Stalgebreken

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 11:21

Logisch dat een paard stalgebreken krijgt als het 23 v/d 24 uur per dag op stal staat.(Niet naar jou bedoeld hoor!)

Ook zijn de stallen te klein in Nederland,in duitsland hebben alle stallen een afmeting van tenminste 3m x 2,50m en zelf nog wel groter!

In nederland is dit zoon 2,50m x 2,50m voor een paard.

Ook is het belangrijk dat je een speelappel o.i.d in de stal hangt,heb je paard ook nog wat te doen.
En als het zich echt verveelt bedenk dan is dat er ook nog zoiets als een weiland bestaat of een gezeldsschaps pony!

Veel succes paardeneigenaren van paarden met stalgebreken!

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 11:22

Als ik ooit de loterij win Haha! neem ik ook een huisje met veel wei waar ik Lois lekker dag en nacht buiten zet. Bij onze boer mag het helaas niet omdat de paarden anders de weilanden mollen. Lois staat in de zomer lekker van 7 tot 7 buiten en das wel het beste voor hem. Op veel maneges bij ons in de buurt komen de paarden niet eens buiten. Dan ben ik toch wel blij met de boer waar ie nu staat.

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 11:22

Dat klopt, maar een ijslander en een volbloed verschillen natuurlijk ook weer van karakter. Ik heb geen band om bij mijn paard omdat ik dat zo onaardig vind en daarbij helpt het toch niet. Maar ik kan me best voorstellen dat mensen het doen, als hun paard er koliekerig of mager van wordt. Want wat moet je anders als het al zover is? Dat bedoel ik dus: voorkomen is beter dan genezen, maar het is niet altijd te voorkomen. Wat niet wil zeggen dat je volgens Nl. begrippen te weinig afwisseling aan je paard biedt. Wat weer neit wil zeggen dat Nl. begrippen altijd voldoende zijn....pfjouh, begint ingewikkeld te worden.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-01 13:37

Maar ik snap je wel Lot, en ben het met je eens. Veel mensen geven te weinig aandacht aan hun paard en bieden te weinig afwisseling, maar dat is een algemene tendens. Stalgebreken doen zich niet noodzakelijkerwijs voor bij de paarden van dat soort mensen, maar wel vaak bij erg intelligente paarden. Moet je eens bij een prof op stal gaan kijken: tussen die wedstrijdpaarden zie je ook vaak bv. luchtzuigers. Mijn conclusie is: liever geen stalgebrek, maar je moet er niet TE hysterisch over doen en per geval bekijken, wellicht kan je een fantastisch paard kopen omdat hij binnen je budget valt door het stalgebrek, waar hij verder geen hinder aan ondervind.

kiki_oud
Berichten: 34
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: belgiƫ, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-01 19:51

gail sorry, maar ik vind het verschrikkelijk wat je schrijft! Mensen hebben gelijk dat ze daar hysterisch over doen, alleen doen ze dat over het verkeerde...Omdat het voor hen zelf vervelend is. Ik zou toch denken dat ze daar verontwaardigd over doen omdat hun paard zich misschien wel elke dag opnieuw zich verveelt!!!Ik begrijp niet hoe jij daar zo luchtig over kunt doen! Je vindt het gewoon een vorm van intellegentie! Denk je er niet eens over er misschien iets aan te doen dat je paard zich verveelt? Zou je zelf elke dag in een stal van 3op3 willen staa????!!!Hij en ik hebben daar totaal geen last van schrijf je, waarom doet hij het dan als hij zich toch goed voelt in zijn stal? Dus jij vindt het luchtzuigen niet erg, omdat je er geen last van hebt en andere mensen zouden er toch iets aan doen, omdat ze er last van hebben, er is dus niemand die er aan denkt in het belang van het paard te handelen!
Ik ben ook eens in zo'n stal geweest, waar de paarden weefden en met hun hoeven tegen de staldeur klopten en de eigenaar zijn kommentaar was: ach, ze hebben allemaal wel zoiets...Nu moet ik zeggen: wij hebben 3 fjorden die dag en nacht op een wei met een open stal staan en die hebben die afwijkingen niet.

Sorry, maar zo'n mensen kan ik niet echt als paardenliefhebbers behandelen. Hoe kan je het nu verdragen dat je paard zich dag in dag uit verveelt en eenzaam in zijn stal staat, misschien wel met andere paarden rondom hem, maar toch, geen contact en geen bewegingsruimte...

kiki

kiki_oud
Berichten: 34
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: belgiƫ, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-01 19:53

groot gelijk sunnylover!!!!