Met welke "hulpmiddelen" rijd jij?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 20:28

meestal een zweepje en dan alleen met dressuren en soms een spoortje. Met longeren zet ik hem bij met een slofteugel.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 20:28

Met sporen, zweep en net als Lielle een paar keer per jaar met slof, dit jaar nog niet eens gedaan. Gewoon niet nodig Haha!

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 21:15

Zweep, om hem vooral in de zijgangen aktief in het achterbeen te houden, door indien nodig het zweepje even op zijn kruis te leggen.

Sporen, 1 of 2 keer per week, verder moet hij het op mijn kuit doen vind ik.

Slofteugel, heel soms, als noodrem als het redelijk hard waait. Niet om hem naar beneden te krijgen, dat stadium ben ik gelukkig voorbij, daar heb ik niets voor nodig. Maar bij een flinke sprint omdat er een mier achter een grassprietje ziet, heb ik gewoon meer te vertellen met slof.

Bij longeren meestal niets (rondslingeren dus), anders longeer ik met touwtjes. Maar ik longeer niet vaak. Als het niet lukt om te rijden (dat ligt dan aan mij he) dan houden we het bij rondslingeren en spelen, of te wel, gewoon beweging geven.
Nu hij op het land staat 'longeer' ik helemaal niet meer, heeft geen extra beweging nodig.

En oh ja, hoort een zadelbontje voor op het zadel ook als hulpmiddel, kan niet meer zonder, 8 minuten proef is al goed voor 3 dagen kapot vel op de plek waar mijn zitbeen knobbels zitten. Bloos

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 21:19

Zweep en/of sporen.
Buiten meestal een martingaal. Just in case...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 21:22

met helemaal niks!!! Knipoog
ik heb ook een araabje, en die hebben niet zoveel tuig en stellage nodig, ze lopen meestal well mooi uit zich zelf.
Soms een spoortje, als ze niet voor t been is, maar dat is echt alles,
een zweep vindt ik niks, kan ik me handen niet stil houden, en Larissa heeft daar een schurft hekel aan!! Lips are sealed

Macario

Berichten: 5779
Geregistreerd: 18-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 21:23

Barb"]
[quote="macario schreef:
Ze is het gewoon gewend.

oftewel jij bent het gewend
[/quote]
Nope, dat is niet helemaal waar. Ik rijd haar nu ongeveer een jaar. De eigenaresse zei tegen mij dat ik met zweep moest rijden (nouja, ze gaf me steeds een zweep als we samen gingen rijden) Voor mij is dat nu inderdaad wel gewoonte geworden, maar dat kwam doordat ik dat moest voor haar, omdat zij het gewend was. Haha! (volg je het nog? Knipoog )
Daarvoor was ik overigens best tegen het rijden met zweep, maar op de manege worden die dingen ook wel op een foute manier gebruikt Scheve mond

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 21:56

Ik rijd met een dressuurzweep...omdat ze soms net even bijgetikt moet worden...
Vroeger heb ik ook wel eens met sporen gereden maar daar heb ik een hekel aan...ik durf helemaal niet meer aan te sporen en ze verschuiven elke keer

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 22:00

Met longeren soms elastiek of bijzet. Met dressuren spoortjes omdat mijn poten dan net iets langer zijn i.v.m. hulpen geven en hij reageert er beter op (ja ja vind ik het gek dat geprik??)
En naar buiten neem ik een springzweepje mee, mocht hij onderweg beginnen te miepen (oh neeeeee ik wil nu NIET langs die boom!!) dan geef ik hem een aanmoedigend tikje... }>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 22:04

Eigenlijk altijd met sporen, maakt ook niet uit wat ik onder het zadel heb. Als ik ze niet nodig heb, gebruik ik ze niet.
Rij met een wieltje, westernspoortje.
En zo af en toe een keertje zonder, om even mezelf te controleren of de reactie op kuit nog wel 100% is. Maar omdat ik ook bepaalde commando's puur op spoortje geef, is dat alleen een enkele keer ter controle, meer niet.

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 22:08

met sporen en zweep.

STELLAlover

Berichten: 796
Geregistreerd: 03-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 22:14

Met mn stem en soms sporen of zweep, hangt van mijn en Stella's bui af.
Verder met zadel en/of hoofdstel/of halster.

Met longeren loopt ze soms aan de bijzet en soms helemaal los. Ik heb dan altijd een touwtje vast.

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 23:11

Twee zwepen, een pet, leidselklemmen en een groom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 23:16

Albert schreef:
Twee zwepen, een pet, leidselklemmen en een groom.


Huh?????
Rijdt jij op een boerenpaard?

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 23:37

Twee boerenpaarden tegelijk, voor elkaar.
Nog een hulpmiddel: een marathonwagen.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 23:49

chiqa72 schreef:
met helemaal niks!!! Knipoog
ik heb ook een araabje, en die hebben niet zoveel tuig en stellage nodig, ze lopen meestal well mooi uit zich zelf.
Soms een spoortje, als ze niet voor t been is, maar dat is echt alles,
een zweep vindt ik niks, kan ik me handen niet stil houden, en Larissa heeft daar een schurft hekel aan!! Lips are sealed


Waarom zou een arabier mooi lopen uit zichzelf Verward


Ik rijd meestal zonder hulpmiddelen, buiten meestal wel een martingaal.
Heel af en toe met dressuur een zweepje erbij, vooral bij de zijgangen.

prompter

Berichten: 11098
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 00:05

Vroeger toen ik nog dressuur reed: sporen. Tegenwoordig helemaal niks meer, niet eens een bit.

Fitzroy

Berichten: 25107
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 00:12

Sporen iig, soms ook zweep.

Met buitenrijden een slof eraan voor de veiligheid van paard, ruiter en iedereen die ik onderweg tegen kom Knipoog

blieb01

Berichten: 1526
Geregistreerd: 05-04-02
Woonplaats: De Weere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 00:47

Het ligt er aan welk paard ik rij Haha! . Meestal een spoortje of zweep of allebei. Hulpteugels zoals een slof of thiedemann als het nodig is maar het liefste niet. Met longeren gebruik ik meestal bijzets of slof en als ik dat niet bij de hand heb een strotouwtjeen natuurlijk een longeerzweep.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 08:16

rinnie1982 schreef:
Sporen en zweep. Sporen om de hulpen fijner te kunnen geven en zweep voor als ze niet lief is Haha! }>


Idem. Ik ben nu wel aan het afbouwen met sporen, Im moet ook fijn op de hulpen zijn zonder spoortje. Het gaat heel goed en nu rijd ik 9 van de 10 x zonder.
Met buitenrijden moet ik er (helaas) wel eens een slof aanhangen, omdat ik anders gewoon gelanceerd wordt in het bos (vooral in de Drunense Duinen is het een probleem).

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 08:24

Soms met een zweep en verder mijn zit!!

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 08:28

Ik neem vaak gewoon automatisch een zweep mee. Tijd terug had Gab een martingaal, voor mer gekocht. Maar hij is te groot ofzo, want hij helpt voor geen meter.
En aangezien ik nu bezig ben, met mer netjes te laten lopen is het ook helemaal niet nodig!

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30626
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 08:31

Albert schreef:
Twee zwepen, een pet, leidselklemmen en een groom.

Haha, ik moest wel lachen toen ik dit zag.


Maar ik gebruik (onder het zadel) vaak een Thiedeman. Mijn pony geeft zeer moeilijk na, en gooit soms zijn hoofd zo omhoog dat ik zijn neus tussen zijn oren zie. Omdat hij dan onstuurbaar is, vind ik het niets. Vandaar een Thiedeman, die werkt alleen in als het nodig is, en hij zijn hoofd dus omhoog gooit.
Verder rijd ik met zweep, maar ik denk dat ik hiermee ga stoppen... Ik krijg het niet voor elkaar om goed met zweep te rijden. Alleen is het voor mij een beetje wennen, ik rijd altijd met zweep. Misschien ga ik dan met sporen rijden. Maar dan doe ik het in het begin alleen in de les.

Mijn verzorgpony heb ik alleen een zweep, verder niets.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 09:35

Ik rij met een gewoon hoofdstel en zadel, waar niets aanhangt, en verder rij ik met sporen.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 09:39

Alleen sporen, en niet altijd. Verder geen hulpteugels, zwepen ed.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 09:39

Zadel, hoofdstel, cap(!!!!!), zweepje en m'n stem. Omdat Den ook voor de kar loopt kan ik erg veel met m'n stem doen(een brul heeft meer effect dan een giga lel). Maar voor de zekerheid wel ff een zweepje mee, om hem toch wat fijner aan m'n been te krijgen als hij een keer geen zin heeft.
Voor de kar: tuig, hoofdstel, kar(soms recreatie karretje, soms marathon kar), petje, halstertouwtje(als 'thuis komer' mocht er iets stuk gaan) en een menzweep.