De andere kant van fokken..

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

De andere kant van fokken..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-03 15:09

Woensdagochtend werd Sil(waar ik stage loop) gebeld door een lesser van haar (haar merrie van drachtig van sil dr hengst, Sanwood Gold), er was een merrie veulen geboren genaamt W Sandy's Gold (de W van de kwpn Haha! ).
Donderdagochtend heel vroeg word sil door H. (dat is even de lesser) gebeld, dr merrie is vanacht overleden.
Koliek...
Veulentje net een dagje oud. Merrie is van pijn bijna door de muren gegaan. De ergste dood die je voor je beestje wilt hebben.

Maar oke, 's ochtends is de merrie door het Rendak opgehaalt...
Sil en Diaan hebben de hele dag gebeld met kennissen en fokkers, er is zelfs een omroep op omrop fryslan geweest voor een pleegmoeder.
Heel veel mensen hebben gebeld met tips en ervaringen, echt toppie!
Aan het eind van de middag mensen weten te bereiken die een welsh merrie hadden staan waarvan de dag ervoor haar veulen was ge-euthaniseert. We mochten haar 's avonds zo ophalen!!
Super mooi merrietje van 1.42. Pikzwart met kolletje.
Tijdje voor de box met haar gestaan en ze was heel lief voor Sandy, likken enzo. Maargoed we moesten dat veulen bij die merrie zien te laten drinken. Merrie zat vol met melk dus dat zat goed.

Allebei aan touwtje in de bak. Na een half uurtje geduld en lieve woordjes, enz. Toch besloten dat het voor eerst genoeg was, merrie was super braaf maar had het toch liever niet.
Later wilden we nog een keertje proberen, maar H. vond het wel goed zo.
Begrijpelijk, vreemde merrie bij je veulen. Je eigen merrie van 19 jaar oud die je zowat haar hele leven kent is ineens het leven kwijt en dan dat veulen.
Besloten dat de merrie volgende ochtend maar naar huis moest.

Met het veulen gaat het super, vanacht goed gedronken. Elke keer drinkt ze graag, ze drinkt gelukkig uit een pannetje (is hygienischer dan fles).
Ze plast goed, maar helaas poept ze nog niet. Vanochtend is de DA erbij geweest en het gaat verder allemaal goed.

We hebben vanmiddag nog gehoord dat de veulencentrale een haflingermerrie had, die eventueel als pleegmoeder kon functioneren. Hoe dat verder zit weet ik nog niet.


Zo zie je maar weer.. Altijd graag een veulentje willen fokken, in 1 dag is die mening van mij omgeslagen. Ik ga het risico niet nemen later. Dan koop ik wel een veulen.
Ik weet dat 9 van de 10 x het goed gaat.

Dit was trouwens een ervaren merrie!

Ik houd jullie nog op de hoogte hoe het met W Sandy's Gold gaat!

Tips/Ervaringen zijn welkom!!

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3


XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 15:13

Wat erg zeg Verdrietig Hierbij wil ik Hennie en Freddie heel veel sterkte wensen met hun verlies. Vorig jaar hebben ze nog zo liefdevol over hun paardje gesproken, ze was toen al drachtig...heerlijk was het. Zo zie je hoe betrekkelijk het leven is, ineens kan het over zijn. Ik heb verder geen ervaring met pleegmoeders helaas, dus kan hun op dat gebied verder niet helpen. Ik ben heel blij dat het met het veulen goed gaat. Een veulen met de vles opvoeden heb ik wel ervaring mee. In ieder geval wens ik ze heel veel plezier met W Sandy's Gold (prachtige naam! Lovers) en heel veel sterkte met hun verlies Scheve mond

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 15:20

Jee wat erg zeg, zoals je misschien hebt gelezen(Jolynn haar veulen dood) ben ik juist mijn veulen verloren. Helaas heeft dat zo'n impact op Jo gehad (lichamelijk) dat de dierenarts het heeft afgeraden een veulentje te adopteren. Helaas misschien was Jo wel de perfecte pleegmoeder geweest. Heel veel sterkte met het vinden van een merrie.

XANTHA

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 15:20

Wij hebben 2 jaar geleden ook een merrie moeten missen (de eigenaar) het veulentje had de merrie helemaal opengescheurt bij de geboorte.
Via de veulen centrale is het veulen toen bij een andere merrie geplaatst, het is uit eindelijk goed gekomen.
We hadden wel een merrie van het zelfde ras, maar ik weet niet of dat veel uit maakt.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 16:01

Kreeg net een tip...mocht je nog een pleegmoeder vinden...smeer het veulen in met vicks vaporub en smeer dat op de neus van de pleegmoeder...geen idee of het werkt, misschien dat anderen er nog ervaring mee hebben? In ieder geval iets waardoor de merrie denkt dat het haar veulen is door middel van geur. Vicks Vaporub kan ook door iets anders natuurlijk. Vanille extract ofzo.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-03 16:03

Ooh, zeg dat maar tegen Sil als je dr belt Lachen
Trouwens mooi onderschrift heb je Colin Knipoog

Veel Sterkte Jolynn

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 16:50

Jemig wat een verhaal. Ik heb ook 3 jaar achter elkaar in de rats gezeten bij Genderose. VOoral het laatste jaar omdat het zo anders dan anders ging. Stel dat het fout zou gaan... Bah, vreselijk lijkt mij dat!

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 17:53

Jeetje wat erg zeg Verdrietig

Wij hebben hetzelfde meegemaakt. Als je iets wil weten PB me dan maar Lachen

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 18:09

Ik heb ervaring met een pleegmoeder ... wil je weten hoe het aan te pakken pb me maar of email (zie profiel).

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 18:29

He jakkes. Ja inderdaad, 99% vd geboortes verloopt zonder problemen, maar je zult maar net die ene procent zijn Scheve mond . Ik hoop dat het allemaal goed komt met het veulen, al zal dat nooit een vervanging zijn voor de merrie ...

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 20:32

XoNo schreef:
Kreeg net een tip...mocht je nog een pleegmoeder vinden...smeer het veulen in met vicks vaporub en smeer dat op de neus van de pleegmoeder...geen idee of het werkt, misschien dat anderen er nog ervaring mee hebben? In ieder geval iets waardoor de merrie denkt dat het haar veulen is door middel van geur. Vicks Vaporub kan ook door iets anders natuurlijk. Vanille extract ofzo.




Waaaaaaaaaaah smeer het eerst eens op je eigen neus voordat je zoiets ergs gaat zeggen XoNo!!

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 21:22

Ik heb het ook maar gehoord Pellie, er staat in mijn bericht dat ik er geen ervaring mee heb en ik vraag vriendelijk ervaringen van anderen.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 21:33

Wel, het klinkt vreselijk goor, maar welk middel wel werkt is het veulen in te smeren met de mest van de merrie (en je hoeft echt niet het snoetje in te wrijven), de merrie zal het veulen niet aflikken, maar zal ook de "vreemde" geur niet herkennen, maar wel haar eigen geur. Is de nageboorte van het overleden veulen er nog is deze vanzelfsprekend beter en minder vies om het veulen mee in te wrijven ... maar héél vaak is deze al vernietigd. Sommigen gaan ook de staart van het overleden veulen "oogsten" om te gebruiken bij het aanvaardingsproces van het adoptieveulen, maar dat moet je maar aankunnen om op zo'n moment dat staartje d'er af te knippen. Het is inderdaad de kunst zoals XONO in de basis van z'n bericht heeft de geur van het veulen te verdoezelen, maar inderdaad niet met Vicks of zo ... en het gekste geval met slobber ... geuren die de merrie kent en accepteerd als bij haar horend ... !

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-03 17:30

Het klinkt inderdaad vies maar er zit wel wat in wat je zet Sonja!

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-03 16:57

Ik had belooft jullie op de hoogte te houden, bij deze:
Sandy drinkt nog steeds erg goed! Ze wil haar als flessenkind houden, de haflingermerrie gaat dus neit door. De eigenaresse was eerst bang dat ze het niet op kon brengen maar het gaat toch harstikke goed!
Vind het heel goed van haar. Eerst verlies je je merrie en dan moet je een veulen opvoeden. Toppie!!

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 21:38

het veulentje van mijn oude verzorgpony had ook een pleegmoeder.......ging heel goed en die pleegmoeder had er oknog haar eigen veulen bij lopen dus die moeder had er 2 te verzorgen

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 09:05

O gut wat zielig, moedermerrie overleden...
Heel sneu. Heb geen tips, maar wel de beste wensen voor het veulen!
Sterkte!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 13:53

XoNo schreef:
Ik heb het ook maar gehoord Pellie, er staat in mijn bericht dat ik er geen ervaring mee heb en ik vraag vriendelijk ervaringen van anderen.


Ik zou het toch maar eens proberen als ik jou was }>

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-03 20:08

Nog een update: veulen is nu 5 dagen oud en drinkt 1150 ml. per keer en veulens van 3 weken oud zitten op 1500 ml. per keer dus ze stopt er voorlopig mee met het verhogen van het aantal melk. Ook poept ze inmiddels als een tierelier Haha! Het gaat echt heel goed en ze is zelfs al een stukkie gegroeid! Zodra ze los in de bak is is het voor haar een écht uitje en leeft ze zich lekker uit Lachen

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Charaz, DogWords, Lanoca, maitestar23, Mark0919, Mette en 44 bezoekers