Hakkie Tjakkie..weg is...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Hakkie Tjakkie..weg is...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-03 16:56

Vandaag was een grote dag in het nog prille leven van mijn toekomstig kinderpony [naam verwijderd]....het was vandaag de dag van de CASTRATIE... Haha!

Om ongeveer 11.00 reed het C-team van de regionale Dierenartsenpraktijk het erf op. Klaar voor actie, 3 man voor een pony van nog geen 3 turven hoog!
Eerst een ontspannings-spuitje, daarna het infuus met een mix van spierverslappers en narcose. Heel mooi gleed [naam verwijderd] achteruit naar zijn slaap. Pootje omhoog gebonden, dierenarts op zijn hals, zaakje ontsmet...en snij!
Heel prachtig leek het allemaal te gaan, tegen het eind had [naam verwijderd] alweer wat trekjes om op te staan, dus heeft ie nog wat roesmiddel gekregen. Dat was nodig, want de dierenartsen waren nog net niet klaar met het volledig afbinden van de vliezen...
Kort daarop was het wel klaar, maar toen lag [naam verwijderd] al weer helemaal te snurken.

Na 10 minuten werd ie nog niet echt wakker, jemig...het duurde nu wel erg lang. Wel snurkte hij nog mooi regelmatig.
Half uur later, toch maar eens overeind gehesen..maar nee hoor, als een slappe dweil hing het ponyhoofdje in het halster...heel sneu gezicht.
Als hij op zijn zij lag, begon hij wat verkrampingen te krijgen. Hele onwillekeurige beenbewegingen in de boorhand. In zijn dromen was hij kennelijk vol in galop, maar het hoofd en de kont deden niet mee.
Dit was niet goed. Het leek sterk op epilepsie, al komt dat bij paarden eigenlijk niet voor...
Dierenartsen begonnen nu ook wat minder vrolijk te kijken...hmmmm.

Na een uur wat tegen-gif/ anti-narcosemiddel gegeven...toen kwam de pony even overeind, maar wel moesten we hem daarbij volop steunen. na een minuut of 10 stortte hij toch weer in, en begon weer helemaal te verkrampen. Wat gek is, aangezien hij spierVERSLAPPENDE middelen toegedient had gekregen. Zijn rug spande hij helemaal aan, hij lag er gewoon helemaal krom van...
Het zag er niet zo best uit voor [naam verwijderd], men dacht aan hersenschade...

Toch maar eens met de kliniek gebeld waar nog meer know-how te verkrijgen was. Blijkt dat deze reactie heel af en toe wel eens vaker voorkomt, het is een reactie op een stof in het infuusmiddel. Het geven van Valium was geoorloofd, en dus is ook die spuit er maar in gegaan...
Ter bescherming hebben we een zacht kussentje onder zijn schouderblad gelegd, en hem zo laten liggen ontspannen. Toen was het afwachten....

na een minuut of 15...komt die kop omhoog! Ineens had hij weer een frisse blik in de ogen! Hij was er weer!
Ongelooflijk, vrij vlot daarna kon hij al even in de benen blijven staan, en kort daarop kon hij ook weer zelf opstaan. Een van de dierenartsen is nog even gebleven voor de zekerheid, maar er is geen terugval meer gekomen.

We zijn nu een 6 uren later, en hij staat alweer als een echt opgewonden standje naar de merries te krijsen. Tussen zijn oren is het nog niet bekend dat hij plaatselijk wat lichter is geworden Haha!
Nog een goede 4 tot 6 weken, dan mag hij tussen de merries lopen, maar ik hoop dat het dan wat hem betreft, niet meer echt hoeft *LOL*

Tallie1979
Berichten: 22750
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 17:01

Spannend verhaal.. Doch wel grappig dat hij zo snel weer bij was na de valium..

Grappig dat hij zijn meiden staat te roepen trouwens.. Haha!

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 17:01

Zo dusss! Een enerverend dagje Haha!

Lijkt me wel scary als je je pony zo ziet liggen en hij niet wakker wil worden enz. Wel fijn dat de DA's zo goed hielpen.

Succes met je 'ventje' Haha!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 17:08

Jeetje wat eng zeg...
Vraag me ineens af, kan het niet met die Sedalin te maken hebben?
Hij heeft behoorlijk wat van dat spul in zijn giechel gehad natuurlijk, en dan zo'n narcose er achteraan?
Nou ja, hij is d'r weer *LOL* Het is wel een bikkel en een doorzetter hoor!
Nu kijken of zijn streken ook snel minder worden.
Succes! Haha!

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-03 17:12

Nope, die Sedalin was uitgewerkt, verzekerde de DA me...ik heb het van te voren duidelijk verteld, maar het kon geen gevolgen hebben. En de pony was heel helder voor ze begonnen.
Dit was echt een reactie op dat infuusmiddel, het gebeurt af en toe..

Het is me wat met die pony. Weer een hele dag mee bezig geweest

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 17:13

Jaja, Dees heeft een kindje Haha!

Nog een paar van deze stunts en ik ga me nog schuldig voelen dat ik hem ooit onder je aandacht heb gebracht Schijnheilig *LOL*

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 17:56

Hahaha, die Leo.... Een echte kerel, alhoewel nu alleen nog in zijn gedachten Haha!
Maar wel schrikken, alsje pony zo op de grond ligt. Ik ken het gevoel, is echt niet grappig, je voelt je best een beetje moedeloos op zo'n moment!

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 18:04

even schrikken dus!gelukkig bleek het mee te vallen en heb je nu een jeweetwelpony

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 19:47

Jeetje, dan schrik je je ook rot!

Gelukkig dat het weer goedgekomen is.

Enneh, succes met dat kleine monstertje }>

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 20:18

Jeetje wat een verhaal weer Dees !!
Gelukkig is ie er weer helemaal.
1 van mijn honden heb ik vandaag ook laten opereren... Hij is 1.5 maar lijkt wel 20 als hij loopt... en zo zielig !!!
Sterkte met je je weet wel mannetje ...

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 22:12

Grinnik, wat een verhaal weer. Lijkt me wel rot als je het zo aan moet zien. Gelukkig is alles goedgekomen... Ponymans is echt stoer!

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 23:35

Dees schreef:
Klaar voor actie, 3 man voor een pony van nog geen 3 turven hoog!

Tja, bij ons 2 DA's, de eigenaar bij het hoofd en iemand anders voor het been voor een 2 jarige shetlander van 80cm. Ik heb die castratie gezien en ik vond het helemaal meevallen. Ik dacht dat ik over mijn nek zou gaan, maar stond er heel relaxed bij te kijken Cool
We moesten hem in zijn stal leggen, omdat het al donker en koud was. Maar hoe??? Want hij was nog niet bij........
Simpel, met een brancard Haha!

deedee19

Berichten: 7931
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 12:44

Was je niet bang dat hij er in bleef?? Lijkt me eng hoor, maar gelukkig is hij er weer!

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 12:54

Spannend zeg.... Ik zou al helemaal beginnen freaken als ik mijn beestje zo zag... Toen mijn haf gecastreerd werd ging alles gelukkig heel goed...
Maar toch goed afgelopen dan...

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 13:02

Wil je niet van die enge dingen zeggen. Ik heb ook nog een hengst lopen die heel misschien ook ooit gecastreerd gaat worden. Dit is precies de rede waarom ik er nog niet serieus over na gedacht heb.

Maar goed dat het zo goed afgelopen is. Ach gut

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 13:17

jeetje, dat is inderdaad behoorlijk schrikken..
gelukkig toch nog alles goed gekomen Lachen
lekker ding hoor, die pony van jou! hij houd je wel lekker bezig Lachen

Koppig

Berichten: 345
Geregistreerd: 24-05-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 14:13

Hmmm, best wel eng zeg. Ik zit er ook over na te denken om mijn hengst binnenkort te laten castreren. Hoe oud was Leonardo? En komt dat nu vaak voor, dat ze zo raar reageren op die stof in het infuus, dit vond ik toch wat minder om te lezen. Blij dat hij toch weer is opgeknapt. Succes ermee!

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-03 14:52

[naam verwijderd], Welsh sectie A, is 2 jaar oud.
En heel af en toe komt het dus voor. Al had mijn eigen dierenarts, bepaald niet de minst ervarene, het nog niet eerder meegemaakt. Bij de kliniek in Emmeloord was er toevallig een geval van bekend, was een shet-pony. Misschien dat ze bij grotere dieren beter kunnen doseren...

Kitty

Berichten: 7697
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 14:54

Pfft.. jij maakt wel telkens wat mee met je paarden. Is het Weelde niet, dan is het Leonardo wel.
Gelukkig is het allemaal wel goed gekomen, maar ik kan me voorstellen dat je er flink van schrok.