Verhuizen ja of nee?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

WolinLotte

Verhuizen ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 16:59

Beste bokkers!! :)

Ik zit met een dilemma en ik vind het heel lastig om een beslissing te nemen.
Het gaat om het volgende.. Ik twijfel of ik moet verhuizen. Ik hoop dat het een beetje een goed lopend verhaal wordt...

Wij hebben drie paarden, een KWPN van 27 jaar, een Tinker van 13 jaar en nog een KWPN van 6 jaren oud, die laatste is van mij.
Die 'ouwe' ;) en de Tinker staan op een heel klein stalletje bij iemand thuis op een mooie boerderij!
Daar zijn vier fijne boxen (twee van de boxen heb een 'om een hoekje' en ze staan dus praktisch in een buitenbox, een enorme zand-paddock waar ze heel de winter in mogen vertoeven met hooi, water, speeltjes, takken en natuurlijk met elkaar (wat gun je een paard nu nog meer!?!), een stukje land erbij (niet veel, maar we kunnen grond erbij huren) en een fijne 20 x 40 bak met een superbodem en goede verlichting. Er staan nog twee shetlanders en twee geiten in een leuk inloopstalletje. Per 1 oktober komt er nog een ouwe KWPN van 21 jaar erbij en is er dus nog een box vrij.. eventueel voor mijn paard dus!!
In de zomer loopt het clubje dus lekker op het land met een automatische drinkbak voor de ouwe, of we ze dag en nacht laten staan, mogen we volledig zelf weten, de shetten hobbelen toch wel mee en de andere twee zijn van ons zelf.
We regelen hier zelf ons stro, hooi en voer. 's Ochtends wordt er voor ons gevoerd. De rest doen we zelf. Het is een heel leuk klein stalletje, waar het heel rustig is. De stalhuur is dus ook best laag ;) .
Het nadeel is dat het pal aan een weg zit waar veel groot verkeer komt en er weinig plaats is op de weg. Er loopt geen fietspad langs en er is bijna geen berm. Met die ouwe en de tinker is dit geen probleem, maar mijn 6jarige moet nog aan veel dingen wennen... Ook ligt deze stal verder weg.

Mijn 6-jarige KWPN staat op een vrij grote stal, hier heb ik ooit stage gelopen en hier heb ik haar ook als 3-jarige gekocht. Ze heeft hier tevens in de opfok gestaan, kortom ze is hier helemaal gewend. In de zomer staat ze met een grote groep merries heel de dag op het land, of zelfs dag en nacht als er een aantal merries snachts buiten blijven. Er staan zo'n 60 pensionpaarden bij ons op stal, en ik schat 50 paarden in de opfok. Voorheen was de stal een stuk kleiner, maar ze zijn nu alles aan het uitbreiden en ook zijn er steeds meer nieuwe mensen bij, het type daar is amateur-dressuurruiter van verschillende klassen, van B tot ZZ-licht, en wat hobbyruiters. Op zich een leuke sfeer, we hebben van alles wat!!
We hebben hier aan faciliteiten; twee buitenrijbakken (20 x 40 en 20 x 60), 4 kleine paddockjes, een buitenlongeerring, een binnenbak en een stapmolen.
We hadden voorheen 2 binnenpaddocks, 3 buitenpaddocks, een binnenlongeerring en een buitenlongeerring. De binnen paddocks zijn volledig weg, evenals de binnenlongeerbak (waar je heerlijk kon spelen met je paard!!), één buitenpaddock is weg, waar de paarden goed in konden spelen, omdat deze lekker ruim was. In plaats daarvan krijgen we twee mini-buitenpaddockjes terug, die nog smaller worden dan de andere twee buitenpaddocks en hebben we een stapmolen erbij, iets wat voor mij totaal niet had gehoeven, maar de staleigenaresse en een aantal dressuurruiters op stal heel graag willen.. Kortom; ik maak geen gebruik van de stapmolen, maar de binnenpaddocks, de binnenlongeerring, die grote fijne buitenspeelplaats zijn weg en we krijgen er voor in de plaats twee inie-minie paddockjes en een buitenleerring waar je eigenlijk niet kan spelen met je paard.. Dit jaar zijn we al 25 euro omhoog gegaan van de stalling en we zitten nu op 255 euro per maand, aankomend jaar, zal ik dus weer omhoog gaan voor de stalling. Ook komt er een binnenbak, wat voor mij niet hoeft. Wie er gebruik van wil maken gaat zeker 20 euro omhoog, ik maak er geen gebruik van, dus ik doe daar niet aan.
Maar dat betekent wel; ik betaal nog steeds meer.. voor juist minder faciliteiten..
Ook, omdat het zo groot is geworden, staan we soms te wachten tot we ons paard in een van de paddockjes mogen zetten voor 45 minuten en omdat er zoveel mensen zijn en minder paddockjes, voorzie ik wel enige problemen van de winter!! We zijn vorig jaar al over gestapt op een planbord i.v.m. geharrewar over de bakjes, want iedereen wil zijn paard toch ook wel langer buitenlaten!
Affijn, zomers staat mijn merrie in een leuke club meiden en mijn paard heeft het dan ook erg naar haar zin. Tegen betaling wordt er dan voor mij buitengezet.
Ik maak zo af en toe gebruik van een van de buitenbakken, maar ik heb totaal geen bakpaard :+ en ik rij dus veel buiten, daar ik ook prima kan dressuren in de bermen. We hebben veel polderroutes daar en we rijden graag buiten en we kunnen hier dan ook goed alleen naar buiten.

Ik zit zo te dubben, dit zijn te punten waar ik tegenaan loop...

Een punt; ik heb nog geen rijbewijs, dus ik ga altijd op de fiets naar mijn paard, waar ze nu staat is het prima aan te fietsen!! Naar mijn andere twee paarden is het gauw alweer 3 tot 4 km verder fietsen!! Bovendien wordt het winter en gauw donker. Ik ga regelmatig met mijn moeder samen naar stal, maar die heeft hele vreemde diensten en daarom lopen onze diensten vaak niet samen!!

Volgend punt; Dat heeft ook te maken met dit punt; waar ik nu sta met mijn merrie is er altijd wel iemand op stal, al kom ik echt voor mijn paard en zoek ik niet mijn sociale contacten per sé op de stal, maar het is natuurlijk wel gezellig!! Zeker in de winter.. Op de stal van mijn andere twee paarden staan dan alleen ik, mijn moeder en nog iemand, die ik waarschijnlijk niet veel zal zien...

Nog een punt; Waar ik nu sta.. kan ik lekker zelf naar buiten toe, we hebben berm, veel verschillende routes en ik ga regelmatig met mensen mee naar buiten (we spreken af :) ) en mijn moeder gaat wel eens even mee op de fiets. Bovendien heb ik echt een buitenpaard. Op de andere stal is het heel lastig buitenrijden!! Ik kan dan natuurlijk wel met mijn moeder samen naar buiten, maar dat is ook niet altijd.. er staan dan dus geen andere mensen meer op stal met wie ik en rondje kan rijden. We hebben op die stal van die ouwe en de tinker wel een topbak, waar ik best een keer in wil rijden, maar ik wil daar niet elke dag in vertoeven!!

Een volgend punt; Ik heb een merrie met een flinke scheut volbloed... Hele dagen op stal is voor elk paard een kwelling, maar zij staat dan echt te steigeren in haar box omdat ze er zo graag uit wilt.. Op de stal van die oudjes mogen ze dus heel de winter in een grote paddock banjeren met takken, soortgenoten, een grote ton water, hooi. Wat me echt ideaal lijkt voor haar en ik haar echt gun. In tegenstelling tot 45 minuten in een kleine paddock is dit voor haar een absolute uitkomst.

Een volgend punt; Op de stal van die ouwe en tinker mogen ze ook spelen in de rijbak, tot tegenstelling van de stal waar mijn KWPN-er staat, daar kunnen we nu dus nergens meer spelen: in de rijbakken mogen ze niet los, de paddockjes zijn te klein en in de longeerring gaat het niet (te klein, pal naast de rijbak..). En ik speel toch heel graag met haar...

Een volgend punt;Op de stal waar ze nu staat loopt ze in een groepje merries in de zomer op het land.. erg leuk clubje meiden, met ieder zijn eigen rang. Uiteraard vallen er wel eens klappen, zoals het nu eenmaal met dieren gaat. En aangezien ik een paard heb van 6 jaar, mag ze nog lekker rauzen, spelen en helemaal paard zijn. Al is mijn paard wel een echte einselgänger en mensenpaard en is ze de Alpha-merrie in de groep. Ik ben bang dat mijn paard ongelukkig wordt tussen twee oudjes... Al is mijn Tinker is pas 13 jaar en die raust ook nog regelmatig met de shetten.. Het is wel even een overgang van zo'n grote stal, naar zo'n klein stalletje..
Ook is het in de winter stervensdruk op stal, veel herrie door gepraat van mensen, koeiengeloei, radio er tussendoor.. dat zal op die andere stal weg vallen, aan de ene kant positief, aan de andere kant.. ze had altijd wat te zien... Ze stond op een stuk waar alleen 'bestemmingsverkeer' hoeft te komen, dus er lopen niet constant paarden voor haar box langs.

Een volgend punt; Mijn andere paarden zijn helemaal gelukkig op die klein stal.. Ze zijn echt opgeknapt door de rust, het vele naar buitengaan.. Ze zijn echt gelukkig, want we zien ze nu steeds kroelen samen, ze nemen samen sprintjes en ze spelen.. Vooral de Tinker is enorm opgeknapt van haar nieuwe plekje, die heb ik in jaren nog nooit zo gelukkig gezien. Dit gun ik ook mijn paard, die rust, een klein clubje paarden bij elkaar, lekker veel naar buiten toe, een box waarbij ze gewoon lekker naar buiten kan kijken, al is mijn paard niet ongelukkig.. want ze staat nu nog lekker hele dagen met haar clubje meiden op het land.. Ik hoop zo lang mogelijk.

*zucht* Waar doe ik goed aan? Voor allebei de stallen is wat te zeggen natuurlijk, ze hebben zo hun plus en -minpunten.. En het is ook niet zo dat ik of mijn paard het nu niet naar onze zin hebben op de stal... maar we kijken wel op tegen de winter met het weinig buiten lopen... de drukte en herrie.. Maar op de andere stal, kan je niet lekker buitenrijden, het is een heel stuk verder fietsen (binnekort in het donker en in de regen)... maar staat mijn paard wel op een rustigere stal met veel meer buitenlopen..

Ook is het natuurlijk veel handiger om 3 paarden op één plek te hebben, maar ik wil graag dat mijn paard het naar haar zin heeft en niet ongelukkig wordt..

De ene stal is in de zomer een paradijs (waar ik sta met mijn paard) vanwege de grote groep maatjes en veel land en buitenzijn en veel rust op stal.. en de andere stal (waar die ouwe en de tinker staat) is in de winter weer een paradijsje voor ze met die grote paddock met soortgenoten (ik zeg nog geen maatjes ;) ..ze kennen elkaar immers niet), hooi, water, takken en speeltjes een frisse box met uitkijk en de rust...

Ik heb heel lang getwijfeld of ik het wel op bokt moet zetten, omdat het toch een keuze is die ik zelf moet maken.. Maar wellicht hebben jullie nog dingen die het kunnen verhelderen voor mij..
Want ik weet het even niet meer.. :o

Alvast bedankt hoor!! ;)

*Edit: :oo Wow wat een verhaal heb ik er van gemaakt!

upperlady

Re: Verhuizen ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 17:07

Jeetje die is echt moeilijk. kun je niet met de staleigenaren afspreken dat je het even aanprobeert bij die andere stal en mocht het niet bevallen dat je terug komt?

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 17:11

Ik zou zelf voor de kleine stal gaan omdat ze daar altijd lekker buiten kan lopen. rij je met de tinker buiten, zo ja waarom kan dat dan niet met je 6 jarige, als ze dag en nacht buiten loopt wordt ze ook rustiger en wie weet gaat het dan wel goed.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 17:17

upperlady: Dat mag inderdaad ook wel, want de vier stallen staan bij haar thuis ;) , maar ik heb een maand opzegtermijn en moet dus alsnog wel een maand stalhuur door betalen.. En eenmaal weg... kom je niet zo makkelijk meer terug op die stal, vanwege de grote wachtlijst van die stal........ anders had ik het wel geweten :D

Sonjim; Wie weet... maar ik heb een merrie met een flinke scheut volbloed in haar lijf en zij wordt dus wel even wat heter dan onze tinker.. we hebben weinig uitwijkmogelijkheden voor als er trekkers aankomen o.i.d., en ook hetgeen dat het vervelend is dat er geen bermen zijn om in te draven of een stukje groen om even naar toe te gaan en zo dus rustig kan buitenrijden... En aangezien ik niet een asfalt-rijder ben..

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 17:29

Mijn advies: blijf staan waar je staat en ga op zoek naar een andere stalling!

Er zitten veel nadelen aan je oude stal, maar volgens mij nog meer aan je evt nieuwe stal.

Heel veel mensen roepen dat je paard belangrijker is enz. Natuurlijk is dat zo, maar ook jij moet gelukkig zijn daar! Vergeet dat niet! Als ik je verhaal zo lees wil jij graag verhuizen voor je paard, maar voor jezelf is er helemaal niks meer. Het wordt er voor paard niet gezelliger op als je strontchagerijnig, doordat je door de regen moest fietsen, aankomt bij je paard en vervolgens weeer in de bak moet rijden, omdat er niemand mee naar buiten kan. Misschien een beetje overdreven, maar been there done that ;)

Zoek een stal waar jullie samen!! gelukkig zullen zijn :). Bekende gezegde: bij twijfel, niet doen!! Als je een stalling tegenkomt waar je je goed bij voelt, twijfel je vaak niet eens.
Het idee dat je er al aan denkt om weg te gaan is wel een aanwijzing dat je het anders wilt! Daarom zou ik je adviseren om nog even door te zoeken naar een andere stal.

[edit] waar in Leiderdorp woon je? Zoek eens op marktplaats in Leiden (vergeet niet te zoeken in omschrijving en titel), misschien is dat te doen? Er staan namelijk een aantal leuke op :)

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 17:45

@zap: Bij twijfel inderdaad niet doen.. ik twijfel of ik wel moet blijven op de stal waar ik nu sta en niet naar die andere stal moet gaan en ik twijfel of ik niet gister al had moeten vertrekken naar die stal. Wie niet waagt, wie niet wint, denk ik altijd.. maar hetgeen wat me tegenhoud op die andere stal is echt de slechte uitrijmogelijkheden (misschien zie ik het zwaarder in dan dat het is) en het verder fietsen...

Een andere stal in mijn omgeving die ik prettig vind is er niet.. :n en dan verhuis ik liever helemaal niet :n . De stal waar ik nu sta is al een paradijsje vergeleken met de rest in mijn buurt, de paarden mogen lekker in een 'kudde' heel de dag of dag en nacht op het land 's zomers, dat vind je in mijn omgeving niet veel meer vind ik.. Ook wordt er goed gevoerd naar mijn mening.

Ik heb nog niet gezocht op internet, omdat ik niet echt de intentie had om te verhuizen.. tot mijn andere twee verhuisden naar dat kleine stalletje en het toch wel aanlokkelijk leek!!
Bedankt voor je suggestie hoor!! ;)

Lastig hoor :\ ....

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 14:42

De voor- en nadelen van beide stallingen zijn duidelijk, ik vind het een goede OP :)

Vraagje: je zegt dat je je rijbewijs nog niet hebt. Dit staat dus wel in de planning? Op wat voor termijn? Want dan is dat vast opgelost ;)

En dan nog. Ik zou haar naar de kleine stal verhuizen. Mijn paard is opgegroeid bij een stoeterij waar ze in groepen van zo'n 30 paarden buiten staan, hij heeft daar in de opfok gestaan, is er ingereden enz. Bij zijn vorige eigenaar (waar ik hem van heb gekocht) stond hij ook in een grote groep, maar is nu ook gelukkig in een groepje van 4 hoor :)
Twee paarden op de nieuwe stal zijn wat ouder, dat lijkt me juist een pluspunt. In een kudde horen paarden van verschillende leeftijden te staan, vind ik. Je tinker zal het vast ook leuk vinden, en ze vermaakt zich vast met je tink en de shetten. Verder denk ik dat het heel goed voor haar zou zijn om 24/7 buiten te staan :)

Wat de weg betreft: alles is te leren. De stal ligt aan die weg, begrijp ik. Ze zal dus al steeds het verkeer horen. Daar is ze dan na een week of wat al aan gewend. Verder is het denk ik een kwestie van slim verkeersmak maken, dus eerste keer op zondagochtend vroeg op pad, met een ervaren paard mee, en dat uitbouwen. Al ligt het er natuurlijk maar helemaal aan hoe "paardvriendelijk" het verkeer daar is. Waar ik rijd heb je ook smalle wegen maar automobilisten houden rekening met ruiters :) Kan best dat ze het eng vindt hoor in het begin, maar je bent er toch voor haar om eraan te leren wennen?

Verder het gezelschap met rijden: kan er eens een vriendin mee met de tinker? Of is het een idee om voor een paar dagen in de week een bijrijder te zoeken zodat je samen op pad kunt?

Nadelen zijn imo de weg/verkeer en verder fietsen. Verder fietsen is als ik het goed begrijp van tijdelijke aard. Ik zou voor de kleine stal gaan, lijkt me beter voor je paard (lekker naar buiten) en voor jullie als combinatie (spelen, geschiktere faciliteiten, en samen dingen leren (= de weg op))

Wat ik zou doen: je paard naar de kleine stal brengen maar je box in de andere stal nog 1 maand aanhouden. Dus zonder dat je paard daar staat. Je kent je paard hoop ik goed genoeg om binnen een maand te kunnen inschatten hoe ze het zal gaan doen op de kleine stal. Als het niks is ga je terug. Als het wel bevalt zeg je je box op. Denk er gewoon goed over na, dat is altijd verstandig. Maar nog handiger is het lijkt mij om het nadenken in combinatie met de praktijk te doen.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 23:28

@Hestejente: Je noemt het precies op zoals ik het in gedachte had en eigenlijk is dat voor mij wel een bevestiging!! :)

Ik heb nóg niet mijn rijbewijs, ik begin volgende maand aan mijn rijbewijs, hoe snel ik die zal halen valt niet te zeggen :o .. maar wellicht dat ik nog even een brommer/scootertje wil aanschaffen voor zolang (bedankt trouwens nog voor de PB BiancaPJ! ;) ..)

Vandaag heb ik gesproken met een stalgenoot en... zij maakt zich ook grote zorgen over de grote drukte die op stal zal gaan heersen straks.... Er is straks geen enkel plekje meer waar je paard nog lekker uit z'n dak kan gaan of lekker even een poos buiten kan vertoeven..
En inderdaad.. alles valt te leren qua buitenrijden, mijn plan was ook om op een zondagochtend een eerste ritje te gaan maken, en anders wordt het wat vaker met de trailer op stap naar het bos heb ik besloten :) .

Wat je zegt over een kleinere groep, wederom vind ik het fijn om te lezen dat je er ook zo tegenaan kijkt.. ik twijfelde heel erg aan mezelf of ik hier niet verkeerd over dacht.. Ik ben benieuwd hoe dit zal uitpakken :) .

De stal ligt inderdaad vrij dicht aan de weg gelegen, het is niet zo dat er soort snelweg langs loopt :+ , maar je hoort wel auto's en groot verkeer.. Helaas is het wel zo, dat als ze de box uit lopen, ze rechtsaf zo de laan af de weg op lopen... maargoed.. ik moet zeggen dat die andere twee van ons nog geen pogingen hebben gedaan om die kant op te sjezen := .

Ik heb besloten om haar half oktober twee weken te laten logeren op de kleine stal en mijn ouwe box wel aan te houden.. Aard ze daar goed na twee weken dan blijft ze gelijk staan, zo niet.. kan ik weer terug. Dan kan ik gelijk even kijken hoe het loopt op de stal waar ik nu sta met de bakjes, ik ben bang dat het wel vechten wordt om die extra 10 minuten langer in de paddock..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 23:35

Het klinkt niet zo leuk vind ik, wat je schrijft over de stal waar je nu staat :\ Lees het nog eens. Hoe kan je paard daar nou paard zijn?

Scootertje is een hele goede oplossing. En verder zou ik het even aankijken, ze is begrijp ik nog nooit verhuisd, dus dat zal een hele overgang zijn. Overigens wil natuurlijk niet zeggen dat mijn paard in een kleinere groep heeft kunnen wennen dat jouw paard dat ook kan, wilde kuddes bestaan uit zo'n 15 paarden. Waar ze nu staat zijn de groepen groter, op de kleine stal kleiner. Ben benieuwd hoe je merrie daar op zal reageren.

Wat die weg betreft: ik neem aan dat de paddock goed is afgezet. Met de weg op rennen zal toch wel meevallen?

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 23:50

Ik ben daar ook erg benieuwd naar hoe ze dat zal gaan vinden :) .. Het is inderdaad de eerste keer dat ze gaat verhuizen. Maar you'll never know untill you trie... denk ik.
De paddock is prima afgesloten hoor, wat dat betreft zal het wel meevallen.. Al is er niets afgesloten langs de weg (behalve dan een rood/witte ketting voor als we ze binnenhalen) als ze op stal staan. Misschien valt dit ook wel mee, ik ben toch wel stallen gewend die verder van de weg af liggen..

In de winter is het vreselijk vind ik voor een paard op de stal waar ik nu sta... Terwijl dit nooit echt zo is geweest. Door de grote uitbreiding en het luxueuzer maken van de stal, de behoefte van de mens te voorzien wordt het nu gewoon een stuk minder leuk voor de paarden. Ik gun mijn paard niet 23 uur per dag op stal staan :n .. Zomers is het lekker, maar we kijken altijd weer tegen de winter aan.

Ik ben benieuwd hoe mijn paard het gaat doen op de kleine stal. Ik kies gewoon echt voor een paardwaardig bestaan en mijn paard moet het goed hebben, dan ben ik allang blij ;) .

Edit: Gek eigenlijk dat ik zo twijfel, nu ik dit zo zeg.. maar je hoopt eigenlijk gewoon dat je de juiste keuze kan maken voor je paard :) , die immers niet kan kiezen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 23:55

Ik heb even in je profiel gespiekt, en ik zie dat je SGW wil gaan rijden met 'r. Daar weet ik weinig vanaf maar ik heb zo het idee dat je daar een voldoende heet, maar ook nuchter en onverschrokken paard voor nodig hebt. Wat dat verkeer betreft maak ik me nu al minder zorgen.

Mijn paard moet de komende winter voor het eerst een winter op stal (kan maar een paar uur per dag naar buiten) Ik zie er behoorlijk tegenop... en als ik jou was wist ik het wel. Maar jij moet uiteindelijk de keuze maken, voor jezelf en voor je paard.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 00:01

Het is inderdaad een vrij nuchter paard.. echter.. ook een enorme binnenvetter die moeilijk spanning kan af laten vloeien.. wat betekent dat soms de bom opeens kan barsten.. Ik rij daarom vrij veel buiten, het idee van veel ruimte om haar geeft haar echt meer rust in de kop. Maar wellicht dat onze bomproof Tinker haar een handje kan helpen ;) , die is al vaker therapeut in spé geweest voor paarden.

Dat is inderdaad wel even een tegenvaller Hestejente, als je paard gewoon altijd lekker buiten kan lopen en nu niet meer...
Vanwege een blessure of door stalbeleid?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 00:04

Als ik je overzicht zo lees, zie ik dat de negatieve dingen voor jou tellen en de positieve dingen voor je paard. Tja, zelf ben ik dan al gauw geneigd om mn biezen te pakken als het beter is voor mijn paard!
Zijn er trouwens verder nog andere kandidaat-stallen in de buurt, of is het echt kiezen uit deze twee?

Zelf zou ik niet twijfelen en gewoon verhuizen. Van het geld dat je ermee bespaard kunt je de benzinekosten betalen van die paar km verder. Als je vervoer hebt kun je af en toe met de trailer op pad en anders bv 2x per jaar een weekje met je paard weg. Dat doen wij ook, is hartstikke tof en je paard knapt er weer lekker van op :)
Je hebt alle voorzieningen die jij nodig vind op de kleine stal, het is dus niet zo dat je daar niets kunt toch qua rijden?
Als het nou een plek was waar je paard er 100% op vooruit ging maar er geen bak bijzit is het een ander verhaal, dan snap ik je twijfel. Ik zou het meteen doen! Vrijdag je huur opzeggen en per 1 november verhuizen (of als je geen opzegtermijn hebt ivm wachtlijst misschien per 1 oktober al? :D )!
Ik verwacht dat je spijt hebt als je hier blijft staan en als puntje bij paaltje komt deze winter blijkt dat je paard er echt te weinig uitkomt (wat ik wel voorspel gezien je beschrijving!)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 00:10

Door stalbeleid, hij staat op de wachtlijst voor elders maar dat kan nog wel een hele poos gaan duren :(:)

Ik neem aan dat je al het een en ander gepulkt hebt aan die spanning. Dat je weet hoe je haar kan helpen om die spanning kwijt te raken. Sowieso moet ze eerst natuurlijk de gelegenheid krijgen om wat te wennen, en dan kan ze meteen je tinker leren kennen, handig voor als je op pad gaat ;) De eerste paar keer niet te lang weg, gewoon rustig aan doen en heel goed kijken en voelen wat ze doet. Wat voor weg is het, met wat voor verkeer en bestuurdersmentaliteit?

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 00:13

Dat is helemaal waar :j . Er is niet zoveel in de buurt waar ik mijn paard zou willen neerzetten.. Of ze komen er daar ook te weinig uit, of het is er net zo groot als waar ik nu sta op het moment.. en bovendien.. eigenlijk willen we heel graag onze drie paarden bij elkaar hebben en dan vinden we 300 euro per paard te duur per maand :o .., zeker voor een 27jarige die gewoon een fijn oude dag gunnen met zijn grote vriendin, ze doen niet zo veel, ze genieten van elkaar, de aandacht van ons en de buitenritten en de leuke uitstapjes, de kleine stal is 110 per paard, hier komt nog wel los je stro, hooi en voer bij, maar dat is allemaal wel een heel stuk goedkoper, want je bepaalt uiteindelijk zelf ook nog gewoon je rantsoen (ik wil dat ze onbeperkt hooi krijgen en weinig krachtvoer.. zo is het op de andere stal al dat ik mijn eigen voer koop omdat ze van biks gewoon enorm vet wordt.. daarnaast krijgen ze kuilvoer.. en daar wordt niet teveel van gevoerd...) .

Ik heb dus besloten dat mijn paard halverwege oktober uit logeren gaat en dan blijft als ze geaard is. Ik geef haar expres twee weken, want het is de eerste keer dat ze verhuisd.. (onze 27 jarige ging er heen na 24 jaar op dezelfde stal te hebben gestaan!! en die was na 4 dagen helemaal thuis daar :) )

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 00:17

Hestejente: Het land is gescheiden in twee stukken, dus ze gaan eerst even gewoon apart aan elkaar snuffelen en dan als dit goed gaat halen we de lijn weg. We doen dit expres nog wel op het land vanwege de ruimte :) . Dus dan wordt het denk ik de eerste paar weken gewoon lekker wat aanrommelen met elkaar.. ze krijgen echt de tijd hiervoor, ze moeten nog wel langer met elkaar door één deur :) .

Het ligt tussen de kwekerijen en landerijen, dus veel vrachtwagens voor de buxuskwekerijen en trekkers... de weg wordt soms als sluiproute gebruikt, met name tussen 5 en 6 en op dat tijdstip zijn we dus ook nooit op de weg :n .. maar dan rijden de mensen wel heel erg hard.. de mensen in de buurt remmen wel gewoon netjes af, zeker als je je hand op steekt.. Maar de mensen die het gebruiken als sluiproute hebben maar één doel en dat is zo snel mogelijk aan tafel schuiven om 6 uur..

Edit: Hopelijk komt er dan gauw wat vaart in de wachtrij :(:) Ik zag dat je een Ijslander hebt (leuk dier trouwens ;) ) ik snap dat je die lekker veel buiten wilt hebben!!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 00:30

Hij wil dat zelf vooral, en daarom ik ook ;) Bovenal wil ik hem tussen de driegangers vandaan hebben, hij staat nu op een reguliere pensionstal.

Klinkt als niet al te paardonvriendelijk, zodra het stadsvolk weer gewieberd is (ga je in de spits toch gewoon vast wat uitmesten en water nalopen enzo ;) ) lijkt me dat je daar best veilig genoeg over de weg kunt. Als ik je paardenintegratieplan zo lees is jou dat wel toevertrouwd :)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:11

buiten het buitenrijprobleem
zou ik zeker overstappen naar het andere adres. Maar nu inderdaad wel een punt om serieus over na te denken en weten wat je wilt voor je gaat.
De nieuwe stal heeft heel veel voordelen maar ook 1 behoorlijk nadeel op dit moment.

2heavenly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:33

ik zou dan met tijd, zodra je alleen mag rijden me je auto (zodra je die paar lessen gedaan hebt zodat je alleen kan rijden)
zou ik toch mijn paard verhuizen,
beter voor je paard, jij niet meer verder fietsen etc
ikzelf heb ook beetje zo een situatie, veel te veel paarde, te weinig weide, geen winterweide :( helemaal erg voor mn paardje
beter plek in de buurt is er niet,
anders is het half uur verder met de auto, laat staan met de fiets, niet te doen dus!!
anders zou ik zéker verhuizen,
en inderdaad je kan n vriendin ofzo ook laten rijden met een van je andere paarden
ik ga uiteindelijk ook altijd smorgens nu om de drukte en gezaag te vermijden, en kmoet zeggen als je alleen bent geef je meer aandacht aan je paard ook,
niet slecht dus
kwens je veel succes met je beslissing!!!
WolinLotte schreef:
Beste bokkers!! :)

Ik zit met een dilemma en ik vind het heel lastig om een beslissing te nemen.
Het gaat om het volgende.. Ik twijfel of ik moet verhuizen. Ik hoop dat het een beetje een goed lopend verhaal wordt...

Wij hebben drie paarden, een KWPN van 27 jaar, een Tinker van 13 jaar en nog een KWPN van 6 jaren oud, die laatste is van mij.
Die 'ouwe' ;) en de Tinker staan op een heel klein stalletje bij iemand thuis op een mooie boerderij!
Daar zijn vier fijne boxen (twee van de boxen heb een 'om een hoekje' en ze staan dus praktisch in een buitenbox, een enorme zand-paddock waar ze heel de winter in mogen vertoeven met hooi, water, speeltjes, takken en natuurlijk met elkaar (wat gun je een paard nu nog meer!?!), een stukje land erbij (niet veel, maar we kunnen grond erbij huren) en een fijne 20 x 40 bak met een superbodem en goede verlichting. Er staan nog twee shetlanders en twee geiten in een leuk inloopstalletje. Per 1 oktober komt er nog een ouwe KWPN van 21 jaar erbij en is er dus nog een box vrij.. eventueel voor mijn paard dus!!
In de zomer loopt het clubje dus lekker op het land met een automatische drinkbak voor de ouwe, of we ze dag en nacht laten staan, mogen we volledig zelf weten, de shetten hobbelen toch wel mee en de andere twee zijn van ons zelf.
We regelen hier zelf ons stro, hooi en voer. 's Ochtends wordt er voor ons gevoerd. De rest doen we zelf. Het is een heel leuk klein stalletje, waar het heel rustig is. De stalhuur is dus ook best laag ;) .
Het nadeel is dat het pal aan een weg zit waar veel groot verkeer komt en er weinig plaats is op de weg. Er loopt geen fietspad langs en er is bijna geen berm. Met die ouwe en de tinker is dit geen probleem, maar mijn 6jarige moet nog aan veel dingen wennen... Ook ligt deze stal verder weg.

Mijn 6-jarige KWPN staat op een vrij grote stal, hier heb ik ooit stage gelopen en hier heb ik haar ook als 3-jarige gekocht. Ze heeft hier tevens in de opfok gestaan, kortom ze is hier helemaal gewend. In de zomer staat ze met een grote groep merries heel de dag op het land, of zelfs dag en nacht als er een aantal merries snachts buiten blijven. Er staan zo'n 60 pensionpaarden bij ons op stal, en ik schat 50 paarden in de opfok. Voorheen was de stal een stuk kleiner, maar ze zijn nu alles aan het uitbreiden en ook zijn er steeds meer nieuwe mensen bij, het type daar is amateur-dressuurruiter van verschillende klassen, van B tot ZZ-licht, en wat hobbyruiters. Op zich een leuke sfeer, we hebben van alles wat!!
We hebben hier aan faciliteiten; twee buitenrijbakken (20 x 40 en 20 x 60), 4 kleine paddockjes, een buitenlongeerring, een binnenbak en een stapmolen.
We hadden voorheen 2 binnenpaddocks, 3 buitenpaddocks, een binnenlongeerring en een buitenlongeerring. De binnen paddocks zijn volledig weg, evenals de binnenlongeerbak (waar je heerlijk kon spelen met je paard!!), één buitenpaddock is weg, waar de paarden goed in konden spelen, omdat deze lekker ruim was. In plaats daarvan krijgen we twee mini-buitenpaddockjes terug, die nog smaller worden dan de andere twee buitenpaddocks en hebben we een stapmolen erbij, iets wat voor mij totaal niet had gehoeven, maar de staleigenaresse en een aantal dressuurruiters op stal heel graag willen.. Kortom; ik maak geen gebruik van de stapmolen, maar de binnenpaddocks, de binnenlongeerring, die grote fijne buitenspeelplaats zijn weg en we krijgen er voor in de plaats twee inie-minie paddockjes en een buitenleerring waar je eigenlijk niet kan spelen met je paard.. Dit jaar zijn we al 25 euro omhoog gegaan van de stalling en we zitten nu op 255 euro per maand, aankomend jaar, zal ik dus weer omhoog gaan voor de stalling. Ook komt er een binnenbak, wat voor mij niet hoeft. Wie er gebruik van wil maken gaat zeker 20 euro omhoog, ik maak er geen gebruik van, dus ik doe daar niet aan.
Maar dat betekent wel; ik betaal nog steeds meer.. voor juist minder faciliteiten..
Ook, omdat het zo groot is geworden, staan we soms te wachten tot we ons paard in een van de paddockjes mogen zetten voor 45 minuten en omdat er zoveel mensen zijn en minder paddockjes, voorzie ik wel enige problemen van de winter!! We zijn vorig jaar al over gestapt op een planbord i.v.m. geharrewar over de bakjes, want iedereen wil zijn paard toch ook wel langer buitenlaten!
Affijn, zomers staat mijn merrie in een leuke club meiden en mijn paard heeft het dan ook erg naar haar zin. Tegen betaling wordt er dan voor mij buitengezet.
Ik maak zo af en toe gebruik van een van de buitenbakken, maar ik heb totaal geen bakpaard :+ en ik rij dus veel buiten, daar ik ook prima kan dressuren in de bermen. We hebben veel polderroutes daar en we rijden graag buiten en we kunnen hier dan ook goed alleen naar buiten.

Ik zit zo te dubben, dit zijn te punten waar ik tegenaan loop...

Een punt; ik heb nog geen rijbewijs, dus ik ga altijd op de fiets naar mijn paard, waar ze nu staat is het prima aan te fietsen!! Naar mijn andere twee paarden is het gauw alweer 3 tot 4 km verder fietsen!! Bovendien wordt het winter en gauw donker. Ik ga regelmatig met mijn moeder samen naar stal, maar die heeft hele vreemde diensten en daarom lopen onze diensten vaak niet samen!!

Volgend punt; Dat heeft ook te maken met dit punt; waar ik nu sta met mijn merrie is er altijd wel iemand op stal, al kom ik echt voor mijn paard en zoek ik niet mijn sociale contacten per sé op de stal, maar het is natuurlijk wel gezellig!! Zeker in de winter.. Op de stal van mijn andere twee paarden staan dan alleen ik, mijn moeder en nog iemand, die ik waarschijnlijk niet veel zal zien...

Nog een punt; Waar ik nu sta.. kan ik lekker zelf naar buiten toe, we hebben berm, veel verschillende routes en ik ga regelmatig met mensen mee naar buiten (we spreken af :) ) en mijn moeder gaat wel eens even mee op de fiets. Bovendien heb ik echt een buitenpaard. Op de andere stal is het heel lastig buitenrijden!! Ik kan dan natuurlijk wel met mijn moeder samen naar buiten, maar dat is ook niet altijd.. er staan dan dus geen andere mensen meer op stal met wie ik en rondje kan rijden. We hebben op die stal van die ouwe en de tinker wel een topbak, waar ik best een keer in wil rijden, maar ik wil daar niet elke dag in vertoeven!!

Een volgend punt; Ik heb een merrie met een flinke scheut volbloed... Hele dagen op stal is voor elk paard een kwelling, maar zij staat dan echt te steigeren in haar box omdat ze er zo graag uit wilt.. Op de stal van die oudjes mogen ze dus heel de winter in een grote paddock banjeren met takken, soortgenoten, een grote ton water, hooi. Wat me echt ideaal lijkt voor haar en ik haar echt gun. In tegenstelling tot 45 minuten in een kleine paddock is dit voor haar een absolute uitkomst.

Een volgend punt; Op de stal van die ouwe en tinker mogen ze ook spelen in de rijbak, tot tegenstelling van de stal waar mijn KWPN-er staat, daar kunnen we nu dus nergens meer spelen: in de rijbakken mogen ze niet los, de paddockjes zijn te klein en in de longeerring gaat het niet (te klein, pal naast de rijbak..). En ik speel toch heel graag met haar...

Een volgend punt;Op de stal waar ze nu staat loopt ze in een groepje merries in de zomer op het land.. erg leuk clubje meiden, met ieder zijn eigen rang. Uiteraard vallen er wel eens klappen, zoals het nu eenmaal met dieren gaat. En aangezien ik een paard heb van 6 jaar, mag ze nog lekker rauzen, spelen en helemaal paard zijn. Al is mijn paard wel een echte einselgänger en mensenpaard en is ze de Alpha-merrie in de groep. Ik ben bang dat mijn paard ongelukkig wordt tussen twee oudjes... Al is mijn Tinker is pas 13 jaar en die raust ook nog regelmatig met de shetten.. Het is wel even een overgang van zo'n grote stal, naar zo'n klein stalletje..
Ook is het in de winter stervensdruk op stal, veel herrie door gepraat van mensen, koeiengeloei, radio er tussendoor.. dat zal op die andere stal weg vallen, aan de ene kant positief, aan de andere kant.. ze had altijd wat te zien... Ze stond op een stuk waar alleen 'bestemmingsverkeer' hoeft te komen, dus er lopen niet constant paarden voor haar box langs.

Een volgend punt; Mijn andere paarden zijn helemaal gelukkig op die klein stal.. Ze zijn echt opgeknapt door de rust, het vele naar buitengaan.. Ze zijn echt gelukkig, want we zien ze nu steeds kroelen samen, ze nemen samen sprintjes en ze spelen.. Vooral de Tinker is enorm opgeknapt van haar nieuwe plekje, die heb ik in jaren nog nooit zo gelukkig gezien. Dit gun ik ook mijn paard, die rust, een klein clubje paarden bij elkaar, lekker veel naar buiten toe, een box waarbij ze gewoon lekker naar buiten kan kijken, al is mijn paard niet ongelukkig.. want ze staat nu nog lekker hele dagen met haar clubje meiden op het land.. Ik hoop zo lang mogelijk.

*zucht* Waar doe ik goed aan? Voor allebei de stallen is wat te zeggen natuurlijk, ze hebben zo hun plus en -minpunten.. En het is ook niet zo dat ik of mijn paard het nu niet naar onze zin hebben op de stal... maar we kijken wel op tegen de winter met het weinig buiten lopen... de drukte en herrie.. Maar op de andere stal, kan je niet lekker buitenrijden, het is een heel stuk verder fietsen (binnekort in het donker en in de regen)... maar staat mijn paard wel op een rustigere stal met veel meer buitenlopen..

Ook is het natuurlijk veel handiger om 3 paarden op één plek te hebben, maar ik wil graag dat mijn paard het naar haar zin heeft en niet ongelukkig wordt..

De ene stal is in de zomer een paradijs (waar ik sta met mijn paard) vanwege de grote groep maatjes en veel land en buitenzijn en veel rust op stal.. en de andere stal (waar die ouwe en de tinker staat) is in de winter weer een paradijsje voor ze met die grote paddock met soortgenoten (ik zeg nog geen maatjes ;) ..ze kennen elkaar immers niet), hooi, water, takken en speeltjes een frisse box met uitkijk en de rust...

Ik heb heel lang getwijfeld of ik het wel op bokt moet zetten, omdat het toch een keuze is die ik zelf moet maken.. Maar wellicht hebben jullie nog dingen die het kunnen verhelderen voor mij..
Want ik weet het even niet meer.. :o

Alvast bedankt hoor!! ;)

*Edit: :oo Wow wat een verhaal heb ik er van gemaakt!

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:57

Ik zou echt naar de kleine stal gaan, je andere 2 paarden staan er toch ook al? Voor je paard is het veel beter dat ze lekker buiten komen in een niet te grote groep. Dus ik zou gaan verhuizen met je paardje.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 15:08

2heavenly: bedankt voor je reactie :) . Dat zei mijn moeder dus ook al: je bent toch de tijd die je daar op stal doorbrengt volledig met je paard bezig en niet met andere dingen.. Bovendien heb je dan veel meer tijd voor ze omdat ze bij elkaar staan...

Zeeuwtje: Jij ook bedankt voor je reactie ;)

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 15:19

Ik zou ook gaan voor de kleine stal. Je hebt veel meer rust, minder stress met de rest. Je hoeft alleen met jezelf rekening te houden.
Over de weg. Daar wennen ze echt wel aan. Mijn paard is ook 75% volbloed. Hoe opgefokt hij op de oude stal was met hooguit 1 keer in de 2weken weidegang, zo rustig is hij nu. Hij staat nu lekker iedere dag buiten en gaat zo zijn gangetje. Ik ben heel blij dat ik de keuze heb gemaakt om van een grote stal naar een boer te gaan waar hij iedere dag buiten kan staan met de andere paardjes. Om naar de binnenbak te gaan, moeten wij het viaduct van de A73 over(snelweg) geeft hij niks meer om.
Ik zou voor het welzijn van je paardje gaan.