mijn leraar gym vind dat paardrijden geen sport is, waar ik het niet mee eens ben.
Nou is het zo dat als ik hem kan overtuigen met argumenten dat wij met heel de klas gaan paardrijden!
dus vroeg ik me af of jullie nog goede argumenten weten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Vjestagirl schreef:Grit schreef: Op wiki staan deze kenmerken van wat een sport is;
* Een sport heeft een vastgelegde regelset die bij alle spelers bekend horen te zijn. Deze kunnen over de tijd en de plaats variëren.
Vastgelegde regels? Verkaar je nader. Ik ken geen sporten waarbij het zo onduidelijk is hoe het moet.
Je moet binnen een bepaalde tijd over een aantal balken heen springen die tussen 2 vastgestelde hoogtes liggen. Als je ze eraf gooit krijg je strafpunten, zo niet, dan niet.
Vjestagirl schreef:* Toernooien kunnen hun eigen aanvullende regels stellen, maar er is een vaste basisset van overeengekomen en geaccepteerde regels.
Ook hier: welke basisset regels? Als we al niet eens zijn over hoe we erop moeten zitten.....
Zie boven
Vjestagirl schreef:* Een sport heeft een competitieaspect. Dit kan zijn in een directe confrontatie met andere spelers, of in de zin van het vestigen van een score.
Competitie? In het bos? Waar dan?
Zoals iedere sport kun je paardrijden ook alleen de recreatief doen. Net zo als dat je kun hardlopen alleen in het bos, kunt schaken voor de fun, kunt balletje trappen of slaan. Maar je kúnt het in competie verband doen.
Vjestagirl schreef:* Een sport wordt beoefend voor het plezier van de deelnemers en/of van de toeschouwers.
Dooddoener.
Wat nou dooddoener? Waarom?
Vjestagirl schreef:* Een sport bestaat uit een fysieke of mentale activiteit, uitgevoerd individueel of in teamverband, met of zonder tegenspelers om van te winnen (bijv. voetbal), of om een doel te bereiken (bijv. bergbeklimmen), of om gezondheidsredenen (bijv. zwemmen).
Tegenspelers heb ik niet in het bos. Een doel? Van A naar A rijden blijft uiteindelijk redelijk doelloos. En gezondheid? Weleens van je paard gestort? Gezond joh (not!).
Maar tegenspelers heb je wel een een concour. Een doel kan bijvoorbeeld zijn om z2 te gaan rijden, om te zorgen dat je paard beter in zijn spieren komt te zitten, dat je een langere buitenrit kunt maken, dat je paard over een jaar niet meer bang is van plastic zakjes.
Vjestagirl schreef:* Het primaire doel van een competitie is om volgens de regels te winnen, en niet om esthetische, artistieke of financiële redenen.
O? Om te beginnen, wat valt er winnen in het bos?
Over die financiën zullen we het verder niet hebben, maar als ons ons niet kent bereik je bar weinig in de paarden"sport", dus dat argument blijft ook niet bijster overeind.
In een bos niet, op een concours wel. En voor sommige mensen leven er wel van. Net als dat er mensen van schaatsen, hardlopen, zwemmen etc leven. Maar het gros niet. Dat kan.
Vjestagirl schreef:Even bij elk punt een koppeling naar de paardensport maken, uitprinten en inleveren![]()
Kortom Paardenrijden is in ieder geval in het bos geen sport, maar wat is dan het verschil tussen bos en bak?
zap schreef:@ikke, we zijn hier bezig om een leraar te overtuigen van dat het een sport is, niet andersom.