Metalab/Pessoa bitten:Vernieuwend of mishandeling?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marije
Berichten: 3087
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 11:21

Dat noemt men toch een 'hengstenbit'?

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 11:24

Ja is een hengstenbitje ja

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 11:37

Bedoeld voor aan de hand, niet om mee te rijden.

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 12:17

Auw, auw....
Hoe haalt iemand het in zijn hoofd om zoiets in een paardenmond te hangen en het überhaubt te fabriceren Verward:?

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 12:46

en als je nu een combinatie probleem hebt? en een harde mond en een openbaek etc ga je dan ook die bitten combineren?

Laatst had iemand de uitspraak er komen zoveel mensen met paarden maar er zijn nog maar weinig paardenmensen over.

Denk dat deze bitten vooral aan mensen met paarden worden verkocht.inplaats van dat ze goed les gaan nemen en zich eens verdiepen in de theorie

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 12:59

Idd kim die uitspraak is heeeeeeel bekend.

Tja je zit wat de welvaart doet met een sport het maakt het kapot. Loop eens een willekeurige paardenwinkel in en je wordt doorgegooit met hulpmiddelen omje paard te verbeteren. En als er ook nog een foto van Anky of Pessoa bij staat is het bij voorbaat gekocht.

Over lessen gesproken het valt op dit moment ook niet mee een goede instructeur te vinden die volgens de basis regels werkt. Ze zijn er wel maar vragen enorme bedragen die mensen niet willen betalen. Iedereen denkt het anky systeem te snappen en daarin les te kunnen geven met alle gevolgen van dien. Wat je dan dus al snel ziet is dat ze de problemen met bitten en hulpteugels op gaan lossen. Erg jammer allemaal.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 13:46

Ik moet Elles hier toch even te hulp schieten. Ik ga niet van alle afgebeelde bitjes zeggen dat ze "wel meevallen", maar ik denk dat er ook eens nagedacht moet worden over de werking van bv. een simpel trensje. Dat drukt op de tong en de lagen en beweegt aan twee kanten (is dus onrustig in de mond). Het paard kan niet onder de druk uit, omdat zijn mond dichtgesnoerd zit. Da's ook niet erg aardig!

Alle Mylerbitjes zijn ergonomisch gevormd naar de mond van het paard. Er zijn verschillende mondstukken met verschillende ringen/shanks. Afzonderlijke beweging aan beide kanten van de mond zorgt ervoor dat je precies aan die kant met je paard kan werken, terwijl je de andere kant met rust laat. Een poort geeft juist ruimte aan de tong, zodat deze niet in de verdrukking komt als je met twee handen het bit oppakt. Het is NIET de bedoeling daarmee het gehemelte te bewerken! Je moet dan ook een bitje kiezen dat bij de vorm van de mond van je paard past en past bij jouw manier van rijden.

Tijdens de bittenclinic bij Colinda hoop ik nog wat meer op te steken over dit onderwerp Schijnheilig ...

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 14:07

De afgebeelde bitjes vind ik niet paardwaardig. Ik ga mee met het principe dat de afgebeelde bitje (op het hengstenbitje na) niet kunnen. Ik denk dat als er zo'n kermis nodig is om n paard correct te laten lopen, je het paard beter kan laten voor wat het is...

Maar er word ook n punt aangesneden wat mij niet lekker zit. Scheve mond

Ik rijd een aantal paarden voor eigenaren. 3 daarvan rijd ik regelmatig met n pessobitje. En ik train ze regelmatig aan de longeerlijn met een pessotuigje.

Regelmatig krijg ik rare blikken mijn kant op...
Mensen die denken dat ze alles beter weten terwijl ze zelf op n paard rijden die n bek van beton heeft of vastzit in zn rug. Lips are sealed

Ik krijg (voor mijn gevoel) de juiste begeleiding. De paarden zijn happy, los in hun lijf, zien dr toppie uit en presteren goed.

Ik zou het fijn vinden als mensen niet zo snel oordelen als ze toevallig iets zien wat afwijkt van "normaal".

Dit wilde ik even kwijt, Petit

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 14:28

Mac schreef:
Ik moet Elles hier toch even te hulp schieten. Ik ga niet van alle afgebeelde bitjes zeggen dat ze "wel meevallen", maar ik denk dat er ook eens nagedacht moet worden over de werking van bv. een simpel trensje. Dat drukt op de tong en de lagen en beweegt aan twee kanten (is dus onrustig in de mond). Het paard kan niet onder de druk uit, omdat zijn mond dichtgesnoerd zit. Da's ook niet erg aardig!

Alle Mylerbitjes zijn ergonomisch gevormd naar de mond van het paard. Er zijn verschillende mondstukken met verschillende ringen/shanks. Afzonderlijke beweging aan beide kanten van de mond zorgt ervoor dat je precies aan die kant met je paard kan werken, terwijl je de andere kant met rust laat. Een poort geeft juist ruimte aan de tong, zodat deze niet in de verdrukking komt als je met twee handen het bit oppakt. Het is NIET de bedoeling daarmee het gehemelte te bewerken! Je moet dan ook een bitje kiezen dat bij de vorm van de mond van je paard past en past bij jouw manier van rijden.

Tijdens de bittenclinic bij Colinda hoop ik nog wat meer op te steken over dit onderwerp Schijnheilig ...


Deze bitten zouden niet eens op de markt mogen zijn, laat staan dat ze bij iemands manier van rijden zouden kunnen/moeten passen.

Ik begrijp eerlijk gezegt niet dat iemand deze martelwerktuigen nog gaat verdedigen!

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 14:31

Ik denk dat als ik ooit zoiets in mijn paard zijn mond gehangen had(als dit me al lukte) ik never meer bij hem in de buurt kon komen met een hoofdstel.
Krijg er zelf bijna pijn van in mijn mond. Alleen het idee dat iemand zoiets uberhaubt bedenkt zegt volgens mij al voldoende.

Fitzroy

Berichten: 25107
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 14:46

Een bit is zo scherp als de inwerking van de ruiterhand.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 14:52

Fitzroy schreef:
Een bit is zo scherp als de inwerking van de ruiterhand.


Klopt helemaal, maar de mensen die menen zo'n soort bit nodig te hebben zijn meestal niet de mensen met de meest zachte hand anders zouden ze niet naar dit soort "hulp"middelen grijpen.

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 14:54

Mac schreef:
Het paard kan niet onder de druk uit, omdat zijn mond dichtgesnoerd zit. Da's ook niet erg aardig!



Nee dat is idd niet erg aardig en ik vraag me ook regelmatig af waarom een neusriem zo strak aangesnoerd moet worden. "Omdat ie anders zn mond opendoet". Waarom zou een paard zijn mond open doen als de aanleuning goed is en hij verder helemaal gezond is en nergens last van heeft?? Ik ben van mening dat een neusriem niet aangesnoerd hoeft te worden als je goed kunt rijden

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 14:55

Wat voor nut heeft dat ding dan verder nog?

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 14:56

Mac schreef:
Een poort geeft juist ruimte aan de tong, zodat deze niet in de verdrukking komt als je met twee handen het bit oppakt. Het is NIET de bedoeling daarmee het gehemelte te bewerken! Je moet dan ook een bitje kiezen dat bij de vorm van de mond van je paard past en past bij jouw manier van rijden.


Mag jij vertellen of je niet denk dat dit toch echt wel pijn doet....
Afbeelding
Geen paardentong die daar normaal tussen past hoor, het zal vast wel gaan, maar vraag niet hoe....

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 15:00

KingMarco schreef:
Wat voor nut heeft dat ding dan verder nog?


Heeft de neusriem bij jou alleen nut als ie strak aangesnoerd zit dan??

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 15:07

Nop bij mij heeft dat ding geen functie behalve dat het verplicht is op dressuurwedstrijden, net als vele andere dingen. Zo snap ik de functie van bv een keelriem ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 15:09

KingMarco schreef:
Wat voor nut heeft dat ding dan verder nog?


Het stil en stabiel houden van het bit
zodat het prettiger is voor het paard.

En als je idd een neusriem nodig hebt om dicht te snoeren en je niet gewoon zonder kunt rijden.
Ook dan moet je nagaan wat voor ruiter je bent.

Idem als je naar dit soort bitten grijpt

De keelriem is voor als je eraf dondert en je hem nog vast hebt aan de teugels, dat je zijn hoofdstel er niet meteen aftrekt.

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 15:13

Supertje"]
[quote="Mac schreef:
Een poort geeft juist ruimte aan de tong, zodat deze niet in de verdrukking komt als je met twee handen het bit oppakt. Het is NIET de bedoeling daarmee het gehemelte te bewerken! Je moet dan ook een bitje kiezen dat bij de vorm van de mond van je paard past en past bij jouw manier van rijden.


Mag jij vertellen of je niet denk dat dit toch echt wel pijn doet....
Afbeelding
Geen paardentong die daar normaal tussen past hoor, het zal vast wel gaan, maar vraag niet hoe....
[/quote]

Dan wordt er zeker vergeten dat de zeer hoge tongboog lekker inwerkt op het verhemelte van het paard. En ik zie idd ook niet hoe die paardentong hier tussen moet...

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 15:23

Als je een vuistlengte(wat mij altijd verteld is) tussen de kaak en het keelriempje houd, trek je hem er zo vanaf. En als je een rustige aanleuning hebt dan ligt het bit ook rustig.

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 15:36

Ik heb laats het boek de aard van het paard gelezen. Daar werd in beschreven dat een tijd terug een aantal vondsten zijn gedaan uit de romeinse tijd. Toen hadden ze ook al veel paarden en werden die met name voor de kar gebruik, in races en bij oorlogje voeren.

Ze hadden toe een aantal schijven gevonden met hele scherpe ijzeren punten er aan. Deze schijven dienden er voor om een paard om te trekken door een harde ruk te geven aan de kant waar het paard heen moest: de schijf werd in de wang gedrukt, en het paard ging de goede kant op. Dit omdat er nog geen bitten waren uitgevonden die een paard konden sturen.

Een andere oplossing was een heel lage neusriem opdoen die de neusgaten van het paard afkneep. Ook op die manier kon er heel veel druk worden gezet aan een kant zodat het paard naar links of rechts ging. Dat het paard niet meer kon ademen door de neusgaten werd opgelost door die wat verder naar boven in te snijden.

Met het zien van die bitten besef je weer eens dat er in al die tijd maar bar weinig is veranderd bij een aantal 'paardenmensen'

yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 16:10

iiiiih wat vreselijk!!! Zo dun allemaal en met van die hoge tonglepels! Zo kan een paard zn mond niet eens dichtdoen!!! Ik snap echt niet dat er mensen zijn die dit verkopen, laat staan mensen die er mee rijden!

Deze vind ik toch wel het ergste:

Afbeelding Echt een compleet apparaat! echt sneu! (hebben ze ook nog eens de moeite genomen om plastic over het neusstuk te doen! *zucht*)

en deze: brrrr, als je dan aan de teugels trekt, schraapt die tonglepel lekker langs het gehemelte.....

Afbeelding

Wat is mijn dubbelgebroken trensje toch vriendelijk Lovers

yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 16:28

ze verkopen op die site ook hele ´leuke´ accesoires!

Afbeelding
Tongue Tie with nylon web for durability and longevity. Velcro closure.
op zn tong mee vast te snoeren Verward

sorry hoor Lips are sealed dit is te gek voor woorden
Afbeelding

Afbeelding

dit zit vast ook erg lekker:
Afbeelding

hoe wil je dit ooit in een paard zn mond hangen?
Afbeelding

dit is helemaal vreselijk: guider (om je paard mee te leiden??? Verward Ze bedoelen zeker: om je paard te laten lijden!)
Afbeelding


spoortjes erbij:
Afbeelding

ook handig, hoef je je voet niet eens te draaien Tong uitsteken
Afbeelding

rare mensen die amerikanen
deze is nog wel aardig *LOL*
Afbeelding

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 16:32

Die laatste spoortjes zien er nog wel goed uit ja, maar die erboven arch, misschien werkt het als je carroussel rijdt en het andere paard plakt te veel?