gebeld door paardenkrant

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 17:06

Ok, ok, ik heb toch niks anders te doen Schijnheilig

Hoe het fokken van landgeiten de aanleiding kan zijn om minipony's te gaan fokken, behoeft uitleg.
Landgeiten zijn heel kieskeurig. Als ze eenmaal ergens gemest hebben,eten ze daar zeker het gras niet meer. Dat had als gevolg dat ik enorm veel tijd moest besteden aan gras maaien. Vandaar dat ik besloot om op zoek te gaan naar een grasmaaier, een shetlandpony. Ik kon geen pony naar mijn zin vinden. Ik vond de meeste helemaal niet mooi. Op internet vond ik uiteindelijk een site waarop een mini Appaloosa merrie werd aangeboden. Die sprak me aan. Ik heb haar in juni 2001 gekocht en dat was eigenlijk het begin, vertelt Sonja over het ontstaan van de miniponyfokkerij Whistle Mountain Miniatures.

De mini appaloosa was de tweejarige merrie Cindieke van het Tabakspijpje, die door Sonja kortweg Mieka wordt genoemd. De merrie heeft de few-spot Appaloosa hengst Rocky van de Hoeve als vader. Qua type is Mieka een echt luxe minpaardje. Mieka heeft een heel bijzondere kleur. De merrie is namelijk een zogenaamde pintaloosa, een bonte met Appaloosa kenmerken.
In 2002 kreeg Sonja de beschikking over een hectare land. Ze had inmiddels zo veel plezier in haar minipony, dat ze besloot haar hobby uit te breiden.
Dagenlang hebben we op internet gezocht naar informatie en via e-mail contacten gelegd met fokkers. We hebben geprobeerd zoveel mogelijk informatie te krijgen over mini's. Eind mei vorig jaar hebben we stallen bezocht in Nederland en Belgie, aldus Sonja
Tijdens de zoektocht bekeek Sonja pony's van verschillende minirassen, zoals de Falabella, de Bergmann en de Appaloosa. De keuze viel uiteindelijk op het American Miniature Horse.
Qua bouw en temperament voldoen deze paardjes in onze ogen het beste aan het beeld van een mini. We hebben leuke paardjes kunnen kopen, vooral in Belgie. Het was wel allemaal jong spul, want de oudere merries zijn vaak door de eigenaren zelf uit Amerika geimporteerd en daardoor onbetaalbaar voor ons, legt sonja uit.


Inmiddels heeft sonja zes mini's. De oudste is de al genoemde Cindieke van het Tabakspijpje die nu 4 jaar is. De merrie is eigenlijk wat groot, maar omdat het haar eerste was, wil Sonja haar voor geen geld kwijt. De merrie bracht vorig jaar haar eerste veulen, een hengstje, dat dezelfde opvallende kleur heeft als zijn moeder. De jonge hengst is inmiddels verkocht.

Mieka is nu drachtig van NFC Egyptian King Special Effort. Ze is eind juli uitgeteld. We zijn heel benieuws naar het veulen. Daarna wordt Mieka bij de mini Appaloosa hengst Special Effort's Naughty Doll gebracht. Dat is een zoon van Special Effort en helemaal Amerikaans gefokt. Naughty Doll is eigendom van Stal Zegwaard maar staat dit seizoen bij mij ter dekking aldus Sonja.
Om haar fokkerij uit te breiden wilde Sonja graag een eigen hengstje hebben. Opnieuw begon een zoektocht langs vele websites op het internet. Sonja zocht contact met Amerikaanse fokkers.
Begin dit jaar reisde Sonja naar de overkant van de oceaan en kocht daar zes jonge mini's, een hengst en 5 merries. De hengst is pas een jaar oud maar heel bijzonder. Hij heet Magis Mans Thriller en werd in februari 2002 geboren.
Het is een grullo medicine hat frame overo hengst. dat is een kleur die in Nederland niet voorkomt. Frame overo komt voor bij grote paints, maar nog maar heel weinig bij mini's.
Thriller beschikt over het OLW gen, dat nodig is om zijn kleur door te geven, hij is daarop getest, vertelt Sonja
De vader van Thriller is TD's Magic Man een frame overo hengst, die een achterkleinzoon is van de grote Boones Little Buckeroo.
Sinds 20 april staan de paardjes van Sonja in de VS in quarantaine. Op 21 mei worden ze overgevlogen naar Nederland zodat Sonja ze nog deze maand bij haar stal Whistle Mountain Miniatures kan verwachten


Er staat een foto van Mieka haar hoofd bij en eentje van Thriller helemaal Knipoog

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 17:15

dank je dank je dank je dank je !!!!!!!!!!



Wat grappig trouwens dat ze gewoon Mieka blijven zeggen......... En Magic Man is geen achterkleinzoon van Buckeroo, maar Thriller is dat via moeders kant.... Maar goed, ik zal niet pietluttig doen..... Haha!
Zo te horen is het nog wel een lang stuk geworden.... Cool, ben er best blij mee!!!

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 18:13

Kan iemand het niet even scannen? Mijn foto's staan als het goed is in de advertentie van Stal Zegwaard, vind het wel leuk om het even helemaal te kunnen zien en lezen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-03 18:22

harstikke leuk voor je Mika!!!!
Ik heb nog niks gehoord, Het is kennelijk teveel moeite om af te bellen als het niet meer nodig is

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 21:39

De advertentie van Zegwaard is heel groot hoor, een hele pagina!! MOet er iets gescant worden, geef dan een gil Haha!

Enne Stef, je moet anders gewoon eens terugbellen met de PK hoor!!

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 15:42

Leuk zeg sonja dat stuk!!!! Ik heb het helemaal over de foon al gehoord maar toch ook nog eens gaan lezen *LOL* Vind het echt super gaaf voor je, wees er maar trots op!!!

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 15:44

stef schreef:
Ik heb nog niks gehoord, Het is kennelijk teveel moeite om af te bellen als het niet meer nodig is


trouwens, meestal bellen ze wel terug, ze bellen eerder te vaak dan helemaal niet meer!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 17:11

Wat leuk Mika!
Echt super voor je!

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 18:44

Ben benieuwd of ze nog bellen! Leuk joh, Stef, misschien wordt je paardje wel beroemd Haha!