12-jarig meisje 3-jarige zadelmak maken (on)verant

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 17:26

Cassidy schreef:
Als je de eerste keer een ruiter op de rug hebt heb je toch geen bit in? Bij ons op stal in iedergeval niet. Dat gaat op halster....of desnoods een kaptoom. Desnoods een hoofdstel eroverheen met bit en teugels, maar daar zit je dus gewoon niet aan. Westernzadel erop, met een grote knop voor eventueel houvast...

En een 12 jarige ruiter, die niet zoveel kan maar wel weet te blijven zitten (het zoutzakeffect) zonder teveel uit balans te raken is voldoende hoor...
Nogmaals: tijd die je hebt gereden en het gevoel voor de beweging hebben niets met elkaar te maken. Ik ken mensen die 20 jaar rijden en er niets van bakken, en mensen die nooit hebben gereden, nooit hebben gelest een een natuurlijk gevoel hebben voor de beweging...

Of dat meisje dat heeft valt op grond van de beschrijving niet te zeggen...


zonder bit?
Gewoon met bit
ff aan de longeerlijn en dan daarna zelf rondsturen.
Geen probleem hoor.
Maar dan moet je idd wel handen hebben die op elk moment mee kunnen gaan, dat wel ja

En idd ik ken ook mensen die 40 zijn en nog mee gaan in de beweging als de grootse beginner, maar die zou ik dus ook nooit een paard zadelmak laten maken.

Shannie
Berichten: 5848
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 19:48

Ik weet het niet hoor maar ik heb mijn pony ook zelg ingereden toen ik 12 was. En bij mij is het ook gelukt.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 20:26

Cassidy schreef:
Het belangrijkste bij het ZADELMAK maken van een paard is de persoon op de grond. Daarbij komt dat je, als je het eerst een gewicht op de paardenrug hebt, het liefste een zo licht mogelijk persoon op de rug wilt hebben. Dus liever een meisje van 12, en niet eentje van 35.

In mijn ogen is er een wereld van verschil tussen het zadelmak maken van het paard en het longeren met ruiter erop, en de volgende stap: los in de bak en echt INRIJDEN....

De tijd dat iemand rijdt, is helemaal geen indicatie of iemand het gevoel en de lichaamsbeheersing heeft om een paard in te rijden. Dat meisje van 12 kan onder de goede begeleiding heel ver komen. Als een meisje van 12, zelfs met 1 jaar rijervaring, het lef heeft om op een jong paard te stappen, maakt het niet uit of het een hengst is of merrie of ruin. Als ze goed naar de aanwijzingen luistert is er niets aan de hand. Bodyprotector aan en helm op...En als het paard makkelijk is, dan hoeft het absoluut geen probleem te zijn.

En in mijn ogen: als een paard bokt bij het hangen is de voorbereiding niet goed geweest....

Cassidy heeft helemaal gelijk!!!!!!!!!!!!
Je kunt moeilijk een paard inrijden met een oudere Z ruiter.
Die weten wat er komen kan gaan....
Met een licht jong meisje gaat het veel beter, mist ze deskundig wordt begeleid.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 20:34

ha, ik zou nooit iemand als 12-jarige dit laten doen.
geef me dan maar die Z ruiter ipv dat meisje met 1 jaar ervaring!

ook al heeft ze lef, ze heeft nog niet het

gevoel
ze weet nog niet hoe dat paard kan reageren
ze kan nog niet goed reageren op een overwachte reactie van het paard
enz......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 20:38

Wat een kwats, die weten wat er komen gaat!!!
Dat is toch juist handig.

Nu snap ik waarom jij ze daar niet zadelmak krijgt en steeds tegen de "lastige" paarden aanloopt.
In 1 keer heb je dat helemaal verklaard.

haike
Berichten: 13521
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 13:19

Waarom hebben een aantal mensen het over pennymeisjes en -trutjes? Jullie kennen haar helemaal niet, ik trouwens ook niet dus misschien hebben jullie gelijk, misschien niet!

En ik vind dat leeftijd idd niks zegt, ik zat zelf ook al rond mijn 9 jaar op allerlei verschillende jonge pony's. Samen met de dochter en zoon van mijn instructeur heb ik pony's ingereden, er was dus voldoende begeleiding. Ik was een erg klein meisje met weinig lef maar door de begeleiding is het met allemaal goed gekomen. Omdat ik destijds hele stille handen had en heel stevig (niet altijd even netjes) zat was dat erg handig. Nu is het alweer heel erg lang dat ik een pony heb ingereden, maar ik denk dat ik ervaring genoeg heb.

dat meisje heeft met haar 1 jaar manege ervaring nog niet genoeg ervaring, maar als ze rustig is en een goede zit heeft en haar handen stil kan opstellen, waarom niet. Wel blijft begeleiding nodig!!! Maar de kans dat het bij haar beter gaat als bij een ruiter die voor mijn part Z rijdt is wel aanwezig. wie weet rijdt die Z-ruiter een gemakkelijk paardje, en zit ie de hele tijd de rukken en te plukken.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 13:23

wie kan na een jaar manege-ervaring reeds een goede zit hebben?

met 1x in de week rondhobbelen op een manegepony kom je der niet!
wat heeft ze exact aan ervaring? of zat ze op een deftige manege waar ze bijna iedere dag rijdt onder goede begeleiding op goede paarden/pony's?

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 13:38

kattebeest schreef:
wie kan na een jaar manege-ervaring reeds een goede zit hebben?


het kan best, maar niet op een normale manege.
ik vind het echt belachelijk dat hier meteen over een penny meisje wordt gesproken, moet dat dan? een kind van 12 dat al langer reed en een goede zit had (niet te beoordelen van op de pc) zou ik dat wel laten doen. een hengst is een geval apart, vaak. en als het meisje nog maar 1 jaar ervaring heeft moet ik zeggen dat het idd zeer onwaarschijnlijk is dat zij zeer goed rijd. maar als eerste gewicht heeft het dan wel weer een voordeel.

het spreekt uit verschillende dingen dat de eigenaar niet echt goed bezig is. hij zet een jonge meid op een hengst. de hengst bokte. hij is aansprakelijk maar dat kan hem geen ballen schelen, blijkbaar.
maareh, zoals veel verhalen is het op afstand. misschien klopt het toch nog allemaal, al zal het zich in veel bochten moeten wringen.

Shannie
Berichten: 5848
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 13:55

kattebeest schreef:
ha, ik zou nooit iemand als 12-jarige dit laten doen.


Dat zeg je nu wel maar toen ik 10 was heb ik 3 ponys van spring angst afgeholpen, toen ik 11 was heb ik een pony ingereden en toen ik 12 was heb ik nog een pony ingereden (die heb ik nu nog). Ook heb ik op mijn 11e een paard dat niet kon lopen zonder bokken en steigeren geholpen en die loopt nu ook normaal. Dus ik zie geen reden waarom het niet zou kunnen. Mij is het toch ook gelukt.

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 14:56

Hey ik heb niet alle berichtjes gelezen,alleen de eerste 2.
Ik zou zelf in eerste instantie zeggen,dat dat natuurlijk onverantwoord is.
IK ken dat meisje dan ook niet.
Maar zelf reed ik met mijn 8e jaar al pony's in.
Niet alleen,maar met behulp van een ervaren iemand die mij goed begeleide.Dit waren dan ook de over het algemeen genomen rustigere rassen (fries,haflinger etc).

Nu is het zo, dat ik vanaf mijn 3e jaar al rijdt en op mijn 8e jaar al heel wat balans had.
Natuurlijk weet je op zo een leeftijd niet wat nu precies de bedoeling is enzo,maar het is wel heel erg leerzaam om er zo vroeg mee te beginnen.
Nogmaals wil ik benadrukken dat alles streng werd begeleid en er altijd iemand bij was.

Op mijn 11 ongeveer ging ik ook paarden inrijden en de warmbloeden en hengsten. Er zijn ook nog nooit ongelukken gebeurt.
Ik ben er van overtuigd, dat als je van de grond al leider bent en je een goed 'gesprek'kunt voeren en veel vertrouwen hebt,je tijdens het inrijden niet veel problemen zult hebben.
Maar wel geldt dat het paard dus het tempo aangeeft van de volgende stap.

Nu rijd ik zelfstandig voor particulieren paarden in en probleempaarden probleemloos maken.
En dit toch met een goed resultaat terwijl ik ook nog maar 16 ben.

Tsja, het kunnen van iemand is niet altijd leeftijdsgebonden.
Hoewel ik heel goed begrijp dat het toch onverantwoord lijkt en misschien ook is.
Ik zal ook geen 11 jarig meisje op mijn 4 jarig paard laten rijden.
Ik heb dus het geluk gehad,dat ik dat wel kon en mocht.

groetjes van kelly

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 23:44

sweetieponys schreef:
Ik weet het niet hoor maar ik heb mijn pony ook zelg ingereden toen ik 12 was. En bij mij is het ook gelukt.


En ach ja tuurlijk, als het met je pony is gelukt dan wil het ook met een 3-jarige KWPN HENGST!

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 23:51

Tja als ik de moeder van zo'n meisje was geweest, pfoe hee, behoorlijk gevaarlijk.
Ik had met de eigenaar van het paard gesproken dat ze er niet op komt.

Dat meisje is gek, laat haar liever met veulens bezig gaan, in plaatst van jonge paarden beleren.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 23:51

Het is ook niet voor niets dat ze pas vanaf 12 jaar wedstrijden mag rijden met de paarden, en trouwens 14 met een hengst!

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 00:05

Maakt allemaal niet uit wat je tegen me zegt hoor Kawa.

Maar iedereen weet dat een prof geen groene paarden inrijdt, die alle eerste stappen laat ie aan een stalruiter over.

En dat kan met een lekker rijdend kind wel eens veel beter gaan, dan met een volwassene!!
Maar goed , jij weet het natuurlijk weer beter.

Toch raar, ik doe het al 15 jaar zo.......

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 00:08

In dit geval gaat het om een meisje dat deze hengst zadelmak maakt/inrijdt en er niet alleen de eerste keer even opzit...

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 00:10

KellyenXena schreef:
Hey ik heb niet alle berichtjes gelezen,alleen de eerste 2.
Ik zou zelf in eerste instantie zeggen,dat dat natuurlijk onverantwoord is.
IK ken dat meisje dan ook niet.
Maar zelf reed ik met mijn 8e jaar al pony's in.
Niet alleen,maar met behulp van een ervaren iemand die mij goed begeleide.Dit waren dan ook de over het algemeen genomen rustigere rassen (fries,haflinger etc).

Nu is het zo, dat ik vanaf mijn 3e jaar al rijdt en op mijn 8e jaar al heel wat balans had.
Natuurlijk weet je op zo een leeftijd niet wat nu precies de bedoeling is enzo,maar het is wel heel erg leerzaam om er zo vroeg mee te beginnen.
Nogmaals wil ik benadrukken dat alles streng werd begeleid en er altijd iemand bij was.

Op mijn 11 ongeveer ging ik ook paarden inrijden en de warmbloeden en hengsten. Er zijn ook nog nooit ongelukken gebeurt.
Ik ben er van overtuigd, dat als je van de grond al leider bent en je een goed 'gesprek'kunt voeren en veel vertrouwen hebt,je tijdens het inrijden niet veel problemen zult hebben.
Maar wel geldt dat het paard dus het tempo aangeeft van de volgende stap.

Nu rijd ik zelfstandig voor particulieren paarden in en probleempaarden probleemloos maken.
En dit toch met een goed resultaat terwijl ik ook nog maar 16 ben.

Tsja, het kunnen van iemand is niet altijd leeftijdsgebonden.
Hoewel ik heel goed begrijp dat het toch onverantwoord lijkt en misschien ook is.
Ik zal ook geen 11 jarig meisje op mijn 4 jarig paard laten rijden.
Ik heb dus het geluk gehad,dat ik dat wel kon en mocht.

groetjes van kelly

Tja Kelly, en jij rijdt toch met veel meer tact en lef (tesamen) als ik van veel profs heb gezien, op jonge, vreemde, onervaren paarden.
Beschouw dit maar als mijn complimentje...... Knipoog

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 00:11

Samsam schreef:
In dit geval gaat het om een meisje dat deze hengst zadelmak maakt/inrijdt en er niet alleen de eerste keer even opzit...

Ok dat is waar.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 11:33

sweetieponys"]
[quote="kattebeest schreef:
ha, ik zou nooit iemand als 12-jarige dit laten doen.


Dat zeg je nu wel maar toen ik 10 was heb ik 3 ponys van spring angst afgeholpen, toen ik 11 was heb ik een pony ingereden en toen ik 12 was heb ik nog een pony ingereden (die heb ik nu nog). Ook heb ik op mijn 11e een paard dat niet kon lopen zonder bokken en steigeren geholpen en die loopt nu ook normaal. Dus ik zie geen reden waarom het niet zou kunnen. Mij is het toch ook gelukt.
[/quote]

wel even dit in z'n context bezien en niet 1 zinnetje eruit plukken!

ha, ik zou nooit iemand als 12-jarige dit laten doen.
geef me dan maar die Z ruiter ipv dat meisje met 1 jaar ervaring!

ook al heeft ze lef, ze heeft nog niet het

gevoel
ze weet nog niet hoe dat paard kan reageren
ze kan nog niet goed reageren op een overwachte reactie van het paard
enz......

als je kan kiezen , neem ik liever iemand die reeds al paarden heeft ingereden, dat kan dan eventueel die Z-ruiter zijn. maar zeker niet dat meisje dat 1 jaar op een manege heeft gereden! (ik weet natuurlijk ook niet: rijdt ze iedere dag, met een goed paard? onder goede begeleiding? )
dan zal wellicht haar zit beter zijn dan van iemand die 1x per week op een brave knol rondhobbelt.

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 12:24

Bedankt 'natasja' Tong uitsteken .
Leuk dat je dat zegt!

groetjes van kelly!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 13:31

Natasha schreef:
Maakt allemaal niet uit wat je tegen me zegt hoor Kawa.

Maar iedereen weet dat een prof geen groene paarden inrijdt, die alle eerste stappen laat ie aan een stalruiter over.

En dat kan met een lekker rijdend kind wel eens veel beter gaan, dan met een volwassene!!
Maar goed , jij weet het natuurlijk weer beter.

Toch raar, ik doe het al 15 jaar zo.......

prof, waar?
misschien ff mijn bril opzetten Cool

En idd jij doet het misschien 15 jaar zo,
maar in elk bericht zeur jij wel over paarden die je niet zadelmak krijgt
Voor mij nu dus erg duidelijk waarom.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 14:12

Nou ik vind dat niet super onverantwoord, als dat meisje nou een talent heeft en goed kan rijden??

Ik was ook net 13 jaar toen ik een grote friesche merrie inreed. Knetter leip was dat ding. En ik kreeg er 2x per week les bij. Ik ga neit zeggen dat ik toen (of nu) zo goed kan rijden, maar als je lef hebt en goed les krijgt, kom je al een heel eind.

Freggel

Berichten: 3232
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Freggelgrot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 16:52

Als de begeleiding GOED is maakt het niet zo gek veel uit. Ik ken zelfs mensen die hun paard juist liever door een meer onervaren ruiter lieten "inrijden", maar wel onder strikte begeleiding dus niet alleen. Om op die manier niet alleen het paard maar ook de ruiter wat te leren.
Bovendien is een gemotiveerde onervaren ruiter vaak eerder bereidt om echt te luisteren naar de persoon op de grond, want ze hebben vaak nog geen eigen rijstijl ontwikkeld.

Maar het allerbelangrijkste blijft dat het moet klikken tussen paard en ruiter en de persoon op de grond.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 16:56

freggel, als een gemotiveerde onervaren ruiter eerder bereidt is om echt te luisteren naar de persoon op de grond, is er iets mis met de ervarener ruiters.

ik denk dat alle ervarener ruiters (moeten) luisteren naar de persoon op de grond !

zoniet is dat het begin van je ondergang.

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 20:09

Mystica schreef:
Ik denk eerlijk gezegt niet dat een KWPN hengst van 3 jaar VEEEEL groter is maar goed. Hoe groot IS hij eigenlijk?


Zal vast al wel eens gezegd zijn, maar ik heb nog niet alles gelezen...
Die WPN-ers van tegenwoordig zijn toch echt flink aan de maat hoor!
Het grootste deel zit met drie jaar al rond de 165 als het niet groter is!
De kleineren zijn de uitzonderingen... Minder geliefd bij de meesten.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 00:53

kattebeest schreef:
ik denk dat alle ervarener ruiters (moeten) luisteren naar de persoon op de grond !

zoniet is dat het begin van je ondergang.


Ik denk dat een ervaren ruiter van nature wat wantrouwender is t.o.v. het kunnen van de persoon op de grond. Helemaal iemand die al het nodige heeft meegemaakt en weet hoe een paard kan reageren, en hoe sterk hij kan worden zal minder snel op een ander vertrouwen. Of zie ik dit nu verkeerd?