Een paard dat nooit op de wei komt, is zielig

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Een paard dat nooit op de wei komt, is zielig.

Ja, een paard heeft die beweging nodig
161 (70%)
Nee, zolang je hem/haar maar iedere dag rijd
36 (15%)
Nee, tijdens de weidegang kunnen teveel ongelukken gebeuren met mijn (sport)paard
5 (2%)
Anders, namelijk.........
28 (12%)

Totaal aantal stemmen: 230


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 12:20

Citaat:
Ik denk toch ook dat het een verschil is in instelling t.o.v. het dier.

Die snap ik ff niet

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 12:20

Springruiters zijn vaak mannen, die gaan niet zo mutserig om met paarden als vrouwen.
Ik denk dat dat het is Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 12:39

Ik sta nu ook op een echte spring stal en idd, alles staat buiten. Maar niet de sport-paarden en de dekhengsten al helemaal niet.

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 14:49

Ik heb er een beetje gemengde gevoelens over.
Mijn verzorgpony mag niet op de wei. Ze is een aantal jaren geleden hoefbevangengeweest, waardoor ze aan alle vier haar hoeven een sincker heeft. Wordt ze nog een keer te zwaar dan is het einde verhaal. Het eiwit wat in het gras zit, is als een soort vergif voor haar. Ze mag er wel wat van, maar niet in grote hoeveelheden.
Ze mag een paar keer in de week (dus niet elke dag) hooguit drie kwartier de wei in met de oudere paarden, wanneer de andere paarden eruit zijn.
Ik kan het best begrijpen als paarden niet de wei in mogen, maar ik vind wel dat de mogelijk moet bestaan dat ze de wei in kunnen.
Ik vind het ook erg zielig als ik op stal kom en de paarden staan in de wei en mijn verzorgpony staat op stal, maar ze is er aan gewend.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 15:09

tuurlijk is dat zielig. je ontneemt een paard al zn vrijheid die hij nog over heeft. zouden ze bij mensen moeten doen. 24 uur per dag binnen zitten en af en toe een blokkie om. HELLUP IK WORD GEKKKKKKKKKK

Hazzebaz

Berichten: 827
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Schipluiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 15:14

Heb je er al eens aan gedacht als een paard zelf de wei niet in wil???
dat is andere koek. De merries en ruinen zullen het heerlijk vinden om hele dagen ( en nachten) in de wei te lopen, maar wat denk je van hengsten?

Onze twee dekhengsten maak je echt niet blij met een hele middag in de wei of los in de bak. Die willen graag de kudde merries blijven zien. Pas dan vinden zij rust. Als ze een kwartier in bak of wei lopen, gaan ze steeds langs het hek lopen vervelen. Kom ik toevallig aanlopen, gaan ze staan gillen om maar naar binnen te mogen.

Dus het is niet per definitie dat ieder paard graag buiten loopt.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 16:24

Een paard hoort van mij altijd op het land te kunnen.
Moet zich lekker kunnen bewegen enz..
Lekker in de vrijheid, i.p van werken werken , en in een boxje te staan.

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 16:28

parouscha schreef:
Een paard hoort van mij altijd op het land te kunnen.
Moet zich lekker kunnen bewegen enz..
Lekker in de vrijheid, i.p van werken werken , en in een boxje te staan.

Maar hoe denk jij er dan over als een paard niet de wei op mag in verband met dat hij er aan dood kan gaan?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 16:34

Dat zijn uitzonderingen Kusia...

Mijn merrie kun je op een paddock zetten, en die staat na een uur nog steeds daar waar ik haar heb neergezet. Toegegeven, in een box KAN ze niet veel meer...maar in de paddock KIEST ze voor niet veel meer. Is ze daarom zielig?

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 16:36

Kusia"]
[quote="parouscha schreef:
Een paard hoort van mij altijd op het land te kunnen.
Moet zich lekker kunnen bewegen enz..
Lekker in de vrijheid, i.p van werken werken , en in een boxje te staan.

Maar hoe denk jij er dan over als een paard niet de wei op mag in verband met dat hij er aan dood kan gaan?
[/quote]

Sorry maar dat volg ik niet, zou jij een paard niet in de wei zetten omdat hij er dood aan kan gaan? Alsof ze op stal niet dood kunnen gaan...
Op het weiland zijn er misschien wel meer gevaren, maar het is voor een paard helemaal niet natuurlijk om op stal te staan! ze zijn gewend om veel te kunnen rennen en doen. Ze hebben die beweging ( en sociaal contact met andere paarden ) nodig!
Mijn (sport ) pony staat veel in de wei. Ik vind het zielig om haar niet in de wei te zetten omdat er wat mee kan gebeuren en ik dan geen wedstrijden meer kan rijden. Dat heet egoïsme

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 16:42

Mijn verzorgpony is een aantal jaren hoefbevangen geweest en daarbij heeft ze een sicker aan allevier haar hoeven gekregen, wat chronisch is.
Als ze ooit een keer te zwaar wordt dan betekend dat dus haar dood.
In gras zitten veel eiwitten en dat is als een soort vergif voor haar.
Ook op aanraden van de hoefsmid en DA kan ze beter de wei niet op.
Ik ben het wel met je eens over beweging en contacten, maar het is of dat of dood.
De keuze lijkt me niet zo moeilijk

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 16:44

Anne"]
[quote="Kusia"][quote="parouscha schreef:
Een paard hoort van mij altijd op het land te kunnen.
Moet zich lekker kunnen bewegen enz..
Lekker in de vrijheid, i.p van werken werken , en in een boxje te staan.

Maar hoe denk jij er dan over als een paard niet de wei op mag in verband met dat hij er aan dood kan gaan?
[/quote]

Sorry maar dat volg ik niet, zou jij een paard niet in de wei zetten omdat hij er dood aan kan gaan? Alsof ze op stal niet dood kunnen gaan...
Op het weiland zijn er misschien wel meer gevaren, maar het is voor een paard helemaal niet natuurlijk om op stal te staan! ze zijn gewend om veel te kunnen rennen en doen. Ze hebben die beweging ( en sociaal contact met andere paarden ) nodig!
Mijn (sport ) pony staat veel in de wei. Ik vind het zielig om haar niet in de wei te zetten omdat er wat mee kan gebeuren en ik dan geen wedstrijden meer kan rijden. Dat heet egoïsme
[/quote]

Ik stel voor dat je eerst alle berichten van Kusia doorleest voordat je haar als egoistisch gaat bestempelen Anne. Soms heeft een paard een medisch verleden waarom hij niet op het land mag. Zoals in het geval van Kusia.

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 16:49

Kijk, tuurlijk wil ik dat ze het land op gaat.
Als ze mijn pony was had ik waarschijnlijk hetzelfde moeten doen.
Er zijn natuurlijk een paar oplossingen, waar ook nadelen aan vast zitten. Bijvoorbeeld een muilkorf, maar ten eerste kan ze zich niet veweren en ten tweede ziet ze gras, ze staat er op, ze wil het eten, maar kan het niet, omdat er zo een vervelend ding op zit. Ze zal dan alles doen om het kapot te maken.
Nogmaals, ik ben er heel erg voor om een paard op de wei te zetten, maar als het niet gaat, dan gaat het ook gewoon niet.

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 16:49

dan is het idd anders, als ze om medische redenen niet het weiland in mogen. Het was verder ook geen beschulding op Kusia.
Maar daar had ik het niet over, veel mensen zetten hun paard niet buiten omdat het een sportpaard is

ik heb trouwens idd niet alle berichten doorgelezen Clown

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 16:53

Ik voelde het niet als een beschuldiging Knipoog Kan gebeuren dat je niet alles leest, doe ik soms ook niet.

Maar wat ik me dan af vraag, waarom mogen sommige sportpaarden dan de wei niet op?

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 16:57

Kusia schreef:
Ik voelde het niet als een beschuldiging Knipoog Kan gebeuren dat je niet alles leest, doe ik soms ook niet.

Maar wat ik me dan af vraag, waarom mogen sommige sportpaarden dan de wei niet op?


Omdat in het weiland er meer ongelukken kunnen gebeuren dan op stal, Ze willen niet dat het paard kreupel raakt zodat ze geen wedstrijden meer kunnen rijden.

Misschien is het ook wel luiheid Haha! veel schoonmaken voor een wedstrijd.

Veel zwarte paarden staan ook in de zomer niet buiten omdat ze door de zon wat bruiner worden...

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 17:02

Anne schreef:
Omdat in het weiland er meer ongelukken kunnen gebeuren dan op stal, Ze willen niet dat het paard kreupel raakt zodat ze geen wedstrijden meer kunnen rijden.

Misschien is het ook wel luiheid Haha! veel schoonmaken voor een wedstrijd.

Veel zwarte paarden staan ook in de zomer niet buiten omdat ze door de zon wat bruiner worden...

Ahaaa
Maar als er nou voor bijvoorbeeld drie maanden geen wedstrijd is, gaan ze dan in die tijd nog wel de wei in???

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 17:08

ik zou het niet weten...
Sport paard of niet, als ze de wei in kunnen, gaan ze bij mij gewoon de wei in!

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 17:34

Het is niet zo dat een paard per se op de wei moet maar ik vind wel dat als het paard niet op de wei kan je hem zo vaak en lang mogelijk los moet zetten met andere paarden. Het land is naar mijn mening niet alleen voor de beweging maar ook voor de sociale contacten en het kunnen bewegen zonder ruiter. Dus niet per se wei maar wel per se los.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 17:36

per se los ja, maar niet perse met andere paarden. De grootste brokken op het land komen omdat paarden met elkaar aan het knokken zijn geslagen.

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 19:19

Een paard vind ik zielig als hij nooit de wei op kan. Maar niet persé voor die beweging.
Als een paard de wei echt niet op kan wegens medische redenen, oke dat kan dan niet, maarja wel triest voor het paardje....
Sommige mensen staan op een stal waar ze geen weidegang bij hebben, maarja zet ze dan zomers lekker een maandje ofzo op de wei, dat doen er hier veel in de buurt, gewoon een maand je paard heerlijk laten genieten, ze knappen er meestal stukken van op!
Zo kwam er eerst een paard op de wei bij ons die op stal altijd beet en sacho was, in de wei was het een lievert die geen vlieg kwijt deed en heel vrolijk.

gomir

Berichten: 25538
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 19:22

Anders...Mijn paarden komen nooit op het land, omdat ik simpelweg geen weiland heb. Maar ze staan wel zomer en winter een aantal uur buiten in de rijbak(25x50) en kunnen dus wel vrijuit bewegen

Zijn ze dan zielig Verward Anders zou ik mijn paarden in pension moeten zetten, zodat ze vier maanden per jaar op het land kunnen(dat dan met 2 weken net zo kaal is als mijn bak, want er lopen hier overal te veel paarden op te kleine stukjes...) en de rest van het jaar binnen...
Simpele keus lijkt me Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 19:26

Citaat:
Maar ze staan wel zomer en winter een aantal uur buiten in de rijbak(25x50) en kunnen dus wel vrijuit bewegen

Zijn ze dan zielig

Ik heb het idee als ik dit topic zo lees, weet niet of jij alles gelezen hebt, maar dat de meeste zeggen dat ze beweging nodig hebben buiten het rijden om.
Dus dat een paddock, bak whatever ook goed is.

Of ik moet het heel erg verkeerd gelezen hebben Verward

gomir

Berichten: 25538
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 20:39

Ik heb alleen de vraag aan het begin gelezen en de eerste paar reacties kawa Bloos
meestal lees ik alles, maar het eten was klaar en ik wilde toch even weten wat bokkers hiervan vonden. Ik krijg van mensen die mij kennen namelijk regelmatig de reactie dat het heel zielig is voor ze Verward
(al moet ik zeggen dat ik me daar weinig van aantrek Knipoog )

Hazzebaz

Berichten: 827
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Schipluiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 20:47

Zolang het paard voldoende beweging en afleiding krijgt, is het niet noodzakelijk om een paard dagelijkse weidegang te geven.

Voor jonge paarden is het wel van belang voor hun groeisituatie. ( Een jong paard dat altijd binnenstaat heeft meer kans op afwijkingen en gebreken dan een vrij bewegend paard.)

Ook voor drachtige merries is gras en zon van belang, om hun veulens voldoende vitamine D te kunnen geven en om hun melkgift te stimuleren. Ook voor fokmerries doet de zon en het gras erg goed aan de omvang en regelmaat van de cyclus.

Maar paarden die dagelijks aan het werk zijn, en voldoende tijd krijgen om vrij te zijn, bijv. in de bak los, hoeven echt niet noodzakelijk het land op. Dan is het een leuke en welkome afleiding, maar op de lange duur is de kans groot dat deze paarden zich gaan vervelen op de wei wanneer zij geen werk meer doen.

Het is dus per paard aankijken en is dus niets zielig, zolang het paard krijgt wat hij nodig heeft.