voltige niet te zwaar??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Persevero

voltige niet te zwaar??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 14:15

ik zie nog wel eens topics voorbij komen waarbij mensen vinden dat sommige ruiters te zwaar zijn.
nu zag ik ook een topic van voltige waarbij 2 volwassen dames ik schat ongeveer 60 kilo op een paard zitten dan praat je over 120 kg. en hier had niemand problemen mee..

wat is het verschil dan??

Theeglas

Re: voltige niet te zwaar??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 14:17

Ja dat heb ik mij ook heel vaak afgevraagd. En het plekje vlak achter het zadel is een zwak deel van de rug maar als er meerdere mensen op het paard zijn zie je ze daar ook wel eens gewoon staan. Je hebt zelfs groep waar 3 of 4 mensen op het paard zitten. Lijkt mij echt te zwaar. Hoe zit dat nu precies?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 14:18

Interessant onderwerp.

Ik denk dat het grote verschil is dat voltige 1 keer per week word gedaan, door velal erg lenige meiden die goed met de beweging meegaan.
In tegenstelling tot een zwaarder iemand die dagelijks rijd en evt tegen de beweging in is .

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 14:20

CM_ dat is zeker waar. Maar zeker op hoger niveau en maneges die voltige lessen geven wordt het paard meerdere keren blootgesteld aan het gewicht.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 14:21

Het scheelt denk ik ook wel dat bij voltige het paard alleen rondjes draaft/galoppeerd aan de longe, aan de bijzet weliswaar uiteraard, en verder geen figuren hoeft uit te voeren.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 14:22

En goede voltigeerders gebruiken een druk verdelende pad, dat scheelt ook weer.

Maar vind het zeker een interessant onderwerp.

Op mijn werk voltigeren we ook eens per week met een pony, een E pony denk ik dat het is, goed stevig en rond, korte rug, erg sterk .

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 15:32

mja vraag me af een drukverdelende pad werkt, ook daarover heeft iedereen dezelfde mening hier, als je zadel niet past kun je dat niet oplossen met pads of weet ik wat.. dan zou dat daar ook zo mee moeten zijn, toch?
en als je dan een wat zwaarder gebouwd paard heb denk ik dat die dat beter kunnen hebben. maar das bij voltige ook niet altijd zo, zie hieronder..

en mja je komt op internet verschillende afbeeldingen tegen dat men er met zijn 3en op zit.
Afbeelding

en voor wie dan zecht dat het verdeeld is
Afbeelding

luffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 15:47

Tja, da's inderdaad een interessant onderwerp.......Ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe dat zit. Ik ga denk ik toch mee met wat hestejente zegt. Dan nog even een vraagje....gallopeert het paard altijd linksom??

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 17:36

luffie schreef:
Tja, da's inderdaad een interessant onderwerp.......Ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe dat zit. Ik ga denk ik toch mee met wat hestejente zegt. Dan nog even een vraagje....gallopeert het paard altijd linksom??

mja nou je het zegt. kan geen afbeelding vinden waarbij het rechtsom is..

_pauline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:41

Ik doe zelf ook aan voltige. Dan wel niet officieel en erg veel verstand heb ik er ook niet van. Maar het paard galoppeerd vrijwel altijd linksom. IIG tijdens de opvoering. Dat word op de linkerhand uitgevoerd.

Wel doen wij met oefenen ook rechtsom. Is meteen een stuk moeilijk maar het word wel makkelijker. Vergeet niet, de meeste voltige paarden lopen niet elke dag zo. Worden ook gewoon dressuur of springgericht getraind. Het bestaat dus niet altijd en alleen hier uit.

Ook word er altijd geoefend op een bok. En dan dacht ik eerst vaak in stap en daarna pas in de galop. Aan de echte voltigeurs correct me if i'm wrong. :o

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 18:33

Ik heb genoeg paarden afgevoerd zien worden door blessures van het voltigewerk
en deze paarden werden 1 of hoogstens 2 keer per week hiervoor gebruikt
Ik ben dus helemaal klaar met deze tak van de paardensport

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 18:41

Ik denk niet dat het gewicht een probleem is, meestal zijn het van die dunne turnmeisjes die aan voltige doen.
Het is ook maar net wat voor paard er gebruikt wordt, een sterk/breed paard van 1.80 zal er minder moeite mee hebben als een spichtig jong ding van 1.60.

Het constant op de volte galoperen lijkt me schadelijker :j

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 18:42

het is inderdaad voornamelijk het rondjes lopen
ik heb meer beenproblemen(voornamelijk artrose) gezien dan rugproblemen(ook wel trouwens)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 18:49

66996236 schreef:
luffie schreef:

mja nou je het zegt. kan geen afbeelding vinden waarbij het rechtsom is..

De voltigesingels hebben vaak maar aan 1 kant een extra (vaak uittrekbare) lus. En die zit altijd rechts op het paard. Voor de oefeningen die dus van het paard af gedaan worden. Binnen in (linkerkant paard) heb je nooit oefeningen wrs omdat het (middelpunt vliedende kracht e.d.) makkelijker is op de buitenzijde. Voor zover ik weet dus altijd linksom maar wooram weet ik niet.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 16:43

tis idd interessant. ook of het vele linksomrijden schade aan zou kunnen brengen.
wat betreft dunne meisjes, als je een heel licht gewicht aan zou houden wat niet gezond is zelfs, bv 40 kilo, dan praat je met zijn 3en nog over 120 kilo.
daar komt ook nog bij dat de paarden niet echt extreem grof zijn op de meeste foto's.

wat ik ook las is dat niet elk paard geschikt is. dus denk dat de paardie die er geschikt voor zijn dan meerdere malen aan moeten geloven.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 17:33

Maar wat denk je dat de gemiddelde dressuurruiter (man) van 1.80-2.00m weegt? zit je ook gauw op 100 dacht ik zo ;)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 13:36

Ik moet ook heel eerlijk zeggen dat ik altijd ernstig mijn twijfels heb over deze sport, ik denk dat het ontzettend zwaar is, niet alleen het gewicht van de 'ruiters' maar ook het constante rondje lopen en het feit dat het paard zijn balans moet houden terwijl de 'ruiters' allemaal toeren uithalen.
Betekent dat dat ik vindt dat het niet zo moeten mogen? Natuurlijk niet maar ik denk wel dat er wel ernstig rekening mee moet worden gehouden, dus niet te vaak, korte tijd per keer en paardlief na een tijdje wellicht met pensioen.. Vrees wel dat dit in de praktijk (waar de meeste voltige paarden hun bakje eten simpelweg moeten verdienen) minder goed gebeurt dan ik graag zou willen..

Kazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 13:57

Interessante discussie. Ik heb zelf 4 voltigepaarden, waarvan 1 van 25 jaar, 1 van 19 jaar en 1 van 18 jaar, die allemaal nog fit zijn zonder blessures, dus het gaat vooral om de manier waarop je met ze omgaat.
Onze paarden lopen maximaal 2 keer per week voltige. Voor de rest worden ze goed dressuurmatig getraind, dus ruggebruik en verzameling is belangrijk. In de training lopen ze inderdaad wat meer linksom, maar dat wordt met rijden dan ook weer gecorrigeerd.
Het trainen van de kür, waarbij dus 2 of 3 mensen tegelijk op het paard aanwezig zijn, doen we maar een zeer beperkt deel van de trainingstijd. Ik schat dat er hooguit 10 minuten per training daadwerkelijk gegaloppeerd wordt met 2 of 3 mensen op de rug. En dan alleen op de grotere paarden. De kleinere worden in galop maar met 1 persoon belast.
We hebben een voltigesingel, die voor de paarden op maat is gemaakt, en die zeer goed de druk verdeeld, en een druk-verdelend pad.

Het is dus helemaal afhankelijk van hoe je ermee om gaat. Je kunt uiteraard je paard met voltige helemaal naar de kl..... rijden, maar dat kan met andere takken van paardensport ook.

www.voltigeteam-groenendaal.jimdo.com

naafiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 14:45

moetten die meiden die dat doen geen bepaald gewicht moetten hebben dan?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 14:53

Het is steeds maar even dat het paard zo'n gewicht moet dragen. Dat is toch anders dan een gewicht van iemand van 100 kg die er een uur op zit en het paard b.v laat verzamelen en div. oefeningen doet. Dat het niet fijn is voor het paard laat ik maar even in het midden.
Om toch een voorbeeld te geven...ik kan best wel een zak biks van 25 kilo even op tillen en best wel even mee lopen, maar dat een 1/2 uur lang word al een ander verhaal.

_Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 18:07

Interessante discussie, waarom mag een paard wel 3 mensen dragen? En een shetlander waar je eigelijk iets te lang voor ben en niet te zwaar! Jou niet dragen. Omdat je hem uit balans brengt, maar dit paard word ook wel degelijk uit zijn balans gehaald. Nu ik dit zie, vind ik het nog minder erg dat ik heel af en toe een buitenritje maak op mijn verzorg shetje. ik blijf dit onderwerp dan ook zeker volgen.

luffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 22:49

Kazoo schreef:
Interessante discussie. Ik heb zelf 4 voltigepaarden, waarvan 1 van 25 jaar, 1 van 19 jaar en 1 van 18 jaar, die allemaal nog fit zijn zonder blessures, dus het gaat vooral om de manier waarop je met ze omgaat.
Onze paarden lopen maximaal 2 keer per week voltige. Voor de rest worden ze goed dressuurmatig getraind, dus ruggebruik en verzameling is belangrijk. In de training lopen ze inderdaad wat meer linksom, maar dat wordt met rijden dan ook weer gecorrigeerd.
Het trainen van de kür, waarbij dus 2 of 3 mensen tegelijk op het paard aanwezig zijn, doen we maar een zeer beperkt deel van de trainingstijd. Ik schat dat er hooguit 10 minuten per training daadwerkelijk gegaloppeerd wordt met 2 of 3 mensen op de rug. En dan alleen op de grotere paarden. De kleinere worden in galop maar met 1 persoon belast.
We hebben een voltigesingel, die voor de paarden op maat is gemaakt, en die zeer goed de druk verdeeld, en een druk-verdelend pad.

Het is dus helemaal afhankelijk van hoe je ermee om gaat. Je kunt uiteraard je paard met voltige helemaal naar de kl..... rijden, maar dat kan met andere takken van paardensport ook.
http://www.voltigeteam-groenendaal.jimdo.com

Ik denk inderdaad dat je hier een goed punt hebt.
Maar toch....Hoe lang train je dan met een paard per keer? Een half uur, een uur?? Het paard loopt dan toch 90 procent van de training op de linkerhand? Als ik het verkeerd zie dan hoor ik het graag hoor, maar dat lijkt me dan toch wel heel belastend voor het paard.

Kazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 14:36

Wij trainen steeds een uur per paard, inclusief de warming-up. De warming-up doen wel vooral rechtsom, en verder gedurende de training doen we ook nog wel eens wat rechtsom. Bij de beginnersgroepen probeer ik zoveel mogelijk links en rechtsom evenveel te doen. Bij de wedstrijd-groepen is het inderdaad wel wat meer linksom, omdat dat de "wedstrijd-kant" is. Dus daar zal de verhouding links-recht iets van 70-30 zijn. Of dat slecht is als je dat 2 keer per week doet? Ik denk dat het wel meevalt.

@Lunaa: onze paarden dragen dus ook maar voor korte periodes en maar 2 keer per week 3 mensen. Jij kunt heus ook wel 10 minuten op je shet rijden zonder schade aan te richten. Elke dag een uur lang is heel iets anders.

@naafiej: en hoe zou je dat gewicht dan moeten bepalen? Dat is toch per paard verschillend. Over het algemeen zitten er niet veel dikkere mensen op voltige, en de dikkere mensen halen het hogere niveau ook meestal niet, dus dan hoeven ze er ook niet met 3 tegelijk op.