Kun je TE lief zijn voor een pony?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 16:27

Dan moet je iets doen wat nog harder door komt. Geef em een knietje, por met je elleboog of voor mijn part een schop in zijn buik als hij je zo plet. Een stuk vel vast pakken als van een pony die bijt kan ook helpen. Duwen helpt iig niet want dan gaan ze alleen maar tegenhangen. Ik denk dat als je vaker in dit soort vervelende situaties terechtkomt je wel strenger wordt.
Ik was vroeger ook best lief voor pony`s totdat ik mijn eerste pony, een Shetlander kreeg. Dat was namelijk (in het begin!) een superkreng. In de stal beet hij en schopte me. N\Bij het wandlen was ie helemaal erg; hij ging OF steigeren OF gras eten OF HEEL hard in mijn armen bijten. Daar werd ik toch wel zo kwaad van (ik was helemaal alleen en vond het ook wel eng) dat ik hem op zijn donder gaf en langzaam aan is het beter met hem gegaan. Door de jaren heen ben ik vooral in de omgang veel stenger en consequenter geworden. ik denk dat dat lieve vooral een beginnerskwaal is en als je eenmaal goed door hebt dat het niet leuk is als pony`s een loopje met je nemen (vaak pijnlijk of zelfs gevaarlijk!) je vanzelf wel kwaaier wordt. want pony`s zijn hartstikke lief maar ze hebben WEL een leider nodig!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23439
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 16:29

dan is duwen alleen dus niet genoeg, dus dan zet je een knietje in zijn zij.
Polly heeft daar ook een handje van, zeg ik "ho" zegt zij dan kan ze wel zo'n onwijze ruk aan haar touw krijgen! Ik zeg HO dus dan doen we HO en niet iets anders.
Een paard is een paard en het is niet je moeder waar je voorzichtig mee moet doen, als je pony eenmaal doorheeft dat ie een loopje met je kan nemen is het gewoon levensgevaarlijk!

Siempie

Berichten: 30293
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 17:39

Je kunt inderdaad te lief zijn ( goh volgens mij is dat al meer dan 20 keer gezegd). Gewoon goed porren in zijn zij. Is hij nou helemaal bedonder, jij bent de baas en niet het paard.

AniekR

Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-09-02
Woonplaats: In de beste binnenstad van Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 18:38

Dan kan ik het nog een keer zeggen: Haha!:D je kunt idd te lief voor een pony zijn, maar de ene pony reageert er anders op dan de andere. Bij ons staat een pony die wordt gereden door een ander meisje, die laat de pony gewoon alles doen en de pony weet dat (gaat gewoon zomaar stilstaan, weigert te galopperen enz. enz.)

dell_1
Berichten: 1961
Geregistreerd: 17-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 18:45

Sonja"]
[quote="Fleury schreef:
. Die pony kan niet echt stilstaan mar ik kan haar goed poetsen.


Hier ga je al de mist in. Die pony kan niet stilstaan? Onzin!
En met dat om gaan ook, dat paardje heeft je uitgelachen en duidelijk op je plaats gezet; helemaal onderaan! Pure minachting voor je. En dan kan jij niet boos worden?

En als ik nou eens zeg dat een tutje als jij gewoon uberhaupt niet bij paarden in de buurt moet komen, dat je maar beter cavia's kunt gaan kammen?
Wordt je dan wel kwaad?
Wordt dat dan ook eens op die pony, want die zegt precies hetzelfde!
[/quote]

Zo is dat precies ja. Ik wil nog welleens te lief in met mijn handen zijn onder het rijden. Maar zoiets gaat echt te ver hoor mij pletten.

Adawi

Berichten: 2635
Geregistreerd: 13-04-02
Woonplaats: Eerste Exloërmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 12:13

toen ik begon met mijn verzorgpaard en ik had gereden en ik liep met haar naar haar stal en ze wist dat er al eten lag in haar voorbak ging ze er gewoon keihard heen en dan botste ze gewoon hard tegen me op, op een gegeven moment heb ik haar eeen keer een keiharde klap op haar borst gegeven (was de enige plek waar ik toen bijkon) want ze liep gewoon bijna over mij heen, dat is nog een paar keer gebeurd dat ik een tik moest geven en nu is het over, allen zo af en toe probeerd ze het nog en dan ga ik eerst een kwartier oefenen om mee te kunnen lopen en stil te staan als ik dat zeg voor die bak met eten
zo leren ze het wel af, maar sindsdien is de band tussen ons ook beter omdat ik gewoon de baas ben

Bjarni
Berichten: 2220
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 12:30

Veel mensen zijn te lief voor hun paard \ga maar eens een groep paarden een uurtje bekijken, ze zijn constant bezig met het bevestigen van de rangorde! Een paard wil een leider hebben, heeft hij die niet dan zal hij gaan proberen zelf het leiderschap te nemen. In een groep paarden is ook 1 leider en die zullen ze allemaal zonder mopperen volgen, een oor of hoofd beweging is daarvoor vaak genoeg, ze hebben geen geduw, gepraat of getrek nodig!
Wat je dus zelf moet proberen is te zorgen dat het paard jouw als leider ziet, niet met hem in discussie gaan (snapt ie niet) jij wil dat ie dat doet dus hij doet het ook op dat moment! Niet, krijgt hij in de groep ook op zijn kop, van jou dus ook! Als je dat in het begin heel consequent en duidelijk doet heb je steeds minder aanwijzingen nodig, op een gegeven moment is een hand of vingergebaar genoeg!
Probeer te denken en reageren als een paard, want echt als jij zo lief voor ze bent maken ze er gebruik van, ze MOETEN wel.
Wees duidelijk, consequent en is het goed BELOON!

Carotjeuh

Berichten: 17
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: Blanden, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 12:46

jeeeeeeej laten we allemaal gezellig onze pony's gaan schoppen, dan vertrouwen ze ons!!!
Haha! Haha! Haha!

Bjarni
Berichten: 2220
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 13:08

Nee niet zomaar in het wilde weg erop los schoppen, doen ze in een groep ook niet! Tuurlijk als hij mij plet krijgt ie echt een knietje hoor, weleens een paard een ander paard zien pletten, een hogere in rang wel te verstaan, die wordt toch echt aan de kant gezet hoor! En dat geeft wel vertrouwen, namelijk dat de leider niet met zich laat sollen dat er op haar vertrouwd kan worden en dat dit in noodsituaties ook zo zal zijn!

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 18:44

jah.. een schop is nou eenmaal iets steviger dan een tik met een borstel ofzow.. maar als ze in de groep<< kudde dus >> niet luisteren, krijgen ze er ook van langs, en die paarden onder erlkaar kunnen ook flink schoppen hoor :d ik heb ervaring, ik stond er tussen..

maar te lief.. tja
teveel verwennen, ook zoiets...
als ie zn rug wegtrekt als je er met rossen overheen gaat.. oh, dan laten we dat maar zitten... en niet vooor 1 keer, maar voor altijd.. met een beetje ervaring kun je ook wel inschatten of hij echt last van zijn rug heeft of niet, maar druk dan iets minder hard, maar ga ze niet verwennen, worden ze lui en vervelend van.

ik heb bijna elke dag met 25 van die paarden te maken.. niet met 1, dat scheeld, maar ik zie het zo goed of ze verwend worden....
> als je de box of stand in komt, gaan die oren naar achter.. die kinderen hebben dan geleerd > uitkijken want hij is boos!!< nou dan kunnen die paarden lekker door eten, en worden ze weer niet geborsteld, vinden ze lekker..

over verwennen kan ik nog wel een uur door praten, maar verwennen.. te lief zijn, dat heeft meestal alleen maar slechte gevolgen, dus idd uitkijken met wat je doet met je paard, en echt duidelijk maken >> wat jou positie is, jij bent de baas, hij moet doen wat jij zegt, en niet andersom<<

greets jef

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 19:26

je kunt inderdaad TE lief zijn... en als je paard niet luisterd moet je meteen boos reageren, ze horen meteen te luisteren en als ze dat niet doen krijgen ze straf... anders nemen ze echt een loopje met je hoor!!

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 20:24

Die van mij hoeft dat dus maar een keer te proberen, die krijgt echt een rotschop, en dan doen ze dat heus niet meer. Ja, je bent te lief, en je loopt op die manier het risico jezelf een keer goed zeer te doen.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 21:23

Ik vond eerst ook niet de je TE lief voor een pony kan zijn, todat ik net zoiets als jij meemaakte. Alleen voelde ik alle lucht al uit mij longen geperst worden! eng dat dat was!
Ik ben meteeen heel wat strenger geworden en dat paard is nu niet meer op de manege, maar ik denk dat ze het niet nog een keer voor mekaar zou krijgen!
Als er paarden zijn waarvan ik weet dat ze je trappen of pletten ofzoiets, neem ik een zweepje mee. Als ze iets proberen, geef ik een tikje onder zijn buik. Dat zou een dominant paard in een kudde ook doen.

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 21:37

Oh jazeker. Ik was laatst aan het wandelen met mijn verzorgshetje en toen kwam ik een meisje tegen die ik nog nooit gezien had. Toen vroeg ze of hij beet en ik zei heel duidelijk: "Ja, kijk dus uit als je hem aait". En wat deed ze na een aaitje??? Gelijk omhelzen en kusjes geven, terwijl zij zelf ook shetjes heeft!!!
Toen dacht ik inderdaad dat er mensen zijn die te lief doen, zeker met paarden die neit van hun zijn.

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 13:53

Sommige mensen zijn idd te lief.
Maar je kan wel leren om boos te worden, al is dat misschien in het begin niet echt makkelijk.
Eerst kon ik op sharir ook niet boos worden, of werd ik dat pas als hij echt veels te ver was gegaan.
Nu geef ik bij de kleinste dingetjes al een brul.