is een paard een huisdier ?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Trennie
Berichten: 1753
Geregistreerd: 27-07-07
Woonplaats: Arnhem

Re: is een paard een huisdier ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 16:50

Dank je LDRD! :-)

_sparta_

Berichten: 1531
Geregistreerd: 30-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 17:05

Trennie schreef:
_sparta_ schreef:
Dat een huisdier begraven mag worden. Maar een paard niet. Die moet behandeld worden zoals vee als het dood is. Waarom is het dan toch een huisdier volgens jou?


Daar heb ik al antwoord op gegeven in een vorige post: Dat dit bij wet zo is geregeld en omschreven.
Een dier wel of niet mogen begraven heeft imo niets te maken met het onderwerp waar dit topic over gaat.
Maar in jouw lijn van denken klopt jouw redenatie evengoed niet: een hond is een huisdier maar mag je niet in je tuin begraven. Ook dat is zo bij wet geregeld, in de vorm van een gemeentelijke verordening En dat heeft weer te maken met hygiene en voorkomen en verspreiden van ziektehaarden. Niet met het gegeven of een dier wel of niet een huisdier is.

Geef dat wets artikel dan eens dat het een huisdier is. :) Dus een huisdier gelijk aan de hond.
Een gemeentelijke verordening is per gemeente verschillend, de wet niet. De wet voor paarden is overal hetzelfde, dus moet in een wetboek staan. Ergens. :)
En die hond mag wel begraven worden van de wet, daar ga ik de fout niet in
En waarom moeten paarden dan verplicht gechipt worden en bijgehouden worden wat ze aan medicijnen krijgen en een hond niet?
Er zit naar mijn idee echt verschil tussen een huisdier (hond) en een landbouwhuisdier /vee.

Trennie
Berichten: 1753
Geregistreerd: 27-07-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 22:46

_sparta_ schreef:
En die hond mag wel begraven worden van de wet, daar ga ik de fout niet in

Je gaat absoluut niet de fout in dat een huisdier begraven mag worden bij wet. Want dat klopt wat je zegt. Dat wil dus zeggen dat dit mag, tenzij een gemeentelijke verordening anders aangeeft. Dus het is een ja, die een nee kan worden. Dus dit is ook per gemeente verschillend.
Helaas is het tegenwoordig zo dat het bijna uitzonderlijk is dat je een hond of kat mag begraven in eigen tuin. Maw:vrijwel alle gemeenten in Nederland hebben een verordening die dit verbiedt ook al mag het bij wet in eerste instantie wel.


_sparta_ schreef:
Een gemeentelijke verordening is per gemeente verschillend, de wet niet. De wet voor paarden is overal hetzelfde, dus moet in een wetboek staan. Ergens. :).

Een gemeentelijke verordening is evengoed een wet. Ik heb het volgende uit wikipedia gekopieerd:
Een gemeentelijke verordening is een op gemeentelijk niveau vastgesteld algemeen verbindend voorschrift. Het is een wetgevende regeling op gemeentelijk niveau.


_sparta_ schreef:
Geef dat wets artikel dan eens dat het een huisdier is. Dus een huisdier gelijk aan de hond.

Gaanderweg deze discussie kom ik er achter dat ik ook een paar dingen heb gezegd die wel kloppen maar niet goed onderbouwd zijn, of die ik dus niet aan kan tonen met een wet waar dit in staat oid. Ik ben flink aan het googelen gegaan om iets te vinden over de wetgeving in deze. Niet te vinden!
Ik ben uiteindelijk beland bij http://www.paardenadvocaat.nl
Deze geven op hun site al aan dat de wetgeving in relatie tot paarden ontzettend ingewikkeld in elkaar zit. En dat er verschillende wetten aan te pas komen al naar gelang de situatie die het betreft.
Er is dus niet een simpel antwoord op te geven of te vinden.

Wel heb ik iets anders gevonden wat nog het meest bruikbaar was in de vraagstelling: is een paard een huisdier, ja of nee:

Inleiding:
Voor wat het houden (en huisvesten) van gezelschaps/huisdieren betreft geldt het standpunt met argumenten en commentaar als gegeven bij I.1. 001 en I.1. 002. Niettemin behandelen wij in dit en enkele volgende hoofdstukken toch nog enkele dieren apart, omdat er speciale vragen over zijn of wel dat niet helemaal duidelijk is of deze dieren al dan niet als gezelschapsdieren gezien of gezien moeten worden. De paardachtigen (paard, pony en ezel) zijn zo'n groep. Het paard werd in vroeger tijden voor vele doeleinden gehouden. Voor het overgrote deel was het een landbouwhuisdier. Het zorgde voor productie van vlees en voor productiviteit op het land. Laatste eigenschap werd ook op de openbare weg gewaardeerd middels het trekken velerlei koetsjes en van allerlei neringdoende wagens (melkman, groenteman, bakker, bierbrouwerij, trouwen en rouwen enz.). Nog langer terug was het paard het enige middel van vervoer, ook werden er oorlogen mee gevoerd e.d. In de huidige tijd heeft het paard door industrialisatie, mechanisatie, automatisering vele van zijn functies verloren. Voor alle genoemde zaken zijn nu goede alternatieven. Alleen in een aantal niet westerse en/of ontwikkelingslanden worden paarden nog als lastdier (in vaak erbarmelijke omstandigheden) gebruikt. In ons land heeft het paard meer en meer een recreatieve (ook sport) functie gekregen en kan dus zeker bij de groep recreatiedieren/gezelschapsdieren worden ingedeeld. Op bescheiden schaal wordt het nog voor productie doeleinden (consumptie van vlees, bloeddonor, plasdonor voor anti-conceptie middelen) gehouden. Vandaar dat de paarden zijn ingedeeld bij de gezelschapsdieren, de dieren voor de sport, en de productie/landbouwhuisdieren, zie ook die hoofdstukken.


Opmerkelijk is dat paarden dus, al naar gelang hun gebruiksdoel, in verschillende groepen ingedeeld kunnen worden. Dit maakt dus dat de wetgeving ingewikkeld in elkaar zit en je dus niet stellig en alleen kunt zeggen dat een paard een huisdier is.
Maar in het geval van de meesten onder ons geldt dat door het gebruiksdoel of het beperkte aantal paarden wat wij in ons bezit hebben, onze paarden dus vallen onder de categorie huisdier.

Een ander voorbeeld uit eigen ervaring waardoor ik dus steeds zeg dat en paard een huisdier is, is deze:
ik had een paard en 2 geiten.
Verzekeringsagent kwam bij mij om alles up to date te maken.
De kwestie inzake mn WAverzekering en het verzekeren van evt veroorzaakte schade door genoemde dieren.
Hij vertelde mij dus dat mn paard verzekerd is via de WA omdat het onder een huisdier valt. Mn geiten daaentegen, moest ik apart verzekeren, omdat zij hier niet onder vielen en dit dus ook niet automatisch geregeld was. Ik moest dit apart melden en evt wijzigingen ook doorgeven.
Zou ik er bijv in de toekomst een hond bij nemen, dan hoefde ik hier ook geen melding van te maken. Deze viel automatisch onder mn WAverzekering omdat dit een huisdier is. Uiteraard betaalde ik dus wel iets meer premie dan zonder die 2 geiten het geval zou zijn geweest.

Nou, het is een heel verhaal geworden en heb echt mn best gedaan om er duidelijkheid in te vinden.
Duidelijk is in ieder geval wel dat het van een paar factoren afhankelijk is om te kunnen stellen of een paard nu wel of niet een huisdier is en in welke context dit een vraag is. En daar zijn dan weer allerlei wetjes voor om er enigzins duidelijkheid in te scheppen. ;)

_sparta_

Berichten: 1531
Geregistreerd: 30-10-09

Re: is een paard een huisdier ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 10:10

Bedankt voor het uitgebreid zoeken.
Dit had ik ook al gedaan en kwam dus ook geen sluitend antwoord tegen dat het een huisdier is. Eigenlijk ook hoe jij het zegt, net waar je toevallig kijkt en waar dan het onderwerp ook over gaat.
Gaat het over slacht valt het onder landbouwhuisdier omdat alle medicijnen geregistreerd moeten zijn. En ook als ze eenmaal dood zijn vallen ze onder landbouwhuisdieren omdat ze zo zodanig behandeld moeten worden.
Heb je 1 paard is het voor de verzekering een huisdier, maar heb je er 2 of meer niet meer.
Terwijl ik meer dan 1 hond heb en dat weer niet uitmaakt.
Dus net zo wat jij aanhaalt.

Je kunt dus niet met stelling zeggen een paard is een huisdier dat staat in de wet.

_shana_

Berichten: 96
Geregistreerd: 22-06-09
Woonplaats: Kerkrade

Re: is een paard een huisdier ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 10:32

Ik vindt het een vreemde gedachte om je paard in de achtertuin te begraven, moet je een graafmachine laten komen, een kraan om het lichaam erin te laten zakken enz enz.
Zelf ben ik voor crematie, echt niet voor destructie.
Geloof alleen van een collega begrepen te hebben dat paarden tot een maximale afmeting gecremeerd kunnen worden.

Ik zou ze graag aan huis willen hebben, niet in huis...en ik denk dat de wet daar wel over heeft nagedacht of het een huisdier is of niet...

_sparta_

Berichten: 1531
Geregistreerd: 30-10-09

Re: is een paard een huisdier ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 10:36

Ondertussen zijn er geloof ik wel ovens die ook grote paarden kunnen cremeren. Ik meen dat Roermond dat kan.
http://www.shcn.nl/paginas/Startpagina.html

Mijn paard in de weide, dat zou ik best willen. Mooie boom erop.

Zilfstar

Berichten: 7548
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 10:38

Weet niet of het al genoemd is, maar voor je verzekering (WA) is je paard een huisdier. Wat hij aan schade toebrengt aan/bij anderen is gedekt onder je normale WA (heb het nagevraagd toen ik ons paard ging kopen)

_sparta_

Berichten: 1531
Geregistreerd: 30-10-09

Re: is een paard een huisdier ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 10:39

Even terug lezen misschien? Enkele berichten is genoeg.

Zilfstar

Berichten: 7548
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 10:40

Nou sorry hoor, maar tussen al dat wettelijk geschrijf en over crematies etc heb ik het niet gelezen. Dus waarsch overheen gekeken.
Mag ook even anders hoor.
Heb niet de hele dag de tijd. Moet werken en zo naar paard.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 10:48

_sparta_ schreef:
Waarom mag je een paard dan niet begraven in je eigen wei/tuin en je kat wel?


Ook een kat, cavia, konijn, hamster etc, etc, mag je niet in je tuin begraven.

Alleen...controleer dat maar eens...

_shana_

Berichten: 96
Geregistreerd: 22-06-09
Woonplaats: Kerkrade

Re: is een paard een huisdier ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 10:51

Over roermond: daar doen ze volgens die collega nu net niet de hele grote paarden, als ze gevouwen kunnen worden en het past schijnt het goed te zijn, hij had daar een rondleiding gehad, nadat het paard van een vriendin van hem er gecremeerd was.

LDRD

Berichten: 9876
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 10:51

Trennie schreef:
Een ander voorbeeld uit eigen ervaring waardoor ik dus steeds zeg dat en paard een huisdier is, is deze:
ik had een paard en 2 geiten.
Verzekeringsagent kwam bij mij om alles up to date te maken.
De kwestie inzake mn WAverzekering en het verzekeren van evt veroorzaakte schade door genoemde dieren.
Hij vertelde mij dus dat mn paard verzekerd is via de WA omdat het onder een huisdier valt. Mn geiten daaentegen, moest ik apart verzekeren, omdat zij hier niet onder vielen en dit dus ook niet automatisch geregeld was. Ik moest dit apart melden en evt wijzigingen ook doorgeven.


Op welke wijze houd jij geiten dan? Als je gewoon hobbymatig een paar geitjes hebt, dan vallen ze gewoon onder je AVP. Anders wordt het als er een bedrijfsmatig tintje aan het houden van je geiten komt te zitten.

_sparta_

Berichten: 1531
Geregistreerd: 30-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 10:51

NatasjavE schreef:
_sparta_ schreef:
Waarom mag je een paard dan niet begraven in je eigen wei/tuin en je kat wel?


Ook een kat, cavia, konijn, hamster etc, etc, mag je niet in je tuin begraven.

Alleen...controleer dat maar eens...

Is al gebeurd. Lees ook maar terug. :)

_sparta_

Berichten: 1531
Geregistreerd: 30-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 10:52

_shana_ schreef:
Over roermond: daar doen ze volgens die collega nu net niet de hele grote paarden, als ze gevouwen kunnen worden en het past schijnt het goed te zijn, hij had daar een rondleiding gehad, nadat het paard van een vriendin van hem er gecremeerd was.

Dat is jammer, ik meende dat die het wel deden. Helaas niet dus.

LYSANNO
Berichten: 2164
Geregistreerd: 17-08-04
Woonplaats: Groningen

Re: is een paard een huisdier ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 11:09

Nee 't hoort niet in huis- dus.. :')

Trennie
Berichten: 1753
Geregistreerd: 27-07-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 14:54

LDRD schreef:
Trennie schreef:
Een ander voorbeeld uit eigen ervaring waardoor ik dus steeds zeg dat en paard een huisdier is, is deze:
ik had een paard en 2 geiten.
Verzekeringsagent kwam bij mij om alles up to date te maken.
De kwestie inzake mn WAverzekering en het verzekeren van evt veroorzaakte schade door genoemde dieren.
Hij vertelde mij dus dat mn paard verzekerd is via de WA omdat het onder een huisdier valt. Mn geiten daaentegen, moest ik apart verzekeren, omdat zij hier niet onder vielen en dit dus ook niet automatisch geregeld was. Ik moest dit apart melden en evt wijzigingen ook doorgeven.


Op welke wijze houd jij geiten dan? Als je gewoon hobbymatig een paar geitjes hebt, dan vallen ze gewoon onder je AVP. Anders wordt het als er een bedrijfsmatig tintje aan het houden van je geiten komt te zitten.


klopt, maar moest er wel apart een melding van maken, dit ging niet automatisch, zoals wanneer je hond hebt. Dus de geiten vielen wel onder mn AVP, maar niet automatisch. Dus bij mn polis ook expliciet genoemd.

LDRD

Berichten: 9876
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 15:55

Dieren die jij houdt in je hoedanigheid van particulier, al is het een olifant, vallen gewoon onder de je AVP.
Nagenoeg alle maatschappijen hanteren de voorwaarden van het Verbond van verzekeraars, dus eigenlijk is dat bij bijna alle maatschappijen hetzelfde.

De AVP dekt namelijk zaken waarvoor jij in je hoedanigheid van particulier aansprakelijk gesteld kan worden. Het heeft feitelijk helemaal niets te maken met de vraag of jouw dier een huisdier is of niet.

irisbroer
Berichten: 50
Geregistreerd: 19-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 15:47

Voor mij valt paard onder huisdier en anders gezelschapsdier.