Artikel Paardenkrant

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-01 12:47

en toch hoe je het of went of keert waarom heet jullie stamboek dan IHW en heet het echte groningerstamboek ook groningerstamboek?vertel mij dat maar eens dan...................

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-01 12:50

Wij zijn in tegenstelling tot het Groninger Paard werkzaam in Duitsland, Polen en Belgie en het gaat hier dus om internationaal. We heetten vroeger Vereniging Het Oud-Groninger Paard maar omdat we internationaal zijn gegaan waren we genoodzaakt de naam te wijzigen.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-01 13:07

internationaal=voor mij dus NIET groningerpaard.simple as that.het groninger paard hoort in nederland thuis!

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-01 13:20

Dus dan zeg je in feite ook dat de Welsh in Engeland thuishoort. Trouwens wat moet je met die paarden die wel aan de percentages voldoen, maar in Duitsland staan. Gewoon laten lopen? Tuurlijk niet, dan zou je wel erg kortzichtig bezig zijn.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-01 13:29

ik zeg ook niet dat die paarden dan niet gronings zijn maar ik snap gewoon niet waarom jij je zo fel loopt te verkondigen dat alleen de IHW echte groningers zijn en het groningerstamboek in nederland niet?dat vind ik gewoon echt raar,en oneerbiedig tegenover het groningerstamboek!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-01 13:38

helemaal mijn idee sanderijn.
Als het zo zou zijn als jij beschrijft (Yootha dus) zouden jullie Groningerpaardenstamboek moeten heten, en het groninger zou IHW o.i.d. moeten heten.

En trouwens, raar he, dat als je ver terug gaat de groninger niet zuiver is, aangezien het ras zowat was uitgestorven.
Enkele mensen (van het GRONINGERSTAMBOEK!!!) Hebben dit echter kunnen voorkomen

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-01 13:40

Het Groninger paard van vroeger is bijna niet meer terug te vinden bij het stamboek het Groninger Paard. Omdat wij wel dit oude ras wilden houden hebben we ons afgescheiden van dit stamboek en een ander stamboek opgericht met strengere eisen voor wat origineel is

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-01 13:44

ik heb verder niets meer bij te dragen aan deze discussie want we worden het toch niet eens.
stef,bedankt voor je meeleving voor het groningerstamboek!

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-01 13:48

Als je meer wilt weten moet je even met het stamboeksecretariaat bellen

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-01 17:52

Citaat:
Op 2001-07-23 13:40, schreef Yootha:
Het Groninger paard van vroeger is bijna niet meer terug te vinden bij het stamboek het Groninger Paard. Omdat wij wel dit oude ras wilden houden hebben we ons afgescheiden van dit stamboek en een ander stamboek opgericht met strengere eisen voor wat origineel is



sorry maar dit is echt onzin waarom hebben jullie oa hengsten die bij beiden stamboeken goedgekeurd is?En een hengst die bij ons niet meer goedgekeurd is maar nog wel veel afstammingen heeft bij ons stamboek?
dat zijn dan toch ook geen 'echte ' groningers waarom gebruik je die wel voor jullie fokkerij das dan toch zonde want dan krijg je alleen nog maar meer ' mengelmoesjes' ?
Jullie hebben ook een goedgekeurde hengst van Expiriment jawel die is bij ons goedgekeurd maar er zou er geen meer zijn met oude bloedlijnen?
Dacht het toch wel! neem als voorbeeld Olympic een Orbaldo! jawel een IHW sterruin.
Overgeschreven naar ons (kan want orbaldo was in die tijd een hengst bij ons)
een halfbroer van een merrie bij ons op stal.
toch zou dit paard dus volgens jou spontaan geen echte groninger meer zijn terwijl ie dat een half jaar geleden nog wel was alleen maar omdat de eigenaar liever bij ons stamboek was.
sorry Yootha maar je verteld wel erg tegenovergestelde dingen hier....
Ik heb trouwens niets tegen het IHW heb nu een aantal mensen ontmoet en die waren heel erg aardig.
Tuurlijk vind jij jouw stamboek het beste maar om dan meteen te verkondigen dat het orginele stamboek waarvan jullie je afgesplitst hebben mengelmoesjes en geen echte groningers etc hebben vind ik wel erg raar en volgens mij heb je alleen jezelf ermee.
Jullie hebben volgens mij een ander doel voor ogen dan onze vereniging mooi toch?
Geloof dat de tinkers ook 2 verenigingen hebben in NL

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-01 20:59

mijn idee nimber
enne ik heb nog even terug gelezen
voltaire is een kwpn-er en die mag alleen 100%IHW dekken,maar wat daaruit komt zijn dan net zo goed geen groningers,maar half kwpn-ers.klaar .punt.dus jij kan het groningerstamboek niet afgegeven op mengelmoesjes want jullie doen het zelf ook!en voltaire heeft qua bouw en karakter echt niets te maken met groninger of oud bloed,voltaire is een springpaard met direct hannoveraans, selle francais en engels volbloed!!!!!!in zijn bloedlijnen.
ik zie dus heel niet in waarom deze hengst wordt toegestaan in jullie stamboek en bij deze hoop ik dat je je onderschrift ook verandert want het is oneerbiedig tegenover het groningerstamboek.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-01 21:58

Wij hebbeng gekeken hoeveel percentages die voltaire origineel heeft. Wij zeggen ook niet dat hij origineel is. Oj nimber, wij zouden sommige holsteinse hengsten van jullie zo wie zo niet goed kunnen keuren. Net zo als het feit dat de hengst Biret niet door jullie goedgekeurd kan worden. Veel hengsten van jullie komen bij ons veel lager in percentages uit. Simpelgenoeg omdat wij strenger rekenen. Een hengst kan bij jullie in het hoofdstamboek staan terwijl hij bij ons maar 50% is.En ik heb ook nooit gezegd dat jullie geen oude bloedlijnen meer hebben, maar jullie halen er een totaal ander ras bij in zoals bijv. De Cleveland Bay

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Yootha op 2001-07-23 22:01 ]</font>

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-01 22:01

kortom, Het IHW is HET stamboek van de eeuw!!! Gaaaap

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-01 22:08

Dat zeg ik ook niet, maar ik wil gewoon even de verschillen duidelijk maken. Iedereen heeft het zodra het over een groninger gaat meteen over het Groninger paard, terwijl er ook nog het I.H.W. is. Dat is hetzelfde als je het over de welsh hebt en alleen het nederlands welsh pony stamboek noemt en de WPCV over het hoofd ziet,

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-01 22:18

wij zien het ihw ook niet over het hoofd,maar door jou onderschrift dat ihw echte groningers zijn maak je het voor het groningerstamboek oneerbiedwaardig!