Kan GRATIS aan een fries komen, maar.....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 18:48

Bij ons op stal is iemand die heeft een paard gekocht omdat hij het zielig vond voor de eigenaar omdat zij hem weg moest doen. Hij kan helemaal niets. Maar met de fijne begeleiding die hij bij ons op stal krijgt is hij nu al zover dat hij even naar buiten kan. Als jij denkt dat je de kosten en tijd kunt opbrengen voor het paard (want het leven gaat om je paard draaien) zou ik dit kansje niet laten lopen. Maar denk wel goed na. Succes.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 18:58

antje schreef:
Ja ik weet het en het is ook zo, ik heb geen ervaring. Maar wat niet is kan toch komen. Het punt is dat ik me ook wel verplicht voel, omdat ik die mensen altijd heb geholpen en ze me daardoor vertrouwen. Ik liet hun hond de laatste tijd uit want vooral zij is heel slecht ter been. Hij zegt nooit zoveel maar het paard mag alleen naar mij omdat ze zeker weten dat ik er goed voor ben. Voor hem is dat paard alles maar ze moeten nu kleiner gaan wonen dus hij kan haar niet houden.


Denk dat het meer is omdat het een luchtzuigende fries is, en die raken ze aan de straatstenen niet kwijt, wil je niet teleurstellen hoor. Maar juist omdat je amper tot geen ervaring hebt raad ik je af om de zorg van dit paard op je te nemen.
Luchtzuigers zijn een geval appart, hebben grotere kans op koliek en brengen dus indien dit gebeurt meer kosten met zich mee (en dan praat ik niet over een paar tientjes maar over duizenden euro's) Wat is er erger dan een paard geen behandeling kunnen geven van de veearts omdat je geen geld hebt. Veel staleigenaren willen geen luchtzuiger op stal, probleem 2.
Bij het in eigendom hebben van een paard komt idd zoals gezegd veel meer kijken dan alleen rijden. Onderschat ook de kosten niet, zeker niet als ze ziek worden.

Snap heel goed dat je die mensen verder wilt helpen, maar ze zadelen jou wel op met hun probleem, als ze je nou nog financiele steun zouden bieden...... maar ze stellen alleen maar eisen waar jij amper aan kunt voldoen, en dat vindt ik een beetje ver gaan, aangezien je al goede oplossingen hebt aangedragen voor ze.

Als je het doet/voor elkaar krijgt wens ik je alle succes en zal je alle steun geven (op financiele na) die je nodig hebt, maar echt, al klinkt het als een Penny-droom..... denk er nog 100x over na, je weet niet waar je aan begint.
Ik wil je by the weg niet mn mening opdringen maar wel inzicht geven en proberen een nugtere blik te werpen.

Succes!
Viv

Lon
Berichten: 886
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 18:59

Eigenlijk denk ik dat je het beter niet kunt doen, tenzij je goede en vaak beschikbare begeleiding kunt vinden. Tuurlijk maak je fouten als je dingen leert, maar als je ook nog min of meer alleen aanklooit wordt het dier er de dupe van, en dat kan nooit je bedoeling zijn.
Als je de begeleiding niet kunt regelen, doe je er in mijn ogen beter aan die meneer iemand te helpen vinden die goed voor zijn dier kan zorgen.

elsje82
Berichten: 10
Geregistreerd: 26-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 19:06

min of meer aanklooien is natuurlijk onzin. Het zal allemaal best moeizaam gaan in het begin, maar door te lezen en te vragen kom je al een heel eind. En ik geloof toch dat antje ook al duidelijk heeft gezegd dat die meneer helemaal niet iemand anders WIL zoeken!!
En VIPPIE, eerst iets afzeiken en dan zeggen dat je je mening niet op wil dringen vind ik geen stijl, en helemaal niet bij een onzekere nieuwkomer.

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 19:09

antje schreef:
Ja maar wat moet ik dan? Ik zou me zo schuldig voelen naar die mensen toe. Zie ze toch een beetje als mijn familie. Is er dan niemand in de buurt bij mij die kan helpen? Dat beestje moet toch een huis hebben en ik heb eindelijk mijn ouders zover. Al die moeite voor niets....en wat komt er dan van Famke terecht?


'Bijna familie' of niet, het kan nooit zo zijn dat jij de verantwoording voor HUN paard draagt en je er DUS schuldig om zou moeten voelen...

Mijn eerste 'asielpaard' werd me ook zo aangedragen: 'anders gaat ie naar de manege (paard was vrijwel altijd licht kreupel, dus dan kun je je wel voorstellen wat z'n toekomst is?).
Of naar de slacht, maar dan mag mijn vrouw dat niet weten'.
Natuurlijk heb ik het paard niet laten barsten.
Maar het baasje de emotionele chantage ook nooit echt vergeven...

Rijden kon ik wel, maar van ECHTE verzorging (da's heel wat meer dan een beetje poetsen en hoevenkrabben) had ik hoegenaamd geen kaas gegeten.
Met veel (gevraagde) hulp van andere paardenmensen op stal en daarbuiten + stapels literatuur doorploegen, leerde ik rap bij, maar vind nu nog altijd dat paard die eerste tijd soms onnodig heeft moeten lijden doordat ik het wiel eerst moest uitvinden...

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 19:15

Ik wil niemand ontmoedigen, MAAR
(dus toch, sorry)
ik ken luchtzuigers die het in de wei (ook 24/7) net zo hard doen als op stal en dit kunnen ZONDER zich ergens op te hoeven vastzetten.
En die werden dan ook nog dagelijks bereden.
1 van die paarden zie ik nog regelmatig en is inmiddels - mèt uitstekende ribben - 20+ !
Laatst bijgewerkt door Botervlieg op 26-05-03 19:30, in het totaal 2 keer bewerkt

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 19:27

elsje82 schreef:
En ik geloof toch dat antje ook al duidelijk heeft gezegd dat die meneer helemaal niet iemand anders WIL zoeken!!


Verward Vraag ik u af of het fair is dat de eigenaar iemand ZO zwaar (met zijn eigen verantwoording) mag belasten? Verward

Wel heb ik het vermoeden dat hij niet meer wil dan dat z'n paard een vervolgplek krijgt en daarbij niet eens benut hoeft te worden, maar dat een liefhebbend/trouw mens op hem past (en de deskundige verzorging aan een ander overlaat?).
Als dit zo is en het gaat er alleen maar om dat die mensen kleiner moeten gaan wonen omdat ze een grotere behuizing niet meer kunnen bijhouden, dan zou die man nog in de onderhoudskosten kunnen bijdragen.
Kan ik helemaal mis hebben, maar je zou dit op z'n minst mogen kunnen vragen?

antje
Berichten: 26
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: aadorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-03 19:37

oke, ik zal voor de duidelijkheid nog toevoegen dat ik financieel niets van hem hoef te verwachten. Naast dat ze kleiner moeten wonen omdat ze oud worden en zij slecht ter been is, is het ook nog zo dat zijn (financiele) buffer zo goed als opgebruikt is. Hij heeft iets gedaan met beleggingen en is daarmee vreselijk de boot in gegaan. Maar ook daarover praten gaat moeizaam en ik vind het ook nogal respectloos om hem erover uit te horen. Is hier verdorie (sorry) nou niemand in mijn buurt op dit forum die kan helpen, of kent iemand iemand uit mijn buurt die kan helpen? De moed zakt me een beetje in de schoenen, ben er al een paar dagen over aan het malen en mijn ouders beginnen ook wat geirriteerd te raken. Volgens hen kan ik nergens anders aan denken en ik kan ze geen ongelijk geven eigenlijk.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 20:00

Ik zou je best op weg willen helpen maar helaas wonen we niet naast elkaar.

Er zijn al een heleboel tips voor je geweest, zoals het bezoeken van een pensionstal/manege.
Ga eens naar de bibliotheek en haal een boek over de verzorging van paarden, maak je niet druk om het rijden dat komt vanzelf wel. het is belangrijker dat je het paard een goede verzorging kunt geven.

Is er niet een agrarische school in de buurt die avond cursussen geeft in het houden van paarden.(cursus paardenhouderij)
Dan is dat een goede manier om kennis te krijgen over de algemene verzorging en een kennis van ziektes.

Kan die fries niet nog een maandje bij de eigenaar blijven zodat jij de tijd hebt om kennis op te doen en een stal te zoeken.
Misschien is het ook verstandig voor de overname het dier door een DA te laten controleren en het met hem eens te hebben over het luchtzuigen en de risico''s daarvan.

antje
Berichten: 26
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: aadorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-03 20:08

Ik heb inmiddels wat rond gevraagd en weet nu dat stalling (volpension, dat is toch met alles erop en eraan?) en daarbij de wei, tussen de 300 en 400 euro kost. Dat kan ik dus wel shaken. De helft komt eerst. Ben me rot geschrokken van die prijzen en heb voor het gemak mijn ouders nog maar niets verteld. Heb ook de eigenaar gebeld, kreeg zijn vrouw en ik kan hem waarschijnlijk morgen pas bereiken...

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 20:18

PER MAAND? in Almelo?
Als ze dat vragen in hartje Amsterdam zijn ze al niet goed bij hun snotje... Zoveel kost een paard in totaal met alles erop en eraan, komtie niets tekort per maand misschien. Maar dan heeft hij gouden hoefbeslag! Ga je 'm bij Anky van Grunsven stallen dan?
Als dit serieus is, dan eet ik mijn schoen op! (en dat trek ik gelijk weer terug, hou niet zo van schoenen Tong uitsteken)

antje
Berichten: 26
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: aadorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-03 20:41

Wat bedoel je nou, dat ik niet serieus genomen ben? Ik neem aan dat die mensen niet zomaar wat roepen, althans dat hoop ik toch zeker. Maar ja, ze zullen wel gemerkt hebben dat ik er niet zoveel van weet, denk je dat ze daarom een hogere prijs genoemd hebben?
Trouwens, dat wist ik niet, dat Anky van Grunsven in Almelo woont. dat is toch die bekende ruiter?
Laatst bijgewerkt door antje op 26-05-03 20:44, in het totaal 1 keer bewerkt

antje
Berichten: 26
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: aadorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-03 20:43

en wat is dan wel normaal, zolangzamerhand zie ik door de bomen het bos niet meer. er was hierboven ook al iemand die me wees op diverse onderwerpen op financieel gebied, maar daar werd ik ook niet echt wijs uit, want dat loopt ook enorm uit elkaar...

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 20:54

Als je €300 a €400 bedoeld voor alleen stallingskosten dan word je zeker weten opgelicht!

Stalkosten verieren van €100 tot zo'n €275 per maand maar bij die laatste krijg je echt een koninklijke behandeling!

Stap anders op je fiets en rij eens in de richting van wat boerderijen. Zodra je het eerste paard signaleerd gewoon aanbellen!
Vragen of ze pensionstalling hebben, en zo niet of ze weten waar je terecht kan voor een leuke prijs. De mensen die bij jou in de buurt al paarden hebben weten waarschijnlijk wel alle adresjes bij jou in de buurt.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 20:57

Djiez, 300-400 euro voor stalling omgeving Almelo? Ik kom zelf oorspronkelijk uit die buurt, paard staat er nog steeds en ik ken geen stal waar het stalgeld boven de 250 per maand zit (all in). Meesten zitten rond de 200, iets eronder of iets erboven. Dus dat valt nog weer mee.

Maar ik ben het met de meesten in dit topic eens: bezint eer ge begint.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 20:58

[VMR] marktonderzoek mbt stallingsgeld dit gaat dan wel over NH en dat is een dure regio.
Er zijn trouwens wel stallen die veel geld vragen voor stalling, maar dat zijn idd de Anky's die ook nog eens je paard trainen naar héél hoog niveau.

Marsu

Berichten: 2112
Geregistreerd: 11-03-03
Woonplaats: ZUIDLAND

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 21:03

Ik kan me voorstellen dat het je allemaal wat boven het hoofd groeit. Het is ook nogal een beslissing zo'n paard. Als je het doet is het toch iets waar je waarschijnlijk wel vijftien jaar of meer aan vast zit. (Hij was 8 toch.)
Ik vind ook dat die mensen nogal een flinke eis aan je stellen. Met dat hij dicht bij huis moet staan, en dat je het dan zelf moet betalen. Maar daar heb ik niets over te zeggen. Als die mensen dat zo willen, nou dan moet dat maar.
Nu vroeg ik mij af: is er in Almelo of in de omliggende steden/dorpen geen manege.
Als die er is dan zou je kunnen proberen een regeling te treffen dat je het paard daar stalt, maar dat hij bijvoorbeeld enkele dagen van de week in de lessen meeloopt om zijn stalling te betalen. Dan, is het wat goedkoper, en kan jij ook rustig kijken hoe het bevalt en lessen nemen.
een andere optie is ook weer die manege of anders een goede pensionstal, waar je begeleiding kan krijgen. Maar dan een bijrijder vinden die ook mee wil betalen in de kosten, of jou uitleg wil geven over de verzorging.

Wat je ook beslist. Veel succes Haha!

antje
Berichten: 26
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: aadorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-03 21:04

Heb er nu een gevonden waar ik voor 50 euro per maand een paard in de wei kan zetten. Misschien is dat wat, klinkt al beter, maar dan heb ik weer geen stal Boos!

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 21:10

Als ik je advies mag geven zou ik je niet aanraden je paard nu al op alleen een wei te zetten. Omdat je zelf nog onervaren bent en er nog "in" moet komen is dat denk ik even teveel van het goede in 1 keer. Als je paard op de wei staat zal je zelf voer moeten kopen. Net als een voerbak e.d kijk voor de zomer gaat het nog wel... eventueel als er nog een paard staat en die persoon wil je wel adviseren dan is het misschien wat.

Maar ik denk toch dat een pensionstal voorlopig beter zal zijn. Meer hulp, veel mensen aanwezig met allemaal wel tips, en je kan lessen. Je vind waarschijnlijk ook makkelijker een bijrijdster.

antje
Berichten: 26
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: aadorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-03 21:15

Hallo Marsu,
dat vind ik een geweldig idee zeg! Op een manege proberen te plaatsen. Dan heeft ze ook gelijk wat te doen. Er zitten er hier wel wat in de buurt heb ik in de gouden gids gezien en ik ga ze morgen meteen bellen (moet wel eerst met de eigenaar overleggen, vrees ik want dan moet die manege wel weer heel dicht bij zijn) Maar je hebt me in ieder geval weer wat hoop gegeven. Misschien dat ik dan ook een beetje een schikking in de kosten kan treffen.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 21:20

Maar als ik het goed begrijp krijg jij dat paard. Dan mag je toch neem ik aan ook zelf bepalen waar die komt te staan?
En die mensen gaan kleiner wonen zeg je, en jij bent net verhuisd.
Is dat allemaal nog erg dicht bij elkaar dan?
Anders maakt het voor de oude eigenaren natuurlijk niet zoveel uit waar het paard staat, als er maar goed voor gezorgd wordt.

Lycke

Berichten: 4
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 22:20

Hoi Antje,
Ik lees net je verhaal en de reakties daar op. Ik heb me net geregistreerd op dit forum, eigenlijk om een verzorger te zoeken voor twee friezen en een aantal pony's van een vriendin van me. Nu kwam ik jouw verhaal tegen en misschien heb ik wel een oplossing voor je. Ik moet er bij zeggen dat ik nog niet met mijn vriendin heb overlegd (dat kan morgen pas), maar ik denk dat als zij jouw verhaal leest, ze er net zo over denkt als ik. Namenlijk dat jouw paard (in ieder geval tijdelijk) bij haar geplaatst kan worden. Zij heeft o.a. twee tweejarige friezen. Het zijn wel hengsten, maar ze kunnen wel gescheiden gehouden worden. Bovendien zijn deze twee voor de zomermaanden naar een hengstenwei in Friesland, dus voorlopig al helemaal geen probleem. Ze woont in Wierden, dus dicht bij jou. Ze heeft erg veel verstand van paarden in het algemeen en van friezen. Ook heeft ze vroeger les gegeven en als dit plan uitgevoerd kan worden zal ze je ook op het gebied van verzorging en alles wat er verder bij komt kijken verder willen helpen. Ik ken haar goed genoeg om te zeggen dat ik er voor 99% van overtuigd ben dat ze hieraan mee wil werken. Ik loop daar zelf al sinds 1995 en kom daar bijna dagelijks over de vloer. Laat me maar even weten of dit mogelijkerwijs een oplossing voor jou kan zijn, dan gooi ik het morgen in de groep. Wat de kosten betreft.....ik ga er niet over, maar ik vermoed dat je in dit geval alleen de werkelijke kosten hoeft te betalen. Ze heeft eerder een paard opgevangen en toen was ze ook zeer schappelijk. Voor meer gegevens, stuur me een persoonlijk bericht, of mail me (zie mijn profiel).
Groetjes Lycke

Josephine

Berichten: 249
Geregistreerd: 10-10-02
Woonplaats: Brabantse Boerenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 22:33

Esme_27 schreef:
Stalkosten verieren van €100 tot zo'n €275 per maand maar bij die laatste krijg je echt een koninklijke behandeling!


Moet toch maar eens met de staleigenaar gaan praten denk ik Knipoog

Nou Antje, het ziet ernaar uit dat Lycke een oplossing voor je heeft gevonden. Gelukkig maar. Wat rijden betreft moet je je geen zorgen maken, komt allemaal vanzelf wel. Bedenk je je nog wel dat er behalve veel kosten ook superveel tijd in gaat zitten....? Een paard hebben is geen hobby, maar een manier van leven
(en dat willen mijn vriendinnen nog steeds niet begrijpen....zucht)

De opmerking van jou Elsje82 doet toch een beetje zeer...
Ik zit hier nu voor het eerst, maar weet direct weer waarom ik nooit op een forum kwam, al die mensen die hun mening opdringen enzo
Bokkers willen meestal nooit hun mening opdringen, maar zeggen waar ze voor staan (en dat is het welzijn van het paard in kwestie). In dit topic zie ik alleen maar mensen die het beste met Famke en Antje voor hebben en haar evt. willen behoeden voor een grote fout die ongetwijfeld meer zielen zal raken (oudere eigenaren, ouders, Antje en paard in kwestie) dan alleen het paardje. Wees alsjeblieft voorzichtig met dit soort uitspraken, dit kan mensen hard raken.(ben zelf ook niet Susan Subtiel).

gr. Joos

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 22:45

We kunnen je nu wel adviseren om het wel of niet te doen, maar wij kunnen niet voor jouw beslissen of de stap die je maakt als je het paard wel zou nemen, niet de eerste stap is voor een levenlange ongeneeslijke ziekte die "paarden" heet. De ervaring zal je dat moeten leren. Misschien zeg je nu dat je het wel kunt opbrengen, en valt het in de praktijk zwaar tegen. Of je zegt bij jezelf: waarom heb ik dat niet eerder gedaan?
Wij kunnen niet in je portemonnee kijken, en wij kunnen niet je situatie thuis inschatten. Bedenk wel dat je met een paard minstens 2,5 uur per dag kwijt bent als je hem of haar dagelijks berijdt. Dus naast de kosten, die het met zich meebrengt: is het je dat waard?

Voor de rest zie ik die 300 tot 400 Euro helemaal niet overdreven in. Als het alleen voor stalling is, dan wel. Maar bedenk dat je alle onkosten bij elkaar moet optellen (verzekering, smid, Dierenarts, reparaties aan harnachement, je lessen) en dan kom je wel aan dat bedrag.

Ik sluit me bij degenen aan dat je het paard eerst op een manege neerzet, waar je begeleiding hebt. Als is het maar met zo simpele dingen als hoeven uitkrabben en basisverzorging. Voeren is ook nog een verhaal apart...En als je een tijdje mee hebt gelopen, kun je hem daarna goedkoper stallen...

Veel wijsheid met je beslissing. Je moet doen wat je zelf wilt, en je niet door de eigenaren laten dwingen...

smiley

Berichten: 2795
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 23:06

Misschien een idee om een wat op advertentie site's te kijken wat ze voor stalling ze aanbieden bij jou in de buurt. (b.v. www.marktplaats.nl)

Succes met je besluit! Lachen