Ik wil meer! Maar durf niet...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Juangi

Ik wil meer! Maar durf niet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 21:45

Moet het even van me afschrijven!

Een tijdje geleden heb ik bij een handelaar gereden, was 1 van mijn eerste keren dat ik op paarden reed. Helaas ging dit gelijk fout, gingen vandoor of schrokken ergens van en ik viel eraf. Uiteindelijk was het zo erg geworden dat ik mezelf er van af heb laten vallen. Toen ben ik gestopt. Sindsdien heb ik 1x op een ander paard gereden, toen die ook bang werd, werd ik het ook en stapte ik eraf. Sindsdien rijd ik alleen op pony's, en dan voornamlijk pony's van rond de 1,45.

Het probleem is nu dat ik zo bang ben geworden voor andere paarden. Zo bang gewoon dat er iets gebeurd dta ik er vanaf val. Ik merk dat ik op paarden gewoon in paniek raak en niet meer weet wat ik moet doen. Ook zit ik er enorm gespannen en bang op. Hierom stap ik niet meer op paarden.

Maar dan zie ik topics van paarden en dan denk ik, waarom? Waarom durf ik het niet, zij doen het toch ook! ZIe ik een klein meisje op een Fries rijden en dan denk ik; Is het zo moeilijk? Waarom kan zij het wel? En ik niet?

Het houd mij ook zo tegen, ik zou bijv. graag willen crossen. Maar dat kan ik doen tot mijn 18e... Ik wil zo graag de sport in.
Ik zou aan de ene kant erg graag er weer op willen rijden maar aan de andere kant ben ik zo bang. Echt niet normaal.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Ik wil meer! Maar durf niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 21:48

In kleine stapjes denken en hulp zoeken bij je probleem om de angst te overwinnen.

tessacheyenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 21:48

Ik weet niet waar je woont? maar je mag het altijd op mijn paarden van 1.65m proberen hoor! 100% verkeersmak en bomproof....er rijden zelfs kinderen zonder rijervaring op... veel blijven proberen is het beste medicijn lijkt me! Succes!

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 21:50

Ik woon in Den Helder. Een heel fijn aanbod! waar woon jj?

Ik denk ook dat het dan even goed gaat, maar zolang ik dan alleen rijd dat het fout gaat. Ik stap bijvoorbeeld ook niet graag op andere paarden die ik niet ken.
Laatst bijgewerkt door Juangi op 06-03-10 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 21:55

Ik heb 'goed' nieuws.... crossen kun je ook wel als je de 18 bent gepasseerd hoor ;).
Ik denk niet dat het paard bang is maar dat jij als ruiter bang bent en het paard dit dus aan voelt en daardoor ook 'bang' wordt of er vandoor gaat. Probeer te ontspannen.
Als je het zelf niet vertrouwd op paarden blijf dan gewoon op pony's rijden en neem les als je dat nog niet hebt, desnoods een tijdje op dezelfde pony zodat je steeds meer zelfvertrouwen krijgt in het rijden en uiteindelijk ook steeds meer durft. Het beste is denk ik ook onder begeleiding :).

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 21:58

Ik heb nu ook les op mijn verzorgpony. Dat gaat wel goed, ben ook niet bang dat er iets gaat gebeuren. maar zodra ik op iets groters stap komt het al helemaal op.

Maar je mocht toch niet op pony's wedstrijden crossen na je 18e?

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 22:01

Oke, goed dat je les hebt, ik zou zeggen doe gewoon rustig aan, als je het niet vertrouwd gewoon nog even niet doen.
Wel grappig trouwens want over het algemeen zijn paarden veel rustiger/braver dan pony's. Natuurlijk wel verschillend per paard en hoe je er mee om gaat.

Jawel hoor, kijk maar eens op SGW/eventing hier op bokt bijvoorbeeld, daar zijn bijna alleen maar ruiters boven de 18.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 22:03

Met die pony gaat het gewoon goed, is 142. Maar zodra het hoger word gaat het fout. Ik zou ook niet weten hoe ik dit moet oplossen. Misschien zelf een vzpaard zoeken en dan langzaam opbouwen? Want na 1x rijden ben ik dan wel zekerder maar dat is over als ik op een andere stap.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 22:03

Angst en paarden gaan niet goed samen, dus het forceren lijkt me geen goed idee. Kijken naar een ander heb jij ook geen baat, iedereen heeft een ander verleden. Veel kinderen zijn bv al op vroege leeftijd gaan rijden en zagen nooit het gevaar, dat is iets waardoor ze zelfvertrouwen hebben kunnen opbouwen. Als volwassene denk je veel meer over de gevolgen na en is het ook logischer dat je wat angstiger bent. Bij een handelaar staan waarschijnlijk allerlei soorten paarden en ik weet niet of dat de juiste paarden zijn om je vertrouwen mee op te bouwen. Ga idd stapje voor stapje te werk; kies voor grote maar Bomproof paarden en neem veel les, ook iemand die je op den duur tijdens buitenritten kan ondersteunen. Als jij overtuigt raakt van je kunde, wordt je vanzelf meer zeker van jezelf. Tot die tijd ga jonge en/of onzekere paarden uit de weg (dat komt echt wel, heeft tijd nodig). Ga in ieder geval voor succeservaringen en mijd voorlopig de risico's ! Succes!

Dirndl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 22:04

Ik ken je probleem; heb tot m'n 12e alleen op Fjorden gereden. Maar toen ik eenmaal een brave 'grote' leerde kennen overwon in m'n angst ook. Dus als ik jou was en Tessacheyenne niet te ver weg woont zou ik dat aanbod met beide handen aangrijpen :) Succes!

Carlijnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 22:05

vervelend hea priss!
maby mag je een keer op donna stappen en dat aan bettie vragen?

vraag me af of ze dat ooit toelaat!

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 22:07

Op Donna? Denk niet dat ze dat wilt!

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 22:08

Juangi schreef:
Met die pony gaat het gewoon goed, is 142. Maar zodra het hoger word gaat het fout. Ik zou ook niet weten hoe ik dit moet oplossen. Misschien zelf een vzpaard zoeken en dan langzaam opbouwen? Want na 1x rijden ben ik dan wel zekerder maar dat is over als ik op een andere stap.

Ja maar als je die pony leuk vind waarom zou je dan nog een ander zoeken? Je weet nooit wat je er voor terug krijgt als je niet op een paard durft. Je kunt ook eens op een manege een les bijwonen bijvoorbeeld. En misschien idd eens hier op bokt een oproepje doen of bij een vriendin die een rustig/braaf paard heeft :). Desnoods eerst aan de longeerlijn ofzo, misschien is dat voor jezelf een veiliger idee.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 22:10

Nou, de eigenaresse gaat binnen een jaar verhuizen en ik ben dan van plan om er zelf 1 te kopen. Maar ik wil gewoon niet de hele tijd afhankelijkz ijn van pony's. Het is niet dat ik ga stoppen omdat ik iets anders wilt. Absoluut niet!

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 22:13

Oke, tja je kunt het proberen, dat is jouw keuze, daar kan ik verder ook niet aan meebeslissen, als je het wilt proberen zou ik zeggen doen! Als je het nog niet vertrouwd, nog even wachten.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 22:27

:+ Ik gooi mijn slagharenpony van 1.65 ook maar weer in de verloting.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 22:31

Wat een fijn aanbod, maar ikmoet helaas hier iets in de buurt zien te vinden.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 22:49

Juangi schreef:
Ik heb nu ook les op mijn verzorgpony. Dat gaat wel goed, ben ook niet bang dat er iets gaat gebeuren. maar zodra ik op iets groters stap komt het al helemaal op.

Maar je mocht toch niet op pony's wedstrijden crossen na je 18e?

Dan neem je toch een handzaam formaatje paard? Onze AV's bijv. zijn echte paarden en mogen dus ook als paard uitgebracht worden met een volwassen ruiter, maar ze zijn allemaal tussen 1.40 en 1.60 hoog... Daarnaast ook nog eens superbetrouwbaar en heel relaxed, cool en nuchter. Net koudbloeden maar dan in een handzame en luxe uitvoering.

Stephanie_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 01:38

Als ik jou was zou ik beginnen met het braafste paard van stal. Rij daar een aantal keer op (al is het een heel jaar) zodat hij jou het vertrouwen geeft. Daarna veel verschillende manegepaarden rijden en pas dan opzoek gaan naar iets anders.

Met al het respect naar handelaren toe, maar de kans dat daar 'wildere' (om het zo maar te noemen) paarden bij zitten is groter dan wanneer je op een manege rijdt. Die kopen hun paarden doorgaans op karakter en geschiktheid voor starterslessen.
Ik zou ook niet zomaar op andermans paard gaan zitten in jouw geval. Veel mensen zeggen dat hun paard braaf is, maar dat ligt natuurlijk ook aan de ruiter; wat voor een signaal geeft die af naar het paard toe (zoals hierboven al is gemeld). Bij de een is ie braaf omdat ie merkt dat ie niks kan flikken, terwijl hij bij de andere ruiter een loopje met je neemt. Maneges daarentegen weten hoe hun paarden op verschillende soorten ruiters reageren en kunnen je daarin beter begeleiden.

Angst gaat ook grotendeels om vertrouwen, dus als je in een veilige omgeving met begeleiding op een paard rijdt dat 'braaf is dan zal je een stuk lekkerder gaan zitten en zal je in de loop van tijd vanzelf weer meer durven.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 12:47

Ik ga eens kijken voor lessen hier in de buurt op paarden. Hoop echt dat ik er vanaf kom :)

Heel erg bedantk voor de reacties!

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 22:24

he misschien heeft zei op de graslaan dat huis dat te koop staat dat paard nog dat heel vriendelijk ik :) moet je het daar even vragen. ow en ik heb de galop ook overwonnne :) dus dit probleem ga jij ook overwinnen :D

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 15:51

Nou, heb gister een mailtje gestuurd naar een stal waar ze me waarschijnlijk wel kunnen helpen. Dus gaat de goede kant op :)

LisaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 15:54

Succes ermee meis!

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 16:22

Dankjewel! Heb ik wel nodig.. Als ik er nu aandenk begint het al!

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 13:22

je kan misschien eens naar een manege gaan waar ze rustige paarden hebben ipv bij een handelaar

veel succes