Een paard dat een traumatische belevenis heeft gehad, en daardoor overal van schrikt, in paniek raakt, met jouw door ruiten spring, toont die geen emotie? Fout! Een dominant paard toont agressie, een vluchtend paard toont angst. Zijn allebei emoties. Zijn allebei gevoelens. Of zie jij dat anders?
Er is helemaal geen reden om je aangevallen te voelen. Je speelt namelijk in op gevoelens bij het paard met NH. En ik zeg alleen dat je op gevoelens inspeelt, terwijl jij beweert dat het niet zo is.
Geeft liefde geen gevoel? Geeft vertrouwen geen gevoel? Is onderdanig gedrag niet gekoppeld aan gevoel?

Op het moment dat jij de verhoudingen met je paard recht wilt zetten omdat hij agressief wordt ben je bezig met gevoel. Op het moment dat jij bezig bent met vertrouwen te kweken ben je bezig met gevoel

En daarom herhaal ik nog eens je eerste zin:[quote="kinglover schreef:
je krijgt er veel voor terug van het paard, en hebt gewoon geen conflicten,
het is dus beter voor mens en paard, omdat er geen frustraties of emoties bij aan te pas komen.


Jij plaatst een stelling, en ik weerleg hem.

En als jij wel een paard hebt die met NH niet met je in discussie gaat, dan kun je inderdaad niet zien dat er emoties aan zijn verbonden. Het kan best zijn dat je paard dominant is op het land. Maar ik denk ook dat, als hij je op het land zou aanvallen (en dan bedoel ik niet met oren in de nek op je staan te wachten maar echt in de aanval) dat jij dat paard niet met NH van je af had weten te houden. Niet als je niet voor die tijd de verhoudingen hebt rechtgezet. Hij zal best een keertje je gaan uittesten, daar blijven het paarden voor. De echte dominante paarden zijn alleen met een zweep of de mestvork van je af te houden. Kan misschien goedkomen als je er genoeg tijd in investeerd, en genoeg kennis van zaken hebt. Maar het gaat zeer beslist niet lukken als je niet weet waar je mee bezig bent. En daar had ik het over.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 15:13

ow, laat ik hier maar niks meer op zeggen als mensen het fout begrijpen

met emotie bedoelde ik de frustraties VAN EEN MENS
niet andere emoties die een paard kan hebben, ik bedoelde de emotie waar het paard niks mee kan, DUS FRUSTRATIE,

waarom overal zo aggressief op reageren?
wees blij dat er meer mensen zijn die ook NH doen!!!

laat ik verder maar niet meer reageren, want ik word hier echt moe van,
weer haal je iets naar voren waarvan je niet weet hoe ik ermee omgaan.

mag niemand dan verder proberen NH te doen,
heb je liever dat ik hem 'eerlijk' af ga matten met een zweep????

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 16:32

ik dacht ook al dat je dat bedoelde, je moet als mens geen emoties laten zien als frustraties en woede, daar kan een paard helemaal niets mee.
Bijvoorbeeld je hebt al 4 uur achter je paard aangerend in het weiland, en eindelijk staat hij stil, dan moet je je woede inhouden en zo goed mogelijk belonen als je maar kan.

Ik weet niet hoeveel jij met nh gedaan hebt, cassidy, maar het lijkt wel alsof jij denkt dat het alleen maar zacht is en paarden aaien enzo.... dat is het dus niet. het is communiceren op een voor het paard begrijpelijke manier. Dus als je een dominant paard hebt (bijv een hengst) en die ziet achter jou een aantal merries, dan zou je hem achteruit kunnen laten gaan. Maar als het paard zo dominant is en toch door je heen rent, is het enige wat je kunt doen; een zo hard mogelijke lel geven, als het paard dan terugwijkt, zo goed mogelijk belonen. Paarden delen ook rake klappen uit, maar je moet het dus wel op een manier doen dat het paard het begrijpt, anders wordt hij alleen maar bang. Alleen als hij een bedreiging vormt voor jou.
Dit is ook nh en je kan (juist!) de meest moeilijke paarden paardvriendelijk benaderen met nh, maar dan moet je wel weten wat je doet ( bijv bij parelli raden ze ook af om met moeilijke paarden of hengsten te beginnen voordat je met een ander paard level drie gehaald hebt)

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 17:07

ik zag laatst een duits programma over een paardenfluisterraarster (of hoe je dat ook schrijft) ze gingen toen een pony helpen met halsterangst en toen hij behandelt was was dat over

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 19:46

mango"]
[quote="stef schreef:
Ik hou niet van die vage dingen. Ik denk dat sommige geod met paarden kunnen omgaan. Maar het is me allemaal te vaag.


Als je de moeite zou nemen om er iets over te lezen kom je er snel achter dat er niks vaags aan is. Het is pure logica
[/quote]


er werd alleen om een mening gevraagd dus wij (die het maar zweverig vinden) mogen hier dus ook op reageren door te zeggen dat we het nix vinden! ook ik heb wel eens wat erover gelezen maar ik houd dus niet van dit soort dingen dus dan is het klaar...toch...!!!
[/quote]

Ik vind als jij van de methode nh afweet je dan meteen zal denken zo wil ik het want ik HOU van mij paard en GEEF om ze.Als jij dan vervolgens zegt dat je het zweverig vind ben je paarden dan wel waard?????Ik doe zelf met mijn haflinger parelli en ik denk dat als ik nh niet had gevonden dat tussen mij en mijn paard dan zoveel frustraties waren geweest dat ik of nu half dood was geweest of zij verkocht was.Vanaf het eerste wat ik van nh had gehoord dacht ik zo wil ik het!

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 20:23

ja weetje Dola ik heb eigenlijk geen frustraties met mijn paard het klikte gelijk tussen ons hij komt altijd naar mij toe in de wei of blijft netjes staan ik gebruik zelden een zweep en we voelen mekaar super goed aan !!

ik mag eigenlijk wel zeggen dat mijn paard een erg vrolijk, lief, eigenwijs super paardje is en hij werkt graag voor me en ziet me graag dus ik denk dat ik wel degelijk "het waard" ben om een paard te hebben want in de eerste plaats heb ik niet eens een probleem en jijwel dus ......???!!!

Ik heb net op de parellisite gekeken en het lijkt me hel interessant maar als ik zo kijk ook super duur daar heb ik geen geld voor en ik ga vd week het boek huren in de bieb en dan kijk ik wel verder want eigenlijk hoeft er niets te veranderen tussen mij en mijn paard maar als ik iets kan doen wat nog beter is voor onze relatie dan doe ik het dus absoluut!!

en toch sorry hoor vind ik sommige dingen echt zweverig!! ja het spijt me hoor misschien dat het na het boek veranderd! maar dat horen jullie wel en we gaan ook naar zo'n iemand toe dus !

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 20:27

Hai mango ik heb geen probleem(meer) met me paard had ik de eerste paar maanden wel toen ik nog ''gewoon''deed.En blijkbaar klikt het zo goed tussen jouw en je paard dat jij mischien al heel duidelijk tegen je paard bent.En als je dat boek hebt gelezen vind je het niet meer zwerig.Ik dat door de film en boek (horse wisperer) het woord zwerverig is ontstaan

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 20:32

Ow jah er stond in ik denk dat sommige goed met paarden kunnen omgaan...Fout iedereen kan goed met paarden omgaan als je het maar wilt leren.! En daarvoor heb je het parelli systeem patt zegt ook ik wil het jullie leren om een goed horseman te worden.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 20:45

sanne83 schreef:
je kan (juist!) de meest moeilijke paarden paardvriendelijk benaderen met nh, maar dan moet je wel weten wat je doet ( bijv bij parelli raden ze ook af om met moeilijke paarden of hengsten te beginnen voordat je met een ander paard level drie gehaald hebt)


Kijk, en daar heb ik het nou over. Ik heb nog niet zo heel veel met NH gedaan, maar ik weet waar het over gaat, en ik ken de theorie erachter. En wat jij dus net zegt is waar ik dus op doelde. En dat zelfs Pat Parelli waarschuwt voor moeilijke paarden en hengsten, verteld hij er even niet bij als hij een clinic geeft. Dus mensen hebben zoiets van: ik heb een lastig paard dus ik ga even NH-en en dan komt het goed. Maar zo werkt het niet. Het is alleen wel wat het gros van de mensen denkt. En ik heb het dus een paar keer goed fout zien gaan, dat iemand die net begon een paard meehad, waar zelfs Pat Parelli zijn handen aan vol gehad zou hebben. Of mensen die zo onzeker in hun schoenen stonden, dat zelfs met NH het paard ze gewoon vierkant de baas was. Het zegt wat over de persoon, maar daar wordt verder niet naar gevraagd als er brokken gebeuren en er schreeuwende koppen in de Telegraaf staan.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 20:51

kinglover schreef:
ow, laat ik hier maar niks meer op zeggen als mensen het fout begrijpen

met emotie bedoelde ik de frustraties VAN EEN MENS
niet andere emoties die een paard kan hebben, ik bedoelde de emotie waar het paard niks mee kan, DUS FRUSTRATIE,

waarom overal zo aggressief op reageren?
wees blij dat er meer mensen zijn die ook NH doen!!!

laat ik verder maar niet meer reageren, want ik word hier echt moe van,
weer haal je iets naar voren waarvan je niet weet hoe ik ermee omgaan.

mag niemand dan verder proberen NH te doen,
heb je liever dat ik hem 'eerlijk' af ga matten met een zweep????


Lieve schat, hoe moet ik zie wat jij bedoelt als je het niet neerzet? Ik ben niet helderziend, ik ben geen paragnost, ik zie alleen wat jij zwart op wit neerzet. En niet alleen ik, een ander ook. Wordt je daar moe van? Dan moet je nog even terug naar school. De school waar je geduld leert, en waar de leraar de naam "paard" draagt. En wat voor school dat is, of daar nu op het bord boven de ingang NH staat of klassieke dressuur, dat blijft hetzelfde.

Voor de rest heb ik er idd iets op tegen als je "probeert" NH te doen. Je doet NH of je doet het niet. Wees er consequent in, en ga niet de ene dag met de carrot stick zwieren als verlengde arm/staart whatever, en pak de volgende dag de zweep erbij. Je verwart daar alleen maar je paard mee. En ook dat zie ik vaak genoeg gebeuren...

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 21:43

je doet nh of je doet het niet....
ik ben het er zelf heel erg mee eens hoor, maar ik zie toch vaak mensen die eens wat oefeningen doen , of eens (?) een join-upje doen.
Maar twee tellen later zadel, hoofdstel, zweep en soms zelfs slof ofzo pakken en daarmee flink aan de gang gaan, dat snap ik dus echt niet
je hebt trouwens ook wel moeilijke en moeilijke paarden... paarden die heel dominant zijn, daar heb je gelijk in daar zou ik ook niet zomaar even mee gaan nh-en. Maar bijv mijn paard was ook altijd "moeilijk", hij kwam vaak in "verzet" (zoals al mijn dressuurleraren het afdeden) stijgeren, crossen, niet in te houden, alleen maar schrikken. nu zie ik in dat het arme beest gewoon snel in paniek raakt, right brain zoals parelli zegt. niks geen verzet, sinds ik met m'n halsterje rij blijkt ze juist heel rustig te zijn.....iedereen zegt nu "ja, maar jij hebt ook zo'n makkelijk paard"????

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 21:47

Wat een bekend verhaal Haha! he kinglover Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 23:59

sanne83 schreef:
je hebt trouwens ook wel moeilijke en moeilijke paarden... paarden die heel dominant zijn, daar heb je gelijk in daar zou ik ook niet zomaar even mee gaan nh-en.


Voor mij is een bang paard iets heel anders dan een moeilijk paard. Zelfs Monty Roberts kan niet alle paarden aan op de NH manier. Op het moment dat je een hengst voor je krijgt die met je in discussie gaat kun je niet even de jojo-game doen. Als een hengst op zijn achterbenen gaat staan en gericht met zijn voorbenen uit gaat halen heb je geen tijd om hem de driving game te laten doen. En dat bedoel ik met lastige paarden. Paarden die wegrennen en vluchtgedrag tonen, die je niet vertrouwen schaar ik niet in onder moeilijke paarden. Dat zijn voor mij paarden waar wij mensen het vertrouwen nog bij moeten verdienen.

JokeG

Berichten: 357
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 10:30

Het natuurlijk omgaan met je paard is niks zweverigs aan. Paarden zijn ook niet zweverig Het zijn dieren die handelen volgens driften en instincten. Kijk naar de paarden om je heen en kijk hoe ze met elkaar om gaan en sta open om van ze te leren. Zij zijn degene die het NH hebben uitgevonden het is nl hun taal. En er zijn een aantal mensen geweest die hier open voor stonden en het door hebben verteld aan wie het maar wil horen. Maar degene die je er alles over kunnen leren zijn de paarden zelf. Kijken, kijken en nog eens kijken. En daar zelf van leren en iets mee doen is de beste leermeester.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 11:19

Er is maar 1 ding wat ik eigenlijk kwijt wil over alle deze 'methoden'
Waar het op neer komt is gezag. Dit gezag straal je van nature uit of niet. Als je het wel uitstraalt ben je succesvol in al deze methoden, straal je het niet uit dan kan je het wel shaken. In elk van deze methoden. Als je van nature al gezag uitstraalt heb je op deze methoden niet nodig, maar is het een leuke uitbreiding op je kennis.

Waar het dus altijd op neer komt is gezag uitstralen. Sommigen hebben dat, de meesten niet.
Ik ben van mening dat de mensen die dat niet hebben zich niet bezig moeten houden met de methoden hier genoemd. Dit leidt juist tot meer problemen, omdat het paard dan in de gaten krijgt dat het sterker is dan zijn begeleider.
En dan is er weer een lasitg paard, zie daar broodwinning van zadelmakers ('ligt het zadel wel goed?') fysiotherapeuten ('volgens mij zit zijn rug vast?') en allerlei andere alternatieve/paranormale/etc mensen.

Begrijp me niet verkeerd: Er zijn genoeg van deze mensen die weten waar ze mee bezig zijn, maar heel veel 'probleemgevallen' zijn geen probleemgevallen. Maar gewoon paarden die niet de juiste aanpak krijgen. En dat is voor elk paard verschillend. Net als voor elk kind.

Mensen zijn geneigd te denken dat het aan het paard ligt, maar het ligt aan de mens.
Gek toch dat als iemand met een ander persoon niet op kan schieten er geen vriendschap ontstaat, terwijl als iemand een paard koopt waar ze niet mee op kunnen schieten dat wel zal liggen aan allerlei lichamelijke of psychische klachten ('want hij is zo lief') ?

Een goed raad voor alle mensen die niet met hun paard op kunnen schieten: Verkoop hem en koop een paard waar het wel goed mee klikt. Klikt het met geen enkel paard, accepteer het en stop met paarden houden. Klinkt hard, maar zo liggen de zaken wel vind ik.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 11:39

Amen
Rom, ik ben wel van mening dat het uitstralen van gezag te leren is. Het heeft te maken met zelfverzekerd zijn. Dat betekend dat je dus jezelf overhoop moet gaan halen en dat is waar de meesten niet aandurven, met de door jou omschreven gevolgen als resultaat.
NH is gewoon te leren, alleen het kost nogal wat tijd en dat willen we niet investeren.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 12:35

Cassidy"]
[quote="kinglover schreef:
ow, laat ik hier maar niks meer op zeggen als mensen het fout begrijpen

met emotie bedoelde ik de frustraties VAN EEN MENS
niet andere emoties die een paard kan hebben, ik bedoelde de emotie waar het paard niks mee kan, DUS FRUSTRATIE,

waarom overal zo aggressief op reageren?
wees blij dat er meer mensen zijn die ook NH doen!!!

laat ik verder maar niet meer reageren, want ik word hier echt moe van,
weer haal je iets naar voren waarvan je niet weet hoe ik ermee omgaan.

mag niemand dan verder proberen NH te doen,
heb je liever dat ik hem 'eerlijk' af ga matten met een zweep????


Lieve schat, hoe moet ik zie wat jij bedoelt als je het niet neerzet? Ik ben niet helderziend, ik ben geen paragnost, ik zie alleen wat jij zwart op wit neerzet. En niet alleen ik, een ander ook. Wordt je daar moe van? Dan moet je nog even terug naar school. De school waar je geduld leert, en waar de leraar de naam "paard" draagt. En wat voor school dat is, of daar nu op het bord boven de ingang NH staat of klassieke dressuur, dat blijft hetzelfde.

Voor de rest heb ik er idd iets op tegen als je "probeert" NH te doen. Je doet NH of je doet het niet. Wees er consequent in, en ga niet de ene dag met de carrot stick zwieren als verlengde arm/staart whatever, en pak de volgende dag de zweep erbij. Je verwart daar alleen maar je paard mee. En ook dat zie ik vaak genoeg gebeuren...
[/quote]

moet ik terug naar school??? volgens mij zit iedereen op school die NH doet, ik leer tenminste altijd van mijn paard, het paard kan alles al hoor, alleen wij mensen bakken er soms niet veel van.
ennu, ik bedoelde dat juist als voorbeeld om dan maar weer met zweep te gaan slaan, als me hier niet in dank word afgenomen dat ik NH doe, ik heb de keuze gemaakt en ga die dus ook nooit meer omdraaien,

NO excuses!