yeeha ik heb een tinker gekocht!!!!!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 20:35

ja ja hier ook nog een latertje, ik had al ergens gelezen dat je d'r gekocht had, maar ook nog gefeliciteerd.

En 2 jaar... tsja, dat is op zich wel lekker maar strookt niet met de plannen die je in je hoofd had natuurlijk.

Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 20:49

missnynke schreef:
tjong,
de tinker is mij als 1-jarige verkocht, blijkt het al een twenter te zijn....
tja een twenter lijtk me duurder dan een enter maar w.s wouden ze me laten denken dat hij dan groter zou worden.....grrrrr
nou ja, kan ik haar volgend jaar al beleren en ze is verder harstikke lief dus ik vind het niet zo erg....


Niet te vroeg beleren hoor! Tinks zijn pas rond de vijf jaar volgroeid... een lichte belasting en een zadeltje kan natuurlijk geen kwaad op driejarige leeftijd... misschien wat sturen aan de lange lijnen.. wat freestylen....

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-03 20:05

zijn tinkers later uitgegroeid dan andere paarden?

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 22:27

Daar zijn de meningen zoals bij vrijwel alle andere rassen over verdeeld .... sommigen roepen ja terwijl anderen beweren dat een tinker vroeger dan andere rassen bereden kan worden. Persoonlijk vind ik een leeftijd plakken op wanneer te rijden verkeerd. Ik vind dat je het paard als individu moet bekijken en op basis daarvan moet oordelen ... (mits voldoende kennis vanzelfsprekend).
In de USA zweren ze bij inrijden op tweejarige leeftijd terwijl je hier vrijwel een "moord" begaat als je "dat" doet .... wie is fout???? Wie zal het zeggen???? USA, hét land bij uitstek van de paarden, of ons Europeanen die erin slagen paarden tot een ongewoon oude leeftijd aktief te houden .... Tja, t'is maar welke keuze prioriteit heeft voor jou persoonlijk of het geduld die je kan opbrengen, en ook nog 's welke kwaliteit paard je onder je zitten hebt
Bovendien moet je ook zien "wat" voor ruiter ermee begint. Een lichte ruiter met ervaring is licht belastend, een zware ruiter die goed kan rijden is wat zwaarder belastend, een slechte ruiter is onder alle omstandigheden een nachtmerrie voor het jonge paard ....
Al bij al vind ik zelf dat je beter wat te lang wacht dan te kort, ben wel voorstander van beleren voor de kar op twee-jarige leeftijd (of 2.5 afhangend van het individu) op een zachte lichte manier om zo de rugspieren te kweken die hij/zij later zo nodig zal hebben om een passagier op de rug te kunnen dragen!

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 10:09

Ten eerste gefeliciteerd met je Tinker!

Verder ga ik helemaal met Sonjabelgium mee, je moet kijken in hoeverre het paard er zelf aan toe is. Sommige paarden zijn als ze 2.5 of 3 zijn al heel wat, terwijl anderen dan nog echt baby zijn.
Op 2 of 2.5 beleren voor de kar ben ik ook een voorstander van, trekken is minder belastend dan dragen voor paard, en toch worden de spieren getraint. Bij komend voordeel is ook dat ze dan al een beetje teugelwijs zijn, en wat meer gewend.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 11:10

Mijn tinker wordt nu pas een 'man' qua lichaam. d.w.z. dat hij nu pas begint uit te zwaren en hij is 5 jaar. het jongensachtige gaat er helemaal af Lachen

Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 13:12

Zo ken ik een fries die lichamelijk er best aan toe was om beleerd te worden, maar mentaal nog niet...

gewoon afgaan op gezond verstand! En zoals sonjabelguim al zei...liever te laat dan te vroeg.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-03 19:39

ok

Thirza

Berichten: 9261
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 20:51

Samsam schreef:
een zweetvos.... laat ik toch altijd gedacht hebben dat tinkers bont zijn!


die van mij is dus ook niet bont

maar leuk dat je een tink heb gekocht!