Net de DB gebeld

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

lonnie

Net de DB gebeld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 11:47

Toch even hier melden,

Ik heb net de Dierenbescherming ingeschakeld voor het volgende:

In juni kwam er een vriendin van een vriendin bij ons op de wei staan. Ze wilde verhuizen naar een manege waar ik en mijn vriendin ook staan, maar daar was nog geen stal vrij. Vanafg het moment dat ze bij ons op de wei kwam, is ze amper langsgeweest en betaalde ze heel moeilijk. Het ging om slechts 40 euro in de maand.

Half september werd het paard ziek, leek koliek. Dus paard meegenomen naar de manege om dr daar een dag op stal te laten staan, ze mocht namelijk niks eten. Inmiddels was de eigenaresse erbij.

Omdat er per 1 oktober een stal vrij kwam op de manege (van mij, want ik ben verhuisd van stal) kon het paard daar blijven staan. Eigenaresse blij, en ik stiekem ook, want dan was ik af van het wanbetalen en zorgen maken om dat paard.

Maar nu het probleem: vanaf het moment dat het paard op de manege staat, is de eigenaresse nog maar een weekje geweest. Ze is daar nu dus al 3 maanden niet meer verschenen, en heeft ook niet betaald. De manege is op basis van halfpension. Je betaalt je stalling, maar je moet zelf hooi, stro, brok kopen en zelf voeren en mesten.
De eerste weken heeft mijn vriendin dat op zich genomen, zij was immers bevriend met dat meisje. Maar ook hier liepen de schulden op. Hooi en stro werd wel gekocht voor het paard, maar geld is er nooit gekomen. Het ergste is nog, dat mijn vriendin daarom nu dus is opgehouden met het verzorgen van het paard. Het paard staat nu al zo'n 2 maanden op zand uit de bak, dat niet eens elke dag gemest wordt. Voer krijgt ze zo hier en daar een handje van wie wat kwijt kan, hetzelfde voor hooi. Ze krijgt dus amper ruwvoer. Ook staat ze dus al 3 maanden op stal. Een stal van 2 bij 2,5. Af en toe laat iemand haar even 5 minuutjes los. Met deze kou zijn de leidingen afgesloten en vriest het flink, want we hebben buitenstallen. Als het paard geluk heeft, geeft iemand haar af en toe drinken. Ook de stal is nu dus ijskoud, zonder een lekkere laag stro, maar op het natte zand.

Op allerlei manieren hebben we al contact proberen op te namen met de eigenaresse, maar ze reageert niet. Haar mobiel is afgesloten, haar gewone telefoon neemt ze niet op. Als je langsgaat doet ze de deur niet open.
Ik wil het paard graag van haar kopen, maar ja, als ze niet reageert wordt dat ook lastig.

Daarom was vandaag de maat vol, en heb ik toch maar de DB gebeld. Ze namen mijn melding erg serieus, en gaan binnen 5 werkdagen kijken. Ik ben benieuwd wat er dan gebeurt.

Ik heb de manege eigenaar ingelicht van mijn melding, en die leek niet zo blij. Waarschijnlijk wilde hij gewoon afwachten totdat de eigenaresse zoveel schuld bij hem heeft, dat hij het paard kan opeisen. Echt walgelijk. Ik vind dat hij allang in had moeten grijpen als een paard er zo bij staat op zijn stal. Hij is te beroerd om het beest hooi of stro te geven of af en toe los te laten, maar zal wel als eerste klaar staan als het paard naar een ander gaat.

Ik hoop in ieder geval dat er snel iets aan gedaan wordt. Ik ben in staat om het paard daar vandaag nog weg te halen, maar daar heb je zo weinig aan zonder toestemming
Laatst bijgewerkt door lonnie op 07-01-10 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

denice

Re: Net de DB gebeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:49

Jeetje, wat een vervelend verhaal!

Ik denk dat je hier goed aan hebt gedaan, hoop dat de DB ook daadwerkelijk actie onderneemt. Maar 5 werkdagen, dat kan nog wel even duren dus!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:51

Ik vind dat je goed hebt gehandeld door de DB te bellen.
Dit kan zo niet langer met dat paardje.
Het verhaal komt me bekend voor,ik had ook zo'n persoon in stalling op mijn weiland,precies hetzelfde.Ze is nu gelukkig weg.
Ik hoop dat de DB er wat aan kan doen.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 11:51

ja, ik hoop ook echt dat ze actie gaan ondernemen. Ik ben heel beneiuwd wat er gaat gebeuren. Ik hoop niet dat de manege eigenaar het recht krijgt om dat beest te houden, want die is in staat om dat beest (die ook al 6 maanden kreupel staat) meteen de lessen in te gooien. De manier waarop hun omgaanmet de manegepaarden is echt schandalig. Ik heb erbij vermeld dat ik het beest eventueel wil kopen/ opvangen. We hebben al vaker paarden van de db opgevangen, dus ik hoop dat ik een kans heb!

Finstar1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:53

Hopelijk doe je hier goed aan!
Dit kan natuurlijk echt niet.
Goed om te horen dat DB je serieus nam :)

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 11:53

@ gohya: Ik was eerst ook blij dat ze weg was, maar nu baal ik ervan dat ze weg is. Bij ons had het beest in ieder geval lekker buiten kunnen lopen en voldoende eten gehad. Dan hadden wij haar uiteindelijk zelf kunnen opeisen. Nu staat ze te verotten in een veel te kleine stal

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:54

Ik ben bang dat de schuldeiser de 1 ste keus heeft om het paard te kopen/overnemen.Maar aan de andere kant,ze kennen jou en weten dat je dus vaker hebt opgevangen van de DB.
Zal moeilijk worden allemaal,hoe het ook gaat aflopen,als het paard het maar beter gaat krijgen.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 11:56

inderdaad en daarom heb ik ook gebeld, aangezien de eigenaresse geen enkel gehoor geeft om het probleem op een andere manier op te lossen en het paard daar ondertussen maar hulpeloos staat

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:56

Jeetje.. wat een verhaal!
Ik zou het niet aan kunnen zien hoor.. Terwijl de andere paarden er goed verzorgd bij staan
dit paard amper een ongrond, beweging en voedsel heeft..
Hopen dat de dierenbescherming echt actie kunnen en zullen ondernemen.

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:58

Ben benieuwd wat hier uit komt....

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:59

Maar in pricipe ben jij ook schuldeiser,want jij hebt ook voer enzo betaald voor het paard toen het nog bij jou stond.
En de DB zal heus wel weten dat het paard bij jou beter af zal zijn dan bij een manege.
Ik hoop echt dat jij het paard kan overnemen,áls ze uberhaupt ingrijpen.Want zolang het paard niet verwaarloosd eruit ziet mogen ze nix doen.Is het paard mager en ziek dan mogen ze wel ingrijpen.Moelijk allemaal,je staat machteloos toe te kijken in dit geval.

Charlie_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:00

Heeft de manege eigenaar geen moeite met het niet betalen van stalgeld dan? Na 3 maanden niet betalen zou je toch aktie ondernemen? En stel het eea op papier, aangetekend . Als het paard dan door de DB in beslaggenomen word kan ze later niet zeggen dat er niemand haar wou helpen...Je hebt er goed aan gedaan om te bellen hoor!

Hoop dat het zo snel mogelijk opgelost word, dit is geen doen zo.

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:03

Pff dat klinkt niet fijn voor het paardje! Goed dat je de DB hebt gebeld en hopelijk komen ze zo snel mogelijk kijken!

Hopelijk kan ze naar jou toe, aangezien de DB jou dus al wel kent als iemand die paarden opvangt :)

Ben benieuwd hoe het afloopt!

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 12:03

de stalling op de manege is 95 euro in de maand, voor een kale stal, maakt het schuldtotaal op nog geen 300 euro en dat vindt de manegehouder blijkbaar de moeite niet. Dit soort praktijken gebeurt wel vaker op die manege, juist omdat mensen zelf verantwoordelijk zijn voor hun paard en hij alleen maar geld hoeft te ontvangen voor een kale stal. het zal hem worst zijn wat mensen met hun paard doen. En dat is nou juist zo walgelijk. Waarom begin je dan een manege als je absoluut niet begaan bent met het lot van die dieren

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:04

Dat snap ik idd ook niet.. Je laat het toch niet toe dat op jou manege een paard staat die dus al 3 maanden geen stro in z'n stal heeft liggen en misschien nog erger, nauwelijks te eten krijgt?

Andapanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:04

Erg zeg dat iemand zo zijn paard in de steek laat. Denk dat je er goed aan hebt gedaan inderdaad de DB te bellen. Nu hopen dat er ook echt actie wordt ondernomen.
Lekkere manege eigenaar overigens, dat het hij het paard ook zo laat staan in de stal, zonder iets eraan te doen of te bellen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:05

Sommige manege eigenaren zien alleen de euro tekens in hun ogen,helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:10

Kun je niet even bij haar thuis langs gaan?

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:12

lonnie schreef:
Toch even hier melden,

Ik heb net de Dierenbescherming ingeschakeld voor het volgende:

Ik heb de manege eigenaar ingelicht van mijn melding, en die leek niet zo blij. Waarschijnlijk wilde hij gewoon afwachten totdat de eigenaresse zoveel schuld bij hem heeft, dat hij het paard kan opeisen. Echt walgelijk. Ik vind dat hij allang in had moeten grijpen als een paard er zo bij staat op zijn stal. Hij is te beroerd om het beest hooi of stro te geven of af en toe los te laten, maar zal wel als eerste klaar staan als het paard naar een ander gaat.

Ik hoop in ieder geval dat er snel iets aan gedaan wordt. Ik ben in staat om het paard daar vandaag nog weg te halen, maar daar heb je zo weinig aan zonder toestemming

Begrijpelijk....hij krijgt de db op zijn dak en wordt er verwacht dat hij in eerste instantie voor het dier gaat zorgen. Terwijl hij nog geen cent ontvangen heeft. Er komt dan een melding in het nieuws en dat zal misschien toch ten koste van zijn naam gaan.

Vele stallen hangen een slot aan de stal als de betreffende persoon niet betaald (en terecht). beestje kan er dan alleen nog uit met toestemming en zal minimaal voer krijgen.

Opmerking als: manege eigenaren zien alleen maar euro tekens zijn vrij kort door de bocht. Ben benieuwd of jij het leuk zou vinden als je baas minder geld of niets naar je overmaakt?. vele stallen hebben echt het geld hard nodig om rond te komen. Hobby is het voor de meeste niet meer maar echt inkomsten.

Ben benieuwd of er meer van dit soort gevallen gaan komen hoe hoger de werkloosheid wordt. en of dat dieren dan maar gewoon in een weiland worden gezet.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 12:17

nou een beetje hooi zal heus niet uitmaken en loszetten kost al helemaal niks. Een slot erop gebeurt hier niet, ze wachten hier gewoon net zo lang tot ze het beest op kunnen eisen. Hij had de eigenaresse toch al na 1 maand niet betalen kunnen bellen? Maar nee, hij zit niet eens achter zijn geld aan. Hij wacht gewoon rustig af op weer een goedkoop manegepaard

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:17

citeer.
Opmerking als: manege eigenaren zien alleen maar euro tekens zijn vrij kort door de bocht. Ben benieuwd of jij het leuk zou vinden als je baas minder geld of niets naar je overmaakt?. vele stallen hebben echt het geld hard nodig om rond te komen. Hobby is het voor de meeste niet meer maar echt inkomsten.

Natuurlijk snap ik ook wel dat die man zijn geld hard nodig heeft.Maar dat hij er helemaal nix aan doet,dat bedoel ik dus.
Zo word de schuld alleen maar hoger en heeft hij kans om helemaal nix meer te krijgen.Als er niet betaald word dan maak je er toch werk van?
Ik zou niet kunnen toekijken als een paardje geen eten of drinken meer krijgt omdat de eigenaresse niet komt opdagen.
Zoals ik al zei,heb hetzelfde mee gemaakt maar heb niet staan toe kijken.Heb de pony gewoon eten gegeven en dat kostte mij wel geld,maar toekijken?Nee dat nooit.

Charlie_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:22

Je zou toch denken dat hij dan wel de moeite zou nemen om het paard igg hooi te geven....Zal een leuk manegepaard zijn ja 3 maanden verwaarloosd op stal en dan volle bak lessen draaien. En als ie onhandelbaar blijt te zijn, hup de handel in, zo verdient ie zijn stalgeld terug. Zit ik een beetje in de buurt?
Hoe zien de manegepaarden eruit daar? Of word daar wel goed voor gezorgd?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:31

Eigenlijk had je de manege eigenaar beter wat later kunnen inlichten.. nu heb je kans dat hij komende week de stal helemaal schoon gaan maken en opstrooien en goed gaat voeren, zodat de dierenbescherming niks kan doen..
Ik hoop dat dat niet gebeurt, en t paardje een goed nieuw huis krijgt :)
In ieder geval heel goed van je dat je er iets aan probeert te veranderen, ongelofelijk hoe gevoelloos sommige mensen kunnen zijn

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 12:36

Charlie_206 schreef:
Je zou toch denken dat hij dan wel de moeite zou nemen om het paard igg hooi te geven....Zal een leuk manegepaard zijn ja 3 maanden verwaarloosd op stal en dan volle bak lessen draaien. En als ie onhandelbaar blijt te zijn, hup de handel in, zo verdient ie zijn stalgeld terug. Zit ik een beetje in de buurt?
Hoe zien de manegepaarden eruit daar? Of word daar wel goed voor gezorgd?

nou ik zou daar nooit gaan rijden als manegeklant en ik snap ook niet hoe klanten daar doorheen kunnen kijken. De paarden staan in hele kleine, donkere stallen. Die worden een keer in de week gemest en voor de rest staan ze op stront of beton. ALs ze geluk heben wordt er door de manegeklanten nog eens opgestrooid. Van een paard is de waterbak al jaren kapot, maar niemand die hem elke dag een bak vers water geeft en de bak wordt ook niet gemaakt. De manege eigenaar doet sowiezo niet meer dan voeren, het mesten gebeurt door een pensionklant en het betreffende paard is voor water afhankelijk vor mensen die af een toe een emmertje brengen.
De hoeven zijn veel te lang en er wordt veel te weinig gedaan aan de algehele conditie van de paarden. Ik vind het schandalig, en ik snap ook niet hoe je dit als manegeklant kan accepteren. Het ergste is nog, als er dan iemand heeft gereden, en je vraagt of ze die pony wat water kunnen geven, dan staan ze je raar aan te kijken, te beroerd om een keertje te lopen.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 12:37

overigens heb ik net nog teruggebeld naar de db met de melding dat de eigenaar wel zal gaan zeggen dat hij er goed voor zorgt en dat hij het paard eten geeft. Zodat ze daar vast van op de hoogte zijn