De dierenarts is net weg...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

De dierenarts is net weg...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-03 22:34

Ja hoor, de dierenarts had in 2003 nog niet voor Laiser hoeven komen. Dus Laiser vond het wel gezellig om weere eens te zorgen dat hij op visite moest komen

Toen ik Laiser uit de wei haalde was er nog niets aan de hand. Hij sjokte rustig met me mee naar de stal.
In de stal lag nieuw hooi/kuil en dat was wel weg lekker volgens Laiser. Mij leek het een beetje te lekker. Ik had nog zoiets van Oh jee, hij eet wel erg gulzig als dat maar niet een herhaling van 2,5 jaar geleden wordt. (Toen heeft de dierenarts met spoed bij Laiser moeten komen ivm een slokdarmkanaalverstopping en zijn luchtwegen werden toen ook bijna afgesloten, toen dacht is echt dat hij er geweest was.)

En ja hoor binnen een paar minuten was het raak. Hij begon al te hoesten en te proesten. En de klodders slijm vlogen al weer door de stal. Frusty
Ik zag de prop gewoon zitten. Omdat hij nog wel gewoon kon ademen besloten we het eventjes aan te kijken en hem te masseren en hem dmv een fles proberen te laten drinken. Ik hield zijn hoofd helemaal omhoog en de staleigenaresse goot water in zijn mond. Laiser slikte telkens wel, maar het water kam er daarna net zo hard weer naar buiten met een hoop slijm erbij. Misselijk .
Ondertussen hadden we de dierenkliniek ook al gebeld voor tips om te handelen. Maar toen we ze weer aan de lijn kregen vroegen ze wat we wilden, het nog een uurtje aankijken of dat er een Dierenarts kwam. Omdat de prop pas een paar centimeter was opgeschoten in zo'n 50 minuten, zei ik dat ik het toch wel fijn vond als ze kwamen. Het was immers duidelijk dat het Laiser niet lukte om het zelf op te lossen.
Na een tijdje was de dierenarts er en werd er een neussonde ingebracht. Maar volgens mij zijn we toen nog een dik half uur bezig geweest om de prop weg te krijgen. Het zat flink vast allemaal. Omdat we een grapje maakte dat we de tuinslag er anders een op zouden zetten, kwam de dieren arts op het idee om de slang die in Laiser's neus zat aan te sluiten op de kraan om zou met ietsje meer kracht de prop proberen op te laten lossen. Stukjes bij beetjes kwam het door de slang terug en opeens zag ik het nog verder schieten.
Laiser was nog helemaal beduusd maar toch wel blij dat die slang uit zijn neus was Knipoog
Ik heb hem daarna nog even wat in de bak laten kuieren op zijn gemakkie. (Was het hem toch weer gelukt om onder de les uit te komen, alleen is het op deze manier voor mij wel een duur grapje)
Daarna nog een emmer slobber (goed nat) gegeven en toen ik er helemaal van overtuigd was dat het goed was, ben ik weer naar huis gegaan. (Nadat ik al het slijm in de stal en gang opgeruimd had)

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132050
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 22:51

Tsjonge jonge, hij heeft het wel weer voor elkaar zeg.
Raakte je niet in paniek toen je hem zo vreemd zag doen ?
Ik zou het niet breed hebben hoor !
Gelukkig maar dat het allemaal weer opgelost is.
De volgende keer zal ik weer vers gras voor hem plukken, dat valt toch beter Vork

chanickyo

Berichten: 2050
Geregistreerd: 11-02-02
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 22:51

Goh, dat zal wel even schrikken zijn geweest. Gelukkig is het goed afgelopen.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-03 22:59

Ik heb het al eens eerder mee gemaakt, en het enieg wat er op dat moment door mijn hoofd schoot was : Oh nee niet weer.
Ik was dan ook heel allert op zijn ademhaling, zolang die vrij normaal was, wist ik dat het nog ging.
De vorige keer heb ik hem als het ware bijna zien stikken, en dan denk je echt dat je hem kwijt bent. Maar zo erg was het gelukkig vandaag niet.
Maar goed happy ben je niet als je hem zo ziet. Hij kwam af en toe ook echt even een knuffel halen om vervolgens weer een flinke klodder slijm door de stal te gooien.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 23:04

Sjemig...dat die domme dingen er nou nooit van leren he...
maar gelukkig, je stond erbij en kon hem helpen!

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 23:07

Jeetje, dat is schrikken zeg!
Inderdaad fijn dat je er bij was. Hopelijk leert Laiser er nu van Lachen

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 23:10

ik heb een pony gehad van 35 en die had opeens slokdarmontstopping
ik zag al het slijm eruit komen ik wist niet wat ik moest doen
ik raakte helemaal in paniek de stal eigenaar belde de veearts die kwam gelijk
en ik was helemaal overstuur ik dacht hij is zo oud hij gaat dood
en ik maar bij hem blijven en hem in zijn oor fluisteren dat hij niet dood
moest gaan
de dierenarts kwam ook pas anderhalf uur later voor mij leek het wel een eeuwigheid

na 3weken herhaal de dit zich weer maar toen was ik niet zo in paniek

ik vind het knap van je dat je niet in paniek raakte hoor

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 23:12

Waarmee maar weer bewezen is dat paarden niet zo slim zijn als ezels (i.v.m. de steen waar ze zich tegen aan stoten).

Wat een schrokkerd zeg, heeft hij niet geleerd dat je 50 x moet kauwen voor je doorslikt Haha! .

Gelukkig is het goed afgelopen.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 23:21

lekker avondje, en lekker schatje, die laiser. Schrokop! Idd wel een duur lesje, maar goed, het is allemaal weer in orde.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 23:27

Wat een eng geval zeg, had ik zelfs nog nooit van gehoord...
Is het idee om een heel fijn-mazig hooinet te kopen (wij hebben er eentje in de trailer) zodat hij echt moet peuteren, en niet kan schrokken?

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 00:23

Dat jij zo kalm bleef ..... Fitz had het een paar maanden geleden met een stuk wortel, ik dacht echt dat hij erin bleef.
Maar ook toen zei de DA dat het meestal wel meevalt en dat je gerust zelf kunt masseren.
Ik vond het maar een eng gezicht!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 00:27

Vreselijk eng gezicht. Knap dat je zo kalm kan blijven, ik zou toch behorlijk panieken. Twee weken terug hadden hier 2 paarden het op 2 dagen achterelkaar, bij de 1 was het een wortel en bij de ander een appel die vast zat.
Drie jaar geleden zater bij pablo ook iets vast enkwam het slijm uit zijn neus en en mond. Echt doodeng om te zien Dat ging gelukkig vanzelf over maar ik dacht ook even dat hij er in bleef.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 01:10

Komt mij heel erg bekend voor!
Kevin heeft het ook gehad, 3x achter elkaar. Kevje is ook zo'n schrokop en als het eenmaal gebeurt wat ziet dat er ontzettend eng uit zeg!
Ik heb van mijn toenmalige veearts (die gelukkig bij de eerste keer al op het erf aanwezig was) geleerd hoe ik het kan doormasseren tot de prop zelf doorschiet maar als je een slang nodig hebt gehad moet het wel heel erg vast hebben gezeten zeg! Dan ben je met wegmasseren ook nergens meer.
Mijn veearts vertelde mij toen dat ik hem heel goed in de gaten moest houden omdat het na 1x veel vaker voor kan komen, bij Kevje dus daarna nog 2x gebeurt en nu god zij dank al 2 jaar niets meer aan de hand. (zou hij ervan geleerd hebben?)

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 01:14

Pffff.... vreselijk gezicht is dat.... nou maar minder lekker gaan voeren Knipoog

Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 01:24

Dat komt me heel bekend voor dat verhaal van je. Mijn vorig paard had dit ook regelmatig aan de hand met eten. Wat ziet dat er eng uit he! Ben soms echt in paniek geraakt ervan, en dan kan de dierenarts pas na een uur komen, echt om je nog meer in paniek te krijgen.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 07:45

Yorghos heeft dit ook een keer gehad en ik had zoiets toen nog nooit meegemaakt. Ik vond het een heel akelig gezicht en heb direct de da gebeld. Die is toen nog ruim een uur bezig geweest om zijn slokdarm vrij te krijgen...
Gelukkig maar dat het weer goed is. Vertel hem maar dat hij in het vervolg wat langer moet kauwen!

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 08:18

dat lijkt me flink schrikken ja
fijn dat het weer goed afgelopen is!!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 09:30

Kan me voorstellen dat je flink geschrokken bent! Volgende keer maar stukje bij beetje uit de hand voeren? Knipoog

Ben blij te horen dat alles goed is afgelopen. Laiser zal er zelf wel weinig van hebben begrepen. En of de associatie 'schrokken = slang door neus' nu is blijven hangen, is natuurlijk ook maar afwachten... Knipoog

AMSAMSAMS
Berichten: 400
Geregistreerd: 15-04-02
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 09:41

Pfff... Gedverderrie... Moet er niet aan denken! Scheve mond
Wat een mazzel dat je erbij was toen het gebeurde!
En dat je niet in paniek raakte!
Ik weet nog niet of ik zo kalm en koelbloedig Cool (boelkloedig) zou blijven!
Scheelt gelukkig wel dat hij 'gewoon' door ademde en niet ook nog verstikkingsverschijnselen kreeg... Verward

Gelukkig is het goed afgelopen!

Ziggy

Berichten: 279
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 09:47

zo wat zal je geschrokken zijn zeg, je zou toch denken dat ie ervan geleerd heeft de vorige keer, maar helaas Verdrietig Het is gelukkig goed afgelopen, ik denk dat je er trouwens goed aan hebt gedaan zelf met dat water te beginnen, pppppppppfffffffff ik zou niet weten hoe ik zou reageren

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 10:03

Eng gezicht is dat vind ik altijd. Een ruintje die ik een half jaar geleden verkocht heb, had dat ook een keer. En hoesten en slijm, en wankelen op de benen. Kwam overigens ook door verandering van soort eten, worden ze iets te gulzig van.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 10:54

Oh oh, wat een sufkop! Hopelijk heeft hij er wat van geleerd en gebeurt het niet nog een keer.

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 12:41

*brrrr...* ik hoop zoiets nooit mee te maken... Ik kan me voorstellen dat je goed geschrokken bent.

Hopelijk is alles nu weer helemaal goed en denkt hij de volgende keer 2x na.

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 13:08

Ik geloof dat ik een lichtelijke paniekstuip zou krijgen als Ponto zoiets zou krijgen.
Het paard van mijn vader heeft jaren geleden een keer zoiets gehad en het zat zo klem dat de dierenarts het na drie kwartier nog niet weg had. Toen heeft mijn vader de compressor gehaald en (onder protest van de DA) de prop met luchtdruk weggekregen. De DA ging wat gedesillusioneerd weg.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-03 17:08

Lief van jullie die reacties Lachen

Nu ken ik mijn paard een beetje langer als vandaag, dus ik denk dat het rustige maar van korte duur zal zijn.
En het stomme is gewoon dat je het ziet gebeuren, maar je kunt zo weinig.
Met masseren kun je een hoop, maar de prop die ik zag zitten was flink en niet weg te krijgen. (Tja als Laiser iets doet, doet hij het goed Knipoog )

In paniek raken, tja daar heb je op zo'n moment geen tijd voor. En daar heeft niemand iets aan, zeker mijn paard niet. Je gaat handelen in het belang van je paard en daarna krijg je pas tijd om echt te gaan piekeren. Omdat ik het dus al een keertje eerder bij Laiser mee had gemaakt maar in ergere mate wist ik dus wat er aan de hand was en wat er gedaan kon worden.
Je merkt op zo'n moment wel of je je paard altijd al goed observeert in zijn normale doen en late. Ik kon nu precies zeggen wat er anders was en waar de prop zat en hoe erg dat het was voor Laiser. En zo lang je ziet dat je paard niet in paniek raakt kun je ook zelf nog veel. Laiser weet heel goed wanneer hij zelf iets op moet proberen te lossen en wanneer hij mensen hem moet laten helpen. Dan doet hij dat ook.
Tja en als de dierenarts dan weg is en je hebt alle rotzooi opgeruimd ga je pas denken wat er had kunnen gebeuren. (Nu heeft dat ook weinig zin en maak je alleen jezelf maar gek, maar als je al in een piekerbui bent, houd zoiets je ook wel weer even bezig).
Maar goed ik zal strakjes eens kijken hoe het met die grote schrokop van mij is, en hem toch vriendelijk maar duidelijk kenbaar te maken dat dergelijke acties niet echt gewaardeerd worden als ze zich met enige regelmaat gaan herhalen Knipoog