klonen paarden is een feit

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 11:37

Wat is er mis met mijn mening botervlieg Verward

Ik ben tegen klonen tenzij het voor medische doeleinden is en ethisch aanvaardbaar! (dus geen orgaanzakken of iets dergelijks!)
Klonen van weefsels of ten behoeve van onderzoek/medicatie naar kanker, HIV en andere ziekten die nu vaak nog fataal zijn vind ik acceptabel.

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*


SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 12:01

waarom is klonen eigenlijk onetisch? kan iemand dat uitleggen?

Amor Vincit Omnia

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 12:11

gomir"]
Wat is er mis met mijn mening botervlieg Verward
[/quote]

Met een mening is NOOIT iets mis. Het is alleen de mijne niet en hopelijk ook niet die van anderen!!!

[quote="gomir schreef:
Ik ben tegen klonen tenzij het voor medische doeleinden is en ethisch aanvaardbaar! (dus geen orgaanzakken of iets dergelijks!)
Klonen van weefsels of ten behoeve van onderzoek/medicatie naar kanker, HIV en andere ziekten die nu vaak nog fataal zijn vind ik acceptabel.


Nerd Idem

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 16:25

grappig, zoveel mensen tegen klonen maar niemand kan uitleggen waarom. we lachen erom dat die "domme mensen" vroeger electriciteit duivels vonden en dat ook niet konden uitleggen intussen doen we hier hetzelfde Knipoog we blijven bang voor het onbekende. ook deze ontwikkeling is niet te stoppen en zullen we er over een tijd allemaal gebruik van maken Knipoog

Amor Vincit Omnia

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 17:20

Lekker dom zeg Boos! Wat een onzin, worden natuurlijk miljoenen euro's aan verspilt terwijl dat geld veeel beter gebruikt kan worden.
Wat schiet je hier nou nee op, ik walg ervan. Bak laat de natuurlijk eens hun gang gaan zonder dat we ingerijpen. Geen paard is perfect laten we dat zo houden.
Snap het nut ook niet gaat toch goed zo.

Gaat helemaal de verkeerde kant op Boos! van mij mag het verboden worden.

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 20:18

SuperPepeijn schreef:
grappig, zoveel mensen tegen klonen maar niemand kan uitleggen waarom. we lachen erom dat die "domme mensen" vroeger electriciteit duivels vonden en dat ook niet konden uitleggen intussen doen we hier hetzelfde Knipoog we blijven bang voor het onbekende. ook deze ontwikkeling is niet te stoppen en zullen we er over een tijd allemaal gebruik van maken Knipoog


}> hm..., zou het kunnen zijn dat niemand dit wil uitleggen aan JOU? Lips are sealed Haha!

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

AniekR

Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-09-02
Woonplaats: In de beste binnenstad van Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 20:20

SuperPepeijn schreef:
grappig, zoveel mensen tegen klonen maar niemand kan uitleggen waarom. we lachen erom dat die "domme mensen" vroeger electriciteit duivels vonden en dat ook niet konden uitleggen intussen doen we hier hetzelfde Knipoog we blijven bang voor het onbekende. ook deze ontwikkeling is niet te stoppen en zullen we er over een tijd allemaal gebruik van maken Knipoog

Ik heb al verschillende mensen zien vertellen waarom ze ertegen zijn in dit topic hoor Haha!:D

Campsterhoven's Marlies ster (v. Heitrak's Marvin) - International Champion WPBR 2017
Starwin's Roos - in de sport - Rooskamps Raisa (2016 v. Nia Domo's Bolero) - Rooskamps Morena *klik* (2018 v. Spoorzicht's Red Flyer)
Rooskamps Mr. Darcy - International Foal Champion WPBR & Reserve Best Foal in Show - http://www.stalrooskamp.nl/

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 20:25

Botervlieg schreef:
}> hm..., zou het kunnen zijn dat niemand dit wil uitleggen aan JOU? Lips are sealed Haha!
waarom vraag ik me dan af. als je je mening niet kan beargumenteren welke waarde heeft hij dan?

Amor Vincit Omnia

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 20:26

Tha_Niekje schreef:
Ik heb al verschillende mensen zien vertellen waarom ze ertegen zijn in dit topic hoor Haha!:D
ik heb nog nergens gelezen waarom mensen het onethisch vinden.

Amor Vincit Omnia

SuperSnel

Berichten: 508
Geregistreerd: 08-05-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 20:52

SuperPepeijn schreef:
waarom is klonen eigenlijk onetisch? kan iemand dat uitleggen?


Klonen is onetisch, omdat wij(de mensheid) voor god gaan spelen en dat doen we al veel te vaak. Wij zijn niet degene die moeten bepalen over leven of dood. Zoiets als bij abortus. Ik vind dat leven(al het leven) moet onstaan op de natuurlijke manier. En dat is: door natuurlijke bevruchting. Er vindt namelijk tijdens en na de bevruchting natuurlijke selectie plaats, zodat alleen de sterkste zullen overleven. Dit proces neem je dan dus weg, is denk ik niet geheel onbelangrijk.

Als we gaan klonen (ook mensen dus SP) is er geen geslags gemaanschap (SEX Haha! dus) meer nodig voor de voortplanting. En daarom onetisch. Schijnheilig

Wij zijn geen god en moeten ook niet voor god gaan spelen. We nemen het leven niet (doden door menselijkhandelen)door geen abortus te plegen(vind jij). Maar we mogen het wel creeren/maken dmv klonen Verward

jij bent niet consequent. Ik begrijp niet dat je tegen abortus kunt zijn en wel voorstander bent van klonen Verward

Tegen de tijd op,langs de file,mijn moeder,mijn werk,ik word overal opgehouden.Op de bank buiten adem,oog van de storm.Zonder aan te raken,vallen boeken uit de kast,mijn sleutels net op tijd,DwarsDoorDeVoordeur.WanneerIkDeBochtUitscheur,ZalIkKeihardLachen

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 20:58

geslachtsgemeenschap is ook niet nodig voor voortplanting, of het je nog nooit van KI gehoord? Knipoog

ik zie niet in waarom klonen voor god spelen betekent, we maken nl. ook leven op het moment dat we een kindje maken op de ouderwetse manier.

als je zegt dat er gevaren zijn bij klonen en dat het misbruikt kan worden, ok, daar kan ik niets tegenin brengen. maar elke wetenschap kan misbruikt worden en fouten gemaakt worden.

ik ben tegen abortus om dezelfde reden als dat ik tegen de doodstraf ben. een ander beslist over het beeindigen van een ander leven. en aangezien ik elk leven uniek vind en dat het levensrecht heeft is dat niet acceptabel, zeker niet als er zoveel goede alternatieven zijn. ik zie de link met klonen niet.

in de geschiedenis is de leus: "voor god spelen" zoveel gebruikt om nieuwe ontwikkelingen tegen te gaan, alleen om dat mensen bang zijn voor het onbekende. echter is ontwikkeling/evolutie niet te stoppen, alleen maar tijdelijk tegen te houden. als de techniek er eenmaal is zijn we er maar wat blij mee. zo zal misschien ooit jouw kindje door kloontechniek gered worden?
Laatst bijgewerkt door SuperPepeijn op 31-05-03 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Amor Vincit Omnia

SuperSnel

Berichten: 508
Geregistreerd: 08-05-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 21:01

SuperPepeijn schreef:
geslachtsgemeenschap is ook niet nodig voor voortplanting, of het je nog nooit van KI gehoord? Knipoog

ik zie niet in waarom klonen voor god spelen betekent, we maken nl. ook leven op het moment dat we een kindje maken op de ouderwetse manier.

als je zegt dat er gevaren zijn bij klonen en dat het misbruikt kan worden, ok, daar kan ik niets tegenin brengen. maar elke wetenschap kan misbruikt worden en fouten gemaakt worden.

ik ben tegen abortus om dezelfde reden als dat ik tegen de doodstraf ben. een ander beslist over het beeindigen van een ander leven. en aangezien ik elk leven uniek vind en dat het levensrecht heeft is dat niet acceptabel, zeker niet als er zoveel goede alternatieven zijn.

in de geschiedenis is de leus: "voor god spelen" zoveel gebruikt om nieuwe ontwikkelingen tegen te gaan, alleen om dat mensen bang zijn voor het onbekende. echter is ontwikkeling/evolutie niet te stoppen, alleen maar tijdelijk tegen te houden. als de techniek er eenmaal is zijn we er maar wat blij mee.


Als we gaan klonen is het genetisch gezien niet meer uniek Verward dus hoe kun je dan hier voor zijn?

Tegen de tijd op,langs de file,mijn moeder,mijn werk,ik word overal opgehouden.Op de bank buiten adem,oog van de storm.Zonder aan te raken,vallen boeken uit de kast,mijn sleutels net op tijd,DwarsDoorDeVoordeur.WanneerIkDeBochtUitscheur,ZalIkKeihardLachen

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 21:02

identiek misschien wel. maar nog steeds uniek Knipoog

Amor Vincit Omnia

SuperSnel

Berichten: 508
Geregistreerd: 08-05-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 21:05

SuperPepeijn schreef:
identiek misschien wel. maar nog steeds uniek Knipoog


Hoe ver gaan we dan met de uniekheid Verward 2x, 10x, 100x, 1000x het zelfde? Lekker uniek ben je dan zeg Clown . Stel je voor 1000x SP Verward Zijn ze dan echt uniek?

Tegen de tijd op,langs de file,mijn moeder,mijn werk,ik word overal opgehouden.Op de bank buiten adem,oog van de storm.Zonder aan te raken,vallen boeken uit de kast,mijn sleutels net op tijd,DwarsDoorDeVoordeur.WanneerIkDeBochtUitscheur,ZalIkKeihardLachen

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 21:10

als we de perfecte wereld willen maken, moeten we er nog wel meer dan 1000 hebben hoor Tong uitsteken

elk leven moet gerespecteerd worden, welke genetische codes ze ook dragen.

Amor Vincit Omnia

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 21:19

Klonen van weefsels is niet echt realistisch. Dan moet je eerder denken aan stamcellen. Een soort universele cellen die iedere mens heeft en die in principe uit kunnen groeien tot ieder onderdeel van je lichaam. De medische wetenschap is alleen nog niet in staat om dat te sturen, maar daar wordt aan gewerkt. Dan zou je in theorie dus wel alleen een hart kunnen laten groeien zonder dat daar een compleet lichaam voor nodig is. Maar dat is nog theorie he....

Verder wacht ik het artikel hierover in Nature of Science ofzo maar af, ben wel benieuwd.

Klonen heeft trouwens ook het nadeel van versnelde veroudering, iets met telomeren, zal ik jullie niet mee vervelen, denk aan schaap Dolly, die werd ook sneller oud dan gebruikelijk. Bonfire II zal dus wel veel eerder met pensioen moeten!

Nulla tenaci invia est via

SuperSnel

Berichten: 508
Geregistreerd: 08-05-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 21:25

OH Verward dus als de genetische codes identiek zijn ben je toch uniek Verward Je wordt dan uniek omdat je andere kleding draagt misschien Haha! COOL Tong uitsteken

Tegen de tijd op,langs de file,mijn moeder,mijn werk,ik word overal opgehouden.Op de bank buiten adem,oog van de storm.Zonder aan te raken,vallen boeken uit de kast,mijn sleutels net op tijd,DwarsDoorDeVoordeur.WanneerIkDeBochtUitscheur,ZalIkKeihardLachen

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 21:30

Margreet schreef:
Dan zou je in theorie dus wel alleen een hart kunnen laten groeien zonder dat daar een compleet lichaam voor nodig is. Maar dat is nog theorie he....
precies. electriciteit was eerst ook theoretisch en dat de wereld rond is ook. ik ben erg benieuwd wat kloontechniek gaat brengen maar mijn vermoeden is dat de (medische) wetenschap een ongekende impuls zal krijgen.

Amor Vincit Omnia

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 21:35

Dat is dus eigenlijk geen klonen SP. Je brengt geen genetisch materiaal in in een lege eicel, maar je prutst zo'n stamcel uit je lijf en die groeit uit. Om het maar even simpel te zeggen Haha!

Nulla tenaci invia est via

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 21:40

als een orgaan kunstmatig groeit uit een cel van dat orgaan, heet dat dan geen kloon? maar hoe dan ook is het een techniek die zijn oorsprong heeft bij onderzoek naar kloontechniek.

Amor Vincit Omnia


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Blue_flower, fleurtjeuh, nick_en_ik, SunnyHorse, TamaraFloor, Vagabondo, Vickym98, Whizz, xRaisin, Zinzi_jewel en 90 bezoekers