2 jarige voor de kar!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
El_vis

Berichten: 3994
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Heesch

2 jarige voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 19:52

Staat er op marktplaats een pony te koop, ik kijk dus naar een foto kei leuk ponyke, stat er in de advertentie dit;

Black is een zwarte pony van 2,5 jaar oud, Black is ± 1,43m (nog niet officeel gemeten) en zal zeker nog doorgroeien. Black staat al regelmatig voor de kar en is dan ook verkeersmak, ook is black al zadelmak en hebben we er al verschillende keren opgezeten. Een hele makkelijke pony in de omgang, dit kan absoluut een leuke sportpony worden. Black heeft geen stalgebreken en is braaf met poetsen etc. Medische keuringen zijn toegestaan.
.

Ik weet nie hoe jullie erover denken maar ik heb altijd geleerd dat een pony pas voor de kar mag eigenlijk met 3
Oei

kweet nie of ik de url erop mag zetten dus alleen als da mag dan hoor ik het wel
Is dit inderdaad nou echt zo erg als mij lijkt, of zit ik weer eens fout?

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: 2 jarige voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 20:29

ja ik vindt het ook wel erg
de kar valt dan nog wel mee, als je een licht karretje hebt en je het maar heeeel kort doet en niet vaak, dat is nog niet zown belasting voor het niet uitgegroeide paard. Als ik zou kiezen zou ik het nog niet doen maargoed..
Maar dat rijden!!!!! met 2,5!!! dat paard is met 7 al bij de slacht.....
Een mens is een flink gewicht voor een nog lang niet volgroeide rug......

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Re: 2 jarige voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 22:12

echt belachelijk dat mensen zo vroeg beginnen.........laat zo'n dier toch nog even lekker onbezorgd genieten van zijn paard-zijn.

ik dacht trouwens dat marktplaats advertenties eigenlijk niet besproken mochten worden?

Quidou
Berichten: 6514
Geregistreerd: 20-10-04

Re: 2 jarige voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 22:14

jah dat dacht ik ook Snoevie... maar toch arme pony Ach gut

miisshOrse

Berichten: 1956
Geregistreerd: 13-12-04
Woonplaats: Hoekse Waard

Re: 2 jarige voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 22:16

Ik ken wel meer pony's die op ongeveer 2.5 jarige leeftijd worde ingereden. goed? vast niet, maar er zijn zoveel mensen die er vroeg aan beginnen.
Maargoed deze pony is 2.5 en ál ingereden, nee dat vind ik nog iets té vroeg..

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: 2 jarige voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 22:47

Een pony kan gemakkelijk met 2,5 voor de kar. Mennen is voor een paard lang niet zo belastend als rijden. Niks aan de hand dus.

_Roosje_

Berichten: 294
Geregistreerd: 18-03-05

Re: 2 jarige voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 23:38

Billy schreef:
Een pony kan gemakkelijk met 2,5 voor de kar. Mennen is voor een paard lang niet zo belastend als rijden. Niks aan de hand dus.


Ik zie het probleem eigenlijk ook niet zo Bloos

Je kan het diertje best met zijn 2,5 al wat beginnen met rijden. Je kent de pony niet, je weet niet hoe hij eruit ziet...wat zn bouw is ed.

En ze zeggen dat ze er al een paar keer opgezeten hebben, is dat al ingereden... denk t niet Knipoog . Je kan hem na de rem+stuur toch ook weer lekker een zomer op het land zetten, doen zoveel mensen!

Nee hoor, kan best!

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: 2 jarige voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 09:58

ik heb liever een dier wat op 2,5 jaar voorichtig beleerd is, dan een dier wat met drie jaar volledig in elkaar geschopt en getrokken is...

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: 2 jarige voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 10:09

miisshOrse schreef:
Ik ken wel meer pony's die op ongeveer 2.5 jarige leeftijd worde ingereden. goed? vast niet, maar er zijn zoveel mensen die er vroeg aan beginnen.
Maargoed deze pony is 2.5 en ál ingereden, nee dat vind ik nog iets té vroeg..

Dus als iedereen het doet is het wel goed, sjees, dat is toch geen excuus. Een paard/pony zn rug is past uitgegroeid met 5, hoe ze er ook uitzien, dus als je je paard rug problemen wil geven moet je hem vooral gaan rijden met 2,5.

ellepel schreef:
ik heb liever een dier wat op 2,5 jaar voorichtig beleerd is, dan een dier wat met drie jaar volledig in elkaar geschopt en getrokken is...

Ja en ik heb er liever 1 die op zn 4de pas voorzichtig beleerd is.
Waarom zou een paard van 2,5 wel rusitg beleerd zijn en een 3 jarige niet? Ik vindt dat je echt niet op een 2,5 jarig paard mag gaan zitten, dat is net zoiets als een 9 jarig kind al laten werken als verhuizer.
Ik vindt het ooknergens op slaan, zown paard heeft nog een heel leven, waarom moet je nou met 2,5 er al opzitten? wacht toch even lekker een paar jaar, dan is ie uitgegroeid en gaat ie ook meteen een stuk langer mee, dus dan heb je er alleen maar langer plezier van.

El_vis

Berichten: 3994
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Heesch

Re: 2 jarige voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-05 10:10

_Roosje_ schreef:
Billy schreef:
Een pony kan gemakkelijk met 2,5 voor de kar. Mennen is voor een paard lang niet zo belastend als rijden. Niks aan de hand dus.


Ik zie het probleem eigenlijk ook niet zo Bloos

Je kan het diertje best met zijn 2,5 al wat beginnen met rijden. Je kent de pony niet, je weet niet hoe hij eruit ziet...wat zn bouw is ed.

En ze zeggen dat ze er al een paar keer opgezeten hebben, is dat al ingereden... denk t niet Knipoog . Je kan hem na de rem+stuur toch ook weer lekker een zomer op het land zetten, doen zoveel mensen!

Nee hoor, kan best!


Ik heb hem dus wel gezien Knipoog
en kben het met Toydoll eens

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: 2 jarige voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 11:18

Jullie moeten wel goed lezen.
Inrijden met 2,5 vind ik wat anders als voor de kar zetten.
Waarom vraag je trouwens als je toch de mening van een ander niet interesseert?

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: 2 jarige voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 12:07

Ja sommige mensen snappen er niets van. Ik heb ook eens een paardje van 2 jaar moeten betuigen. Het was kiezen of ik zou hem tuigmak maken en flink kunnen rekken of ze zouden het zelf doen en dan zou hij binnen een maand voor de wagen en onder het zadel lopen. En heb het aardig kunnen drie maanden ongeveer en toen waren ze het wachten zat en hebben hem voor de kar gezet. Hij was er wel verder klaar voor dus geen trauma's aan over gehouden. Ik ben daar weggegaan en een maand later zal ik ze rijden met een grote wagen met 5 volwassenen erop klaar voor de buiten rit van een paar uur tijd. Een week later zal ik dus een volwassen van bijna 180 op het beestje rijden dat zelf net 140 was. Dieptriest. Als je nou met 2,5 gewoon pas begitn dan weet je zeker dat het paardje bijna drie of drie is als het gaat gebeuren zeg maar.

Kan me echt ergeren aan zulke mensen. Beetje penny misschien mar ik stuur ook altijd boze e-mailtjes naar zulke mensen. Hihi. Niet dat ze zich er iets van aantrekken maar goed .

_Roosje_

Berichten: 294
Geregistreerd: 18-03-05

Re: 2 jarige voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 12:10

@ El-Vis
Okeey, dat kan. Ik heb hem niet gezien dus vandaar... Knipoog

@ Tolldoy
Dat jij misschien een paard op z'n 4de wil inrijden of misschien nog later dat wil niet zeggen dat het absoluut verschrikkelijk slecht is! Ik heb ook liever een paard dat tot zijn 4de/5de lekker bij zijn vriendjes staat, maar dat wil niet zeggen dat het slecht is! Ik blijf van mening dat mensen 3 jaar toch als een magisch getal zien terwijl dat voor veel paarden toch niet opgaat, ongeacht de leeftijd hoger of lager uitkomt. Ik blijf erbij dat een rem+stuur erop zetten geen kwaad kan. Je kan het ook overdrijven natuurlijk, maar een paar keer erop gezeten..is dat ingereden?

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: 2 jarige voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 12:15

Zucht...
Jij weet wat mennen is? Jij kent de pony? Tenminste dat zou je wel denken als je er zo je oordeel over hebt.

Bemoei je met jezelf. Er zijn ook mensen die 3x daags patat eten. Stuur je daar ook mailtjes naartoe dat ze achterlijk zijn? Zet je het dan ook op bokt: Deze mensen zijn gevaarlijk en achterlijk dat ze dat doen?

Sorry, maar jij bent dus ook van plan om naar iedere draverstal een mailtje te sturen? Die paarden worden vaak met 1.5 al aangespannen. En ik weet niet of jij je ogen dicht hebt, maar er zijn wel degelijk meerdere dravers die ouder zijn dan 7 jaar!

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: 2 jarige voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 12:16

Sjonniej schreef:
Zucht...
Jij weet wat mennen is? Jij kent de pony? Tenminste dat zou je wel denken als je er zo je oordeel over hebt.

Bemoei je met jezelf. Er zijn ook mensen die 3x daags patat eten. Stuur je daar ook mailtjes naartoe dat ze achterlijk zijn? Zet je het dan ook op bokt: Deze mensen zijn gevaarlijk en achterlijk dat ze dat doen?

Sorry, maar jij bent dus ook van plan om naar iedere draverstal een mailtje te sturen? Die paarden worden vaak met 1.5 al aangespannen. En ik weet niet of jij je ogen dicht hebt, maar er zijn wel degelijk meerdere dravers die ouder zijn dan 7 jaar!



Als dit voor mij bedoeld is dan heb je dudielijk niet goed gelezen.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: 2 jarige voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 12:19

Ik doelde niet alleen op jou.

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: 2 jarige voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 12:22

Nou ik heb het anders over een Fjord van 2 jaar en 3 maanden die dus meerdere malen per week word gemend met een grote gezinswagen met 5 volwassener erop en de rest van de week word gereden door een vlwassene van 180 terwijl het ponytje maar 140 was.

Je wil toch niet zeggen dat dit normaal is of wel.

El_vis

Berichten: 3994
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Heesch

Re: 2 jarige voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-05 13:22

_Roosje_ schreef:
@ El-Vis
Okeey, dat kan. Ik heb hem niet gezien dus vandaar... Knipoog

@ Tolldoy
Dat jij misschien een paard op z'n 4de wil inrijden of misschien nog later dat wil niet zeggen dat het absoluut verschrikkelijk slecht is! Ik heb ook liever een paard dat tot zijn 4de/5de lekker bij zijn vriendjes staat, maar dat wil niet zeggen dat het slecht is! Ik blijf van mening dat mensen 3 jaar toch als een magisch getal zien terwijl dat voor veel paarden toch niet opgaat, ongeacht de leeftijd hoger of lager uitkomt. Ik blijf erbij dat een rem+stuur erop zetten geen kwaad kan. Je kan het ook overdrijven natuurlijk, maar een paar keer erop gezeten..is dat ingereden?


I totally agree with you

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: 2 jarige voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 13:37

ach man vet sielugh zeg....
gaan mennen met een 2,5 jarige... die trekken ze helemaal uit elkaar... en er dan ook nog op gaan zitten ook nog... Heeft iemand de DB al gebeld?????????

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78498
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: 2 jarige voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 14:17

Wijzelf tuigen onze hackney's ook met 2,5 jaar, als ze 20 jaar oud zijn worden ze zo fit als een hoentje uit de sport teruggetrokken. Zie het probleem echt niet. Heel soms wordt er eentje een jaar later pas betuigd, maar dan moeten ze echt jeugdig zijn.
Verder is mijn pony ook met 2,5 jaar ingereden. Tong uitsteken Had eigenlijk geen keuze, ik wilde haar ook laten dekken en was bang dat ze door de stress van het inrijden de vrucht zou verstoten. Ze is in maart ingereden, eind mei gedekt en half juli 3 jaar geworden. Daarna is ze licht doorgereden (3 x per week een kwartiertje) en vanaf begin december staat ze op het land, en over een maandje begin ik er weer mee. Ik zie het probleem er niet van, ligt eraan hoe je traject erna is.

Verder wil ik nog even zeggen dat de pony uit de advertentie waarschijnlijk al dicht bij de 3 jaar zit, gezien het nu voorjaar is en de meeste paarden/pony's in deze periode jarig zijn.

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Re: 2 jarige voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 14:23

Marktplaats advertenties mogen niet besproken worden op bokt

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: 2 jarige voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 14:24

O, daar gaan we weer...

Met 2,5 jaar aanspannen is GEEN probleem.
Met 2,5 jaar zadelmak maken en er een paar keer op gaan zitten (lichtgewicht persoon) is GEEN probleem. Daarna wel rust geven, niet door gaan rijden. Verder naar het paard kijken en blijven kijken ook als hij de magische grens van 3 jaar is gepasseerd, het tijdstip van opnieuw oppakken en doorwerken afstemmen of het paard er echt klaar voor is.

El_vis

Berichten: 3994
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Heesch

Re: 2 jarige voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-05 14:43

Cassidy schreef:
O, daar gaan we weer...

Met 2,5 jaar aanspannen is GEEN probleem.
Met 2,5 jaar zadelmak maken en er een paar keer op gaan zitten (lichtgewicht persoon) is GEEN probleem. Daarna wel rust geven, niet door gaan rijden. Verder naar het paard kijken en blijven kijken ook als hij de magische grens van 3 jaar is gepasseerd, het tijdstip van opnieuw oppakken en doorwerken afstemmen of het paard er echt klaar voor is.


zo he rustig........ Oke eerst even, jij zegt IS geen probleem, en het word IS bestaat niet op een discussie forum, de zin IK VIND, of IK DENK wel, tenminste lijkt me aardiger klinken.
En ik heb helemaal niet gezegd dat ik het zo vreselijk vind, ik vroeg om jullie mening......... dus mijn mening heeft geen kant gekozen, kweet het nie daarom heb ik het op bokt gezet om te kijken wat jullie ervan dachten

Oh en Faniek........sorry dat wist ik niet
Er zal dan waarsschijnlijk wel snel een slotje komen op dit topic Knipoog

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: 2 jarige voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 14:47

inderdaad Haha!