paarden gekluisterd?HELP!!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-01 12:43

Hey!

Kom net terug van een kamp in Zuid-Frankrijk en om naar onze camping te gaan, moest je eerst door een grote weide met paarden (als je niet over de grote baan wilde gaan).
Door die weide slingerde zich een zandwegeltje waar voetgangers dus gebruik van mochten maken.

De paarden die er stonden waren vastgezet aan een paaltje met een lange ketting en rond hun nek hadden ze dan een band die dus ook aan die ketting vastzat.

Ze stonden daar de hele dag in de blakende zon en ik heb toch niet gezien dat ze dikwijls water kregen ofzo.

's Avonds konden de toeristen ritten met hun maken.

Ook hebben we paarden gezien die met enkele benen gekluisterd stonden, zodat ze zich moeilijk konden verplaatsen.

Ik vond dat verschrikkelijk, daarom lucht ik hier ff mijn hart, wat vinden jullie daarvan, en is er een alternatief???!


groetjes,


Sarah


_________________
Die fjorden, die gaan nog al, hé!!! Knipoog

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: aglaranna op 2001-07-12 12:45 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: aglaranna op 2001-07-13 00:23 ]</font>

LUNA

Berichten: 599
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-01 15:56

Bah, men gaat dara heel anders met dieren om dan hier.

In Spanje hebben ze draaimolens maar i.p.v. plastic paarden gebruiken ze echte pony's.
Ze moeten de hele dag rondjes lopen in de felle zon met kinderen op hun rug.

Heel oneerlijk maar je staat machteloos.

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-01 16:04

Stonden die paarden niet gekluisterd omdat ze trapten?? Het klinkt echt oliebol voor die paarden om zo te moeten leven.

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-01 17:38

nee, ze stonden daar allemaal zo, dus denk ik niet dat het was omdat ze stampten.

Ik vind het afschuwelijk gewoon, kunnen we daar niet iets tegen doen?

Een email door zoveel mogelijk laten tekenen en forwarden? Dan weten er misschien toch al meer mensen daarvan?

Enfin ja, ik weet het niet, iemand een beter idee?



groetjes,


Sarah


xxx

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-01 18:05

Kluisteren heb ik geen ervaring mee.
Aan een touw staan met een pen in de grond wel en daar is nou helemaal niets mis mee.
Wel natuurlijk als ze geen water krijgen, das een heel ander verhaal.

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-01 20:09

met een pen in de grond vind ik ook wel al minder erg, maar zo in de zon, de paarden konden zich niet eens naar een stuk schaduw verplaatsen!

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-01 21:06

tja zoals we het al eerdr over het welzijn van de meeste paarden hebben,worden helaas in zuidelijke landen niet altijd even goed met paarden omgegaan.verschrikkelijk!getver.maar wat kunnen we eraan doen?iemand suggesties?

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-01 21:11

tja, wat denk je van een forward e mail?

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-01 22:15

ahm..dat ze de hele dag rondjes moeten lopen in de zon gebeurd ook in nederland...in amsterdam in het amstelpark om precies te zijn!!!!

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-01 22:33

Ik denk niet dat het in Amsterdam elke dag zo warm is...

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-01 23:13

nee, niet elke dag, maar bijvoorbeeld toen met die hitte golf... en met de hele dag bedoel ik dus van een uur of 11 tot 5/6 achter elkaar zonder pauze(ja, als het ff meezit 2 minuten)

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-01 00:23

ja, das inderdaad ook ontzettend erg

Kunnen we daar dan echt niet veel tegen doen????




HELP

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41658
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-01 01:20

Nee, hier kan je niet veel tegen doen. De mentaliteit van mensen in een ander land verander je niet echt snel.. Al helemaaaaaal niet met zo'n MEGA irritante forward mail Lachen

Maar wat ik eigenlijk wilde zeggen: Het is hier geen langzame chat, dames..

DubbelFun

Berichten: 88661
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-01 09:26

Ik ben ook geen voorstander van kluisteren, maar ik weet wel dat het in Amerika vrij normaal is bij mensen die echt lange trailritten maken (meerdere daagse tochten). 's Nachts worden de paarden daar gekluisterd en dan losgelaten, zodat ze normaal kunnen grazen en toch niet te ver weg kunnen lopen (niet draven of galopperen). Die paarden zijn het van jongs af aan gewend Verward

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-01 10:28

Wij deden dat ook wel eens (niet het kluisteren), maar een lijn spannen tussen 2 bomen en dan daar de paarden aan met een touw, konden ze een beetje op en neer lopen en ook grazen. Dat was in de middagpauze tijdens feestdagen in Assen centrum. Dan stonden ze zo ca 45 min vast.
Ik weet dat kluisteren ook in Roemenië veel wordt gezien. Op zich heb ik er weinig problemen mee, mits ze niet de hele dag zo staan. Immers, ze kunnen een beetje rondlopen, eten, schaduw zoeken, drinken zoeken. Toch veel beter als veel paarden het hier in nederland hebben die de hele dag maar in een stal van 3 bij 3 staan waar ze maar net hun kont kunnen keren!

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-01 14:21

toen ik in roemenie stage liep (4 maanden) heb ik gezien dat alle paarden die overdag werkten (meer paarden dan auto's daar) 's nachts werden gekluisterd. Ze lopen dan verder dus gewoon los en kunnen grazen e.d. wat ze willen, maar omdat ze gekluisterd zijn kunnen ze niet te ver afdwalen en hoeft de eigenaar zich de volgende ochtend niet rot te zoeken naar zijn paard.
Het is op zich een hele vriendelijke methode, want de dieren hebben alle vrijheid om te gaan en te staan waar ze willen, ze kunnen alleen niet zo hard, wel gewoon stappen!

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-01 20:24

Dus redelijk paardvriendelijk?
Dat belemmert hen toch in hun bewegingsvrijheid??

ciao


Sarah

Sanne

Berichten: 940
Geregistreerd: 01-05-01
Woonplaats: Schenkeldijk, Hoekse Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-01 20:27

Ik vind dat echt erg! Net zoals ze in Grieknland honden en katten behandelen alsof ze duivels zijn!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-01 09:14

"Dat belemmert hen toch in hun bewegingsvrijheid"

Hmmm.... En wat doen wij? Wij sluiten de paarden op in een stal......

(om het zo maar even kort door de bocht te zeggen)

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-01 12:10

Ja, in die warmere landen zie je dat dikwijls.
Twee jaar geleden zijn wij ook naar Griekenland geweest en daar zijn inderdaad veel verwaarloosde beestjes, zwerfkatten-en honden.
Maar eigenlijk zie ik ook niet direct een manier om in die landen de bevolking wat tot inzicht te brengen...


Jantina, dat vind ik dikwijls ook verschrikkelijk, als paarden nauwelijks of niet buitenkomen, dat is dan weer het andere uiterste!
Je zou eens het bericht: 'Stal=toilet??' moeten lezen bij 'vraag-maar-raak-forum', ik denk dat het ondertussen op de tweede pagina staat, is al een tijdje geleden, maar kreeg ook veel reacties.

Groetjes,

Sarah


-xxx-

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-01 21:03

Persoonlijk vind ik kluisteren toch vriendelijker dan op stal zetten. Vooral als je het daar vanuit hun ogen bekijkt. de mensen in Roemenie hebben zelf nauwelijks een fatsoenlijk dak onder hun hoofd, laat staan dat ze het hun paard kunnen geven. Dus voor hun is het helemaal een goeie oplossing...

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-01 00:16

Tja, inderdaad, sorry mensen zo had ik het nog niet bekeken zoals jij het zegt Riette.

Groetjes,

Sarah