Een paard dat nooit op de wei komt, is zielig

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 

Een paard dat nooit op de wei komt, is zielig.

Ja, een paard heeft die beweging nodig
161 (70%)
Nee, zolang je hem/haar maar iedere dag rijd
36 (15%)
Nee, tijdens de weidegang kunnen teveel ongelukken gebeuren met mijn (sport)paard
5 (2%)
Anders, namelijk.........
28 (12%)

Totaal aantal stemmen: 230


Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 20:10

Een paard hoort zo veel mogelijk op het land vind ik. Soms als het niet lukt staat Den wel een keer een dag binnen. Maar liever op het land.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik


Pauline
Berichten: 12186
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 20:30

Het is niet alleen het eten en het dollen, maar idd ook de buitenlucht, het ontspannen gevoel wat ze ervan krijgen, vrij te kunnen rollen enz. Maw het paard in zijn natuurlijke omgeving. Naja, zonder bomen enzo dan, maar altijd nog beter dan op stal.
Verder is het beter voor de darmen, ze eten de hele dag kleine beetjes ipv weinig en veel. Liefst 24/7 maar dat kan bij ons alleen in de zomer, in ed winter is het te nat en lopen ze alles kapot Boos!

Pauline
Berichten: 12186
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 20:31

O, rijden vind ik niet opwegen tegen weidegang.. Rijden is inspannen, wei is ontspannen, zo van: je mag even uit je hok om te werken, maar niet om te bewegen, te spelen of te ....vul maar in.

Hydra
Berichten: 1378
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 20:37

ik vind dat een sportpaard niet op de wei mag, wel zielig , maar zo ist het
stel, je hebt een paard ter waarde van25000 euro.
je laat die in de wei, je paard doet gek en breekt zijn been
hoeveel blijft er nog over ?
mijn paard mag op de wei ...

|[Live Life To The Maximum!]|

Never apologize for showing feeling, if you do so, you apologize for the truth

Bonte
Berichten: 6055
Geregistreerd: 02-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 20:39

Bij mij op de manege kunnen de paarden ook niet op het land (is er niet), maar ze rijden als het lekker weer is wel buitenritten en de manege gaat met de zomervakantie 3 weken dicht en dan gaan alle manegepaarden en ponies lekker naar het land om weer bij te komen. Vind ik een goede oplossing

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 21:06

Cowgirl schreef:
ik wil niet zeuren hoor maar zowat elke week staat er wel zo'n topic en nu weer een poll.

Slapen


precies Gaaaap

Friesje
Berichten: 21
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Kolhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 21:21

Een paard is een paard alleen jammer dat zoveel mensen dat lijken te vergeten, dus: ja, hoor, lekker naar buiten met soortgenootjes zomers in de wei en in de winter in de paddock. Lekker klooien en lekker paard zijn!! En dan heb je natuurlijk altijd mensen die zeggen: ja maar mijn paard staat altijd op stal en hij ziet er toch goed uit? Dan zeg ik, tuurlijk, maar kan jij ook in z'n koppie kijken?????? Groetjes Friesje

Charlotte

Berichten: 2720
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 21:25

Jippie"]
[quote="Cowgirl schreef:
ik wil niet zeuren hoor maar zowat elke week staat er wel zo'n topic en nu weer een poll.

Slapen


precies Gaaaap
[/quote]

Tja, das helaas vaker zo met forums, niets aan te doen. Als je je er aan stoort gewoon niet op reageren Lachen

Vandaag even geen achterhaalde quotes

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 08:05

Ik heb wel geen wei voor Bunny, maar is is wel land achter. Liet ik haar normaal helemaal los grazen en toen was Elise er nog en konden ze ook rennen spelen enzo! Lachen Maar het is erg rustig gelukkig.
Nu stond Bunny alleen ging ik haar gewoon een beetje opjagen want aders gaat ze alleen maar grazen. Er is gezeken door de gemeente Boos! Nu zet k haat vast aan de longeerlijn, dus echt super voor haar is het niet nee maar beter als niets. Met poesten laat ik haar wel los en looprt ik gewoon mee Haha!

Voor jonge paarden is het echt wei een van de belangerijkste dingen vind ik.

Larissa

Berichten: 729
Geregistreerd: 17-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 08:20

voor alle paarden is weidegang belangrijk. Inderdaad ook voor beweging, maar ook gewoon om te grazen en zich uit te leven etc. Bij ons stonden de paarden in de zomer meestal elke dag buiten en in de winter gingen ze met deken op naar buiten en werden ze 's avonds gewoon binnen gezet. Ik vind dat een paard wel naar buiten moet kunnen om zich uit te leven. Al is het maar voor een uurtje

bobby

Berichten: 934
Geregistreerd: 15-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 08:21

als je soms op pensionstallen komt en dan bij echt van die dressuur mutsen dan staat hun paard alleen maar binnen en komen ze s'avonds hun paardje op halen om meteen aan de slag te gaan die paarden moeten toch ook hun ei kwijt mijn verzorgpony's staan nu ook dag en nacht buiten en ze vinden het heerlijk het zo voor hun echt niks zijn om binnen te zitten en een paard blijft paard vroeger stonden ze alleen maar op het gra met hun voetjes en dan moeten ze nu opeens alleen maar naar binnen en elke dag eennuurtje dressuuren nee dat vind ik zielig

ik hou van prince Lovers

sorry foto's in profiel wordt aan gewerkt

Lautjuh123

Berichten: 5174
Geregistreerd: 20-10-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 08:23

het is natuurlijk het lekkerst als ze weidegang tot hun beschikking hebben maar ik vind het zeker niet zielig als ze het niet hebben!
op mijn manege hebben ze geen wei, elke zondag worden paarden los gegooit in de bak en soms vaker na een les met de kinderen erbij!
in de zomer gaan ze een maand naar een weiland ergens en als ze ziek of kreupel zijn voor lanegere tijd gaan ze ook naar een weiland in friesland.
ik vind het dus niet zielig, het zou lekkerder voor ze zijn...dat zeker, maar echt zielig? nee dat kan ik het niet vinden!

bobby

Berichten: 934
Geregistreerd: 15-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 08:24

Hydra schreef:
ik vind dat een sportpaard niet op de wei mag, wel zielig , maar zo ist het
stel, je hebt een paard ter waarde van25000 euro.
je laat die in de wei, je paard doet gek en breekt zijn been
hoeveel blijft er nog over ?
mijn paard mag op de wei ...


vindt ik niet waar dat paard vraagt er toch ook niet om en meestal de paarden die buiten staan zijn veel sterker dan paarden die binnen staan als hun 1 keer struikelen zijn ze meteen kreupel en paardjes die op de wei staan die zijn dan absoluut niet kreupel

ik hou van prince Lovers

sorry foto's in profiel wordt aan gewerkt

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 08:26

Wij hebben geen wei, maar wel een afgezetten bak waarin ze mag rondrennen (wat ze toch meestal niet doet Haha!)

22 Januari verwachten we ons kleintje

jeanneke

Berichten: 596
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Halle (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 08:38

Bij ons staan al de jonge paarden op de weide, indien het niet te slecht is staan ze zelfs 's winters (met loopstal) buiten. Als het weer te koud of te nat wordt komen ze allen naar binnen, na een week is het net of ze staan te treuren in hun stal, die beestjes staan gewoon liever buiten! Langs de andere kant heb ik een merrie die na een uur grazen er alles aan doet om uit de weide te geraken. Heb haar zo eens op een weide gezet met veel lekker gras en een paar andere paarden bij, dacht, nu zal ze wel gelukkig zijn.... Na een uur kreeg ik telefoon van een persoon: "hier staat een paard naast de weide heel braaf te wachten, wat moet ik doen?" Andira (arabier) was netjes uit de weide gesprongen (1m25 hoog!), en stond naast het hek te wachten. Toen ik bij de weide aankwam, draafde ze mijn richting uit, toen had ik de boodschap wel begrepen... Vanaf nu gaat Andira elke dag 2à3 uurtjes op de weide dat net naast haar stal gelegen is. Daar is zij zeer braaf, na een paar uur staat zij echter wel aan de poort te wachten met de boodschap: het word al laat, laat mij dan toch binnen!!

Volgens mij staat 99% van de paarden zeer graag met andere paarden op de weide, maar er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen.

groetjes Janna

Je geeft mij kracht en nieuwe moed, wat ben je mooi Arabisch Volbloed!
http://www.freewebs.com/andirastud

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 08:50

Citaat:
ik wil niet zeuren hoor maar zowat elke week staat er wel zo'n topic en nu weer een poll.

word er ook gezeurd over het 1000e aan de teugel topic?

Citaat:
ik vind dat een sportpaard niet op de wei mag, wel zielig , maar zo ist het
stel, je hebt een paard ter waarde van25000 euro.
je laat die in de wei, je paard doet gek en breekt zijn been
hoeveel blijft er nog over ?

oei dan mocht Kawa als 5 jarige niet op het land Lips are sealed
En 1 van zijn weide maatjes was ongeveer 70.000 euro (later nog meer)

Goh wat ben ik blij dat Kawa voortaan 11 is en dat bedrag niet meer waard is, kan ik hem tenminste gewoon op de wei zetten Verward

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 08:54

Jippie"]
[quote="Cowgirl schreef:
ik wil niet zeuren hoor maar zowat elke week staat er wel zo'n topic en nu weer een poll.

Slapen


precies Gaaaap
[/quote]

Niet iedereen heeft een locatie om zijn paard te stallen waar weiland bij zit. Maar iedereen wil wel een paard. Wat zouden er weinig paarden in Nederland zijn als er echt verplicht zou worden gesteld dat er weidegang voor het paard zou moeten zijn.

Intussen word ik dit soort topics wel een beetje zat... Gaaaap

Je suis Charlie.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 09:54

Toen ik nog op de pensionstal stond kwam Kevin buiten van 6uur smorgens tot ongeveer 8 uur savonds, de pony's stonden in het weide seizoen 24/7 buiten, Mambo ook, die had zijn eigen landje.
In de winter hadden de pony's een loopstal met meerdere, Kevin en Mambo mochten dan los in de bak (jammer maar 15min. per dag maar dat kan niet anders op een drukke stal)
Inmiddels ben ik blij dat ik het hele spul aan huis heb staan, ik heb niet veel land maar toch komen ze lekker buiten, de pony's (de hengsten en het ruintje) weer 24/7 met een grote schuur dus ze kunnen naar binnen waneer ze maar willen en Kevin en Eirian komen zeker 4 uur per dag buiten.
Ik merk gewoon aan ze dat ze waneer ze niet lekker los mogen ze hun zelf niet meer zijn en er in het koppetje veel fout gaat zitten, ze worden narrig en zijn een stuk moeilijker dus ja, ik vind het ontzettend belangrijk dat een paard lekker los naar buiten kan.

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 10:02

Weidegang is in mijn ogen wat anders dan even los in de bak. Ik merk dat mijn paard ook een keer in de week moet kunnen stuiteren (rennen en bokken in de bak)

Je suis Charlie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 10:12

Zoals vele weten vind ik dat een paard elke dag even uit de stal moet kunnen zonder te rijden.
Een paddock is voor mij genoeg.
En het lijkt me raar dat dat niet eens kan in een druk bevolkt gebeid van NL
Want zoveel plaats is daar niet voor nodig.

Maar 1 uur uit de stal en dan alleen maar om te gaan rijden vind ik niks.

Maar idd deze discussie is al erg vaak gevoerd.
Maar ik vind het wel jammer dat er met gapen gereageerd word, want op het zoveelste aan de teugel topic word dat ook niet gedaan.
Dat vind ik toch wel erg raar?!

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 10:21

Een paard kan gelukkig zelf niet denken: " ik ben zielig". Maar ik vind dat een paard het meest in z'n element is als hij id wei staat. Dat komt gewoon het dichtst in de buurt van de natuurlijke situatie. Ze kunnen lekker lopen en grazen en als ze in een kudde staan is het helemaal fantastisch. Als je je paard niet id wei kunt zetten, dan vind ik dat je in elk geval je paard los moet gooien in een paddock gedurende de (hele) dag. Ik heb dat ook bij Cheyenne. sWinters mag ze niet op de wei, maar staat ze de hele dag met andere paarden id paddock. Dat vind ik ideaal en ik merk dat Cheyenne een gelukkig paard is. Een paard dat de hele dag op stal staat en slechts 1 keer eruit komt om bereden te worden....DAT vind ik zielig.

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 10:24

Hydra schreef:
ik vind dat een sportpaard niet op de wei mag, wel zielig , maar zo ist het
stel, je hebt een paard ter waarde van25000 euro.
je laat die in de wei, je paard doet gek en breekt zijn been
hoeveel blijft er nog over ?
mijn paard mag op de wei ...


Als mensen zo denken vind ik dat ze geen paard waard zijn. Dan draait alles alleen maar om geld en prestatie....walgelijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 10:57

Franca, welcome to the real world.
Wanneer mensen hun brood verdienen in de sport liggen de belangen toch anders. Dat wil zeker niet zeggen dat sportpaarden iets tekort komen.
Een paard dat zich niet gelukkig voelt presteerd niet. Maar een ruiter wiens paard geblesseerd op stal staat, heeft niets te eten. Zo eenvoudig is dat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 11:01

dan vraag ik me nog steeds af, waarom bij dressuurstallen zo voorzichtig gedaan word in het algemeen.
Maar bij springstallen niet.
Ga maar eens bij Emile Hendrix kijken, daar staan ook de dure paarden elke dag buiten.
En bij Leon Thijssen ben ik regelmatig geweest en ook daar staat alles buiten.

En op de springstallen waar ik gereden heb ook.
Meerdere paarden daar van boven een ton (guldens)
Stonden allemaal buiten.

En dan zie ik hier om me heen dat paarden van 2500 euro die voor de hobbie gehouden worden binnen staan.
Dus daar heeft het niets met geld of broodwinning te maken.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 11:06

Dat heeft in mijn ogen alles te maken met het GEBREK aan financiele middelen om een locatie aan te schaffen waar je paard dan wel naar buiten kan ( ik doel hierbij op de recreatieruiters die hun paard binnen houden)

En de Springruiters...ik denk toch dat die een heel andere band hebben met hun paard dan de dressuurruiters, en ook vaker van paard verwisselen. Misschien ook meer op stal hebben staan. Misschien Betere en rijkere sponsoren hebben?

Ik denk toch ook dat het een verschil is in instelling t.o.v. het dier.

Je suis Charlie.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Elegance_, Sterrenpony, wend2009 en 41 bezoekers