Wat is je moeilijkste oefening?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kitty

Berichten: 7699
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 10:41

Van de figuren heb ik toch wat moeite met de travers en de keertwendingen. Appuyementen daarentegen gaan wel goed.
Verder ga ik soms wat teveel werken met mijn lichaam en met mijn benen.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 10:48

middendraf is bagger bij ons, voordat ik haar eindelijk in middendraf heb moet je alweer in arbeidsdraf..

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 13:26

Linkergalop.. dat is Flair haar zwakste punt, en omdat ik vaak wat op rechts zit wordt het voor haar niet makkelijker.

De middendraf Haha! na een voorbereiding op middendraf is ze vaak zo gevoelig op mijn hulp dat de middendraf nogal afgeschoten wordt, dat is omdat ik haar dan voor voor iets teveel en te snel loslaat.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-03 13:32

gaat ze dan teveel d'r rug spannen, Flair?

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 13:40

Bij? Middendraf of galop? Bij allebei doet ze dat trouwens

Marleen_

Berichten: 3576
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Krimpen aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 13:51

bij Tibert is de galop nou niet om over naar huis te schrijven, ik rij bijna nooit wedstrijden omdat ik dat helemaal niks vind, daar liggen mij intresses ook niet geef mij maar de fokkerij en het africhten van paarden vind ik veel leuker. Maar van andere mensen heb ik gehoord dat de galop niet echt suppeltjes gaat in een proef (ook tijdens de les moet je je hoofd er goed bijhouden)

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 16:13

Ons kritieke punt is nog steeds de galop. En dan vooral het aanspringen. Vaak wil ze iets de hoek afsnijden en wat vlak door de bocht gaan. Als we 1x galoperen is het nu wel goed, wat dat betreft zijn we flink vooruit gegaan. We missen ook nog de ontspanning in de galop.

Halsstrekken vinden we ook moeilijk. Isolda volgt mijn hand wel goed, maar ik zit vaak met mijn teugels in de knoop. En op maat maken, en contact houden en Isolda niet storen Haha!

Maar ach, we prutsen gewoon wat verder Knipoog

Tries_en_Faf

Berichten: 3676
Geregistreerd: 27-11-01
Woonplaats: Koedijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 18:11

Hmmm, de pirouettes zijn nog wat onzuiver af en toe, en de Passage lukt wel, maar is wel wat lastig nog in de bochten...

Haha! GOEWAPJE

Netjes blijven zitten met benen stil en teentjes naar binnen vind ik al moeilijk genoeg, ik ben zo'n beetje weer van voren af aan begonnen, incl. zitlessen, maar wacht maar af, strakkies gaan Toeties en ik goeoeoeooeeoeoed!!
Het gaat al hartstikke goed, we doen flink ons best.
Is toch beter dan maar wat aanrommelen en het ziet er totaal niet uit toch?? Lachen
Maar alle dingen waarbij ik dan echt mijn linkerbeen nodig heb, voltes op de linkerhand, wijken (we kunnen het wel) voor linkerbeen enz. zijn lastig omdat Toet en ik allebei NIET links zijn. Ik mis kracht links en hij lenigheid.

hoe handig..

Fitzroy

Berichten: 25112
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 19:29

Bij mij zelf: rechter travers en rechter appuyement in galop.

Fitz in het algemeen: bij wissels wil hij nog steeds graag naspringen.

littleroosie

Berichten: 6062
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 20:11

Triest maar waar ik kan gewoon steeds nog geen S in draf rijden. Ik zou me eigenlijk moeten schamen Haha!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 20:14

littleroosie schreef:
Triest maar waar ik kan gewoon steeds nog geen S in draf rijden. Ik zou me eigenlijk moeten schamen Haha!


niet triest hoor, een paard recht maken is het moeilijkste wat er in de basissport is.

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 21:27

Draf. Sher's galop is geweldig, maar haar draf is echt slecht. Het gaat wel steeds beter, ze loopt op een normaal tempo en langzaam tempo heel netjes verzameld. Alleen als we gaan versnellen gaat elke keer dat koppie omhoog Lips are sealed
Maar goed, ooit komen we er wel Knipoog

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 21:37

Op dit moment:
Van stap naar galop gaat feilloos, maar van galop naar stap zit er nog niet goed in. Ik vind dat echt een moeilijke overgang. Maar we zijn aan het oefenen!

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 21:42

Met de contragalop moet ik erg opletten, ook is de schouderbinnenwaarts nog niet helemaal goed. Terug rijden vanuit middengalop gaat ook nog zeker niet geweldig Haha!

ieris

Berichten: 1778
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 23:19

Bij mij gaat de middendraf nog niet altijd helemaal soepel.
En het achterwaarts lopen wil ook niet echt lukken.
Maar daar kun je me mischien binnekort mee helpen als we bij jou langskomen Haha! !

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 23:39

Tyrza schreef:
Hallo Allemaal!

Ik ben erg benieuwd welke oefening jullie met je paard het moeilijkst vinden om in een proef te doen?

Bij mij is dat de stap. Tolstoi wil zich af en toe te vast in de bovenlijn houden, waardoor dit ten koste van de zuiverheid van de stap gaat.


De keertwendingen gaan niet zoals het hoort.Voor de rest pakt ze wel goed aan,nu ikke nog Haha!

Supertje

Berichten: 7092
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 23:57

irish_lady schreef:
Uitstrekken! Een groot moeilijk iets voor een tinker met korte pootjes! Hoewel je juist de galop zou verwachten maar die is eigenlijk juist perfect!


Jordy heeft ook een hele goede galop en is ook een Tinker.
Dat uitstrekken is bij mij ook een probleem, niet het uitstrekken op zich, dat gaat perfect. Hij heeft namelijk ontdekt dat dat heel leuk is, met die beentjes gooien, en zodra ik ook maar iets verruiming wil vragen wil hij gaan strekken. Ziet er spectuculair uit maar is niet de bedoeling als middendraf gevraagd word.

Maar halthouden is op het moment het grootste probleem, vooral op de hoefslag gooit hij zijn kont naar binnen.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 00:28

Haha ik heb er zoveel! *LOL*

Op een of andere manier verpruts ik het wijken altijd, terwijl de paarden dat prima doen. Appuyeren vind ik een hele leuke oefening, maar wijken, daar heb ik zo'n hekel aan! Haha!

Verder vind ik de stap moeilijk, om ze daarin goed aan het been te houden en het verschil tussen arbeidsstap en midden/uitgestrekte stap te tonen. En dan vooral in de proef, thuis lukt het wel.
Verder vind ik travers ook niet zo leuk, en achterwaarts.

Leukere oefeningen vind ik dus appuyeren, schouderbinnenwaarts, keertwendingen, galopswissels.

Wat ik eigenlijk veel leuker vind dan oefeningen is het rijden van overgangen, tempowisselingen, goed aan het been te krijgen, paard proberen bergopwaarts te krijgen, dat soort spul. Beetje basis eigenlijk, ik ben helaas nog niet zo goed in het rijden van proeven, ik krijg ze nooit zoals thuis of tijdens het losrijden.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 00:39

Als oefening vind ik de keertwending naar rechts het moeilijkst.
Ik zit altijd verkeerd, maar ik blijf er aan werken Lachen
Ik heb het bij elk paard Scheve mond

Shiloh

Berichten: 19784
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 08:19

teugels op maat maken. Niet zo zeer dat dat de pony dan verkeerd gaat reageren of zo. Maar op de een of andere manier krijg ik daar altijd standaard een 5 voor. Terwijl ik elke keer weer opnieuw aan iemand vraag ho ehet moet! en ik het dan dus ook zo doe! Het lijkt net of ze niet eens meer kijken of je het wel goed doet Boos!

Suzanne F.

Berichten: 49230
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 08:49

Verschilt per paard. Over het algemeen de wissels, om ze op de juiste plek te krijgen. Precies bij de letter lukt me bijna nooit.
Verder vind ik zelf het binnenkomen en recht halthouden en groeten ook niet zo makkelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 09:31

Suzanne, scheelt het niet als je (lekker kinderachtig Haha! ) hardop aftelt tot je wissels? Ik kreeg de enkelvoudige wissels eerst ook steeds niet precies op de goede plek, en toen heb ik stomweg teruggegrepen naar m'n springlessen van vroeger. Ik had een heel strenge instructeur die je 6 passen voor de afsprong hardop af liet tellen. En o jee als het er 5 of 7 waren, dan had je de rapen gaar...
Eigenlijk is het ook zot, dat je de afsprong voor een hindernis keurig op de plek kunt rijden, en een changement niet, dacht ik toen.
Heb het op dezelfde manier geprobeerd, tot groot leedvermaak van bakgenoten die regelmatig 6, 5, 4, 3, 2 SH*T gehoord hebben, maar nu gaat het heel aardig.... Haha!
Tja, je staat even voor schut, maar 't werkt wel..... *LOL*

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 09:36

Ik vind het trouwens moeilijk om het paard te laten wachten voor een wissel,
ik zou ze graag 2 sprongen van te voren iets voorbereiden.
Voorlopig ben ik toch niet aan series toe.
Alleen zodra ik mijn been verleg of hem recht wil stellen springt hij al, vaak nog geïrriteerd naslaand omdat ik er zelf nog niet echt klaar voor was en dus niet echt meehielp... *LOL*

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-03 09:36

Dat is inderdaad een goeie, Sonja! Ik doe het ook altijd. En dan bij de laatste tel even een oerkreet geven om alles eruit te "persen"!
een twee DRIEEEEEE!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 09:40

Hahaha ik heb een paar keer de fout gemaakt om er 3,2,1 HOP van te maken, maar daar zit een O in en dan hoort de mijne heel graag HO.... Haha!