Heb ik dan eindelijk dat paardentaaltje goed begrepen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tivara

Heb ik dan eindelijk dat paardentaaltje goed begrepen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 11:57

Tivara stond op een stal waar ze een paar uur per dag naar buiten ging. Als ze op stal stond, sloeg ze tegen de wand, dus hebben we er rubberen matten voor gehangen. Het wedstrijdseizoen zat erop, dus haar achter ijzers konden er wel af. Rechts achter ging dat alleen helemaal niet goed :n Ze sleet/sloeg haar hoef er gewoon af, dus bleef er maar een zielig hoefje over. Toch de ijzers er maar weer op laten zetten. Het slaan werd erger en erger, naast de mat mikken was ze een ster in geworden, en ook de deur begon een uitdaging te worden. Ik heb veel op bokt en internet rond gekeken wat ik aan het slaan kon doen, en kwam eindelijk tot de conclusie dat Tivara meer naar buiten moest. Met wat problemen toch een andere stal gevonden waar Tivara meer naar buiten kon, door omstandigheden weer naar een andere stal moeten verhuizen. Het slaan bleef ze echter doen, zo erg dat de gaten in de muur zaten, en het beton ervan af sprong. Dus moest Tivara daar weg, wat ik helemaal kan begrijpen :j

Maarja, wat moest ik toen? Er was een plekje vrij op een wei met schuilstal, erg veel tijd om na te denken had ik niet, dus besloten dat Tivara daarheen zou gaan. Dinsdagochtend lopend naar haar nieuwe plekkie gegaan. Haar ijzers moesten er ook nog onderuit, en (helaas, stomme ik) had ze al erg lang niet meer op blote voeten gelopen, dus was het allemaal erg gevoelig.
Die nacht heb ik bijna niet geslapen, die kou, arm paard! Haar hoeven deden de volgende dag nog steeds zeer, dus ze liep erg beroerd. Dat maakt het ook allemaal niet makkelijker. Inmiddels hebben we regen, hagel, sneeuw en kou gehad, en heb ik slaapgebrek. Gisteravond heb ik mezelf toch maar eens goed toegesproken ( :+ ) dat ik me niet zo moest aanstellen, en vooral geen mens van mijn paard moet maken. Vanmorgen ging het rolluik omhoog, SNEEUW! Hup, het brok in mijn keel was weer terug. Toch mezelf ingepakt en naar Tivara gegaan. Die stond heerlijk met een vriendje uit een bak hooi te eten. Ik heb haar dekens even af gehad, en ze was eigenlijk niet erg afgevallen (doet ze snel), ze had een flinke vacht extra gemaakt, en zag er eigenlijk best wel goed uit. Daarna heerlijk met haar staan kriebelen waar ze duidelijk erg van genoten heeft. Dekens weer op, en mevrouw was het zat, waggelde rustig (nog wel met wat moeite) weg om naar een andere bak hooi te gaan, en mij achter te laten.

Ik heb mezelf dus weer ingepakt, en ben met mijn fietsje (hij wil wel graag op stal, stuk makkelijker ;) ) aan de hand ploeterend door de sneeuw naar huis gegaan. En 'betrapte' mezelf op een heerlijk voldaan gevoel, en een dikke glimlach.

Hopelijk heb ik nu dan eindeijk goed begrepen wat mijn paard me al die tijd duidelijk probeerde te maken, en voelt ze zich een stuk beter/fijner. Hoe we het straks met rijden/wedstrijden e.d. gaan doen zien we dan wel weer (alleen boscrossen is tenslotte ook leuk).

Afbeelding

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 12:00

Ik denk dat je dat heel goed gezien hebt!
Je paard ziet er gelukkig uit op deze foto!

Wat fijn dat je het zelf ook doorkreeg! super dat je er dan zo op reageert.
En zeg nou zelf; jij woont toch ook lekkerder als je een heel huis hebt, en niet alleen een klein hokje ?

Bravo! ;)
Laatst bijgewerkt door kehdra op 30-01-10 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 12:00

Wat goed dat je zo goed luistert naar wat jouw paard nodig heeft! Echt super. En wat fijn om haar dan zo tevreden te zien staan. Wedstrijden rijden kan toch ook prima met een weidepaard? Succes!

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 12:01

Kiki wat leuk dat Tivara het zo te zien nu wél naar haar zin heeft. :) Zo te lezen heb je de goeie keuze gemaakt. Super toch? En nu jezelf niet meer betrappen op een brok in je keel he! Tivara red zich wel. ;)

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 12:06

Wat een mooi paard heb je en fijn dat ze zich nu zo veel beter voelt.
Wat mij wel opvalt aan de foto is dat de spijlen van de hooibak uitsteken boven het plastic, kijk daar mee uit hoor. Het zou jammer zijn als ze zich daar aan open haalt en dan weer op stal moet om te genezen.

Mar_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 12:09

Ik denk dat je goed naar je paard heb geluisterd.De meeste paarden staan het liefst zo veel mogelijk buiten.En aan je foto te zien hebben ze een goede schuilstal dus veel zorgen hoef je je niet te maken denk ik.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 12:11

Wat goed van je! En die ongerustheid gaat wel weg hoor, ik neem aan dat je ook niet lekker sliep toen je paard constant de muren insloeg :+
Ik ben benieuwd of je ook veranderingen in haar gemoedstoestand zal zien over een tijdje (minder gestressed, vrolijker).
Echt heel veel bewondering dat je dit gedaan hebt voor je paard!

Joscaa

Re: Heb ik dan eindelijk dat paardentaaltje goed begrepen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 12:14

Goed dat je het ingezien hebt, ik snapte opzich wel dat je je aan het begin zorgen maakte hoor, zou ik ook doen denk ik. Haha.
Maar ze staat er inderdaad bij, alsof ze zich prima vermaakt.
Duidelijker heeft ze het je niet kunnen vertellen denk ik, super!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 12:16

dblijham schreef:
Wat een mooi paard heb je en fijn dat ze zich nu zo veel beter voelt.
Wat mij wel opvalt aan de foto is dat de spijlen van de hooibak uitsteken boven het plastic, kijk daar mee uit hoor. Het zou jammer zijn als ze zich daar aan open haalt en dan weer op stal moet om te genezen.

Dat viel mij ook al op...zou dit zelf ook niet zo fijn vinden...

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 12:19

Hartstikke goed zeg! En dat brok slijt echt wel weg naar mate zij zich zo super als nu blijft voelen! Ik zou het wel heeeeel vreemd vinden als dat niet zo zou zijn :)

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 12:21

@Charlie_P; dat kan inderdaad goed, ik moet alleen ook even kijken hoe het met rijden enzo gaat. Want zonder te oefenen ga ik geen wedstrijd rijden :)
@Waves; toen sliep ik heerlijk dacht ik 'oh, wat fijn, mijn paard staat op stal, ze kan net haar kont een keertje keren, en ze slaat zelfs van plezier'. Haha, niet dus ;)
@dblijham; ik zal eens kijken of ik iets kan doen (in overleg met de rest natuurlijk)

Ik had dit topic duidelijk eerder moeten plaatsen, van alle leuke reacties ga ik me meteen ook al weer een stuk beter voelen!

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 12:22

Super dat je naar je paard geluisterd hebt! Heerlijk dat ze nu 24/7 lekker buiten rond kan banjeren met een vriendje!

En ook met een paard dat dag en nacht buiten staat kun je wedstrijden rijden hoor ;) ! Zijn er bij ons op stal zat van die dat doen!

Ik zou wel (net als een paar andere al gezegd hebben) overleggen voor een betere bak waar je het hooi in kunt doen. Zou idd niet fijn zijn als je paardje zich aan die spijlen openhaalt..

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 12:24

Je paard heeft zo niet alleen meer ruimte en kan meer bewegen maar heeft zo te zien ook een heel gezellig maatje erbij gekregen! Genieten!

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 12:24

Ze heeft er zelfs 4 gezellige maatjes bij gekregen :j Eentje vond ik te weinig.

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 12:27

Goed van je :) Veel mensen zien dit soort dingen over het hoofd :j

Wedstrijden kan je ook gewoon rijden als ze 24/7 op het land staat hoor :)

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 20:29

Je hebt zeker de juiste keuze gemaakt! Op de foto straalt ze gewoon. Heel leuk om te zien. En buiten trainen went ook snel genoeg. Ik weet zeker dat ze beter gaat presteren op de wedstrijden. Geniet er lekker van!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 20:32

Goed gedaan!!

Heb je nu helemaal geen bak meer tot je beschikking?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 12:02

Wat goed zeg dat je dit voor je paard hebt gedaan, ze ziet er inderdaad blij uit :) Mijn paard moet je ook niet op stal zetten, 't is geen sloper maar hij maakt dan een stro-/vlascirkel, wordt ongelukkig en is buiten niet meer te hanteren. Hij staat dag en nacht buiten, ik rijd af en toe wedstrijdjes met hem en dat kan hij prima, als je gewoon af en toe start lijkt me dat je paard dat wel aankan? Desnoods scheer je haar en dan een extra dek erop :)

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 14:09

Fijn dat je paard zich nu op zn gemak voeld en beter in zn vel zit.
Het slaan met de achterbenen tegen de stalwand is een sympthoom van iets wat veel dieper ligt, vaak onvrede/stres en als daar niks aan gedaan word kun je matten blijven ophangen wat je wilt maar het probleem blijft.
Een paard heeft niet veel nodig met weidegang, voldoende voer/water, een schuilplek en soortgenoten is hij vaak al gelukkig.
Hopelijk gaat het snel wat beter met zn voetjes en kun je een oplossing vinden voor het rijden.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 18:01

Genieten die foto, heerlijk dat mensen zichzelf opzij kunnen zetten voor het welzijn van hun dieren, top meid!

Charlot_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 19:05

Goed van je dat je niet de symtonen bent gaan aanpakken maar de oorzaak. Het is idd niet altijd makkelijk om de behoeftes van een dier te begrijpen. Maar jou is het zo te zien gelukt! :)

Momo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 19:47

je kan ook kijken of er ergens een stal is met een weiland erachter dat hebben wij wel op de mange dat hebben se speciaal daarvoor gebouwd hun hadden ook dat ze steeds gingen trrappen tegen de muur en ze bokten ook steeds kinderen van hun rug want ze konden hun energie niet kwij.

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 19:51

Super dat je naar je paard hebt geluisterd. Ziet ernaar uit dat ze het prima naar dr zin heeft!

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 02:23

Ze staat er heerlijk tevreden bij! Ze had wel duidelijk een eigen mening haha.