Met welke "hulpmiddelen" rijd jij?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kitty

Berichten: 7697
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 09:41

Zadel, hoofdstel met een dubbelgebroken trensje, tijdens dressuur- of springtraining vaak een spoortje, buiten vaak niet.
En eigenlijk nooit meer met zweep.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 10:32

zadel, hoofdstel en sporen. en op de fjord een zweepje.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 10:45

in de bak: spoortje en zweep
in het bos: alleen een zweep (om vervelende honden van me af te slaan Haha! )

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 11:03

Even over de zweep:
Ik ben laatst nogal een griezel tegengekomen op de hei, kerel was vreselijk agressief, echt bedreigend, nare ervaring waar ik best wel van ben geschrokken, dus tegenwoordig gaat er weer altijd een flink lange zweep mee naar buiten, ook al is dat voor paardebeest niet echt nodig.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 11:03

Ik gebruik meestal een spoortje.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 11:47

Sporen, zweep, hoofdstel en zadel. Een enkele keer 2 zwepen gebruikt om mijn paarden beter aan het been te krijgen, werkte perfect (aan elke kant 1 zweep). Met buitenritten doe ik nooit sporen om, heb wel altijd een zweep bij me.

Met longeren soms bijzetteugels, soms een qoque, soms niks, net wat ik wil bereiken.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 14:17

hooftstel, zadel, onderlegger. Verder een kort spoortje een een zweep die ik weer af probeer te bouwen, zodat ik weer alleen een spoortje heb.

Aan de longeer lijn een nylon touwtje. en een longeerzweep, om een mooi driehoekje te maken.

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 14:24

Ik heb altijd een spoortje om, op elk paard.

Ik ben vrij klein en licht, en heb nou niet zo ontiegelijk veel kuitdruk. Ik stap liever gelijk met n spoortje op, en dat ik hem niet gebruik. Als dat ik er geen om heb en dr voor moet afstappen.

En zweepje gebruik niet veel, hoogstens in een springparcours dat ik dr een bij mij heb.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 14:31

Ik rij dus met niks( in de dressuur)
Als ik buitenrit maak of buiten rij of spring dan gebruik ik een martingaal
Verder soms een touw als ze wat vervelend is, om als ze steigert haar niet achterover trekt en dus het touw vast houd

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 15:05

Margreet schreef:
Even over de zweep:
Ik ben laatst nogal een griezel tegengekomen op de hei, kerel was vreselijk agressief, echt bedreigend, nare ervaring waar ik best wel van ben geschrokken, dus tegenwoordig gaat er weer altijd een flink lange zweep mee naar buiten, ook al is dat voor paardebeest niet echt nodig.


heb ik ook een keer gehad. Die viezerik wilde dat ik hem met de zweep ging slaan. Hij wilde weten hoe zeer dat deed. echt triest gewoon Misselijk

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 16:09

zweep en/of spoortje, hoofdstel en zadel.
Zweep en spoortje voor corrigeren in het geval ze niet direct luistert.

Ik reed altijd alleen met een zweepje, maar omdat ik met wedstrijden nu met spoor moet rijden, zal ik daar ook mee moeten leren rijden.

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 21:37

ik rij alleen met sporen, verder geen hulpteugels oid.
springen normaal gesproken ook alleen sporen, alleen bij parcours of hogere sprongen zonder sporen en met martingaal.

ItsMe

Berichten: 785
Geregistreerd: 14-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 21:38

Alleen sporen.....niks geen hulpteugels ofzo, vind ik echt niks Knipoog. Martingaal gebruikte ik vroeger met springen wel, maar ook daar ben ik mee opgehouden.

Zweep gebruik ik ook niet......

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 21:58

altijd met sporen ( kleine knopjes ) en een zweep,

met longeren bijzetteugel.
en wat ik de laatste week ook heel vaak heb, is een touwtje die van mijn stijgbeugel naar mijn singel loopt, zodat ik voor mezelf beter kan voelen hoe mijn been ligt, en als ik ze te veel beweeg krijg ik een ruk van dat touwtje werkt ideaal! Lachen

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 22:00

Ik zie sporen nu eigenlijk niet als hulpmiddeltje,
sterker nog ik ben verplicht om ze om te hebben.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 22:02

spoortje (vind dat geen hulpmiddel eigenlijk)
Martingaal voor een buitenrit en verder niets.

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 22:04

Sando schreef:
spoortje (vind dat geen hulpmiddel eigenlijk)
Martingaal voor een buitenrit en verder niets.


Waarom vind je sporen geen hulpmiddel en een zweep bijv. wel?

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 22:16

rijd met zweepje, en gewoon zadel en hoofdstel. Longeer niet vaak maar als ik het doe, bijzet of stiek en longeer zweep. Hulpteugels tijdens het rijden gebruik ik zeer zelden.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48403
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 22:46

ik rijd met zweep... maar het gewenste effect bereik ik er niet mee.... nu raad mijn instructrice aan om de zweep te laten liggen en een spoortje te proberen...

Dit doe ik voorlopig alleen onder begeleiding van haar... en ik wil haar eerst vragen om zelf eens met sporen te rijden op Banjer, zodat ik kan zien (en zij kan voelen) of een spoortje wel het gewenste effect heeft.

Even voor de duidelijkheid: Banjer is ABSOLUUT NIET aan het been... we zijn nog steeds de basis er opnieuw in aan het rijden, om volledig western te gaan. Respect voor het been is bij Banjer ver te zoeken, vandaar dat mijn instructrice het over een spoortje had en de zweep wou laten liggen. Ik heb een tijdje met westernsporen gereden.. ik hoefde toen maar te denken dat ik in draf wou... en daar ging ze al... ik vermoed dat Banjertje op de een of andere manier angst heeft voor sporen, dus vandaar dat ik het alleen onder begeleiding wil gaan doen met spoortjes.

Mijn uiteindelijke streven is om zonder sporen, zonder zweep, zonder zadel en zonder hoofdstel te rijden... (en met cap voor mijn eigen veiligheid... Haha!)

Little_Sun

Berichten: 1166
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 22:51

Zweepje. Ik gebruik deze erg weinig, alleen als hij niet reageert op mijn beenhulp.

Setje

Berichten: 152
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: Pijnacker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 23:06

Heel veel stemhulp, daar luistert mijn verzorghaffie het beste naar! "Braaf" als hij het goed doet en hard schelden als hij ook maar van plan is om streken te leveren!

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 08:51

Anne"]
[quote="Sando schreef:
spoortje (vind dat geen hulpmiddel eigenlijk)
Martingaal voor een buitenrit en verder niets.


Waarom vind je sporen geen hulpmiddel en een zweep bijv. wel?
[/quote]

Het is in zekere zin wel een hulpmiddel, maar onder de catagorie hulpmiddelen vallen dan eigenlijk ook de stemhulpen en beenhulpen.
Ik dacht nl meer aan Slof, Martingaal, Thiedeman, Gogh, Bijzet, Elastieken, en nog meer van dat soort middelen.

Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 11:28

Sinds een week rij ik met dporen, met zweep rijdengaat niet want dan stapt Domingo niet meer. Hij is als de dood voor de zweep.

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 12:44

Ik gebruik alleen een zweep (met springen en dressuur gewoon) Als ik ga longeren dan doe ik een longeersingel met elastiek om.

Stefanie

Berichten: 781
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 13:54

zadel, hoofdstel meestal heb ik ook sporen om.
Met springen rijd ik ook met een springzweep en martingaal.