Hoe maak je hindernissen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ivjee1213

Hoe maak je hindernissen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 21:47

Hallo !

Mijn 2e topic al deze avond :P
Maarja, Ik heb dus een vraagje: Hoe maak je zelf hindernissen (balkjes en staanders) zonder dat je er veel voor hoeft te betalen?

Groetjes,

Nell_

Re: Hoe maak je hindernissen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 23:01

Je kan evt goede balken kopen, en deze gewoon op kisten leggen?
Belangrijk is wel dat het echt goede balken zijn! Dus zonder scherpe randen en splinters.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 16:09

Marktplaats, bokt EA?

En inderdaad splinterschone balken.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 16:15

Eventueel kun je ook gewone houten balken kopen en die schuren en verven? Je kunt kisten/emmers gebruiken om ze op te leggen. Belangrijk is dat de balk daar vanaf kan rollen.

annaaube

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 20:55

je kan ook best goedkoop van die kartelblokjes kopen,misschien ken je die wel, die kan je stapelen enzo. die zijn vrij goedkoop, en de balken kan je misschien 2e handskopen?

Sassii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 07:55

Ivjee1213 schreef:
Hallo !

Mijn 2e topic al deze avond :P
Maarja, Ik heb dus een vraagje: Hoe maak je zelf hindernissen (balkjes en staanders) zonder dat je er veel voor hoeft te betalen?

Groetjes,

Volgens mij kun je ook gewoon sterke takken doen ;).
Wel oppassen dat er geen scherpe puntjes aanzitten, en je moet altijd ff chekken of er ook splinters inzitten.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 08:27

Staanders op autobanden (met velg dan natuurlijk) een idee?
Rol je ook zo de bak in en uit.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 08:55

Tenzij je heel handig met metaalbewerken bent, zal je de lepels iig moeten kopen.

Staanders: houten balken kopen bij de Gamma/Praxis/Karwei of plaatselijke houthandel.
Bodemkruis maken als basis van bv 10 x 5 cm balkjes, 60-80 cm lang. In het midden half inkepen om ze netjes in elkaar te laten vallen.
De echte staander is een balk van meestal 10 x 10 cm (hangt van de lepelmaat af, dus eerst lepels kopen dán de balken voor de staanders!). Je kan balken van 1.50 of van 1.80 nemen, net hoe hoog je ze nodig hebt.
Staande balk met lange hoekijzers aan je houten bodemkruis bevestigen. Gaten boren of inkepingen maken voor de lepels, afhankelijk van wat voor type je koopt. Evt. kun je ook iedere 10 cm een houten klos op je staander maken, dan heb je geen lepels nodig.

Alternatief is idd autobanden met velg, maar dan moet je kunnen lassen om de hoekijzers aan de velg te bevestigen.

De losse balken kan je gewoon tuinhout voor gebruiken, rondgefreesd. Zijn er ook in lengtes van 3 en 4 meter. Koop niet-geimpregneerd hout als je het nog wilt schilderen!

Op de zelfde manier kan je stapelbare cavaletti maken.
Kruis maken (kan van iets dunner hout, bv 8 x 4 cm breed/dik), en dan aan twee kanten met een stevige lat (bv 8 x 2 cm breed/dik) het kruis 'sluiten' zodat je een vlak hebt om ze stabiel te stapelen. Rondhoutbalk in 1 van de 'kwartieren' van je kruis bevestigen, daar waar je een lat gebruikt hebt om het kruis dicht te maken, want dan kan je balk aan twee kanten vastschroeven.
Even voor de duidelijkheid: je hebt natuurlijk 2 kruisen per cavaletto nodig!

Met de balk naar beneden ligt je cavaletto op z'n laagst, kwartslag kantelen en je cavaletto komt een cm of 10 van de grond, cavaletto halve slag draaien en je balk hangt bovenin, cm of 20 van de grond.
Met 3 cavalleti op elkaar kom je zo dus tot max 60 cm. Meer zou ik niet stapelen, dat wordt weer wat instabiel.

Goedkoop zal het niet echt worden, hout is duur, maar wél stabiel en veilig, en dat is ook wat waard. Bovendien gaat dit een eeuwigheid mee, als je je staanders en balken goed in de verf zet en droog opslaat.