Veulen breekt uit als merrie weg is.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Veulen breekt uit als merrie weg is.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-03 15:16

Mijn tinkermerrieveulen van bijna 4 weken oud brak gister uit toen ik met mijn merrie aan het longeren was.
Ze is gewoon over de wand van de stal (1,20 hoog) gesprongen.
Dit is de eerste keer dat ze zoiets doet.
De andere keren riep ze wel af en toe naar mams maar was verder rustig.
Ik heb mijn merrie vanaf dag 5 elke dag even weg gehaald bij haar veulen.
Wat kan ik doen zodat mijn veulen in haar stal blijft?
Vast zetten vind ik heel gevaarlijk en doe ik dus ook liever niet.
Wie heeft een oplossing?

Tancreda4

Berichten: 24041
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 15:31

Heb je mischien een stal met een bovendeur? Dan kun je het vuelen daar mischien beter in zetten. Bij ions was er ook een over de muur heen geklommen. (is trouwens nu een echte uitbreker, is 2 en springt gewoon over het hek van de wei heen, ook ong. 120!!)
Een bovenduer is veel veiliger. Als je die toto je beschkking hebt moet je die sluiten.

Vasthi

Berichten: 4475
Geregistreerd: 06-02-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 15:34

In ieder geval nooit vastzetten want dan kan het veulen zich misschien wel ophangen of zijn nek breken!!!! Inderdaad bovendeur sluiten en anders een plank ofzo boven een lagere deur om de boel op te hogen.

Vicky_82

Berichten: 1345
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Halle (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 15:38

Ik denk ook dat je best de deur volledig sluit, en desnoods iets zoeken als je geen bovendeur hebt. Een kennis van mij had deuren met bovenaan tralies maar hij deed er toch ook altijd nog een houten plank voor hoor !!!!

Greggie

Berichten: 160
Geregistreerd: 05-03-03
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 15:39

Wij zetten Diablo de eerste tijd in de paddock (grenzend aan de bak) zodat hij zijn moeder kon zien. De eerste weken ging hij trouwens gewoon mee de bak in en huppelde er vrolijk op los.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 16:10

Mijn ponymerrie veulen sprong ook zo los over de deur. We hebben haar gewoon terug gezet. Ze moest leren dat het niet lonend was ... en de mijne is ook een tijdje een echte uitbreekartiest geweest, maar nu staat ze achter stroom en dat heeft ze een aantal keren aan de lijve ondervonden. Nu breekt ze eigenlijk nooit meer uit terwijl ze zo over de draden zou kunnen springen!

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-03 19:15

Ik heb geen stal met bovendeur.
Het gaat niet alleen om de eur, de hele stal is maar 1,20 hoog.
Helaas is dit de enige stal die ik heb.
Ik heb het alleen zijn rustig opgebouwd en nooit heeft ze het ook maar geprobeerd om er overheen te komen.

Primula

Berichten: 452
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Kessel-Lo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 22:50

Hey!

Ik heb zelf ook een veulen van ruim 3 weken oud en ben ook stilaan begonnen om de merrie appart te nemen. Ik laat het veulen gewoon op de wei staan terwijl ik de merrie even eruit neem. Tot nu toe valt dat heel goed mee, dankzij de hulp van een oude ruin die in dezelfde wei staat. Van het moment dat ik de merrie meeneem trekt het veulen naar die ruin toe en is er niet van wekg te krijgen Lovers Het kleintje zal wel eens hinniken, maar blijft er heel kalm onder . De merrie daarentegen geeft iets meer problemen... Verward

Groetjes, Silvia

miramare
Berichten: 230
Geregistreerd: 02-09-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 10:39

de fokker waar ik mijn pony vandaan had, die had ook geen stal met tralies maar schoof altijd een pallet (of hoe schrijf je dit) over de staldeur heen zodat de veulens er nooit overheen konden. Misschien is dit een oplossing?

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 15:26

Zorg er voor dat je de boel in ieder geval goed voor elkaar hebt, het zou niet de eerste keer zijn dat veulens hierdoor hun benen breken. Heb het zelf een paar jaar meegemaakt bij een vriendin, had ook geen goede bovendeur. Wij hebben alles dicht met kleine ruimtes tussen de spijlen, als ik dat niet had zou ik het veulen geloof ik ook maar mee laten huppelen.