Een paard dat nooit op de wei komt, is zielig

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Een paard dat nooit op de wei komt, is zielig.

Ja, een paard heeft die beweging nodig
161 (70%)
Nee, zolang je hem/haar maar iedere dag rijd
36 (15%)
Nee, tijdens de weidegang kunnen teveel ongelukken gebeuren met mijn (sport)paard
5 (2%)
Anders, namelijk.........
28 (12%)

Totaal aantal stemmen: 230


Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 20:54

wat doet een paard in de natuur het grootste deel van zijn leven? Grazen volgens mij. Mag je hem dat ontnemen? Wat mij betreft lekker de wei in, al is het maar een paar uurtjes en de rest in een paddock. Ik kan bij ons op stal heel goed het verschil in gedrag en humeur merken in die twee maandjes dat ze niet de wei ingaan omdat het moet groeien en gehooid moet worden.
Ja, en mijn paard heeft inderdaad een blessure opgelopen in de wei. Heel vervelend, niet eens zeker of het goedkomt. Maar volgens de da komen zulke blessures meer voor door het stoten van de gewrichten tegen een balk op de hindernis dan in een weiland... Denk daar maar eens over dan.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 21:24

Kusia schreef:
Mijn verzorgpony is een aantal jaren hoefbevangen geweest en daarbij heeft ze een sicker aan allevier haar hoeven gekregen, wat chronisch is.
Als ze ooit een keer te zwaar wordt dan betekend dat dus haar dood.
In gras zitten veel eiwitten en dat is als een soort vergif voor haar.
Ook op aanraden van de hoefsmid en DA kan ze beter de wei niet op.
Ik ben het wel met je eens over beweging en contacten, maar het is of dat of dood.
De keuze lijkt me niet zo moeilijk


Dan zet je haar op erg schraal weiland, of op land met erg weinig eiwitten ?
En dat is dus schraal weiland Haha!

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 21:32

Ik vind ook dat een paard zoveel mogelijk het weiland in moet kunnen! (ook al is dat maar voor een paar zomermaanden). *LOL*
Ik ben in de gelukkige omstandigheid Pling dat Pepsi en de shetten nu een stal hebben waar ze zo het weiland in kunnen lopen, ideaal natuurlijk!!..
En echt waar het is zo goed aan het gedrag te merken, Pepsi is veel rustiger en gehoorzamer geworden dan toen hij 8 maanden per jaar op de manege stond (en 4 maanden op de wei).

Ik weet wel dat niet iedereen in de omstandigheden verkeert om een weiland te hebben/gebruiken, maar probeer dan wel zo veel mogelijk (in ieder geval de zomermaanden) je paard lekker buiten te laten, ook al is het een schraal weiland, het voldoet in ieder geval!! Lovers

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-03 21:35

Zegge..... cowgirl......

je zeurt WEL.

je hoeft niet te reageren, dus als je je zo ergert aan dit onderwerp, waarom reageer je dan?

[/quote]

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 21:39

parouscha schreef:
Dan zet je haar op erg schraal weiland, of op land met erg weinig eiwitten ?
En dat is dus schraal weiland Haha!

Maar gras groeit, dus het maakt eigenlijk niet uit of ze op een normaal weiland staat of op een schrale. Je kan namelijk niet zien hoeveel je paard heeft gegeten, doordat het groeit.
Wei met weinig eiwitten??? Eerlijk gezegd nog nooit van gehoord.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-03 21:44

Ik krijg bijna het idee dat ik mij moet gaan zitten verdedigen over het feit dat ik zo "brutaal" ben geweest om voor de 1000000-ste keer iets over dit onderwerp te plaatsen.

Nou, pardon me for living! voor wie het nog niet weet: kijk ff naar hoeveel berichten ik tot nu toe geplaatst heb en dan kun je zien dat het wellicht mogelijk zou kunnen zijn dat ik niet op de hoogte was van het feit dat dit onderwerp al een keer aan de orde is geweest in het verleden.

Er komen wel veel reacties op dus wellicht is het toch niet zo uitgemelkt als we denken?????

Gelukkig ben ik volwassen genoeg om bij een topic dat zelfs IK al voor de derde keer heb gezien tijdens mijn bokt-tijd, niet gelijk te lopen mekkeren over het hoge "gaap-gehalte"......... misschien zouden jullie (de zeur-tantes) dit ook eens kunnen doen, houden we het vooral gezellig.

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 21:46

natuurlijk groeit gras...vooral voorjaar/zomer, maar als het gras dag in dag uit door genoeg paarden begraast wordt, dan krijg je zo weinig gras (niet voor niets voeren veel mensen toch wat hooi bij) dat daardoor de inname van eiwitten beperkt wordt...
ik denk dat ze bedoelt met een wei met weinig eiwitten dat er weinig gras op staat zodat het paard ook weinig eiwitten naar binnen krijgt!
en ik denk ook wanneer je paard niet veel eiwitten naar binnen mag krijgen je gewoon een stukje afzet en daar het paard de hele zomer op moet zetten, dan groeit het gras echt niet hard hoor!

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 22:06

gomir schreef:
Anders...Mijn paarden komen nooit op het land, omdat ik simpelweg geen weiland heb. Maar ze staan wel zomer en winter een aantal uur buiten in de rijbak(25x50) en kunnen dus wel vrijuit bewegen

Zijn ze dan zielig Verward Anders zou ik mijn paarden in pension moeten zetten, zodat ze vier maanden per jaar op het land kunnen(dat dan met 2 weken net zo kaal is als mijn bak, want er lopen hier overal te veel paarden op te kleine stukjes...) en de rest van het jaar binnen...
Simpele keus lijkt me Knipoog


Ik vind niet dat het zielig is... Het is wel jammer dat ze niet ( ook al is het voor een paar maanden ) kunnen grazen, maar goed niet iedereen is nou eenmaal gezegend met een weiland.
Maar als ze wel gewoon in de bak komen, kunnen rennen, en vooral ook sociaal contact met andere paarden kunnen hebben vind ik het niet zielig.

Het zou niet mijn keuze zijn, maar soms kan het nou eenmaal niet anders

gomir

Berichten: 25538
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 09:17

Ik heb ook liever een stuk gras, maar woon nu eenmaal in een stad(zo noemen ze Den Helder Knipoog ) en daar ligt het land niet voor het oprapen

Ik ben gewoon al heel blij dat we zelf een bak met stallen hebben en dat ze er in ieder geval iedere dag uitkomen

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 12:01

Jouw paardjes en zielig Gomir? *LOL*
Als er een paar niet zielig zijn zijn het die van jou wel.

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 12:37

Als je stal de mogelijkheid biedt om een paard weidegang te geven, altijd doen.

Mijn paardje, een Quarter horse hengst en Europees Kampioen in een western discipline, komt in principe gewoon buiten, in de paddock of in de wei, ongeveer 2 uur per dag. Lekker met de kop in de frisse lucht, doen wat hij zelf wil. 's-Avonds lekker trainen want hij doet nog steeds mee in de wedstrijden. Of hij kostbaar is of niet, dat vind ik niet van belang. Hij is en blijft een paard, mocht hij een blessure oplopen door weidegang dan hebben we gewoon pech en moeten we even wachten met wedstrijden.

Groetjes, Gisela

gomir

Berichten: 25538
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 15:25

flair schreef:
Jouw paardjes en zielig Gomir? *LOL*
Als er een paar niet zielig zijn zijn het die van jou wel.


Zo denkt lang niet iedereen erover hoor Kim
Ze krijgen natuurlijk ook wel heel slecht te eten en hebben helemaal geen afwisseling dus eerlijk gezegd is het ook wel erg zielig Knipoog En dan kunnen ze ook nog eens niet op het weiland...

Rietje_oud

Berichten: 76
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Meppel, in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 20:26

Zelf ben ik voorstander van een paard in de wei.
Maar even het volgende:

*exzeempaarden - sommige kunnen het buiten niet volhouden
*zieke of dikke paarden - mogen gewoon niet op het weiland
*je hebt zelfs paarden die allergieën hebben tegen het gras
*en dan het belangrijkste, niet iedereen heeft weiland tot beschikking

Wat gewoon echt zielig is, of eigelijk ongehoord is, is dat paarden 22 uur van de gehele 24 uur op stallen staan van 3 bij 3 en onvoldoende licht tot beschikking hebben.

De ideale situatie zonder weidegang zou in principe zijn, een in en uitloop stal met kleine paddock. Hier valt niet over te twisten, is echt de ideale situatie, en dan natuurlijk de verzorging en het rijden enz.

Ik denk dat velen het stalgebeuren een beetje doorelkaar halen.
Als jouwn paardje op stal staat, die:

*goed geventileerd is
*zeer ruim is
*natuurlijk goede doorlichting

Vooral dat de stallen goed doorgelicht zijn, dus geen donkere stallen waar maar 2 tl lampjes zitten, neej, die lekker door het zonlicht heerlijk verlicht worden.

Maar paarden die 22 uur per dag op een donkere stal staan, krapjes erbij staan vind ik ongehoord.

Gr Rilana

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 21:21

Jippie schreef:
Franca, welcome to the real world.
Wanneer mensen hun brood verdienen in de sport liggen de belangen toch anders. Dat wil zeker niet zeggen dat sportpaarden iets tekort komen.
Een paard dat zich niet gelukkig voelt presteerd niet. Maar een ruiter wiens paard geblesseerd op stal staat, heeft niets te eten. Zo eenvoudig is dat.


Well thats not my real world

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 21:26

gomir schreef:
Anders...Mijn paarden komen nooit op het land, omdat ik simpelweg geen weiland heb. Maar ze staan wel zomer en winter een aantal uur buiten in de rijbak(25x50) en kunnen dus wel vrijuit bewegen

Zijn ze dan zielig Verward Anders zou ik mijn paarden in pension moeten zetten, zodat ze vier maanden per jaar op het land kunnen(dat dan met 2 weken net zo kaal is als mijn bak, want er lopen hier overal te veel paarden op te kleine stukjes...) en de rest van het jaar binnen...
Simpele keus lijkt me Knipoog


Nee hoor Gomir, jouw paarden hebben het zo te lezen prima. Het is heerlijk als je paarden gewoon lekker in de paddock kunnen bewegen. En dat grazen....tsja...dat is natuurlijk wel de IDEALE situatie, maar dat kun je ook een beetje nabootsen met flink wat hooi id paddock

Guinni

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: In een hutje op een berg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 08:12

onze paarden staan als het even kan buiten, helaas kunnen ze niet 24/7 buiten staan, anders was dat alang gebeurt.
Ik vind dat een paard zoveel mogelijk buiten moet staan, in de vrije natuur legt een paard per dag zo`n 40km af!
Ik begrijp het wel als iemand anders zijn paard niet zo lang als wij buiten heeft, maar ik vind het zielig van die manegepony`s. Bij ons op de manege liepen ze alleen in de lessen en 1x in de week konden ze een halfuurtje in de buitenbak. Ook waren er mensen die gewoon om 11 uur opbelden op zondag: ' Ja, ik kom toch niet, kunnen jullie hem eventjes een halfuurtje in de stapmolen zetten?'
Dat vind ik zielig! Die mensen kijken gewoon niet om naar hun paard, dat vind ik zielig voor het paard!

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 12:53

Ik vind dat behalve het rijden een paard elke dag even lekker kan doen wat hij zelf wil, buiten stal. Rennen, spelen, enz.
liefst in de wei maar in de bak kan natuurlijk ook!!!

serenta

Berichten: 2276
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 15:52

Aangezien wij geen wei hebben kan dat dus niet, maar we hebben verschillende bakken dus de paarden gaan wel elke dag naar buiten als het mogelijk is.

salinero

Berichten: 29
Geregistreerd: 06-05-03
Woonplaats: Scheemda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 19:20

Ik vind dat een paard dagelijkse weidegang nodig heeft. Je kunt wel zeggen: Ik rijd elke dag, maar een paard wil ook wel eens bewegen zoals hij zelf wil!

Linet

Berichten: 704
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Zoetermeer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 20:27

Ik vind het heel erg belangrijk voor een paard.
Niet alleen voor de beweging, maar wat denk je van de hoeveelheid kauwbewegingen die een paard in de natuur maakt. Grazen is zeer belangrijk voor een paard.

(beweging:) En ook al rij je je paard elke dag, dan nog staat het paard ong. 22 uur verder op stal. (Als het paard geen weidegang heeft natuurlijk.)

Ik vind dat een paard het beste tot zijn recht komt zoals de natuur dat bedoeld heeft.

MOHGirl

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 18:04

Ik vind dat elk paard recht heeft op een land met gras een paar maanden per jaar..
Jij wilt toch ook wel eens relaxuh? Lachen
En verder is het nog gezond voor zo een beessie!
Maar dat is mijn mening hoor..

Liss

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 18:20

Bij ons gaan de manegepaarden dus nooit in de wei (in de zomer sommige wel die krijgen 2 weken vakantie de al wat oudere)
en sommige privepaarden eigenlijk ook niet!

ze worden wel heel vaak los gegooid en staan soms wel een paar los in de bak ik vind dat je het zelf moet weten als eigenaar zijnde die van mij gaat wel in de wei maar als je het neit doet en nooit doet weet een paard ook meestal niet wat hij mist!

Maar iedereeen moet het voor zich weten maar ik doe het wel want hij vind het heerlijk!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 19:07

Ik vind het eigenlijk wel een beetje ego van mensen met een duur sport paard om te zeggen: Hij mag niet de wei op, want stel je voor dat hem iets overkomt.... Nou sorry hoor, maar dta soort mensen snap ik nou niet. Paarden hebben voordat wij ze "temden" (lekker taalgebruik Haha!) ook altijd vrij gelopen. En nu omdat wij als mensen er allerlei (voor ons) leuke dingen mee doen moet het paard er maar onder lijden... Ik vind dit daarom ook geheel onterecht dat de paarden geen weidegang kunnen/mogen hebben.... Boos!
Want het is best wel een slappe smoes dat de meeste mensen gebruiken (met dure sportpaarden dan) Je kan je paard ook beschermen.... gebruik bv: alleen schriklint en zet hier een "lekkere hoge" volt op... geen paard die eraan denkt om er dan nog doorheen te walsen hoor!( hier bedoel ik dus mee stem de volthoeveelheid af op je paard..) Party!! Clown (ipv prikkeldraad of schrikdraad), en desnoods een mooie hekwerk? Doe hem bandages/beschermers om, laat het halster af.. enz enz... Ik vind het noga crue om te zeggen dat je paard te duur is om hem daarom niet de wei op te laten gaan...
Of zoals het regent of het ie veelste modderig ! Frusty Misselijk

Kijk als het niet anders kan en op arst voorschrift Ach gut , oke maar anders waarom niet? Ik bedoel wij mensen sluiten elkaar toch ook niet op in elkaars kamer en dan alleen eruit als je moet sporten/werken.... vrijetijd! vinden wij OOK! prettig Cool

Maar goed dat is dan weer mijn mening Haha!

Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 19:15

Een paard wat nooit op de wei komt vind ik inderdaad zielig.
Komop zeg, het eerst waar je bij het woord "paard" aan denkt is gras!
Een paard wil ook wel eens lekker rennen wanneer ie het wil ipv 22 uur per dag op stal te staan, lekker sociale contacten hebben ze ook zo.

Tuurlijk hoeven ze niet 24/7 op de wei te staan, al is het maar een paar uurtjes per dag en de rest van de tijd in de paddock ofzo. Maar een paard wat nooit in de wei komt vind ik gewoon sneu!

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 19:23

Wij hebben ook niet zo heel veel wei.Alle paarden komen wel iedere dag 4 uur buiten(zomer en winter).Dat vind ik dan weer beter dan paarden die in de winter de godganze dag op stal staan en in de zomer dag en nacht het land opgegooid worden omdat het zo goed voor ze is.Regelmaat is volgens mij voor een paard nog altijd veel belangrijker.