Vraag mbt aanleren van basisvaardigheden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Blabla1980

Vraag mbt aanleren van basisvaardigheden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 10:56

Aangezien ik redelijk nieuw ben hier heb ik geen idee of mijn vraag hier goed staat, bij voorbaat sorry als dat niet het geval is! :o

Ik heb een beetje een stomme vraag en heb getwijfeld of ik hem wel moest stellen omdat ik zo mischien een beetje overkom als een "vreemd" mens :P :D

Ik ben 29 en ben sinds kort paardrijlessen aan het nemen, eindelijk! Vind het helemaal te gek (jeugddroom) en wou dat ik mee tijd had zodat ik vaker lessen kon nemen. Helaas heb ik niet zo heel veel tijd ivm een lief klein dochtertje en werk ik 32 uur in de week met veel reistijd.

Nu zou ik heel graag ook leren hoe je een paard borsteld en hoeven schoonmaakt, uit de wei haalt, stallen schoonmaakt enz. Ik heb het idee dat het niet mogenlijk is om hiermee te helpen op de plaats waar ik paardrij aangezien het geen echte manege is en (ik heb het nog niet gevraagd hoor, maar dat denk ik)

Ik heb natuurlijk geen tijd voor een verzorgpaard en daar heb ik ook laaaaang niet genoeg ervaring voor, dus hoe leer ik dit soort dingen dan in godsnaam? :D

Hoe hebben jullie dit geleerd? Tips? Suggesties? Mensen uit omgeving Limburg hier waarbij ik mee mag kijken/ helpen :D
Laatst bijgewerkt door iefke op 04-12-09 11:35, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt

Marigold

Re: Hele stomme vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 10:59

misschien als je tussendoor ook wat bij de stallen rondhangt, dat je dan mag helpen hier en daar?
het is jammer als een manege geen aandacht besteed aan de verzorging etc door de ruiters.
goed streven dat je het wilt leren, en het is ook gewoon fijn en rustgevend werk!

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 11:00

zou t gewoon vragen! veel stallen zjn wel blij met wat extra hulp

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 11:02

gewoon vragen! ik woon wat uit de buurt, anders had je best mogen komen kijken (mag nu nog wel, maar flevoland is wel ver ;) )

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 11:03

Je had ook zo bij mij mogen komen, maar ook Utrecht is n beetje ver denk ik...

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 11:04

Marigold schreef:
misschien als je tussendoor ook wat bij de stallen rondhangt, dat je dan mag helpen hier en daar?
het is jammer als een manege geen aandacht besteed aan de verzorging etc door de ruiters.
goed streven dat je het wilt leren, en het is ook gewoon fijn en rustgevend werk!

Helaas heb ik dus geen tijd om bij de stallen rond te hangen, en dat is ook niet de bedoeling volgens mij. Het is nl geen manege. De paarden die er staan zijn ook geen manegepaarden en staan er ook zelden heel lang.

Maar ik ga het sowiezo gewoon eens vragen als ik er wat meer lessen heb gehad zodat zij ook wat beter weten wat voor type ik ben :)

@Vjestagirl en zij : Lief van jullie, jammer genoeg is Utrecht en Flevorland wat te ver weg ja :D

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 11:06

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 11:12

[quote="Blabla1980"]Aangezien ik redelijk nieuw ben hier heb ik geen idee of mijn vraag hier goed staat, bij voorbaat sorry als dat niet het geval is! :o

Ik heb een beetje een stomme vraag en heb getwijfeld of ik hem wel moest stellen omdat ik zo mischien een beetje overkom als een "vreemd" mens :P :D

Stomme vragen bestaan niet !!vind het juist knap dat je er voor uit komt dat je het niet weet en graag wil leren,super
veel succes verder gewenst

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 11:14

Inderdaad, helemaal geen stomme vraag, hoor. Juist alleen maar goed dat je meer wilt weten over wat er allemaal bij de verzorging van een paard komt kijken. Je kunt via internet (zoals op Bokt ;-) veel info vinden, er zijn veel leuke en informatieve boeken, etc. Succes!

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 11:16

@zij, Dankje, ik zal het eens doorlezen :) Dan weet ik in elk geval alvast waar de verschillende dingen voor gebruikt worden :)

@Pietsie, dankje :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 11:16

Gewoon vragen op de manege waar je rijdt! Je zou ook zo bij mogen komen, maar ook Gelderland zal wel wat ver zijn! ;)

Vind t absoluut geen stomme vraag! Super juist!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 11:18

Ik zou gewoon eens op je heen vragen, desnoods een advertentie op bokt (gezocht verzorg stage.. of zoiets). Er zijn vast wel meiden die in de buurt wonen die het erg leuk vinden om je de basics van paardenverzorging uit te leggen. Je zou bijvoorbeeld al je regio in je profiel kunnen zetten, wie weet wonen er wel lezers van dit topic bij je buurt..

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 11:23

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 11:25

schiet me net te binnen, dat je bij ..about horses.. hele leuke cursussen kunt doen via internet, geloof dat ze gratis zijn

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 11:27

Ik weet niet waar in limburg je woont maar bij Venlo is een ontzettend gave manege! Heel groot waar goed les wordt gegeven tegen een leuke prijs en waar je zomer begeleid waanzinnige buitenritten kunt maken. En daar besteden ze wel tijd aan het leren van het verzorgen van je paard. Eerlijk gezegd vind ik het best wel 'schandalig' dat daar bij jou geen aandacht aan wordt besteed..

Wel tof dat je het vraagt hoor!
Korte toelichting op verschillende borstels, heb je misschien ook wel wat aan.

De roskam is meestal een rubbere ronde kam met kleine puntjes, deze gebruik je bij een normale tot dikke vacht om alle modder, stof en andere viezigheid eruit te borstelen. Dit doe je door rondjes te draaien op de vacht. (niet op de benen!) Vaak vinden paarden dit een hele fijne massage omdat alle jeukende rotzooi uit de vacht gehaald wordt.
Pas op, voor paarden die geschoren zijn of een hele dunne korte vacht hebben is dit minder lekker..

De harde borstel is een normaal ogende borstel maar als je de haren voelt (deze zijn vaak van wat dikker kunststof) is hij behoorlijk ruw. Hiermee haal je al het losgemaakte vuil van de vacht af. Hiermee maak je ook de benen schoon. De reden dat je dat niet met de rosborstel doet is omdat bij de benen de gewrichten dicht onder de huid liggen en dit dus zeer kan doen.

De zachte borstel ziet er ongeveer hetzelfde uit als de harde borstel maar heeft dan hele zachte haren. Hiermee haal je het laatste beetje fijnstof van de vacht af zodat deze zijn glas terug krijgt. Eventueel kun je hiernaa nog met een handschoen van schapenvacht nogmaals over de vacht heen gaan voor nog meer glans.
Met de zachte borstel kan je ook het hoofd van je paard schoonmaken. De ene vind dit echter wat minder fijn dan de ander.

De hoevenkrabber is een handvat met daaraan een stalen punt en evt een borsteltje. Hiermee maak je dus de hoeven schoon. Als je de hoef optilt zie je aan de onderkant een soort punt. De binnenkant van deze punt is van vlees. De rest is van hoorn, dit is hetzelfde materiaal als je jouw nagels van zijn. Je moet zoiezo altijd zorgen naast deze punt de groeven goed vrij zijn van steentjes en rotzooi. Voor de rest schraap ik altijd de hele hoef leeg alleen bij het vlees gedeelte moet je wat voorzichtiger zijn..

Nou alsjeblieft hoor :)

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 11:28

Thnx voor de info tot dusverd :) Ik ga alles thuis op mijn gemak bekijken! Had zelf al op internet gezocht maar kon niet zo gek veel vinden, dus alle info is welkom :)

@Troi Ik ken niet zoveel mensen in de paardenwereld, ik heb nog te weinig "nuttige"berichten geplaatst om een advertentie op bokt te mogen plaatsen. Wel heb ik in elk geval mijn woonplaats in mijn profiel gezet *D en ben bereid om een stuk te rijden hoor, heb altijd een auto tot mijn beschiking 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 11:30

Boeken kopen :D Vooral Paardrijden voor Dummies vind ik een erg leuk boek, simpel en duidelijk! Maar het is natuurlijk het leukste om het echt uit te kunnen voeren en zo leer je het ook het beste. Dus zodra je tijd hebt gewoon even op de manege blijven rondhangen en vragen of je mag helpen. Zo leer je het beste :)

bosefoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 11:33

Ik woon in Hamont, bij Weert...

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 11:34

Als je wilt mag je een keer naar mij komen? Pony moet nodig geborsteld worden :D

Ow ja woon ongeveer 20 minuutjes van roermond af dus nog wel te doen denk ik.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 11:37

@Biieniie, nogmaals, ik rijd niet op een manege maar ze geven echt heel fijn les en zijn superlief voor de paarden die ze hebben staan. En mischien is het ook geen probleem als ik het gewoon vraag hoor ;)
Maar het is niet zoals op een manege dat dat allemaal gewoon kan :)

@Bosefoso, dat is best in de buurt :)
@Joyce83, Super! 20 minuten is geen enkel probleem, als je eens tijd hebt in het weekend en zin hebt in gezelschap/ hulp zou ik heel graag komen helpen :D

joyce83

Re: Vraag mbt aanleren van basisvaardigheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 11:40

Tuurlijk!! Rijden kan ik je helaas niet laten doen omdat hij al een tijdje niet/weinig gereden is en ik dan liever zelf erop kruip. Maar hij is op zich rustig en braaf genoeg om je de basisdingen te kunnen leren.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 11:42

Ow rijden hoeft ook absoluut niet aangezien ik pas net begonnen ben en netjes eens per wek les heb :) Het gaat me puur om de verzorging!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 11:42

Ha, goed zo! Je titel veranderd! ;)

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 11:46

Je kan ook altijd nog een advertentie plaatsen op bijvoorbeeld marktplaats voor een soort van stage waar je bijvoorbeeld 1 dagdeel per week heen gaat. Ik denk dat er genoeg mensen met paarden zijn die je dat best willen leren in ruil voor wat werk.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 11:49

noord brabant is ook niet om de hoek vrees ik, maar mocht je een keer in de buurt zijn ben je hier ook van harte welkom!