Ik zit met een dilemma en ik vind het heel lastig om een beslissing te nemen.
Het gaat om het volgende.. Ik twijfel of ik moet verhuizen. Ik hoop dat het een beetje een goed lopend verhaal wordt...
Wij hebben drie paarden, een KWPN van 27 jaar, een Tinker van 13 jaar en nog een KWPN van 6 jaren oud, die laatste is van mij.
Die 'ouwe'

Daar zijn vier fijne boxen (twee van de boxen heb een 'om een hoekje' en ze staan dus praktisch in een buitenbox, een enorme zand-paddock waar ze heel de winter in mogen vertoeven met hooi, water, speeltjes, takken en natuurlijk met elkaar (wat gun je een paard nu nog meer!?!), een stukje land erbij (niet veel, maar we kunnen grond erbij huren) en een fijne 20 x 40 bak met een superbodem en goede verlichting. Er staan nog twee shetlanders en twee geiten in een leuk inloopstalletje. Per 1 oktober komt er nog een ouwe KWPN van 21 jaar erbij en is er dus nog een box vrij.. eventueel voor mijn paard dus!!
In de zomer loopt het clubje dus lekker op het land met een automatische drinkbak voor de ouwe, of we ze dag en nacht laten staan, mogen we volledig zelf weten, de shetten hobbelen toch wel mee en de andere twee zijn van ons zelf.
We regelen hier zelf ons stro, hooi en voer. 's Ochtends wordt er voor ons gevoerd. De rest doen we zelf. Het is een heel leuk klein stalletje, waar het heel rustig is. De stalhuur is dus ook best laag

Het nadeel is dat het pal aan een weg zit waar veel groot verkeer komt en er weinig plaats is op de weg. Er loopt geen fietspad langs en er is bijna geen berm. Met die ouwe en de tinker is dit geen probleem, maar mijn 6jarige moet nog aan veel dingen wennen... Ook ligt deze stal verder weg.
Mijn 6-jarige KWPN staat op een vrij grote stal, hier heb ik ooit stage gelopen en hier heb ik haar ook als 3-jarige gekocht. Ze heeft hier tevens in de opfok gestaan, kortom ze is hier helemaal gewend. In de zomer staat ze met een grote groep merries heel de dag op het land, of zelfs dag en nacht als er een aantal merries snachts buiten blijven. Er staan zo'n 60 pensionpaarden bij ons op stal, en ik schat 50 paarden in de opfok. Voorheen was de stal een stuk kleiner, maar ze zijn nu alles aan het uitbreiden en ook zijn er steeds meer nieuwe mensen bij, het type daar is amateur-dressuurruiter van verschillende klassen, van B tot ZZ-licht, en wat hobbyruiters. Op zich een leuke sfeer, we hebben van alles wat!!
We hebben hier aan faciliteiten; twee buitenrijbakken (20 x 40 en 20 x 60), 4 kleine paddockjes, een buitenlongeerring, een binnenbak en een stapmolen.
We hadden voorheen 2 binnenpaddocks, 3 buitenpaddocks, een binnenlongeerring en een buitenlongeerring. De binnen paddocks zijn volledig weg, evenals de binnenlongeerbak (waar je heerlijk kon spelen met je paard!!), één buitenpaddock is weg, waar de paarden goed in konden spelen, omdat deze lekker ruim was. In plaats daarvan krijgen we twee mini-buitenpaddockjes terug, die nog smaller worden dan de andere twee buitenpaddocks en hebben we een stapmolen erbij, iets wat voor mij totaal niet had gehoeven, maar de staleigenaresse en een aantal dressuurruiters op stal heel graag willen.. Kortom; ik maak geen gebruik van de stapmolen, maar de binnenpaddocks, de binnenlongeerring, die grote fijne buitenspeelplaats zijn weg en we krijgen er voor in de plaats twee inie-minie paddockjes en een buitenleerring waar je eigenlijk niet kan spelen met je paard.. Dit jaar zijn we al 25 euro omhoog gegaan van de stalling en we zitten nu op 255 euro per maand, aankomend jaar, zal ik dus weer omhoog gaan voor de stalling. Ook komt er een binnenbak, wat voor mij niet hoeft. Wie er gebruik van wil maken gaat zeker 20 euro omhoog, ik maak er geen gebruik van, dus ik doe daar niet aan.
Maar dat betekent wel; ik betaal nog steeds meer.. voor juist minder faciliteiten..
Ook, omdat het zo groot is geworden, staan we soms te wachten tot we ons paard in een van de paddockjes mogen zetten voor 45 minuten en omdat er zoveel mensen zijn en minder paddockjes, voorzie ik wel enige problemen van de winter!! We zijn vorig jaar al over gestapt op een planbord i.v.m. geharrewar over de bakjes, want iedereen wil zijn paard toch ook wel langer buitenlaten!
Affijn, zomers staat mijn merrie in een leuke club meiden en mijn paard heeft het dan ook erg naar haar zin. Tegen betaling wordt er dan voor mij buitengezet.
Ik maak zo af en toe gebruik van een van de buitenbakken, maar ik heb totaal geen bakpaard

Ik zit zo te dubben, dit zijn te punten waar ik tegenaan loop...
Een punt; ik heb nog geen rijbewijs, dus ik ga altijd op de fiets naar mijn paard, waar ze nu staat is het prima aan te fietsen!! Naar mijn andere twee paarden is het gauw alweer 3 tot 4 km verder fietsen!! Bovendien wordt het winter en gauw donker. Ik ga regelmatig met mijn moeder samen naar stal, maar die heeft hele vreemde diensten en daarom lopen onze diensten vaak niet samen!!
Volgend punt; Dat heeft ook te maken met dit punt; waar ik nu sta met mijn merrie is er altijd wel iemand op stal, al kom ik echt voor mijn paard en zoek ik niet mijn sociale contacten per sé op de stal, maar het is natuurlijk wel gezellig!! Zeker in de winter.. Op de stal van mijn andere twee paarden staan dan alleen ik, mijn moeder en nog iemand, die ik waarschijnlijk niet veel zal zien...
Nog een punt; Waar ik nu sta.. kan ik lekker zelf naar buiten toe, we hebben berm, veel verschillende routes en ik ga regelmatig met mensen mee naar buiten (we spreken af

Een volgend punt; Ik heb een merrie met een flinke scheut volbloed... Hele dagen op stal is voor elk paard een kwelling, maar zij staat dan echt te steigeren in haar box omdat ze er zo graag uit wilt.. Op de stal van die oudjes mogen ze dus heel de winter in een grote paddock banjeren met takken, soortgenoten, een grote ton water, hooi. Wat me echt ideaal lijkt voor haar en ik haar echt gun. In tegenstelling tot 45 minuten in een kleine paddock is dit voor haar een absolute uitkomst.
Een volgend punt; Op de stal van die ouwe en tinker mogen ze ook spelen in de rijbak, tot tegenstelling van de stal waar mijn KWPN-er staat, daar kunnen we nu dus nergens meer spelen: in de rijbakken mogen ze niet los, de paddockjes zijn te klein en in de longeerring gaat het niet (te klein, pal naast de rijbak..). En ik speel toch heel graag met haar...
Een volgend punt;Op de stal waar ze nu staat loopt ze in een groepje merries in de zomer op het land.. erg leuk clubje meiden, met ieder zijn eigen rang. Uiteraard vallen er wel eens klappen, zoals het nu eenmaal met dieren gaat. En aangezien ik een paard heb van 6 jaar, mag ze nog lekker rauzen, spelen en helemaal paard zijn. Al is mijn paard wel een echte einselgänger en mensenpaard en is ze de Alpha-merrie in de groep. Ik ben bang dat mijn paard ongelukkig wordt tussen twee oudjes... Al is mijn Tinker is pas 13 jaar en die raust ook nog regelmatig met de shetten.. Het is wel even een overgang van zo'n grote stal, naar zo'n klein stalletje..
Ook is het in de winter stervensdruk op stal, veel herrie door gepraat van mensen, koeiengeloei, radio er tussendoor.. dat zal op die andere stal weg vallen, aan de ene kant positief, aan de andere kant.. ze had altijd wat te zien... Ze stond op een stuk waar alleen 'bestemmingsverkeer' hoeft te komen, dus er lopen niet constant paarden voor haar box langs.
Een volgend punt; Mijn andere paarden zijn helemaal gelukkig op die klein stal.. Ze zijn echt opgeknapt door de rust, het vele naar buitengaan.. Ze zijn echt gelukkig, want we zien ze nu steeds kroelen samen, ze nemen samen sprintjes en ze spelen.. Vooral de Tinker is enorm opgeknapt van haar nieuwe plekje, die heb ik in jaren nog nooit zo gelukkig gezien. Dit gun ik ook mijn paard, die rust, een klein clubje paarden bij elkaar, lekker veel naar buiten toe, een box waarbij ze gewoon lekker naar buiten kan kijken, al is mijn paard niet ongelukkig.. want ze staat nu nog lekker hele dagen met haar clubje meiden op het land.. Ik hoop zo lang mogelijk.
*zucht* Waar doe ik goed aan? Voor allebei de stallen is wat te zeggen natuurlijk, ze hebben zo hun plus en -minpunten.. En het is ook niet zo dat ik of mijn paard het nu niet naar onze zin hebben op de stal... maar we kijken wel op tegen de winter met het weinig buiten lopen... de drukte en herrie.. Maar op de andere stal, kan je niet lekker buitenrijden, het is een heel stuk verder fietsen (binnekort in het donker en in de regen)... maar staat mijn paard wel op een rustigere stal met veel meer buitenlopen..
Ook is het natuurlijk veel handiger om 3 paarden op één plek te hebben, maar ik wil graag dat mijn paard het naar haar zin heeft en niet ongelukkig wordt..
De ene stal is in de zomer een paradijs (waar ik sta met mijn paard) vanwege de grote groep maatjes en veel land en buitenzijn en veel rust op stal.. en de andere stal (waar die ouwe en de tinker staat) is in de winter weer een paradijsje voor ze met die grote paddock met soortgenoten (ik zeg nog geen maatjes

Ik heb heel lang getwijfeld of ik het wel op bokt moet zetten, omdat het toch een keuze is die ik zelf moet maken.. Maar wellicht hebben jullie nog dingen die het kunnen verhelderen voor mij..
Want ik weet het even niet meer..

Alvast bedankt hoor!!

*Edit: